English

دستیار پیشین ویژه رییس جمهور در امور حقوق شهروندی در گفتگو با موج:

درج واژه رجل سیاسی در قانون اساسی اشاره به جنسیت افراد ندارد

امین زاده گفت: در زمان نگارش قانون اساسی، درج واژه رجل سیاسی اشاره به جنسیت نداشت و صرفا شخص را شامل می شد. از این رو دور از انتظار نیست که شورای نگهبان در تفسیر رجل سیاسی، اجازه کاندیداتوری زنان در کنار مردان برای پست ریاست جمهوری را بدهد.

درج واژه رجل سیاسی در قانون اساسی اشاره به جنسیت افراد ندارد

به مناسبت روز زن و ولادت حضرت فاطمه (س) خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج در خصوص جایگاه سیاسی و اقتصادی زنان در جمهوری اسلامی ایران با الهام امین زاده گفتگویی انجام داده است که در ادامه می خوانید:

چه عواملی باعث شد زنان در چهار دهه گذشته نتوانند به راس هرم قدرت برسند و یا حتی برای رسیدن به پست های وزارت خانه ها نیز با موانع متعدی روبرو هستند؟

این موضوع در سه مساله خلاصه می شود یکی مربوط به خود زنان است، دیگری به رویکرد مدیران ارشد کشور برمی گردد و سوم کسانی که پست های اجرایی دارند در این رابطه موثر هستند. در رابطه با نقش زنان در این موضوع، باید به عدم خودباوری آنها اشاره کردند که باور ندارند بتوانند در پست های اجرایی ایفای نقش کنند. این در حالی است که به لحاظ تحصیلات ما زنان با تحصیلات بالا کم نداریم اما آنها ترجیح داده اند در سطوح علمی باقی بمانند و وارد پست های اجرایی نشوند. از طرفی مشکل به نگاه ابزاری به زنان با اهداف سیاسی بر می گردد. برای مثال در فصل انتخابات، نامزدها تاکید دارند باید جایگاه زنان ارتقا یابد و تلاش دارند با این شعارها رای جمع کنند اما پس از پایان این برهه سیاسی، به زنان توجهی نمی شود. 

ضمن آنکه حل موضوع با سهمیه ای شدن پست ها برای زنان هم یک امر دکوری است. در واقع باید نگاه ماهوی به این مساله داشت. این در شرایطی است که هر جا زنان حضور داشته اند فساد کمتری به وقوع پیوسته است لذا با رعایت شایسته سالاری باید از زنان بیشتری در اداره امور کشور استفاده کرد. اما بعد از انقلاب بسیاری از زنان شایسته ما نتوانستند به پست های بالایی دست یابند.

سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده است احتمالا تا پایان سال دستور کار تعریف «رجل سیاسی»  به پایان خواهد رسید. به نظر شما چقدر احتمال دارد در تعریف این واژه، شاهد گنجاندن کلمه زن در کنار مرد در کاندیداتوری پست ریاست جمهوری و بررسی صلاحیت آن به دور از شائبه های سیاسی باشیم؟

من احتمال این موضوع را ضعیف نمی دانم. ما در تاریخ انقلاب وزیر زن داشته ایم. ضمن آنکه من از جمله کسانی بودم که با علما برای پست وزارت حرف زدم و مانعی برای این منظور ندیدم. از طرفی در زمان تدوین و نگارش قانون اساسی، درج واژه رجل سیاسی اشاره به جنسیت نداشت و صرفا شخص را شامل می شد. این مساله در قانون اساسی دیگر کشورها هم آمده است. از این رو دور از انتظار نیست که شورای نگهبان در تفسیر رجل سیاسی، اجازه کاندیداتوری زنان در کنار مردان برای پست ریاست جمهوری را بدهد.

در پست هایی که زنان حضور دارند فساد کمتری اتفاق می افتد

برخی مشاغل در کشور مردانه تعریف شده اند به طوری که امکان ورود زنان به این عرصه دور از ذهن است از جمله این موارد ریاست بانک ها، صدا و سیما ملی و استانی ها. به نظر شما چگونه می توان به بازتعریف مشاغل دست یافت؟

نکته مهم در این بحث مدیریت بهتر امور کشور است. لذا باید دید حضور زنان در چه پست هایی باعث پیشبرد کارها می شود. در این رابطه نگاه سهمیه ای هم به مشاغل باعث کلیشه ای شدن موضوع می شود. در صورتی که زنان در مدیریت هایی مثلا صندوق های بازنشستگی و بانک ها بهتر عمل می کنند، باید از آنها استفاده کرد. زیرا همان طور که اشاره کردم در پست هایی که زنان در اختیار می گیرند، کمتر فساد رخ می دهد. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی