English

در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات خارج از کشور

ظریف: انتخابات ایران مهم‌ترین اتفاق منطقه است/اقدام آمریکا در افزودن تحریم‌ها کوته‌بینانه بود

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان ظهر روز جمعه بعد از بازدید از ستاد انتخابات خارج از کشور در وزارت خارجه اظهار کرد: انتخابات ریاست جمهوری در 102 کشور برگزار می‌شود.

ظریف: انتخابات ایران مهم‌ترین اتفاق منطقه است/اقدام آمریکا در افزودن تحریم‌ها کوته‌بینانه بود

به گزارش خبرگزاری موج، محمدجواد ظریف با اشاره به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری گفت: برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با این شکوه و عظمت و مشارکت گسترده مردم یکی از مهم‌ترین اتفاقات است و در منطقه مختص ایران است.

وی ادامه داد: مردم ایران به مردم سالاری دینی و تاثیر اراده‌شان بر سرنوشت کشور واقف هستند و به آن اهمیت می‌دهند و در همین راستا حضور گسترده‌ای در انتخابات دارند.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: همان‌طور که بارها تاکید کرده‌ایم این حضور با شکوه برای کشور اقتدارآفرین است و وزارت خارجه با همکاری شورای نگهبان امسال در 102 کشور دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کرده است.

ظریف گفت: انتخابات ریاست جمهوری در 41 کشور آسیایی با در نظر گرفتن 158 شعبه اخذ رای در 26 کشور اروپایی با 61 صندوق رای در 12 کشور قاره آمریکا با 67 صندوق رای و در 22 کشور آفریقایی با در نظرگرفتن 24 صندوق رای برگزار شده است.

وی با بیان این‌که به همه ایرانیان در خارج از کشور این اطمینان داده می‌شود که تک تک این آراء اهمیت دارد و از رای آنها صیانت می‌شود، اظهار کرد: برای کشور عراق 22 صندوق رای در نظر گرفته شده که هم‌وطنانمان که در این کشور زندگی می‌کنند و زائران عتبات عالیات بتوانند به راحتی در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند.

رییس دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: برای سوریه نیز 8 صندوق رای در نقاط مختلف این کشور در نظر گرفته شده است.

وی هم‌چنین آمار صندوق رای در نظر گرفته شده برای امارات متحده عربی را 21 صندوق عنوان کرد و گفت: 55 صندوق رای نیز برای آمریکا در نظر گرفته شده تا ایرانیان مقیم این کشور بتوانند در انتخابات شرکت کنند.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان گفت: برای آلمان 5 صندوق رای در نظر گرفته شده و 4 صندوق رای نیز برای فرانسه اختصاص داده شده است و با توجه به این‌که فستیوال کن در فرانسه نیز در حال برگزاری است یک صندوق رای سیار نیز برای کن در نظر گرفته شده تا هنرمندان کشورمان که در این فستیوال شرکت کرده‌اند بتوانند آراء خود را به صندوق بیندازند.

ظریف ادامه داد: امیدواریم با مشارکت وسیع مردم در انتخابات یک صفحه زرین دیگری از اقتدار ایران برای همه دنیا به نمایش گذاشته شود و این پیام برای جهانیان ارسال شود که باید با ملت ایران با زبان احترام صحبت کرد و هیچ ایرانی را نباید تهدید و تحقیر کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به برخی از انتقادها مبنی بر این‌که تعداد صندوق رای در نظر گرفته شده برای آمریکا زیاد بوده ولی برای سوریه و عراق تعداد صندوق کمی در نظر گرفته شده است تصریح کرد: همان‌طور که گفتم 55 صندوق رای برای آمریکا در نظر گرفته شده که این تصمیم با توجه به وسعت این کشور و تعداد قابل ملاحظه ایرانیان که در آمریکا زندگی می‌کنند اتخاذ شده است و از دیگر سو با توجه به این‌که امکان شرکت ایرانیان ساکن در کانادا برای شرکت در انتخابات در این کشور فراهم نشده است، تعدادی از ایرانیان ساکن کانادا نیز برای شرکت در انتخابات به آمریکا سفر می‌کنند و هم‌چنین باید به این موضوع توجه داشت که همواره در آمریکا ما بیش‌ترین صندوق رای را داشته‌ایم.

وی گفت: در عراق و سوریه نیز در مجموع 30 صندوق رای در نظر گرفته است.

ظریف ادامه داد: همان‌طور که در ابتدا توضیح دادم 8 صندوق رای برای سوریه در نظر گرفته شده است که البته مکان آنها را به دلیل مسائل امنیتی اعلام نمی‌کنیم ولی آنهایی که در سوریه هستند می‌دانند به کجا برای رای دادن مراجعه کنند و عراق نیز با وجود برخی از مشکلات امنیتی 22 صندوق رای در نظر گرفته‌ایم و امیدواریم به لطف خداوند در کمال امنیت این انتخابات برگزار شود و ایرانیان خارج از کشور بتوانند در این دو کشور نیز رای خود را به صندوق‌ها بیندازند.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه در مورد تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اظهار کرد: همان‌طور که مشاهده کرده‌اید دولت آمریکا در چند وقت اخیر در برابر هر اقدامی که طبق برجام  موظف به انجام آن است اقدامات دیگری نیز در کنار آن انجام داده که فضا را متشنج کند.

وی با اشاره به سابقه برخی از بدعهدی‌های آمریکا در انجام تعهدات‌شان در برجام اقدام اخیر آمریکایی‌ها را کوته‌بینانه دانست و گفت: همان‌طور که در جریان هستید چندی پیش نیز وقتی آنها بعد از 90 روز موظف بودند اعلام کنند ایران پایبند به تعهداتش به اجرای برجام بوده است، به دستور مستقیم کاخ سفید این اعلامیه را در یک ذرق و ورق بسیار تلخ پیچیدند و این موضوع را با وارد کردن اتهاماتی به ایران اعلام کردند.

ظریف به بیانیه روز پنج‌شنبه وزارت خارجه کشورمان در ارتباط با اقدام متقابل ایران در مورد تحریم‌های جدید آمریکا اشاره کرد و گفت: آنها افراد جدیدی را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرده‌اند و ما نیز در ادامه اقدام متقابل خود که قبلا درباره آن به نتیجه رسیده بودیم  که شامل 9 فرد و شرکت آمریکایی است به فهرست قبلی اضافه کردیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی