English

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در گفتگو با موج؛

مصوبه دولت برای برداشت از آب های ژرف، استفاده از ذخایر آبی نسل آیندگان است

حاتمیان با اشاره به مصوبه دولت برای برداشت آب از عمق 500 متر به بالا گفت: آبهای ژرف میراث ما برای نسل های آینده است و با توجه به بهره وری پایین نسل کنونی از آب، این کار آیندگان را دچار مشکلات جدی می کند.

مصوبه دولت برای برداشت از آب های ژرف، استفاده از ذخایر آبی نسل آیندگان است

عبدالله حاتمیان درباره مصوبه هیات دولت برای برداشت آب از عمق 500 تا 1000 متری زمین در استان سیستان و بلوچستان به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری موج گفت: استفاده از آب های زیر زمینی به دو صورت استفاده از آب های ژرف و آب های گسلی است. منظور از آب های گسلی، آب هایی است که مثلا در گسلی که از کوه های هیمالیا تا خلیج فارس امتداد دارد، در جریان است. در صورتی که از این آب جاری استفاده نشود، وارد خلیج فارس می شود و یا از مرزهای کشور خارج می گردد.

وی افزود: اما آب های ژرف که در واقع سفره های عمیق زیرزمینی به شمار می رود، ذخایر آب باستانی و مهمی هستند که باید برای نسل های بعدی به امانت گذاشته شود. لذا استفاده از آب های ژرف که در عمق 500 متر به بالا است، کار درستی نیست. به ویژه آنکه نسل کنونی، بهره وری پایینی از آب دارد و از این رو مصوبه مذکور می تواند با توجه به هرز رفت آب در آبیاری چمن کاری ها، مصارف خانگی یا کشاورزی، ضربه مهلکی به محیط زیست وارد کند.

نماینده مردم درگز در رابطه با ورود کمیسیون کشاورزی به بحث تغییر شیوه های آبیاری در کشور اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه و برنامه بودجه سال جاری، پیش بینی های خوبی در راستای حمایت از آب به تصویب رسیده است. همچنین وزیر جهاد کشاورزی هم اعلام کرده که در بحث تامین اعتبارات برای حمایت از آب و جلوگیری از هرز رفت آن تغییرات محسوسی انجام گرفته است.

وی تاکید کرد: بحث لوله گذاری در شهرستان ها، احداث کانال های آب، ساخت استخرهای ذخیره آب کشاورزی و سد سازی با توجه به فلات بودن ایران و جلوگیری از خروج آب از مرزها از جمله این اقدامات هستند که تاکنون پیشرفت های خوبی داشته است. با این حال ما کاستی های زیادی هم داریم. برای مثال در سیل اخیر درگز، به اندازه دو سال آب شرب منطقه، آب از کشور خارج و وارد ترکمنستان شد. در همین خصوص کشورهای شوروی سابق فعالیت های قابل توجهی برای مدیریت آب و مصرف آن انجام داده اند.

کشت هندوانه و صادرات آن کار اشتباهی است

حاتمیان همچنین در مورد تداوم کشت هندوانه و صادرات آن به کشورهای دیگر به ویژه کشورهای گرمسیری عربی بیان کرد: ما در کشور کم آبی زندگی می کنیم و تهیه این آب هزینه زیادی برای ما دارد. لذا کاشت هندوانه و صادرات آن یک اشتباه بزرگ است. زیرا قیمت یک کیلو هندوانه نصف یک لیتر آب است.

نمی توان الگوی کاشت فرمایشی به کشاورزان داد

به گزارش موج، وی درباره ورود کمیسیون کشاورزی برای ارائه الگوی کشت به کشاورزان خاطر نشان کرد: این مساله باید توسط وزارت کشاورزی پیگیری شود که البته این وزارت خانه سالیان زیادی است که پیگیر آن است. اما نکته مهم آن که الگوی کشت نمی تواند فرمایشی باشد. زیرا کشش بازار نوع محصول را مشخص می کند. با این حال دولت در شرایطی می تواند با طرح های تشویقی این مساله را هدایت کند برای مثال اینکه اعلام کند اگر در قطعات 3 هزار هکتاری گیاهان دارویی کاشت شود، محصولشان را از کشاورزان خریداری خواهد کرد. در این شیوه می توان به کشت محصولات تا حدی جهت داد. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه