English

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی در پاسخ به موج

اجرای پروژه ترسیب کربن برای مقابله با ریزگردها در خراسان جنوبی موثر بوده است

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی گفت: یکی از راه های مقابله با پددیه ریزگردها طرح پرسیب کربن است که اجرای آن در منطقه نهبندان اثرات قابل توجهی در کاهش ریزگردها داشته است.

اجرای پروژه ترسیب کربن برای مقابله با ریزگردها در خراسان جنوبی موثر بوده است

نظر افضلی در خصوص اقدامات کمیسیون کشاورزی برای جلوگیری با گسترش پدیده ریزگردها به سراسر کشور به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری موج گفت: در برنامه ششم توسعه اقداماتی در راستای مقابله با ریزگردها درنظر گرفته است که دولت موظف است در مدت پنج سال به آن جامه عمل بپوشاند.

وی افزود: در این رابطه توجه به منابع بروز ریزگردها بسیار مهم است. بخشی از این مشکل مربوط به مناطق بیابانی عراق و همچنین تالاب هایی در جنوب کشورمان است که در سال های اخیر خشک شدند. درختکاری، ریگ پاشی و مالچ پاشی و آب اندازی در این تالاب های می تواند از حجم ریزگردهای با منبع داخلی بکاهد. در درخصوص ریزگردهای با منشا کشورعراق هم  امیدواریم با بازگشت امنیت به این کشور و نابودی داعش شرایط برای حل این پدیده بیشتر شود.

نماینده مردم نهبندان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بادهای 120 روزه مناطق شرقی و جنوب شرقی کشور خاطر نشان کرد: منبع دوم بروز ریزگردها وزش این بادها است که از راه بوته کاری و اجرای پروژه ترسیب کربن مشکل قابل رفع است که در حال حاضر در نهبندان اجرای پرسیب کربن تا حدی موثر بوده است.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی با اشاره به احیای دریاچه هامون و توافق با افغانستان در خصوص رودخانه هیرمند اظهار داشت: اجرای این برنامه ها نیازمند همکاری بخش های مختلف دولت از جمله وزارت خارجه، سازمان محیط زیست، سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری است که امیدواریم تا پایان برنامه ششم توسعه محقق شود.

گفتنی است در برنامه ششم توسعه، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری موظف شده طرح بیابان زدایی را در یک میلیون و 200هزار هکتار عرصه های بیابانی به ویژه در کانون های بحرانی کشور انجام دهد. همچنین 10میلیون هکتار طرح آبخیزداری و آبخوانداری از دیگر تعهدات این سازمان در برنامه ششم به شمار می رود. در صورت اجرای این طرح ها از حدود نیمی از ریزگردهای استان های جنوب غربی کشور کاسته خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه