English

پاکستان بخشی از سرزمین خود را به تروریست ها سپرده است/جز در موضوع برجام با آمریکا مذاکره ای صورت نگرفت

نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه با حضور اصحاب رسانه شروع شد.

پاکستان بخشی از سرزمین خود را به تروریست ها سپرده است/جز در موضوع برجام با آمریکا مذاکره ای صورت نگرفت

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج بهرام قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد جزئیات کمیسیون مشترک برجام که هفته قبل برگزار شد گفت: براساس تفاهمات برجام در 5 اردیبهشت این نشست برگزار شد. ایران در خصوص بدعهدی های آمریکا و اظهارات ترامپ ک مخل رفع تحریم ها شده گلایه هایی مطرح کرد. از سوی کمیسیون در مورد انجام اجرای تعهدات ایران صحه گذاشته شد. و در بیانیه پایانی تاکید شد که برجام باید ادامه یابد. همچنین از تفاهم ایران و چین در نیروگاه اراک حمایت شد. درخصوص نشست ایران و آمریکا خبری ندارم و در حاشیه نشست در رابطه با برجام گفتگوهایی بود اما خارج از مساله برجام مذاکره ای با واشنگتن نداریم. 

وی در خصوص اظهارات یکی از شهرداران سابق تهران در ستاد روحانی با زیر سوال بردن مدافعان حرم گفته است با گفتگو می توان با تروریست ها به نتیجه رسید اظهار داشت: دیپلماسی قدرت زیادی دارد اما وقتی با تروریست ها روبرو هستیم این ابزار کاربرد ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اقدامات دستگاه دیپلماسی در واکنش به حوادث اخیر مرزهای شرقی تاکید کرد: این حادثه نشان می دهد در مرزهای پاکستان ثبات و امنیتی وجود ندارد و بارها وزارت خارجه با اسلام آباد در این مورد مورد حرف زده است اما بازهم شاهد تکرار این قبیل اتفاقات هستیم. کشوری که خود را بخشی از ائتلاف مبارزه با تروریسم می داند بخشی از سرزمین خود را در اختیار تروریست ها قرار داده است. اقدامات اولیه در سطح وسیع پیگیری شد و طرف پاکستانی هم ابراز همدردی کرد هر چند برای ثبات مرزها کارایی ندارد. ما این پرونده را در وزارت خارجه دنبال می کنیم و هر اقدامی برای احقاق حق لازم است انجام می شود. 

قاسمی در مورد حمله به سفارت عربستان و تاثیری که بر صنعت گردشگری کشور گفت: وزارت خارجه همچنان پیگیر این پرونده هست و عاملان ان مجازات شوند تا در اینده خوسرانه به این اقدام دست نزند. سازمان گردشگری اماری در این رابطه اعلام کرده که من درجایگاهی نیستم در مورد ان اظهار نظر کنم تا میتوانم بگویم اثرات منفی ان در حوزه اقتصادی سیاسی و حتی منطقه ای برای کشور زیاد بود.

وی در مورد امکان رای شهروندان ایرانی مقیم کانادا خاطر نشان کرد: اگر اقدامات دیپلماتیک به نتیجه نرسید ممکن است مانند سال 92 ایرانیان کانادا نتوانند در انتخابات شرکت کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در خصوص حمایت مقامات آمریکایی با منافقین در آلبانی تاکید کرد: این موضوع بحث جدیدی نیست و آمریکایی به دنبال استانداردهای دوگانه خود هستند. آمریکا باید پاسخگوی رفتارهای خود باشد و به خاطر این اقدامات که در خاورمیانه هم زیاد صورت گرفته امروز شاهد بروز و ظهور داعش هستیم. ما از راه های دیپلماتیک هشدارهایی در مورد این روابط به تیرانا نیز داده ایم.

قاسمی در مورد دستگیری یک تبعه ایرانی در ترکیه که گفته می شود مقداری از قطعات موشک صد تانک درخودرو خود داشته گفت: این موضوع در حال بررسی است و من فعلا نه تایید می کنم و نه تکذیب. در آینده اطلاعات بیشتری ارایه می دهم.

قاسمی در مورد احتمال افشار اطلاعات محرمانه برجام در مناظرات انتخاباتی گفت: افشای اطلاعات محرمانه اصولا جرم است و باید بدانیم که نباید مسایل سیاست خارجی را به کف خیابان ها نبریم. برجام روشن است واجماع کلی در خصوص برجام در کشور وجود دارد و بهترین از این برای کشور وجود نداشت.

وی درباره آستانه صبر ایران در خصوص رویکرد ترکیه در نشست آستانه قزاقستان گفت: آستانه اجلاسی با محوریت ترکیه ایران و روسیه با موضوع سوریه است و نمی توان نقش ترکیه را در سوریه در نظر نگرفت هرچند اختلاف دیدگاه ها وجود دارد ولی این باعث تعطیلی آستانه نخواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه درمورد احتمال برگزاری همه پرسی استقلال کردستان عراق بیان کرد: اکراد بخش مهمی از عراق هستند و در چارچوب حاکمیت ملی این کشور دارای حقوقی اند و نمی تواند با تمامیت ارضی عراق دشمنی کنند. این بحث همه پرسی قبلا هم مطرح بود و رویکرد ایران مخالفت با تجزیه طلبی است. ضمن اینکه در درون کردها هم مخالفانی برای استقلال وجود دارد. 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه