English

سردار محمدی:

بیش از پنج درصد شهدای کشور مربوط به عشایر است/مشکلات عشایر مرتفع شود

مسوول سازمان بسیج عشایری گفت:‌ عشایر کشور ۱۰ هزار شهید تقدیم انقلاب کرده‌اند و جزو اولین گروه‌هایی بودند که در مقابل حمله همه جانبه رژیم بعث عراق در سال ۱۳۵۹ ایستادند و بیش از پنج درصد شهدای کشور از نظر جمعیتی به عشایر مربوط می‌شوند.

بیش از پنج درصد شهدای کشور مربوط به عشایر است/مشکلات عشایر مرتفع شود

به گزارش خبرگزاری موج، سردار علی‌پاشا محمدی امروز در یک نشست خبری اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۵۰۰ هزار نفر از عشایر عضو بسیج هستند که در قالب ۱۵۰ حوزه مقاومت و بیش از ۲۰۴۰ پایگاه که عمدتا به صورت سیار فعالیت می‌کنند اقدامات مختلفی در راستای اهداف تبیین شده انجام می‌دهند. همچنین ۱۰ هزار حلقه صالحین در این راستا از عشایر تشکیل شده است.

وی در ادامه از برگزاری همایش هم‌اندیشی سران، معتمدین، بزرگان اقوام و عشایر کشور در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته خبر داد و گفت: این همایش در سالن ۵ آذر بسیج برگزار خواهد شد و تبیین و گفتمان‌سازی اندیشه ولایت، تعامل، هماهنگی و همراهی سران و معتمدین و بزرگان به منظور نقش‌آفرینی در مسائل محلی، ملی و منطقه‌ای، تقویت روح وحدت و انسجام و همبستگی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مادی و معنوی، بصیرت‌افزایی و بررسی مشکلات عشایر با حضور مسئولان در کنار تقویت جایگاه سران و بزرگان از جمله اهداف برگزاری این همایش محسوب می‌شود.

وی در این راستا توضیح داد: عشایر ما با عشایر کشورهای همجوار تعاملاتی دارند و تجربیات خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند و با توجه به اینکه کشور ما در بین کشورهایی قرار دارد که از نظر امنیتی در وضعیت خوبی به سر نمی‌برند و همچنین با توجه به مردم محور بودن تأمین امنیت در کشورمان، نقش عشایر در این راستا بیش از پیش نمایان می‌شود.

سردار محمدی در ادامه سخنانش اولین مشکل عشایر را مشکل فرهنگی و مذهبی دانست و گفت: به دلیل کوچ کردن‌های متعدد عشایر و زندگی سخت آن‌ها این قشر از مردم کشور ما از برنامه‌های فرهنگی، مذهبی و مناسبتی مطلوبی برخوردار نیستند بنابراین لازم است دستگاه‌های مسئول به وظایف خود در این راستا عمل کنند. همچنین طرحی در راستای جبران خلاءهای موجود در شورای عالی عشایر تصویب و توسط دولت برای اجرا ابلاغ شده است که امیدواریم وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، آموزش و پرورش و صداوسیما به وظایف محوله در این راستا به خوبی عمل کنند تا شاخص‌های فرهنگی و مذهبی عشایر ارتقاء یابد. متأسفانه میزان تحصیلات عشایر نیز نسبت به شهرها بسیار پایین است که امیدوارم آموزش و پرورش در این راستا اقدامات مناسب را به انجام برساند. البته طرحی در شورای عالی عشایر با عنوان طرح ارتقای سطح دانش و مهارت عشایر تصویب و توسط دولت ابلاغ شده اما متأسفانه تاکنون سازوکارهای عملیاتی شدن آن هنوز مشخص نشده است.

وی به نقش عشایر در تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت:‌ به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در دولت اعلام می‌کنم که اولویت‌ها را در این زمینه دریایند و به عشایر و روستاها توجه بیشتری داشته باشند زیرا عشایر با وجود زندگی چادری، ۳۵ درصد تولیدات دامی و از این قبیل را در اختیار دارد و اگر مهارت‌های آن‌ها ارتقاء یابد بیش از پیش شاهد تولیدات بیشتری در این زمینه‌ها خواهیم بود.

سردار محمدی همچنین خواستار توجه مسئولان مربوطه به بحث ارتباطی عشایر شد و گفت: یکی از مشکلات ما در این زمینه ضعف دریافت برنامه‌های شبکه‌های صداوسیما است که امیدواریم در این زمینه نیز مسئولان مربوطه اقدامات لازم را انجام دهند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی