English

سفیر ایران در ارمنستان:

قدمت روابط بین ایران و ارمنستان ریشه در تاریخ هزاران ساله دارد

سفیر کشورمان در ارمنستان گفت: قدمت روابط بین ایران و ارمنستان به گذشته های خیلی دور مربوط می شود و ریشه در تاریخ هزاران ساله دارد.

قدمت روابط بین ایران و ارمنستان ریشه در تاریخ هزاران ساله دارد

به گزارش خبرگزاری موج، سید کاظم سجادی، سفیر کشورمان در ارمنستان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی یرگیر ارمنستان که همزمان با اولین روز دهه فجر و سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در استودیو مرکزی این شبکه برگزار شد، گفت: قدمت روابط بین ایران و ارمنستان به گذشته های خیلی دور مربوط می شود و ریشه در تاریخ هزاران ساله دارد.

سجادی افزود: جمهوری اسلامی ایران از جمله اولین کشورهایی بوده که استقلال جمهوری ارمنستان را به رسمیت شناخته و نسبت به برقراری روابط دیپلماتیک و دوستانه با این کشور اقدام کرده است. در حال حاضر نیز این روابط روز به روز گسترش یافته و هیچ مانعی نمی تواند این روابط برادرانه و حسنه بین دو کشور را دچار تغییر نماید چرا که رهبران دو کشور همواره در کنار یکدیگر بوده و از مواضع هم دفاع کرده اند.

وی ادامه داد: در مجامع بین المللی نظیر سازمان ملل یا دیگر سازمان های بین المللی نیز ایران و ارمنستان همواره از مواضع یکدیگر در برابر مسائل جهانی نظیر تروریسم هم عقیده بوده و مواضع یکسانی در مبارزه با این پدیده شوم که تمام جهان را به مخاطره انداخته است، داشته اند.

سفیر کشور همچنین در رابطه با جزئیات همکاری های ارمنستان و ایران در عرصه انرژی به ویژه در رابطه با خط سوم انتقال برق فشار قوی، نیروگاه برقابی مغر، احداث نیروگاه های بادی در ارمنستان، تاکید کرد:

در زمینه همکاری های دو کشور در حوزه انرژی باید به ایجاد ظرفیت بیشتر برای انتقال برق تولیدی از گاز ارسالی ایران به ارمنستان اشاره کرده تاکنون دو خط انتقال برق بین دو کشور ایجاد شده است. خط سوم انتقال برق که در حال اجراست پس از تکمیل حجم مبادله گاز و برق بین دو کشور را تا چند برابر افزایش خواهد داد.

سجادی با بیان اینکه  با توجه به مازاد برق ارمنستان در تابستان و کمبود برق ایران در این فصل و برعکس اهمیت طرح انتقال برق مشخص می شود و بدون سرمایه گذاری های سنگین برای احداث نیروگاه های جدید می توان با استفاده از این خط، کمبود فصلی برق کشور مقابل را جبران کرد، خاطرنشان کرد: همچنین با احداث این خط یکی از حلقه های اصلی کریدور برق شمال- جنوب، میان ایران- ارمنستان- گرجستان و روسیه تکمیل خواهد شد. در واقع کار احداث کریدور انرژی بین چهار کشور با ایجاد خط سوم برق بین ایران و ارمنستان شروع شده است  و این امر اقدام خوبی برای برقراری ارتباط خطوط برق کشورهای منطقه به یکدیگر است.

روابط ایران و ارمنستان

وی گفت:در خصوص نیروگاه برق آبی مغری طرح مطالعات اولیه انجام شده است و بزودی مذاکراتی برای نهایی کردن اجرای این پروژه میان مسئولین وزارت نیروی ایران و وزارت انرژی ارمنستان با هدف مشخص کردن پیمانکار و مجری آن صورت خواهد گرفت. اجرای این پروژه می تواند حجم روابط تجاری بین دو کشور را به میزان قابل ملاحظه ای افزایش دهد.

ایران در زمینه نیروگاه های بادی نیز ظرفیت های بسیار خوبی داشته

سفیر کشورمان ادامه داد: ایران در زمینه نیروگاه های بادی نیز ظرفیت های بسیار خوبی داشته و طرح های متعددی در داخل کشور و برخی کشورهای خارجی اجرا کرده است. در ارمنستان نیز شرکت های ایرانی در مناطقی از ارمنستان چندین دستگاه دکل بادی نصب شده است.

سجادی گفت: لذا شرکت های ایرانی در این زمینه نیز با ظرفیت های ارمنستان آشنا بوده و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد حضور این شرکت ها و اجرای پروژه های نیروگاههای بادی در ارمنستان باشیم.

ارمنستان تنها کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که مرز زمینی با ایران دارد

وی افزود: ارمنستان تنها کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که مرز زمینی با ایران دارد و از این رو می تواند کریدور بین‌المللی ترانزیتی خلیج فارس و دریای سیاه، گذرگاه ارتباط جاده ای و ریلی و انتقال انرژی در همکاری های بازرگانی و ترانزیتی اعضای این اتحادیه و همچنین کشورهای اروپایی با ایران باشد.

سفیر کشورمان در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به فعالیت های منطقه آزاد اقتصادی مغری تاکید کرد: منطقه آزاد مغری ارمنستان در کنار منطقه آزاد ارس ایران فرصت بسیار خوبی برای ارتقای تعاملات دوجانبه فراهم نموده است. همکاری بین این دو منطقه با توجه به بازار 80 میلیونی ایران و امکان ترانزیت کالا به کشورهای حوزه خلیج فارس و شبه قاره هند و همچنین بازار 180 میلیونی منطقه اورآسیا و امکان دسترسی سرمایه گذاران به این بازارها فرصت بسیار مناسبی برای طرف های تجاری دو کشور فراهم کرده است.

وی افزود:لذا انتظار می رود که مسئولین مناطق آزاد دو کشور با برگزاری همایش زمینه معرفی فرصت هایی که در این مناطق وجود دارد را برای سرمایه گذاران خارجی فراهم آورند. با فعال شدن منطقه آزاد مغری جذابیت های این منطقه می تواند فرصت بسیار مناسبی برای جذب سرمایه گذاری خارجی با هدف تامین مالی احداث کریدور بین المللی جاده شمال - جنوب و نیز اجرای طرح خط آهن ایران – ارمنستان را فراهم کند.

ایران مایل است مسیرهای ترانزیتی خود را متنوع کند

سجادی خاطرنشان کرد: ایران مایل است مسیرهای ترانزیتی خود را متنوع کند. در چنین شرایطی مسیر امن و نزدیک ارمنستان از اهمیت زیادی برای ما برخوردار است.

وی در رابطه با جایگزینی ایران برای عرضه گاز عنوان کرد: در زمینه تهاتر گاز نیز بین دو کشور همکاریهایی از زمان های گذشته بوجود آمده و ما در ازای گازی که به دولت ارمنستان می فروشیم به همان میزان برق دریافت می کنیم. وزارت نفت ایران آمادگی دارد میزان گاز صادراتی خود به ارمنستان را تا سه برابر نیز افزایش دهد به شرطی که طرف ارمنی مطابق با نرخ های معمول بازارهای جهانی گاز را از ایران خریداری و برق را به ما بفروشد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر در زمینه گاز امکان تهاتر آن بین کشورهای منطقه از جمله ترکمنستان- ایران- ارمنستان و ایران - ارمنستان – گرجستان و ...نیز وجود دارد که باید در صورت همکاری کشورهای منطقه  ایران نیز علاقمند به پیوستن به این شراکت می باشد.  

حجم مبادلات تجاری بین تهران و ایروان و پتانسیل افزایش آن موضوع دیگری بود که سجادی در خصوص آن تصریح کرد: حجم مبادلات تجاری دو کشور متاسفانه همپای روابط حسنه ایران و ارمنستان نمی باشد و انتظار می رود حجم تعاملات صدها میلیون دلاری کنونی با اجرای طرح های موجود بین دو کشور از جمله اجرای خط سوم انتقال برق به چندبرابر افزایش یاید.

وی گفت:پتانسیل های همکاری اقتصادی دو کشور در زمینه های مختلف از جمله انرژی، ترانزیت، گردشگری و مناطق آزاد بسیار مناسب بوده و مسئولین دو کشور باید بصورت جدی به این مسئله را پرداخته تا از این ظرفیت های موجود نهایت بهره برداری انجام می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه