English

اظهارات موافقان و مخالفان لایحه پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی

مهرداد لاهوتی،‌ حسینعلی حاجی دلیگانی و فرج‌الله رجبی نمایندگان لنگرود،‌ شاهین شهر و شیراز به عنوان مخالف، کاظم دلخوش،‌ علیرضا سلیمی و محمود صادقی نمایندگان صومعه سرا، محلات و تهران در موافقت با لایحه پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی اظهارات خود را بیان کردند.

اظهارات موافقان و مخالفان لایحه پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی

به گزارش خبرگزاری موج، مهرداد لاهوتی در مخالفت با لایحه مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی گفت: علت اصلی تقلب در آثار علمی در درون دانشگاه‌ها است. ضمن اینکه تشخیص این که چه کسی از پایان نامه دیگری استفاده کرده کار دشواری است.

وی افزود: ارجاع تعداد زیاد پایان نامه‌ها،‌ پذیرش بی حد و حساب دانشجو از جمله دلایل وجود این مساله هستند که باید به طور ریشه‌ای به آنها پرداخته شود.

کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا نیز در موافقت با این لایحه تاکید کرد: در این لایحه ما به دنبال پیشگیری از تقلب در تهیه آثار علمی هستیم. اگر موردی هم وجود داشته باشد می‌توان با نظرات تخصصی آنها را برطرف کرد.

وی افزود: با توجه به خرید و فروش‌هایی که انجام می شود فرصتی برای کارهای پژوهشی و تحقیقاتی فراهم نمی آید.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر نیز در مخالفت با لایحه پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی اظهار کرد: ما قانون حمایت از حقوق مولفان،‌ مصوب ۱۳۴۸ را در اختیار داریم که برای برخورد با تقلب است،‌ اما اجرایی نمی‌شود. مجازات‌هایی هم که در این لایحه پیش بینی شده در آن قانون هم وجود دارد اما کسی دنبال اجرا نیست.

وی افزود: وقتی این قانون را تصویب کنیم بدون آنکه به علل و عوامل آن بپردازیم باعث می شود این کارها که در خیابان انجام می شود به صورت زیر زمینی انجام گیرد. در واقع متنی هم که تهیه شده کامل نیست و یک نوع موازی کاری است.

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا سلیمی نیز در موافقت با این لایحه گفت: اگر فرد متقلب در این عرصه ورود پیدا کند، اعتبار علمی کشور را از بین می برد. امروز بسیاری از مغازه‌ها تابلو زده‌اند که پایان نامه دکتری و یا مقاله تهیه می کنند، این مساله واقعا زیبنده کشور ما نیست.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: اگر در کشور روند تولید علم سالم باشد تبدیل به ثروت می شود اگر نباشد نمی‌توانیم برای کشور تولید ثروت کنیم. باید به مالکیت فکری احترام بگذاریم.

براساس این گزارش فرج‌الله رجبی نماینده شیراز نیز در مخالفت با این لایحه اظهار کرد: اگر این لایحه تصویب شود از فردا بسیاری از نیروهای سیاسی در جناح‌های مختلف از برخی بندهای آن سوء استفاده کرده بعد باید همه مدارکشان را مجددا برای ارزیابی ارائه دهند.

وی خاطر نشان کرد: این مساله توهین به شان اساتید است.

محمود صادقی نماینده تهران نیز در موافقت با این لایحه گفت: لایحه‌ای که تهیه شده محصول همکاری کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات و حقوقی و قضائی مجلس است. البته لایحه‌ای که وزارت علوم تهیه کرده بیشتر نگاه مقابله‌ای داشته و ما پیشگیرانه را هم به آن اضافه کردیم.

وی خاطر نشان کرد: وضعیت موجودی که داریم معضلات زیادی را ایجاد کرده است. موضوعی که اخیرا در مورد نشریه ساینت مطرح شد،‌ از لحاظ بین المللی  برای وجهه ایران زیان بار بود.

صادقی با تاکید بر اینکه در این لایحه فرهنگ سازی هم گنجانده شده است،‌ گفت: این که گفته می شود قوانین مشابه وجود دارد باید بگویم که قانون مولفان و مصنفان ناظر به این است که فردی اثر خود را ارجاع دهد، اما این لایحه به طور خاص اشاره به پدیده‌ای در خصوص تولید و فروش آثار تقلبی دارد. لذا تقاضا دارم که نمایندگان رای مثبت دهند تا خلاء‌های موجود در این زمین پر شود.

حجت الاسلام و المسلمین احمد سالک نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در خصوص دلایل رد این لایحه در این کمیسیون گفت: علت اساسی تقلب در آثار علمی به درون دانشگاه‌ها است و این مساله مهمی است و موضوع دیگر سیستم نظارت بر آثار علمی است که آن هم به مساله پذیرش بی حد دانشجو برمی‌گردد.

وی عدم استفاده از نرم افزارهای مشابه،‌ نسبت استاد به دانشجو و همچنین ارجاع تعداد زیادی پایان نامه و عدم وقت گذاری برخی اساتید را از جمله دلایل رد لایحه مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی در کمیسیون فرهنگی مجلس عنوان کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه