English

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با موج

عدم مدیریت سپرده های خارج شده از موسسات مالی، بازار دلالی ارز و طلا را رونق می‌دهد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به لزوم مدیریت سپرده‌هایی که پس از کاهش نرخ سود از موسسات مالی خارج می‌شود گفت: درصورتی که دولت نتواند این پول‌ها را وارد چرخه تولید کند شاهد رونق گرفتن بازار ارز و طلا خواهیم شد.

عدم مدیریت سپرده های خارج شده از موسسات مالی، بازار دلالی ارز و طلا را رونق می‌دهد

محمد حسینی درباره میزان رشد اقتصادی کشور از ابتدای سال جاری به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری موج گفت: اقتصاد امروز کشور نسبت به سال‌های قبل از رشد فزاینده‌ای برخوردار شده است اما اینکه رشد 7 درصدی مورد تاکید دولت به واقع رخ داده است یا خیر باید آن را در مقایسه با سال قبل سنجید.

وی ادامه داد: اقتصاد ایران در حال خروج از فضای رکود است هرچند که کماکان شرایط اقتصادی مناسب نیست و دارای نوسانات است. در طول چهار سال گذشته دولت تنها موفق شد تورم را مدیریت کند که البته در مورد رقم تورم در کشور اختلاف‌نظر وجود دارد برخی آن را 10 درصد و برخی بالاتر عنوان می‌کنند. با این حال کنترل تورم نقطه مثبتی است که می‌تواند رشد اقتصادی را نیز به دنبال داشته باشد. 

نماینده مردم تفرش در مجلس با اشاره به رشد 7 درصدی بیان شده توسط دولت خاطر نشان کرد: این 7 درصد موجب رشد و شکوفایی خاصی در کشور نشده است. در حال حاضر ما مشکلات عدیده‌ای در عرصه تولید و صادرات داریم. اکثر بنگاه‌های اقتصادی کشور در رکود هستند و بخش کشاورزی و صنعت نیز هنوز نتوانسته از مشکلات قبل رهایی باید. 

همچنین حسینی درباره تغییر نرخ ارز در چند هفته گذشته و روند صعودی آن اظهار داشت: تغییر نرخ ارز به سه عامل فروش نفت، سیاست‌های پولی در داخل و میزان ارز صادراتی بستگی دارد. با توجه به این‌که بانک مرکزی سود سپرده‌های موسسات مالی و بانک‌ها را از 25 تا 30 درصد به رقم 15 درصد کاهش داد، اگر دولت نتواند سپرده‌هایی که از بانک‌ها به دلیل کاهش سود خارج می‌شود را مدیریت کند، بخش دلالی و خرید ارز رونق می‌گیرد و این مساله باعث افزایش نرخ ارز خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: سپرده‌گذاران درصدد یافتن راه‌های جایگزین برای حفظ سود پول خود هستند. لذا دولت باید بدون مدیریت دستوری این سپرده‌ها را در چرخه تولید وارد کند. درصورت تحقق این امر، مشکل اشتغال هم حل می‌شود و چرخ اقتصاد رونق می گیرد. از طرفی بازار سکه و ارز هم دچار نوسانات حبابی نخواهد شد.

وی افزود: علاوه بر این مسائل، افزایش تقاضا ارز در ایام مسافرت هم بر قیمت دلار تاثیر گذاشت. با توجه به اینکه واحد ارزی ما یورو و دلار است، درخواست برای تهیه این دو ارز خارجی نسبت به سایر ارزها بیشتر است که همین موضوع بر افزایش قیمت دلار اثر می‌گذارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه