English

کارشناس مسائل عرب در پاسخ به موج

اهداف ریاض و آنکارا برای تجزیه عراق پس از آزادسازی موصل

کارشناس مسائل عرب گفت: عربستان و ترکیه با ایجاد زمینه هایی برای جلوگیری از همزیستی اهل سنت عراق با شیعیان، زمینه ساز تجزیه این کشور را پس از آزادسازی موصل فراهم کنند.

اهداف ریاض و آنکارا برای تجزیه عراق پس از آزادسازی موصل

حسن هانی زاده در پاسخ به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج در خصوص اقدام اخیر عربستان و ترکیه برای جلوگیری از همراهی اهل تسنن عراق با ایران و برگزاری نشست گروه های سنی مذهب این کشور در استانبول گفت: پس از شکست سیاست های ریاض در یمن و سوریه، اکنون آل سعود به دنبال جداسازی عراق از ایران است. چون بیشترین نفوذ در عراق را جمهوری اسلامی ایران دارد. در همین رابطه شاهد سفر عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستانی به عراق بودیم.

وی خاطر نشان کرد: ریاض درصدد ایجاد شکاف میان شیعه و سنی در عراق است و لذا در این سفر الجبیر با شخصیت های مهم سنی دیدار کرد. ریاض تلاش دارد محور عربی، عبری و ترکی علیه ایران را فعال نگه دارد، به ویژه آنکه حشد الشعبی اخیرا اعلام کرده است درنظر دارد برای مبارزه با داعش وارد سوریه شود.

کارشناس مسائل عرب همچنین اظهار داشت: بر این اساس ترکیه و عربستان با برگزاری نشست گروه های اهل سنت عراق در استانبول و وعده کمک 30 میلیارد دلاری برای بازسازی استان های سنی نشین این کشور درصدد ایجاد مانعی بر سر راه قدرت یابی حشدالشعبی هستند. از این رو فضای سیاسی عراق بعد از آزادسازی کامل موصل پیچیده تر خواهد شد.

هانی زاده در ادامه افزود: عربستان و ترکیه می خواهند جنگ مذهبی در عراق ایجاد کنند که این به معنای تجزیه این کشور است. در این شرایط ایران باید به طور جدی از طریق همکاری ها یدیپلماتیک با بغداد و تلاش برای جلوگیری از شکاف میان کردها، اهل سنت و شیعیان عراقی دست به اقدام موثری بزنند. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه