English

قیمت مسکن / قیمت مسکن امروز / قیمت مسکن در تهران / قیمت مسکن ۱۴۰۲

قیمت مسکن ۱۰ برابر شد! / اعتراف باورنکردنی درباره قیمت مسکن

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس از افزایش شدید قیمت مسکن خبر داد.

قیمت مسکن ۱۰ برابر شد! / اعتراف باورنکردنی درباره قیمت مسکن

قیمت مسکن طی سال های اخیر در ایران به شدت افزایش پیدا کرده است. چندی پیش رئیس مرکز پژوهش های مجلس از افزایش 52 برابری قیمت مسکن طی 17 سال اخیر گلایه کرده بود. پاییز سال 1401 بیشترین میزان افزایش قیمت مسکن طی فصول گذشته رخ داد. در حالی که بسیاری از خریداران و مستاجران از افزایش شدید قیمت مسکن و قیمت اجاره گلایه دارند برخی رسانه‌ها از کاهش قیمت ها در روزهای اخیر خبر داده‌اند. تازه ترین خبرها درباره قیمت مسکن را در ادامه بخوانید.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به افزایش ۱۰ برابری قیمت مسکن در ۵ سال اخیر، اقدامات دولت برای کاهش ناترازی عرضه و تقاضا در بازار مسکن را مثبت ارزیابی کرد.

به گزارش تسنیم، بابک نگاهداری در اجلاس سراسری انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران با یادآوری اینکه قیمت مسکن و اجاره‌بها در بازه زمانی 5 ساله یعنی از سال 97 تا سال 1402، 10 برابر شده اظهار کرد: در سبد خانوارهای ایرانی، اصلی‌ترین هزینه مسکن است و اگر نتوانیم تورم مسکن را کنترل کنیم، تلاش‌های دولت برای مهار تورم در سایر حوزه‌ها خیلی در زندگی مردم ملموس نخواهد بود.

وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با هیئت دولت بر موضوع مسکن و جدی‌تر گرفتن آن تاکید کردند. این مسئله نشان می‌دهد باید تمرکز زیادی روی این موضوع داشته باشیم.

رئیس مرکز  پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به ناترازی عرضه و تقاضا در بازار مسکن تصریح کرد: این ناترازی مربوط به کاهش تولید مستمر در دهه 90 است.

نگاهداری اضافه کرد: قانون جهش تولید و به تبع آن، نهضت ملی مسکن، برای کاهش ناترازی و بهبود وضعیت مسکن توسط دولت در حال پیگیری است. حدود دو سال از اجرای قانون می‌گذرد که شاهد نقاط مثبتی در اجرای آن هستیم.

وی یکی از اثرات مثبت را تغییر نگاه دولت از نظاره‌گر به کنش‌گر دانست و افزود: دولت مسکن را از اولویت‌های اجرایی خود قرار داده و جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده است. شخص رئیس جمهور نیز برای آن وقت می‌گذارد و فعالیت‌ها برای تامین گسترده مسکن در حال اجراست.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس بیان کرد: باید از تجارب گذشته در اجرای نهضت ملی مسکن استفاده کنیم ضمن اینکه باید برای سوداگری و اثربخشی در بازار مسکن برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم.

قیمت مسکن

پیش بینی قیمت مسکن در نیمه دوم سال

فردین یزدانی، کارشناس اقتصاد مسکن درباره وضعیت این بازار تا پایان سال پیش بینی کرده است که جهش قیمتی بعید خواهد بود.

یزدانی درباره تحولات اخیر بازار مسکن اعلام کرد: علاوه بر اثر کاهش نرخ ارز که در سه ماه اخیر منجر به افت قیمت‌ها در بازار مسکن شهر تهران و دیگر شهرها شده است موضوعات دیگری نیز در این زمینه دخیل بوده‌اند که نباید آنها را نادیده گرفت.

وی تشریح کرد: یکی از این موضوعات، بازتر شدن فضا و مسیر مراودات خارجی در ماه‌‌‌های اخیر نسبت به دو سال گذشته است که همین موضوع می‌تواند منجر به ورود بخش قابل ‌توجهی از منابع مالی به کانال‌‌‌های تجارت خارجی شود؛ منابعی که در سال‌‌‌های اخیر در نتیجه مسدود بودن این کانال‌‌‌ها بخش زیادی از آنها وارد بازار املاک و مستغلات شده و در نتیجه قیمت‌ها در این بازار را تحت تاثیر قرار می‌‌‌داد.

یزدانی معتقد است قیمت‌ها در بازار مسکن در شرایط فعلی و بعد از یک دوره طولانی جهش قیمت (5 سال)، به قدری افزایش یافته است که اساسا نه خریدار مصرفی و نه بخش قابل ‌توجهی از متقاضیان سرمایه‌گذاری در بازار مسکن، قادر به ورود به بازار و خرید نیستند. پیش از این، در تهران و کلان‌شهرها، افراد با نقدینگی 2تا 3میلیارد تومانی به راحتی می‌توانستند وارد بازار شده و خرید کنند اما هم‌‌‌اکنون این امکان از بین رفته است. این عوامل را می‌توان در کنار مجموعه شواهدی که از رشد اقتصادی مثبت (صرف‌‌‌نظر از میزان آن) و همچنین افزایش نسبی فروش نفت در مقایسه با ماه‌‌‌های اخیر رصد می‌شود، به عنوان دلایل کاهش فشار تقاضا بر بازار مسکن واثر آن بر کاهش سطح قیمت‌ها معرفی کرد.

این کارشناس اقتصاد مسکن افزود: بنابراین به نظر می‌رسد با مجموعه عوامل و شواهد، بازار مسکن تا پایان سال با ثبات قیمت و همچنین شرایط رکود معاملاتی همراه باشد. مگر اینکه در مجموعه عوامل و متغیرهای بیرونی مانند نرخ ارز تحول خاص و پیش‌بینی نشده‌‌‌ای رخ دهد که حتی در آن صورت نیز به دلیل افت فشار تقاضای ناشی از شکاف بین قیمت مسکن و قدرت خرید خانوارها از یکسو و عدم ورود منابع گسترده مالی از سوی سرمایه‌گذارها به بخش مسکن از طرف دیگر، انتظاری از بابت رشد محسوس قیمت وجود ندارد. وی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد تاکید کرد: بنابراین گزینه محتمل‌‌‌تر ادامه همین روند فعلی تا پایان سال است و حتی ممکن است شاهد کاهش بیشتر در قیمت مسکن نیز باشیم.

قیمت مسکن

وزیر راه و شهرسازی: قیمت مسکن کاهشی شده است

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که طبق آمار بانک مرکزی و مرکز آمار، قیمت مسکن در کشور کاهشی شده است از پلمب بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مشاوره املاک متخلف و بدون مجوز خبر داد.

مهرداد بذرپاش با اشاره به جایگاه مسکن در قانون اساسی کشور، با تاکید بر رویکرد مردمی سازی در حوزه مسکن گفت: از ابزارهای مختلفی برای کنترل بازار اجاره استفاده شده و از آنجایی که بخش مسکن تعرفه و قیمت‌گذاری خاصی ندارد، این مسیر با چالش‌های زیادی همراه است‌.

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: پیش از این قانونی برای قیمتگذاری در این بخش نداشتیم، اما با مجلس در حال تنظیم یک قانون برای ساماندهی بازار قیمت مسکن هستیم.

بذرپاش با اشاره به انجام بیش از ۳۰ هزار بازرسی از مشاوران املاک در سطح کشور، از پلمب بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مشاوره املاک متخلف و بدون مجوز خبر داد.

وی بر لزوم افزایش نظارت توسط نهادهای نظارتی مثل قوه قضاییه و همچنین قانونگذاری توسط قوه مقننه برای کنترل اجاره بها تاکید کرد و درباره شناسایی خانه‌های خالی، گفت: وزارت راه و شهرسازی با همکاری سازمان امور مالیاتی ساختاری برای شناسایی خانه‌های خالی تنظیم می‌کند که همکاری شهرداری‌ها و وزارت نیرو را نیز می‌طلبد.

وی ادامه داد: شناسایی و معرفی خانه‌های خالی باعث شده شهرهایی مثل پرند، پردیس، هشتگرد، بهارستان، گلبهار و صدرا کاهش قیمت را تجربه کنند.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: طبق آمار بانک مرکزی و مرکز آمار، قیمت مسکن در کشور کاهشی شده است.

قیمت مسکن

بذرپاش، ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده را در اولویت برشمرد و گفت: این مناطق به دلیل داشتن خدمات شهری و روبنایی، هزینه ساخت پایین‌تری داشته و آسیب‌های شهرهای جدید از جمله مسائل هویتی را ندارند.

وی همچنین از هدفگذاری نوسازی ۱۵۰ هزار واحد در بافت فرسوده در مدت یک سال خبر داد و اظهار داشت: مشوق‌های مالی برای نوسازی واحدهای مستقر در بافت فرسوده در نظر گرفته شده و بسته ۱۹ بندی از جمله آن‌هاست که اجرای آن باعث رشد قابل توجه ساخت و ساز در بافت فرسوده در کل کشور شده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تلاش شده تا نرخ سود تسهیلات بانکی برای نهضت ملی مسکن از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش یابد، گفت: در شورای پول و اعتبار میزان تسهیلات مسکن را از ۳۵۰ میلیون به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش دادیم.

بذرپاش با اشاره به اینکه با همکاری شورای پول و اعتبار وام اجاره مسکن را ۲.۵ برابر و وام خرید را به ۲ برابر افزایش دادیم، به الحاق زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و بیان داشت: به دنبال تکمیل و تحویل واحدهای مسکن مهر و تامین مالی مشارکتی با مردم در نهضت ملی مسکن هستیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر