English

خبرگزاری موج گزارش می دهد ؛

انحصار در خدمات پزشکی و دندانپزشکی عامل افزایش فشار بر مردم / ۲۹ هزار دندانپزشک برای ۸۰ میلیون ایرانی

در چند وقت اخیر مردم به دلیل فشارهای اقتصادی توان دریافت خدمات پزشکی و دندانپزشکی را از دست داده اند و این مسأله ریشه در انحصار دارد تا جایی که در کشور ۸۰ میلیونی ۲۹ هزار دندانپزشک وجود دارد چون مافیای این حوزه مانع از توسعه مراکز آموزشی حتی در مناطق محرومی شده اند که این روزها مردمانش در آستانه ای آسیب هستند.

انحصار در خدمات پزشکی و دندانپزشکی عامل افزایش فشار بر مردم / 29 هزار دندانپزشک برای 80 میلیون ایرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در چند وقت اخیر مردم به دلیل فشارهای اقتصادی توان دریافت خدمات پزشکی و دندانپزشکی را از دست داده اند و این مسأله ریشه در انحصار حوزه پزشکی و دندانپزشکی دارد و عملا مافیای این حوزه مانع از توسعه مراکز آموزشی حتی در مناطق محرومی شده اند که این روزها مردمانش در آستانه ای آسیب هستند.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس در گفت‌گو با خبرنگار خبرگزاری موج، گفت: هم اکنون مراکز بهداشت و درمان در مناطق محروم بسیار کم است، از این رو در ساخت دانشکده‌های مرتبط با پزشکی باید از ظرفیت خیرین بهره برد تا در مناطق محروم دسترسی به خدمات افزایش یابد.

سیدجلیل میرمحمدی میبدی، عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی اقدام شورای عالی انقلاب فرهنگی در افزایش ظرفیت تعداد پذیرفته‌شدگان دانشجویان دندانپزشکی در کشور را در رفع کمبود دندانپزشک در کشور مفید و مؤثر توصیف کرد و در این رابطه گفت: اینکه در کشور تعداد دندانپزشکان اندک است و به اندازه تقاضا نیست، کاملاً ادعای صحیح و به جایی است. علاوه بر اینکه تعداد دندانپزشک متناسب با میزان تقاضا نیست، همین مقدار دندانپزشک هم به صورت اصولی و دقیق توزیع نشده‌اند. مثلا اکثر دندانپزشکان ما در مراکز شهرها و شهرهای برخوردار از رفاه مشغول فعالیت هستند و در مناطق محروم و شهرهای کوچک به اندازه دندانپزشک متخصص وجود ندارد.

وی افزود: تربیت دندانپزشک امری مهم و ضروری است اما باید زیرساخت‌های آن در کشور فراهم شود و زیرساخت‌هایی که در کشور نیاز است، بسیار متعدد است. اولین بحثی که ما داریم این است که عضو هیئت علمی دندانپزشک متخصص را به طرز چشم‌گیری افزایش دهیم تا بتوانیم رشته‌های متعدد دندانپزشکی را تدریس کند.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس خاطرنشان کرد: مضاف بر تقویت کمی اعضای هیئت علمی باید کمیت دانشکده‌های دندانپزشکی هم در سراسر کشور افزایش پیدا کند تا امکان دسترسی به دانشکده‌های دندانپزشکی در اقصی نقاط کشور فراهم شود و عدالت آموزشی از این طریق رشد و توسعه پیدا کند. این دانشکده‌ها باید دارای به‌روزترین یونیت‌ها و تجهیزات مرتبط با دندانپزشکی باشند، چون هرچقدر تجهیزات پیشرفته شوند، کیفیت آموزش هم بهبود پیدا خواهد کرد.

میرمحمدی میبدی ادامه داد: در نهایت بحث بیمار است. آنچه که مطرح هست، وجود بیمار برای آموزش است. اینها باید دست به دست هم دهند تا میزان دندانپزشکان در کشور افزایش پیدا کند. در واقع این سه مورد؛ پیش نیازهای افزایش دندانپزشک در کشور محسوب می‌شوند. اقدام شورای عالی انقلاب فرهنگی مفید و بجا بوده اما باید در نظر داشت که امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این طرح در نظر گرفته شود.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به ظرفیت خیرین برای توسعه مراکز درمانی مرتبط با دندانپزشکی اشاره کرد و گفت: ما هرگاه از ظرفیت خیرین بهره گرفته‌ایم با شرایط خوب و مساعدی مواجه بوده‌ایم. خیرین در عرصه مدرسه‌سازی و حتی ساختن بیمارستان خدمات خوب و ارزنده‌ای را به مناطق محروم داشته‌اند و محرومیت‌زدایی خوب و قابل قبولی صورت پذیرفته، لذا در عرصه مراکز بهداشت و درمان مرتبط با دندانپزشکی هم باید از ظرفیت خیرین بهره برد تا در مناطق محروم دسترسی به خدمات دندانپزشکی مرتفع شود. از سوی دیگر می‌توان از ظرفیت خیرین برای ساخت دانشکده‌های دنداندپزشکی هم استفاده کرد و از این طریق هم مشارکت مدنی و اجتماعی خداپسندانه رقم خواهد خورد و از سوی دیگر فشار مالی کمتری به دولت وارد می‌شود و فقط باید دولت مجوزهای لازم را صادر و زیرساخت‌های جذب هیئت علمی را فراهم کند.

 

29 هزار دندانپزشک برای 80 میلیون ایرانی!

عضو کمیسیون اجتماعی در خصوص مشکلات مردم به دلیل کمبود دندان پزشک در کشور بیان کرد: در این موضوع که کشور با مشکل کمبود دندان پزشک مواجه است شکی وجود ندارد، خرابی و آسیب دندان ها همان گونه که مشاهده می شود به عنوان یک بیماری شایع در جامعه وجود دارد که سلامت روح و روان افراد را تحت الشعاع قرار می دهد.

کیومرث سرمدی در گفتگو با خبرگزاری موج در ادامه عنوان کرد: کمبود دندان پزشک در کشور نسبت به استاندارد های جهانی کاملا مشهود است، در حال حاضر 29 هزار دندان پزشک وجود دارد که  این عدد، رقم پایینی برای ارائه ی خدمت به افراد در جامعه وجود دارد؛ از طرفی بالا بودن هزینه ی خدمات در این حوزه نیز مسئله ای دیگر است.

وی در ادامه اشاره کرد: یکی از بهترین راه حل ها جهت تسهیل ارائه ی خدمات دندان پزشکی، افزایش ظرفیت پذیرش دندان پزشکی است، در صورت افزایش ظرفیت و بالا رفتن تعداد دندان پزشک طبیعتا هم خدمات رسانی به مردم راحت تر انجام می گیرد و هم رقابت در ارائه ی خدمات افزایش می یابد همچنین می توان تا حدی کاهش قیمت خدمات این حوزه را شاهد بود.

سرمدی همچنین متذکر شد: تقویت بیمه ها در حوزه ی دندان پزشکی سبب کاهش هزینه های آن می شود، در حال حاضر بیمه ها تقریبا در این زمینه تعهدی نداشته و هزینه های این بخش را به دید زیبایی نه درمانی نگاه می کنند در حالی که بیشترین مشکل در این حوزه درمانی است و بیمه ها باید به مردم در این خصوص کمک کنند.

وی در خصوص کمبود داندان پزشک در مناطق محروم بیان کرد: موضوع افزایش ظرفیت دندان پزشک نیز همانند موضوع داروخانه در چند ماه اخیر است، در قوانین مربوط به تاسیس داروخانه، افراد برای تاسیس آن  ملزم به رعایت  فاصله های معین برای اخذ مجوز تاسیس بودند، با حذف این قانون و افزایش تعداد دارو خانه هم ارائه ی خدمات و هم دسترسی آن ها به داروخانه بهتر شد،در این حوزه نیز هم  افزایش تعداد دندان پزشکان وهم  وجود مشوق هایی برای آن ها در این مناطق، قطعا تاثیر گذار است.

این نماینده در ادامه ی مطلب فوق افزود: مشوق های ذکر شده جهت حل مشکلات موجود می تواند شامل اخذ مالیات در شهر های بزرگ و معافیت های مالیاتی در مناطق محروم، دادن تسهیلات ارزان قیمت و بالا بردن حقوق و مزایای و تعرفه ی دندان پزشکان فعال در مناطق محروم و..... باشد.

سرمدی در پایان متذکر شد: دولت باید حتما به کنترل فاصله ی قیمت خدمات دندان پزشکی در بخش های خصوصی و دولتی توجه کند، افزایش هزینه های دریافتی از مردم به جز موارد مربوط به تحریم و تورم ، عملا بدون هیچ حساب و کتابی است، قیمت ها حتی از ظرف تحریم و تورمی کشور بسیار بالاتر است.

 

بیشتر بخوانید:

انحصار عامل مخرب عوامل مختلف در جامعه / عدالت قضایی در پرتو اجرای کامل سیاست های کلی اصل ۴۴

 

کاهش 25 درصدی ظرفیت پذیرش دانشجو

همچنین کارشناس حوزه سلامت در گفتگو با موج مطرح کرد: کمبود سرانه دندان پزشک در کشور منجر به محرومیت بسیاری از مردم در دسترسی به خدمات پزشکی و همچنین افزایش هزینه‌های خدمات این بخش شده است. از طرف دیگر حدود 24 هزار نفر از مجموع دندان پزشکان کشور، دارای پروانه صلاحیت حرفه‌ای برای اشتغال در بخش خصوصی هستند که باتوجه به هزینه‌های درمان بالا در بخش خصوصی، بسیاری از افراد توانایی مالی برای مراجعه به آن‌ها را ندارند. در راستای چاره‌جویی برای حل این مسئله، دیدگاه حسن موسوی فرد، کارشناس حوزه سلامت را جویا شدیم.

موسوی در ابتدای این گفتگو، مهم‌ترین مسئله و ریشه اصلی کمبود دندان پزشک طی سال‌های گذشته را محدود نگهداشتن ظرفیت پذیرش دانشجوی دندان پزشکی دانست و اشاره کرد که طی سال‌های گذشته کاهش 25 درصدی ظرفیت پذیرش دانشجو را شاهد بوده‌ایم.

وی با اشاره به یک راه میانبر برای افزایش خدمات دندان پزشکی در کشور گفت: "توسعه دندان پزشکان تجربی و کارشناسان دهان و دندان می‌تواند به بهبود خدمات دندان پزشکی در کشور منجر شود".

موسوی در این باره توضیح داد: "باتوجه به اینکه بخشی از حوزه دندان پزشکی تخصصی و بخشی از آن به صورت مهارتی است می‌توان برای بخش مهارتی به افراد آموزش داد تا میزان خدمات عمومی دندان پزشکی در کشور بیشتر شود و هزینه‌های آن کاهش یابد".

این کارشناس حوزه سلامت به وجود انحصار و تعارض منافع در این حوزه اشاره کرد و گفت: "ظرفیت پذیرش در حوزه پزشکی توسط وزارت بهداشت تعیین می‌شود و امور وزارت بهداشت هم غالبا توسط پزشکان اداره می‌شود، به همین دلیل شاهد تعارض منافع در این بخش هستیم. با این حال پس از اینکه پیشنهاد آموزش پزشکی به وزارت بهداشت داده شد، با همان مسئله محدود نگه‌داشته شدن سهمیه‌های پذیرش مواجه بودیم. با وجود نیاز جامعه به دندان پزشک، هزینه‌های گزاف درمان این بخش و همچنین کیفیت پایین، تنها تعارض منافع و فقدان شفافیت را می‌توان دلیل آن دانست".

موسوی در پایان به علت تمایل دندان پزشکان برای کار در بخش خصوصی توضیح داد: "در حال حاضر مسئله کمبود دندان پزشک در جامعه مطرح است که بایستی به اندازه‌ای دانشجو پذیرش کرده و تعداد افراد آموزش دیده را افزایش دهیم تا بخش خصوصی اشباع شده و عده‌ای هم حاضر شوند تا در بخش خصوصی کار کنند. همچنین بایستی دانشجو را از اساس برای خدمات دولتی پذیرش کنیم و حقوق و مزایای بخش دولتی را برای او شفاف سازیم".

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر