English

نجفی: ملاحظات ایمنی هسته‌ای نباید فرایند استفاده صلح‌آمیز از این فناوری را مخدوش کند

نماینده گروه ۷۷ در آژانس گفت: مسوولیت اولیه در زمینه ایمنی و امنیت هسته‌ای به عهده کشورهای عضو است.

نجفی: ملاحظات ایمنی هسته‌ای نباید فرایند استفاده صلح‌آمیز از این فناوری را مخدوش کند

به گزارش خبرگزاری موج، رضا نجفی، سفیر و نماینده دایم ایران نزد ملل متحد در وین در اولین روز نشست شهریورماه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان رئیس گروه 77 در خصوص اقدامات برای تقویت همکاری های بین المللی در زمینه تشعشات، حمل و نقل و ایمنی پسماندهای هسته ای ضمن اشاره به اهمیت ایمنی هسته ای در برنامه های صلح آمیز کشورهای عضو اظهار کرد که مسئولیت اولیه در زمینه ایمنی هسته ای به عهده کشورهای عضو است و افزود: ملاحظات در زمینه ایمنی هسته ای نباید فرآیند استفاده های صلح آمیز از فناوری هسته ای را مخدوش کند.

وی در این زمینه از کمکهای آژانس به کشورهای در حال توسعه در عملیاتی نمودن برنامه های اتمی و ایجاد یا تقویت زیربناهای ایمنی هسته ای، ظرفیت سازی در نظامهای ایمنی کشورهای عضو تقدیر نمود و افزود: گروه 77، آژانس را تشویق می کند تا به تلاشهای خود در زمینه کمک به کشورها در توسعه ظرفیت ها و مهارتهای فنی در عرصه ایمنی هسته ای و نیز تقویت نظامهای ایمنی و زیرساختهای مورد نیاز در گسترش انرژی هسته ای ادامه دهد. همچنین گروه 77 از اقدامات آژانس بین المللی انرژی اتمی در زمینه تشعشات هسته ای و حفاظت از محیط زیست از جمله از طریق توسعه راهنماهای ایمنی و برگزاری کارگاههای آموزشی منطقه ای و نیز تقویت حفاظت در مقابل تشعشعات اتمی در زمینه پزشکی تقدیر نمود.

در این نشست سفیر و نماینده دایم کشورمان در مقر سازمان ملل در وین در خصوص موضوع دیگر دستور کار این نشست تحت عنوان امنیت هسته ای و گزارش مربوطه در سال 2017 از  سوی گروه 77 اظهار داشت: مسئولیت امنیت هسته ای نیز کاملاً با کشورهای عضو است و ضروری است دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی بند 2 این گزارش را بر اساس موضع گروه 77 اصلاح نماید و افزود: ملاحظات مربوط به امنیت هسته ای نبایستی استفاده های صلح آمیز از فناوری هسته ای از جمله از طریق اجرای برنامه های همکاریهای فنی (TC) را مخدوش نماید.

نجفی تاکید کرد که نقش آژانس در تقویت امنیت هسته ای و دامنه فعالیتهای آن  همانطورکه در تصمیمات شورای حکام و قطعنامه های کنفرانس عمومی آژانس تصریح شده، بایستی توسط کشورهای عضو تعیین گردد و ضروری است بین فعالیتهای ارتقایی و غیر ارتقایی آژانس توازن برقرار گردد.

وی افزود: قطعنامه های کنفرانس عمومی آژانس بر نقش محوری آژانس در تقویت امنیت هسته ای در سطح جهان و نیز هماهنگ نمودن  فعالیتهای بین المللی در زمینه امنیت هسته ای تاکید نموده است. در این راستا، گروه 77 از تلاشهای مستمر آژانس برای ارایه کمک به کشورهای عضو در فرآیند ایجاد و تقویت ظرفیت سازی در کشورها در زمینه امنیت هسته ای تقدیر نمود.

وی گفت: با توجه به درخواستهای کشورهای عضو برای حمایت آژانس در زمینه اطلاعات و امنیت رایانه ای، گروه 77 از تلاشهای آژانس در پاسخ به این درخواستها از طریق توسعه راهنمای امنیت هسته ای ، تداوم پروژه های تحقیقاتی و برگزاری دوره های آموزشی و نیز تبادل اطلاعات در زمینه اطلاعات تقدیر نمود.

سفیر و نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران در وین  در زمینه توسعه منابع انسانی در رابطه با امنیت هسته ای اظهار داشت: گروه 77 از حمایت مستمر آژانس از فعالیتهای توسعه جامع منابع انسانی به منظور تضمین پایداری رژیم های امنیت هسته ای ملی استقبال می نماید. همچنین گروه 77 رضایت خود را از آموزش 2111 نماینده از 134 کشور و نیز آموزش الکترونیکی 1079 نماینده از 122 کشور از سوی آژانس را اعلام و از دبیرخانه آژانس درخواست نمود تا فعالیتهای خود در زمینه ظرفیت سازی در کشورهای عضو بویژه در کشورهای در حال توسعه را گسترش دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی