English

واردات گندم به صفر رسیده و امکان صادرات هم وجود دارد

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه پیشرفت کشور و عبور از مسائل موجود جز با تکیه بر سرمایه اجتماعی میسر و مقدور نیست، گفت: بزرگترین سرمایه مسئولان جمهوری اسلامی ایران اعتماد و امید مردم به آینده است.

به گزارش خبرگزاری موج، «اسحاق جهانگیری» روز سه شنبه در نشست اقتصاد مقاومتی آذربایجان شرقی افزود: مردم در زمینه های مختلف با مشکلاتی رو به رو هستند که موظف هستیم همگی با همدلی و همکاری در جهت رفع مشکلات مردم قدم بر داریم.

وی با تاکید بر اینکه باید از اعتماد مردم حفاظت و حراست شود، گفت: اعتماد دیر بدست می آید و خیلی دیر از دست می رود و حفاظت از اعتماد بیش از هرچیز در پرتو عملکرد ماست باید و طوری عمل کنیم که این اعتماد روز به روز افزایش یابد.
معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه وضعیت کشور ما خوب است، اظهار کرد: نمی دانم چرا عده ای اصرار به بد جلوه دادن وضعیت کشور دارند و می خواهند مردم را نسبت به جمهوری اسلامی دلسرد کنند.
وی ادامه داد: این افراد فکر می کنند که به نفع گروهشان است در صورتی که اگر مردم نسبت به جمهوری اسلامی دلسرد شوند همه لطمه می بینند.
جهانگیری با بیان اینکه هفته دولت فرصتی برای ارائه گزارش از کارهای انجام شده دولت تدبیر و امید بود، گفت: در ملاقاتی که اعضای هیات دولت با مقام معظم رهبری داشتند گزارش های مفصل توسط رئیس جمهوری و وزیران به ایشان ارائه شد.
وی با بیان اینکه بسته شدن پرونده هسته ای کشور اولویت دولت تدبیر و امید بود، اظهار کرد: برداشته شدن تحریم ها و به رسمیت شناخته شدن حقوق هسته ای کشور در شرایطی اتفاق افتاد که در یک طرف همه دنیا و در یک طرف ایران قرار داشت.
جهانگیری تاکید کرد: ما باید هوشیار باشیم و توافقی که انجام شده را پیگیری کنیم تا همه مفاد آن تحقق یابد و باید جایگاه ملت ایران را متناسب با شان این ملت حفظ کنیم.
وی اضافه کرد: ایران در منطقه بسیار حساس و ناامنی قرار گرفته و گروه های مختلف تکفیری و داعشی درصدد ناامن کردن کشور ما هستند، گفت: در سایه عملکرد خوب نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی آرامش و ثبات در کشور حاکم است.
معاون اول رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: امروز به نقطه ای رسیده ایم که دنیا می گوید برای اینکه این منطقه را امن کنیم چاره ای نداریم که ایران در این امنیت سازی و ثبات سازی منطقه حضور پیدا کند.
وی ادامه داد: اگر ایران در مقابل داعش نمی ایستاد در زمان حاضر داعش در برخی از کشورهای اسلامی تسلط پیدا کرده بود و جمهوری اسلامی ایران برای امن شدن و با ثبات شدن منطقه تلاش و کمک می کند.
وی با بیان اینکه در زمینه مسائل اقتصادی نیز دستاوردهای ما قابل توجه بوده است، اعلام کرد: اکنون فروش نفت ما نسبت به سال گذشته در همین ایام ۲ برابرشده است.
جهانگیری با بیان اینکه دولت در زمینه ثبات سازی در اقتصاد کشور کار بسیار بزرگی کرده است، ادامه داد: پیش از اجرای برجام برنامه ریزی جهت افزایش تولید و صادرات نفت انجام شد.
وی ادامه داد: در شوک جدید نفتی که قیمت نفت از ۱۰۰ دلار به حدود ۳۰ دلار کاهش یافت همه کشورهای نفتی دچار بحران شدند در ایران این موضوع به دلیل اعتماد مردم به مدیریت کشور و امیدواربودن مردم به آینده کشور به وضعیت بحرانی منجر نشد.
جهانگیری با اشاره به اینکه در سال ۹۲ در برخی از استان های کشور میزان ذخیره گندم کشور به چند روز رسیده بود، گفت: این درحالی است که در زمان حاضر ذخیره گندم در آذربایجان شرقی ۷۰۰ روز رسیده است.
معاون اول رئیس جمهوری اضافه کرد: در سال ۹۱ میزان ۶٫۷ میلیون تن گندم وارد کشور شد ولی اکنون واردات گندم به صفر رسیده و علاوه بر خودکفایی امکان صادرات هم فراهم شده است.
وی با بیان اینکه اقتصاد کشور نیازمند سیاست های عالمانه ای است که همه بر آن توافق داشته باشند، گفت: در بهترین موقعیت سیاست های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ و راهنمایی برای دولت شد.
جهانگیری ادامه داد: مهم ترین ویژگی این سیاست ها این است که مورد اجماع و توافق همه اقتصاد دانان با گرایش های مختلف است و اعتقاد دارند اجرای این سیاست ها می تواند اقتصاد ایران را به حرکت در بیاورد.
وی با بیان اینکه همه بخش های دولت آماده اجرای این سیاست ها هستند، اظهار کرد: اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی برای آذربایجان شرقی از این منظر مهم است که مردم این استان از هر نظر در کشور پیشتاز بوده اند.
وی تاکید کرد: با حرکت بخش خصوصی فعال در آذربایجان شرقی این موج به کل کشور خواهد رسید.
معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه باید همه همت کنیم تا اقتصاد مقاومتی به حرکت در آید، ادامه داد: لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی ورود فعالانه بخش خصوصی با حمایت دولت است.
وی گفت: مصمم هستیم هفت هزار واحد تولیدی که به هر دلیلی متوقف شده اند را به چرخه تولید بازگردانیم و از کسی پذیرفته نیست که در این مسیر همکاری نکند.
وی اعلام کرد: با سیاست گذاری های انجام شده صادرات غیرنفتی باید از ۴۰ میلیارد دلار در سال گذشته به ۵۰ میلیارد دلار در سال جاری افزایش یابد.
جهانگیری با تاکید بر اینکه استان هایی همچون آذربایجان شرقی باید در زمینه صاردات موفق تر عمل کنند، تسهیل صادرات را ضروری دانست.
وی همچنین با تاکید بر اینکه مبارزه با قاچاق باید بی امان ادامه پیدا کند و یک مبارزه امنیتی و اقتصادی می طلبد، گفت: مساله قاچاق برای حفاظت از تولید داخلی است و استان های مرزی در این موضوع باید جدی تر عمل کنند.
وی با اشاره به اینکه واگذاری طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی رویکرد دولت است، گفت: در شرایط حاضر و در بهترین حالت بودجه دولت برای پرداخت حقوق کارکنان پاسخگوست.
معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه دولت بسیار بزرگ شده است، گفت: به نظر می رسد کوچک و چابک شدن دولت به یک آرزو تبدیل شده است.
وی ادامه داد: برای اجرای طرح های نیمه تمام در حدود ۶۰۰ یا ۷۰۰ میلیارد تومان پول لازم است و این درحالی است که بودجه دولت محدود است و تنها راهکار اجرایی شدن این طرح ها واگذاری آنها به بخش خصوصی است.
معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: در واگذار کردن طرح ها به دنبال درآمدزایی از این محل نیستیم و باید در کل کشور جدی تر عمل شود و دستگاه های اجرایی در مقابل این موضوع مقاومت نکنند.
وی ادامه داد: بر اساس گزارش های ارائه شده در آذربایجان شرقی از۸۱۰ واحد تولیدی معرفی شده به بانک های استان برای دریافت تسهیلات، قرارداد ۶۹ واحد امضا شده است، گفت: این آمار قابل قبول نیست.
جهانگیری در خصوص اجرای پروژه آزاد راه تبریز - بازرگان از طریق فاینانس گفت: مشکل نهایی شدن این پروژه توافق برای درصد نرخ سود است.
معاون اول رئیس جمهوری با توجه به انتخاب آذربایجان شرقی به عنوان استان آزمونه در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی با حضور در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان در جریان فعالیت های انجام شده قرار گرفت.
جهانگیری در سفر یک روزه خود به آذربایجان شرقی همچنین چند طرح تولیدی خدماتی را افتتاح و در اجلاس وزیران گردشگری مجمع گفت وگوی آسیا شرکت و سخنرانی کرد.
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه