English

ظریف:

امکان افزایش سطح مبادلات تجاری ایران و بلغارستان تا یک میلیارد دلار در آینده نزدیک وجود دارد

وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به ظرفیت های موجود میان ایران و بلغارستان گفت: امکان افزایش سطح مبادلات تجاری دو کشور تا یک میلیارددلار در آینده نزدیک وجود دارد.

امکان افزایش سطح مبادلات تجاری ایران و بلغارستان تا یک میلیارد دلار در آینده نزدیک وجود دارد

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری موج, صبح امروز نشست مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلغارستان در صوفیه با حضور محمدجواد ظریف برگزار شد. 

در ابتدای این همایش وزیر امور خارجه کشورمان با ابراز خشنودی از شرکت در این نشست گفت: این نشست همزمان با دیدار رسمی اینجانب از بلغارستان, بیانگر عزم جدی دو دولت و فعالان اقتصادی دو کشور برای مشارکت فعال در مناسبات اقتصادی است.  سفر هیات اقتصادی ایران همراه با اینجانب با هدف آشنایی بیشتر با ظرفیت های اقتصادی و یافتن شرکای بلغاری صورت می گیرد. دو کشور روابط رسمی و همکاری دوستانه طولانی تجربه کرده اند که قدمتش به بیش از 120 سال می رسد.  در مقاطعی از تاریخ ما شاهد حجم مبادلات یک میلیارد دلاری بین ایران و بلغارستان بوده ایم.  اما حجم مبادلاتمان با ظرفیت های موجود فاصله دارد. 

ظریف تصریح کرد: رشد مبادلات در سال 2017 امیدوار کننده بود و اطمینان دارم این نشست در رشد مبادلات اثر مثبتی خواهد داشت. ظرفیت های فی ما بین امکان رسیدن مبادلات به یک میلیارد دلار در آینده نزدیک را دارد لذا از فعالان خصوصی و دولتی دو کشور انتطار داریم با طرح های جدید راه های افزایش همکاری را مورد توجه قرار دهند و برای توسعه مناسبات گام عملی بردارند. 

وزیر امورخارجه تاکید کرد: تلاش برای توسعه همکاری ها مورد حمایت دولت و وزارت خارجه ایران است. قبل از این جلسه, با ریس جمهور و نخست وزیر بلغارستان که هر دو از دوستان نزدیک ایران هستند, ملاقات و عزم هر دو برای گسترش روابط مشاهده کردم.

وی ادامه داد: به نظر ما دو کشور می توانند بخشی از نیازهای خود را با مشارکت هم تامین نموده و مکمل هم باشند. ایران به رغم برخی محدودیت های بین المللی توانسته است به توانمندی هایی در حوزه فناوری های پیشرفته, مهندسی, فراورده های نفتی و پتروشیمی, پزشکی, تولید برقد سدسازی, آموزش و فنی و حرفه ای دست یابد. امیدواریم بتوانیم این تجربیات را با بگدوستان بلغاری خود به اشتراک بگذاریم. 

ظریف اظهار داشت: علاوه بر این در کنار روابط دوجانبه, ایران و بلغارستان از امکانات گسترده ای در حوزه منطقه ای و بین المللی برخوردارند که می تواند به تعمیق همکاری های اقتصادی منجر شود. بلغارستان دروازه ورود ایران به قاره اروپا است و پیشرفتهای خوبی در طرح کریدور خلیج فارس و دریاه سباه حاصل شده که تحقق کامل آن, روند ترانزیت کالا را تسهیل می کند. 

وی در پایان گفت: از فعالان اقتصادی بلغارستان جهت سفر به ایران دعوت می کنم و اطمینان می دهم با سفر به ایران با فصای امنی برای سرمایه گذاری مواجه می شوند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه