English

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:

بحث موشکی ایران به حاکمیت کشور مربوط است نه دیگران/موضع ایران در برابر سوریه ثابت است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بحث موشکی و مسائل داخلی ایران، موضوعی است که فقط به دولت، حاکمیت و مردم ایران مربوط است.

بحث موشکی ایران به حاکمیت کشور مربوط است نه دیگران/موضع ایران در برابر سوریه ثابت است

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، بهرام قاسمی در نشست خبری در پاسخ به خبرنگاری درباره موضع گیری سخت آمریکا علیه ایران بویژه در بحث موشکی، افزود:  در مورد منافع و مصالح ایران، خودمان تصمیم می گیریم و نه نیاز به مشورت داریم و نه صحبت با دیگران. 

 

قاسمی اظهار کرد : آنچه که از دولت جدید بر می آید بیانگر این است هنوز دولت تا استقرار کامل فاصله دارد و به شکل قابل قبولی که انتظار می رود، دولت به صورت یک دولت مستقر وجود ندارد.

وی ادامه داد: صحبت هایی گفته شده ضد و نقیض است و با هم تطابق ندارد. بعضی صحبت ها غیردوستانه، خصمانه و حتی تهدید آمیز است و ما از آن زیاد تعجب نمی کنیم. خیلی هم برایمان مهم نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: عادت کردیم در بیش از سه دهه با حاکمیت های مختلف در آمریکا که از این گونه صحبت ها بشنویم اما فکر می کنم واقعیت ها خودشان را در زمان لازم و مناسب نشان می دهند و شرایط را بر دیگران تحمیل می کنند. 

وی خاطرنشان کرد: منتظریم وضعیت کمی جلوتر برود و یک ارزیابی دقیق تر و بهتری از دولت آمریکا داشته باشیم. من هنوز فکر می کنم باز هم باید صبر کرد و خیلی عجولانه صحبت نکرد. منتظر باشیم تا ببینیم در عمل نهایتا دولت آمریکا چگونه می خواهد در مورد مسایل داخلی خودش، اروپا و جهان که یک آشفتگی ایجاد کرده، عمل کند. باید صبور بود و کمتر صحبت و بیشتر تماشا کرد. 

مواضع ایران در سوریه تغییر نکرده است

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر نماینده ویژه پوتین به تهران گفت: این سفر در ادامه رایزنی‌های مستمر، منظم و متوالی است که بین دو کشور در دوران اخیر بخصوص درباره سوریه وجود دارد.

وی با بیان اینکه آخرین تحولات سوریه بررسی و تفاهماتی حاصل شد، ابراز امیدواری کرد، این تفاهمات و انسجام به دست آمده از نشست مسکو و آستانه موثر باشد و سه کشور ایران روسیه و ترکیه بتوانند در تثبیت آتش بس و استقرار آن موثر باشند.

قاسمی با تاکید براینکه  مواضع ایران در سوریه تغییر نکرده و به روند مسکو و و آستانه ادامه خواهیم داد، درباره نشست ژنو گفت: در مورد نشست ژنو نمی ‌توانم پیش ‌بینی دقیق داشته باشم و تا آن زمان نمی توان پیش بینی کرد اجلاس به چه صورت خواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به شرایطی که در پیش خواهد بود تصمیم می ‌گیریم که چگونه عمل کنیم؛ در خصوص سوریه نهایتا مردم سوریه هستند که حاکمیت، دولت و نوع حکومت را تعیین می‌ کنند و ما از تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه همچنان دفاع می‌ کنیم.

قاسمی خاطرنشان کرد: استقرار صلح، ثبات و امنیت ایده‌آل همه ما برای سوریه در منطقه است.

هر گونه دخالت در سودان را رد می کنم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهارات عمرالبشیر مبنی بر فعالیت‌های ایران برای ترویج شیعه در سودان گفت: هرگونه دخالت ایران در سودان را رد می‌کنم.

وی افزود: این از همان حرف‌هایی است که در ما به ازای دریافت سکه‌ها و پول بیشتر ممکن است بیان شود؛ از بالا فرمودند و دستور داده شده است، از این آقایان شناخت دقیقی داریم.

ترامپ کارش از محک زدن گذشت/دخالتی در یمن نداریم

قاسمی درباره اینکه آیا ایران اقدام متقابلی در برابر تحریم‌های جدید آمریکا خواهد داشت یانه ، گفت: فکر می ‌کنم به زودی فهرستی از افراد و شرکت‌هایی را که می ‌خواهیم تحریم کنیم، منتشر و رسما اعلام کنیم.

وی ادامه داد: ترامپ کارش از محک زدن گذشته و  نیازی به محک زدن او نداریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تکذیب کمک نظامی به یمن، اظهار کرد: ما هیچ دخالتی در یمن نداریم و هیچ سلاحی در اختیار مبارزان یمنی قرار نداده‌ ایم.

یمن قربانی جنگ نابخردانه عربستان است

قاسمی در پاسخ این پرسشکه موجی از ایران هراسی حوثی ها در یمن راه افتاده است، مسئله ایران هراسی را موضوع جدیدی ندانست و گفت: ایران هراسی در مقاطع مختلف با شدت و ضعف وجود داشته و خط مشترکی است که بعد از انقلاب توسط قدرت های فرامنطقه ای و یا منطقه ای در مورد ایران اجرا شد.

وی با بیان اینکه در خیلی از مواقع هدف غایی این پروژه، ایران نبوده و تلاش کرده اند از آن بهره برداری کنند، اظهار داشت: در سنوات مختلف، تولید کنندگان اسلحه با نگران کردن کشورهای منطقه از توان نظامی ایران، تلاش کردند قراردادهای عظیمی در حوزه تسلیحاتی با کشورهای منطقه داشته باشند. بنابراین ایران هراسی موضوع جدیدی نیست اما ممکن است شکل و شمایل و اندازه آن متفاوت باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در مقاطعی سوریه و عراق و در روزهای اخیر موضوع یمن و حوثی ها دستمایه ایران هراسی شده و تلاش می کنند مسائل یمن را به جمهوری اسلامی ایران گره بزنند؛ در حالی که یمن قربانی جنگ نابخردانه و تحمیلی دولت عربستان است که قربانیان زیادی داده و کشوری است که چیزی برای آن نمانده جز مردم فقیری که در شرایط وخیم زندگی می کنند و شرایط دردآوری دارند.

قاسمی تاکید کرد: مردم یمن به ما و هیچ کشور دیگری، نیاز ندارند؛ آنچه بین ما و کشورهای منطقه وجود دارد و مورد سوءاستفاده بدخواهان جمهوری اسلامی است، روابط عاطفی و فرهنگی است که در قالب زبان و یا مذهب وجود داشته و خواهد داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از فرافکنی برخی کشورهای منطقه بابت جنایاتی که انجام می دهند خبر داد و تصریح کرد: کسانی که با تاریخ یمن آشنا هستند، بخصوص قبل از فروپاشی شوروی سابق می دانند که یمن شامل دو بخش بود که بخشی از آن در بلوک شرق و اتحادیه شوروی قرار می گرفت و از سلاح های پیشرفته و امکانات نظامی بالایی برخوردار بوده که هنوز هم در اختیار مردم و گروه های یمنی است.

وی ادامه داد: هرگونه اتهام زنی به ایران و مرتبط کردن ایران با مسائل یمن حرف بی ربطی است و ما آن را صریحا و به طور جدی رد می کنیم.

انگلیس نمی تواند جایگاه ایران را در منطقه نادیده بگیرد

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر نخست‌وزیر انگلیس به بحرین گفت:‌ خانم «مِی» در سفر به بحرین مواضع غلط و نابجایی داشته و ما هم اعتراض سیاسی و دیپلماتیک خود را اعلام کردیم؛ این نوع برخوردها غیر‌واقع بینانه و فرصت‌طلبانه هست و بعید می‌دانم انگلیس در این چارچوب عمل کند زیرا آن‌ها بیش از غرب با منطقه آشنا هستند.

وی ادامه داد: انگلیس پس از خروج از اتحادیه و تبعات آن مجبور شد به درآمدهای نفتی حوزه خلیج فارس و به دولت جدید امریکا چشم داشته باشد تا آنچه از دست داده را تا حدی جبران کند. انگلیس نمی‌تواند واقعیتهای منطقه و جایگاه و نقش ایران را در منطقه نادیده بگیرد.

قاسمی در خصوص بازگشایی سفارت کانادا در تهران گفت: تحول خاصی در روند بازگشایی دفاتر حفاظت منافع دو کشور اتفاق نیافتاده است و ما هنوز در وضعیت پیشین هستیم و امیدوارم تلاشهای دو طرف بتواند به نقطه مطلوبی برای مردم دو کشور برسد.

وی بار توضیحی درباره سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران و ارتباط آن با مانور نظامی این کشور در خلیج فارس گفت: علاقه مندیم خلیج فارس یک منطقه امن و دور از تنش‌های نظامی و سیاسی و محلی برای تثبیت ثبات و همگرایی کشورهای منطقه باشد و این مانورها را نداشته باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: کشورهای مختلف از این رزمایش‌ها دارند و این نوع اتفاقات از پیش تعیین شده است و به کشورهای همسایه معمولا اطلاع داده می‌شود. این مانور در آبهای بحرین بوده و سفر وزیر خارجه فرانسه هم از قبل تعیین شده بود. اگرچه قابل سرزنش است و حضور کشورها در این نقطه از جهان به این نقطه می‌تواند سرپوشی باشد بر مشکلات آن‌ها و ما هم نظرات خود را ابراز کرده و می‌کنیم و هر تحرکی را زیر نظر داریم و آن را با ملاک امنیت جمهوری اسلامی می‌سنجیم و براساس آن برخورد می‌کنیم که در گذشته هم چنین بوده است.

شهرک سازی در اراضی اشغالی فلسطین مذموم است

قاسمی در خصوص شهرک‌سازی صهیونیست‌ها در اراضی اشغالی فلسطین گفت: دیدگاه ما درباره مقاومت و فلسطین روشن است. شهرک‌سازی عملی مذموم است که نزد بسیاری از کشورها و مجامع بین المللی تقبیح و محکوم شده و بهتر است کشورهای مستقل در این خصوص اقدام کنند.

اقدام قضایی آمریکا ضربه سنگینی به دولت این کشور وارد کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری ازسخنانش درباره اقدام قاضی آمریکایی نسبت به فرمان ترامپ درباره ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور به ایالات متحده، اظهار کرد : این فرمان با موجی از مخالفت مردم آمریکا همراه و تصمیم غلط و غیراخلاقی بود که بازتاب‌های خود را داشت.

وی اضافه کرد: این را می‌توان در کنار سایر اقدامات نسنجیده دولت جدید امریکا گذاشت. اما آنچه مسلم است، اینکه اقدام قضایی امریکا ضربه سنگینی را به پرستیژ دولت آمریکا وارد کرد.

رابطه خوبی بین ایران و ارمنستان برقرار است

قاسمی درباره سفر وزیر دفاع ارمنستان به ایران گفت: بین ایران و ارمنستان روابط خوبی است که تاریخی بوده و جدید نیست. نگاه ما این بوده که سعی جدی داریم در صورت امکان روابط حسنه‌ای داشته باشیم. ما تماس‌های مکرر خود را همواره داشته‌ایم.

وی اضافه کرد: قفقاز از گذشته یک منطقه بسیار حساس و مهم است و ارتباطات تاریخی و فرهنگی علاوه بر سیاسی ما را وادار می‌کند تا با کشورهای این منطقه گفتگو داشته باشیم. این سفر در راستای سفر رئیس جمهوری کشورمان به ایروان و سفر رئیس جمهوری ارمنستان به ایران بود.

قاسمی روابط ایران با ارمنستان را  شامل مسائل دوجانبه اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و مسائل منطقه‌ای و نیز سوریه عنوان کرد و گفت: بسیاری از ارامنه و مقامات ارمنستان متولد حلب هستند.؛ روابط ما با ارمنستان به این مفهوم نیست که علیه کشور دیگری باشد. سعی ما این بوده که با توجه به حسن روابط با آذربایجان، روابط بهبود یابد و اولین کشور برای حل‌کردن بحران قره‌باغ بوده‌ایم. این اولین سفر وزیر دفاع ارمنستان است و تلاش ما این است که با سایر کشورهای منطقه از جمله گرجستان نیز روابط‌مان را توسعه دهیم.

سفر وزیر کویت به ایران میانجی گرانه نبود

قاسمی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره پیام کویت به ایران و تصمیم تهران در قبال آن گفت: سفر وزیر خارجه کویت به تهران مدتها مطرح بوده و به دلایلی که بیشتر فنی بوده تنظیم تاریخ برای هفته گذشته شد. وزیر خارجه کویت حامل پیام امیرکویت برای ریاست جمهوری اسلامی ایران بود. این سفر را در چارچوب روابط دوجانبه و نیز تلاش برای داشتن روابط حسنه با همسایگان بود.

وی ادامه داد: وزیر کویتی یک دیدار مفصل با آقای ظریف داشت و بعد در دیدار با رئیس جمهوری کشورمان، پیام مکتوب امیر کویت را داد. در نشست با طرف کویتی روابط دو جانبه را مورد بررسی قرار دادیم،  در خصوص تحولات منطقه با یکدیگر گفتگو کردیم. این سفر میانجی‌گرانه نبود بلکه تبادل نظر بود و روابط را بررسی کردیم. ما در فرصت مناسب، پاسخ مناسب را برای امیر کویت خواهیم داشت و از بعدی دیگر نیز این سفر پاسخ به سفر آقای ظریف بود که سال گذشته انجام شد.

قاسمی در خصوص اظهارات نمایندگان مجلس درباره وجود 70 پرونده علیه ایران در مجامع قضایی بین‌المللی گفت: درباره پرونده‌ها می‌توانید به مرکز حقوقی ریاست جمهوری مراجعه کنید. نمایندگان در همه جای دنیا حقوق می‌گیرند که صحبت کنند و اظهارات آنها را می‌توان با واقعیت سنجید. نقش نمایندگان سخن گفتن است و نمی‌توان هیچ خرده‌ای به آنها گرفت.

پرونده سردار متوسلیان مفتوح است

قاسمی درباره اظهارات برادر جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان مبنی بر زنده بودن ایشان گفت: می‌توان در این باره گزارش کار داد ولی این پرونده مفتوح است و در فرصت‌های لازم به عنوان یک پرونده مفتوح روی آن کار می‌کنیم. من در جایگاهی نیستم که در این خصوص اظهار نظر کنم و تجربه نشان داده پیرامون این مسائل سخن زیاد است و واقعیت چیز دیگری است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه