English

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

باید منابع مورد نیاز سرمایه‌گذاری‌های نفتی، ریلی و دریایی تامین شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در حوزه صنایع نفتی، ریلی و دریایی ظرفیت سرمایه گذاری‌های جدید وجود دارد ولی منابع لازم در این خصوص موجود نیست، افزود: بانک ها و بنگاه های بزرگ باید منایع را به این موارد اولویت دار معطوف کنند.

باید منابع مورد نیاز سرمایه‌گذاری‌های نفتی، ریلی و دریایی تامین شود

به گزارش خبرگزاری موج، سید مهدی مقدسی در حاشیه دیدار نوروزی مدیران حوزه صنعت استان مرکزی با اشاره به جلسه اخیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس با وزیر صنعت و رییس اتاق بازرگانی و مباحث عنوان شده در این جلسه گفت: در سال گذشته براساس اعلام وزیر صنعت 5500 واحد صنعتی راه اندازی شده و بیش از 11 هزار واحد کوچک و متوسط در راستای افزایش ظرفیت حمایت شدند و بیش از 12 هزار واحد کشاوزی هم مورد حمایت قرار گرفتند.

وی افزود: در این جلسه همچنین عنوان شد که با توجه به رویکرد وزارت صنایع در خصوص نظارت بر مصرف تسهیلات، بازرسین این وزارتخانه از 3200 واحد بازدید کرده اند و از این تعداد 1100 واحد نسبت به افزایش تولید اقدام کرده بودند.

مقدسی با بیان اینکه چند نکته توسط وزیر صنعت و اعضای کمیسیون مورد تذکر قرار گرفت، در این خصوص افزود: در این جلسه اعلام شد که طرح حمایت از واحدهای کوچک و متوسط با اصلاحاتی در سال 96 هم ادامه خواهد یافت که استمرار این طرح بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: لایحه ای از طرف دولت برای استفاده از حدود دو هزار میلیارد تومان از محل وصولی های صندوق ذخیره ارزی برای تقویت تولید تهیه شده و امید است این فرایند طی و این منابع در حوزه تولید استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: دولت در سال گذشته اقدامات خوبی را در خصوص مبارزه با قاچاق کالا انجام داد ولی هنوز هم حدود 15 هزار میلیارد قاچاق صورت می گیرد که بدون تردید این موضوع ضربه اساسی به تولید می زند. در سال جاری که بحث اشتغال و تولید مورد تاکید است مبارزه با قاچاق کالا یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

مقدسی با بیان اینکه اقدامات کارگشا در حوزه تولید نیازمند عملکرد منسجم تیم اقتصادی دولت است،گفت: این تیم باید اهدافی را دنبال کند که منجر به تقویت تولید ملی و حفظ اشتغال موجود و افزایش اشتغال شود، البته در کنار دولت قوای مقننه و قضاییه نیز باید تمام تلاش خود را بکار بگیرند تا این مهم محقق شود.

وی با بیان اینکه در رابطه با حمایت از ساخت داخل باید از شعار دادن دست برداریم و در مواردی که امکان تولید داخل وجود دارد، واردات خیانت است، گفت: باید از واردات آنچه در داخل کشور ساخته می شود به صورت جدی جلوگیری شود.

مقدسی در خصوص مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد نیز گفت: هدف از ایجاد این مناطق تسهیل در صادرات بوده نه صرفا واردات و دولت باید نسبت به تقویت صادرات در این مناطق اقدام کند تا زنجیره صادرات در کشور شکل بگیرد.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت فرهنگ سازی در راستای مصرف تولید داخلی بر ضرورت تحقق این مهم تاکید کرد و افزود: یقینا این اقدام فرهنگی اقتصادی در تقویت تولید موثر خواهد بود.

مقدسی در ادامه با بیان اینکه در حوزه تولید قوانین خوبی داریم و انتظار این است که اولا شفاف سازی در خصوص این قوانین صورت گرفته و دوما قوانین به صورت کامل اجرایی شوند،گفت: بررسی ها نشان می دهند که در این بخش کمتر به اصلاح قانون و تدوین قوانین جدید نیاز داریم و آنچه در حال حاضر لازم است اجرای قوانین موجود است، البته در صورت وجود نواقص احتمالی در قوانین مجلس آماده همکاری است.

وی اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم برای تقویت تولید و ایجاد اشتغال، سرمایه گذاری است، اما در قوانین کسب و کار باید تحولی را ایجاد کنیم چراکه یک سرمایه گذار باید با ثبات قوانین و دستورالعمل ها مواجه باشد تا برای انتقال منابع اقدام کرده و برای کار اشتیاق پیدا کند، بویژه اینکه برای تولید پایدار نیاز به منابع داریم و راهکار تامین منابع توسعه سرمایه گذاری است، پس باید شرایط اینکار تسهیل شود که یکی از ارکان تسهیل در این امر ثبات قوانین، نرخ ارز، مالیات و ... است .

مقدسی اظهار کرد: مسئله دیگر لزوم تحریک تقاضا در بازار است و در کنار آن توجه به مصرف کالای داخلی باید فرهنگ سازی شود، البته نباید موضوع مصرف کالای داخلی مورد سوء استفاده تولیدکنندگان قرار بگیرد، تولیدکنندگان باید ارتقای کیفیت و عرضه را مد نظر قرار دهند تا مصرف کننده داخلی رغبت به خرید داشته باشد.

وی با بیان اینکه در حوزه صنایع نفتی، ریلی و دریایی ظرفیت سرمایه گذاری‌های جدید وجود دارد ولی منابع لازم در این خصوص موجود نیست، افزود: بانک ها و بنگاه های بزرگ باید منابع را به این موارد اولویت دار معطوف کنند. باید زمینه سرمایه گذاری جدید در این حوزه ها فراهم شود تا تحولی در این حوزه ها ی زیرساختی ایجاد شود.

مقدسی همچنین با بیان اینکه در سال 95 بین 4.5 تا 5 درصد در حوزه صنعت رشد داشته ایم که رشد خوبی محسوب می شود، اما کافی نیست گفت: باید همه ظرفیت های موجود را در راستای افزایش رشد اقتصادی بکار بگیریم تا به رشد بیش از 10 درصدی برسیم.

وی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان می توانند زمینه رشد و جهش اقتصادی را ایجاد کنند، افزود: باید این شرکت ها را تقویت کنیم تا در راستای ارتقای کیفیت محصولات و ارتقای تکنولوژی گام بردارند. البته در کنار تاکید بر لزوم تقویت این شرکت ها، به همه شرکت های بزرگ و کوچک توصیه می کنیم بخش R&D را ایجاد و تقویت کنند.

مقدسی افزود: اگر این بخش تقویت شود و تحقیق و توسعه به عنوان یک ضرورت مطرح شود یقینا تحولی در نوع محصولات تولیدی را خواهیم داشت و جاذبه داخلی و صادراتی محصولات افزایش پیدا می کند.

وی در ادامه بر لزوم تقویت زنجیره صادرات نیز تاکید کرد و گفت: در کنار پرداخت جوایز صادراتی در راستای شناسایی بازارهای هدف نیز باید تلاش کنیم. در حال حاضر تفاهمات بسیار خوبی توسط رییس جمهور با روسیه مبادله شده و یکی از آنها افزایش صادرات به روسیه است و باید از ظرفیت های موجود برای دستیابی به این فرصت استفاده کنیم.

مقدسی افزود: در روسیه شرایط برای صادرات فراهم است. باید محصولات مان را ارتقا دهیم و کیفیت محصول، استاندارد، بسته بندی محصول و قیمت تمام شده برای رقابت در بازارهای هدف ارتقا پیدا کند.

وی اظهار کرد: از انجمن های تخصصی صنعتی و معدنی انتظار می رود پیشنهادات خود را به بنده منتقل کنند تا از خرد جمعی استفاده کنیم و نظرات جمع بندی شود تا از ظرفیت افراد با تجربه برای ایجاد رونق اقتصادی استفاده شود.

مقدسی با بیان اینکه امسال باید شعار را به عمل تبدیل کنیم، افزود: در این راه باید از همه فرصت ها استفاده شود و هماهنگی بخش ها در این حوزه بسیار مهم است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه