English

شهردار تهران:

در دولت سیزدهم ۷۰ درصد افزایش قیمت مسکن داشته‌ایم/ در دوره اصلاحات تورم ۱۹ درصد و کم ترین بوده است

شهردار تهران گفت: اگر بخواهیم ادوار گذشته بعد از جنگ را برای رشد ساخت مسکن و تورم مرور کنیم در دوره سازندگی با توجه به اینکه تورم سالانه ۲۲ درصد بوده قیمت مسکن ۳.۹ برابر شده و یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی به بازار عرضه شده است و در دوره اصلاحات تورم ۱۹ درصد بوده و طی هشت سال قیمت مسکن ۳.۷ برابر رشد کرده و دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسکونی عرضه شده است.

در دولت سیزدهم ۷۰ درصد افزایش قیمت مسکن داشته‌ایم/ در دوره اصلاحات تورم ۱۹ درصد و کم ترین بوده است

به گزارش خبرگزاری موج، علیرضا زاکانی شهردار تهران با بیان اینکه به صورت تخصصی هر دو هفته یک بار جلساتی برگزار خواهد شد گفت: امروز در حوزه شهرسازی موارد مطرح می‌شود و در دفعات بعدی در رابطه با سایر موارد توضیحاتی داده خواهد شد.

وی ادامه داد: موضوع امروز و کمیسیون ماده ۵ در رابطه با شهرسازی است. مسکن دارای جنبه رفاه است و نیاز پایه دارد و نگاه اقتصادی خروج از رکود را به خود اختصاص داده است.

زاکانی گفت: تأمین مسکن برای شهرداری تهران مهم است و امروز شرایطی را پشت سر می‌گذاریم که در سال ۹۹ اجازه نشینی به ۳۸ درصد رسیده بود و در تهران این میزان ۴۳ درصد بوده است.

شهردار تهران بیان کرد: قیمت مسکن و قیمت اجاره نشینی سرسام آور شده است و شرایطی ایجاد شده که حداقل دستمزد برای اجازه و خرید مسکن فراتر از آرزو شده است.

شهردار تهران گفت: بدترین وضعیت ما مربوط به دوره دوم آقای روحانی است؛ اگر بخواهیم ادوار گذشته بعد از جنگ را مرور کنیم در دوره سازندگی با توجه به اینکه تورم سالانه ۲۲ درصد بوده قیمت مسکن ۳.۹ برابر شده و یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی به بازار عرضه شده است.

وی همچنین تصریح کرد: این آمار مربوط به سال ۷۰ تا ۷۴ است و در دوره اصلاحات تورم ۱۹ درصد بوده و طی هشت سال قیمت مسکن ۳.۷ برابر رشد کرده و دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسکونی عرضه شده و ۳۱۶ درصد رشد قیمت را از ابتدا تا انتهای دوره شاهد هستیم.

زاکانی با بیان اینکه از ۸۴ تا ۹۱ تعداد دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد تحویل داده شده است، گفت: تورم در این مدت ۲۵ درصد و رشد قیمت چهار برابر بوده و در دولت تدبیر و امید تورم ۳۳ درصد و قیمت مسکن هشت برابر شده و بدترین ادوار به این دوره اختصاص دارد و ۶۹۰ درصد رشد قیمتی را شاهد بوده‌ایم و در انتهای دوره قیمت هر متر مسکن ۳۰ میلیون تومان بوده است.

شهردار تهران گفت: در دولت اخیر ۷۰ درصد رشد قیمت داشته‌ایم که علت آن ادامه همان مسیر قبلی و استمرار آن بوده است.

وی با بیان اینکه در مدیریت شهری باید تصمیم گیری می‌کردیم که آیا باید تهران را مانند گذشته گران اداره‌ها می‌کردیم یا به سمت ارزان شدن می‌رفتیم گفت: باید به سمتی حرکت می‌کردیم که مردم سود ببرند و در حوزه مهاجرت استان تهران یکی از مهاجر پذیر ترین ها است اما این موضوع درباره شهر تهران صدق نمی‌کند و شهرستانهای تهران مهاجرت پذیری دارند.

زاکانی اظهار کرد: سیاست گران کردن تعبیری بود که در ۷۰ نیز مطرح می‌شد و متصدیان امر بر این باور بودند که تهران باید گران شود تا مردم نتوانند به تهران بیایند اما خدمت به مردم برای ما اهمیت دارد و مردم در نگاه عناصر انقلابی سالار جامعه هستند و نمی‌توان سالار جامعه را در تنگنا قرار داد.

شهردار تهران با بیان اینکه مسیر شهرداری تهران ارزان سازی بود گفت: یکی از مهمترین مواردی که مردم را تنگنا قرار می‌دهد مسکن و اجاره نشینی است و سیاست گران سازی تهران منجر به این شده است که مردم به واسطه گرامی به حاشیه رانده شوند.

 

وی گفت: بیشترین آمار مهاجرت از تهران به سمت کرج بوده است و بر همین اساس از طریق قرارگاه مسکن به دنبال ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در سال بودیم تهران ۹۴۰ هزار قطعه دارد و عملاً باید سالانه ۲ درصد قطعات نوسازی شود تا تهران دچار فرسودگی نشود.

زاکانی با بیان اینکه یکی از توفیقات جدی در سال ۱۴۰۱ شکست معکوس سیاست‌ها و رونق ساخت سازها بود گفت: بر همین اساس موفق شدیم تا ۱۴ هزار پروانه ساخت را ۱ صادر کنیم.

شهردار تهران تصریح کرد: یکی از مخاطرات تهران بافت فرسوده است و این بافت فرسوده در کنار عدم صدور پروانه خطر جدی برای مردن شهر ایجاد کرده بود و کسانی که در گذشته وجود داشتند مسیر فرسودگی را طی کردند.

وی گفت: برای عده‌ای راندن فقرا از شهر مطرح بود اما ما شهر را برای همه می‌خواهیم همچنین عده‌ای تهران را به سمت فرسودگی بردند اما ما به شدن معتقد هستیم تهران به نوسازی احتیاج دارد.

زاکانی با اشاره به سیاست‌های اجرایی گفت: در دهه ۹۰ شاهد کاهش رشد پروانه‌ها را داشته‌ایم و تا سال ۱۴۰۰ هرسال تعداد این پرونده‌ها کاهش یافت و در سال ۱۴۰۱ موفق به شکست این سیاست و رقم زدن شرایط جدید برای تهران شدیم.

شهردار تهران گفت: تهران یک میلیون مسکن کم دارد و ۱۶ درصد جمعیت در تهران ساکن هستند و ایجاد شرایط مناسب وعبور از وضع وجود شرایطی را ایجاد می‌کند تا تاکید جدی درباره ساخت و ساز داشته باشیم

وی با بیان اینکه کمیسون ماده ۵ اهمیت بسزایی دارد گفت: این کمیسیون دارای ارزش ذاتی است و طبق سلسله مراتب سیاست گذاری شورای عالی شهرسازی مسؤل تأیید و تصویب طرح‌های جامع شهر است و طرح‌های تفصیلی در قالب این طرح در کمیسون ماده ۵ مطرح می‌شود.

زاکانی اظهار کرد: یک اتفاق کاملاً سیاسی در شهر رخ داده است وقتی در ابتدای دهه ۹۰ طرح تفصیلی تهران تصویب شد نیاز نبود که در شورای عالی شهرسازی تصویب شود اما با این حال این کار رخ داد و از دولت آقای روحانی گران سازی معطوف به همین ماده ۵ شد.

شهردار تهران ادامه داد: آنها دنبال کردن تا به این کار قید بزنند و محدودیت‌هایی برای طرح تفصیلی ایجاد کنند و طرح تفصیلی امروز طرحی است که در آن دخالت شده است و برای مردم محدودیت‌هایی ایجاد کرده است.

زاکانی با بیان اینکه در دوره آقای قالیباف هیچ وقت به این اجزا و عناصر تن داده نشد، تصریح کرد: در دوره آقای نجفی نیز به هیچ وجه این موارد را نپذیرفتند اما در دوره آقای حناچی این محدودیت‌ها را اعلام می‌کردند و به صورت دو گانه، بخشی از آن را قبول و بخشی دیگر را قبول نکرد و فاجعه‌ای ایجاد شد که مردم در موارد اولیه گرفتار شده‌اند. از تیرماه سال ۹۸ این موضوع سیستمی شد و تا قبل از آن سیستمی نبود؛ لذا اگر ۲۵۰ متر را قابل تفکیک ببینیم تا ۷۵۰ متر یک طبقه اضافی، تا هزار و ۲۵۰ متری دو طبقه اضافی مجوز داده می‌شد و این موارد اصلاً وارد کمیسیون ماده ۵ نمی‌شدند.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: از سال ۹۸ به بعد ترافیک پشت کمیسیون ماده پنج افزایش پیدا کرد؛ منطق کاملاً معلوم و شفافی وجود دارد و نمی‌توان به سرنوشت کشور نگاهی ساده لوحانه و ابزاری داشت و با جان مردم بازی کرد

شهردار تهران گفت: کمیسیون ماده ۵ را انبر تحول قرار دادیم تا اسباب تحول تهراد شود و هر نقطه‌ای از شهر که قرار شد طرح تفصیلی تغییر کند باید در کمیسیون ماده ۵ وارد شود اما تهران از این مورد مستثنی است.

وی گفت: در نفر سال ۱۴۰۰ قاعده جدیدی در شورای شهرسازی ایجاد شد تا براساس آن قفل ردا شد و این وضع توسط کسانی ایجاد شد که جنایت کردند و موج گرانی تهران به سراسر کشور تسری یافت.

زاکانی گفت: کمیسیون ماده ۵ رامنشا تحول کالبد تهران در نظر گرفتیم و به سمتی رفتیم که طرح‌های موضوعی و موضعی هدف ما باشد و برهمین اساس کمیسیون ماده ۵ یکی از بهترین ادوار خود را پشت سر گذاشت.

شهردار تهران با اشاره به تعداد پروانه‌های صادر شده از سال ۹۲ تا سال ۱۴۰۱ گفت: کل پروانه‌ها در سال ۹۲ تعداد ۳۰ هزار و ۵۶۲ پروانه، در سال ۹۳ تعداد ۲۶ هزار پروانه، در سال ۹۴ تعداد ۱۲ هزار و ۹۰۱ مورد، در سال ۹۵ تعداد ۹ هزار و ۳۹۴ مورد، در سال ۹۶ تعداد ۹ هزار و ۱۹۰ مورد، در سال ۹۷ تعداد ۱۱ هزار و ۱۴۶ مورد، در سال ۹۸ تعداد ۱۲ هزار و ۲۱۲ مورد، در سال ۹۹ تعداد ۱۰ هزار و ۶۰ مورد، در سال ۱۴۰۰ تعداد ۵ هزار و ۴۰۰ مورد و در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۰ هزار و ۴۰۰ مورد بوده است.

وی تصریح کرد: در دوره ششم مدیریت شهری ۶۸ درصد ساخت و ساز در بافت فرسوده افزایش یافته است.

زاکانی با اشاره به متراژ ساختمان‌ها از سال ۹۲ تا سال ۱۴۰۱ گفت: درسال ۹۲ میزان ۴۶ میلیون، سال ۹۳ میزان ۴۸ میلیون، سال ۹۴ میزان ۲۸ میلیون، سال ۹۵ میزان ۱۵ میلیون، سال ۹۶ میزان ۱۸ میلیون، سال ۹۷ میزان ۱۵ میلیون، سال ۹۸ میزان ۱۷ میلیون، سال ۹۹ میزان ۱۴ میلیون، سال ۱۴۰۰ میزان ۱۲ میلیون و سال ۱۴۰۱ میزان ۱۳ میلیون بوده است.

شهردار تهران تصریح کرد: به کمیسیون ماده ۵ خود افتخار می‌کنیم و بهترین دستاورد آن جلوگیر از رانت بوده است و امید داریم که به مردن خدمت کنیم.

وی تصریح کرد: تمام اتفاقاتی که رخ می‌دهد بر مبنای قاعده و ملاک است و هرکجا لازم باشد با افتخار کمک خواهیم کرد بهترین رابطه ما با دولت وجود دارد و در همین دوره ۲۲ مصوبه با دولت داشته ایم اگر نگاه گذشته وجود داشت پادگان جی هیچگاه بازگشایی نمی‌شد و مدیریت شهری گذشته پل‌ها و رمپ و لوپ ها را با خاک مدفون کرده بود.

زاکانی درباره لایحه صیانت از باغات گفت: در تهران نسبت به فضای سبز حساس هستیم و در همین مدت کوتاه فضای سبز خود را به شدت توسعه می‌دهیم و امسال ۲ هزار هکتار فضای سبز در دستور کار است همچنین صیانت از فضای سبز موجود هم برای ما موضوعیت دارد و باغات ما به واسطه منفعت طلبی به سمت خشک شدن حرکت کردند.

شهردار تهران ادامه داد: اگر راه برای استفاده درست باز نشود کسانی هستند که از بیراهه بروند و کار را مخدوش کنند این لایحه به سمت شورا رفته و معطوف به حفظ باغات و گسترش آن است و مشخص است اما برخی وقتی شهردار در بودند جز دوچرخه سواری کاری نکردند و شهر را به تعطیلی کشاندند و ما باید خرابی‌های آنها را درست کنیم اگر قرار باشد تریبون به دست بگیرم و کار آنها را بگویم باید از تهران بروند.

وی با اشاره به طرح‌های موردی کمیسیون ماده ۵ اظهار کرد: این موارد باید بصورت کارشناسانه وارد کمیسیون شوند اما در گذشته طبقات اضافه از طریق شهردار و بدون ضابطه داده می‌شده است اما با سیستمی شدن این موضوع گلوگاه ایجاد شد و برخی از موارد در طرح تفصیلی وجود دارد که با واقعیت ۱۸۰ درجه متفاوت است.

زاکانی ادامه داد: درحال فعالیت در خیابان انقلاب تا آزادی هستیم تا بتوانیم مشکلات آنجا را برطرف کنیم در غیر این صورت شهر روی سرمان می‌ریزد.

شهردار تهران با اشاره به ساخت مسکن توسط شهرداری تهران گفت: ۵۵۰ هزار واحد تفاهم نامه نوشته‌شده است که حدود ۶۰ واحد آن آغاز شده است و این تعداد واجد عمدتاً موارد استطاعت پذیر هستند و ۳۴ هزار واحد آن متعلق به شهرداری تهران است و بخشی را برای اجاره نشینی قرار می‌دهیم، بخشی برای فروش خرد و بخشی برای کارکنان خودمان است

وی با اشاره به هتلی که گفته شده روی گسل است گفت: زمین شناسی گفته است که این هتل روی گسل است و مراجع دانشگاهی گفته اند که سازه هتل دارای استحکام کافی است و شرط گذاشته ایم که سازه باید به تأیید مرکز تحقیقات راه و شهرسازی برسد.

زاکانی با بیان اینکه در کدام یک از ادوار شهرداری تهران ۶۶ طرح موضعی وجود داشته است گفت: ما حساس بودیم که مشکلات کن، اسلام آباد و نفر آباد را برطرف کنیم و لااقل یکم به جون مردم فکر کنیم.

شهردار تهران ادامه داد: اختلاف نظر حقوقی وجود دارد که آیا مصوبات کمیسون ماده ۵ باید به شورای عالی برود یا خیر اما نگاه ناقص، غلط و معیوب بعضاً حاکم است و عامل بیچارگی کشور هنوز درحال طی شدن است.

وی تصریح کرد: من ۱۳ سال در مجلس بوده ام و می‌دانم قانون چیست و هیچگاه نگفته ام قانون وجود دارد اما کسانی طرح تفصیلی تهران را تغییر دادند و با جان مردم سیاسی بازی کردند و طرح تفصیلی را مخدوش کردند و کسانی که بدهکار هستند امروز مدعی‌اند و دستگاه باید به دنبال این افراد بروند.

زاکانی گفت: وقتی نوسازی می‌کنیم ایمنی بالا می‌رود عمده ساخت و سازها در منطقه ۲۲ متعلق به گذشته است و مصوبات محدودی را داده ایم و عمدتاً مصوبات شهرک‌های الگو را داده ایم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه