English

در راس یک هیات سیاسی و اقتصادی؛

وزیر امور خارجه قرار است از کشورهای صربستان، بلغارستان، کرواسی و بوسنی دیدار کند

محمدجواد ظریف کشورمان در راس یک هیات سیاسی و اقتصادی تهران را به مقصد بلگراد پایتخت صربستان ترک کرد.

وزیر امور خارجه قرار است از کشورهای صربستان، بلغارستان، کرواسی و بوسنی دیدار کند

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری موج، صبح امروز محمدجواد ظریف در راس یک هیات سیاسی و اقتصادی تهران را به مقصد بلگراد پایتخت صربستان ترک کرد. وزیر امورخارجه در سفر پنج روزه به اروپای شرقی قرار است از کشورهای صربستان، بلغارستان، کرواسی و بوسنی دیدار کند.

این اولین بار از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران است که یک وزیرخارجه کشورمان همزمان به سه پایتخت مهم اروپای شرقی سفر می کند.

در همین راستا بلغارستان که ریاست شورای اتحادیه اروپا را در حال حاضر بر عهده دارد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

طبق برنامه ریزی انجام شده ظریف ظهر امروز در ضیافت ناهار با وزیر خارجه صربستان دیدار خواهد کرد. همچنین در ادامه قرار است وزیر خارجه کشورمان با رئیس جمهور این کشور گفتگو کند.

دیدار با ایرانیان مقیم صربستان و اعضای سفارت ایران در بلگراد از برنامه های امشب وزیر خارجه است.

همچنین روز سه شنبه و پیش از ترک صربستان، ظریف با رئیس مجلس، نخست وزیر، وزیر اقتصاد این کشور ملاقات خواهد داشت. حصور در نشست فروم اقتصادی از دیگر برنامه های وزیر خارجه کشورمان در صربستان است.

در ادامه سفر عصر سه شنبه ظریف بلگراد را به مقصد سوفیا پایتخت بلغارستان ترک خواهد کرد.

روز چهارشنبه وزیر خارجه کشورمان ملاقات های سیاسی با نخست وزیر، وزیرخارجه، رئیس جمهور، رئیس پارلمان و فروم اقتصادی بلغارستان خواهد داشت. پس از پایان این دیدارها، ظریف برای انجام گفتگو با مقامات کرواسی عازم زاگرب می شود که در اولین دیدار قرار است عصر چهارشنبه گفتگویی با مفتی این کشور داشته باشد.

روز پنج شنبه نیز ظریف با مقامات ارشد قوه مجریه و رئیس پارلمان کرواسی دیدار خواهد داشت و پس از برگزاری نشست فروم اقتصادی به سارایوو می رود.

طبق برنامه ریزی انجام شده در بوسنی وزیر خارجه کشورمان با رئیس جمهور، شورای ریاست جمهوری، وزیر خارجه, رییس دو پارلمان این کشور مذاکراتی انجام می دهد و روز جمعه پس از شرکت در نماز جمعه بوسنی، به تهران بازخواهد گشت.

اهداف این سفر پنج روزه در دو بعد سیاسی و اقتصادی خلاصه می شود. نکته قابل توجه در این سفر، بازگشت مجدد ایران به حوزه بالکان پس از ده سال است. زیرا ایران در زمان جنگ بالکان یکی از بازیکران مهم قلمداد می شد به طوری رهبر وقت بوسنی اعلام کرد این کشور استقلال خود را مرهون ایران است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه