English

مهدی اله پور:

زنده گیری پرنده غواص گلوسیاه در نیشابور

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی بیان کرد: تاکنون در ایران ۲ گونه غواص گلوسیاه و گلوسرخ مشاهده شده و در فهرست پرندگان حمایت شده قرار گرفته است که دارای ارزش حفاظتی است.

زنده گیری پرنده غواص گلوسیاه در نیشابور

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، مهدی اله پور سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در خبری اعلام کرد: مشاهده یک گونه جدید پرنده برای نخستین بار در استان خراسان رضوی به نام، غواص گلوسیاه با نام علمی Black throated diver از خانواده غواص ها و راسته غواص‌شکلان است که در آذرماه جاری برای نخستین بار در شهرستان زبرخان در غرب استان مشاهده شد.

اله پور در ادامه این خبر اضافه کرد و گفت: غواص ها پرندگان آبزی بوده و عمدتا فصل زمستان در آبهای ساحلی و عمیق دریای خزر دیده می شوند که بیشتر از ماهیان تغذیه کرده و گاه برای صید طعمه خود تا ژرفنای سه تا ۶ متری آب نیز غواصی می کنند و به طور متوسط در حدود ۴۵ ثانیه در زیر آب می مانند.

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی همچنین ادامه داد: این پرنده به ندرت از قورباغه ها، بی مهرگان و مواد گیاهی تغذیه می کند و از ویژگی های ظاهری این گونه پرنده طول بدن غواص گلوسیاه ۵۸ تا ۷۳ سانتیمتر و گستردگی بالهای آن ۱۱۰ تا ۱۳۰ سانتیمتر است.

وی در ادامه تصریح کرد: این گونه به عنوان غواصی متوسط‌جثه، پرجثه تر و کشیده‌تر از غواص گلوسرخ  است و سری بزرگتر و پهن‌تر دارد و نر و ماده این پرنده همشکل و دارای تغییرات فصلی هستند.

اله پور اذعان کرد: تاکنون در ایران ۲ گونه غواص گلوسیاه و گلوسرخ مشاهده شده و در فهرست پرندگان حمایت شده قرار گرفته است که دارای ارزش حفاظتی است و نخستین مشاهده غواص گلوسیاه توسط "علیرضا باغشنی" از دوستداران محیط زیست در شهرستان زبرخان صورت گرفت.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: وی این پرنده را، در حالی که قادر به پرواز نبود، زنده گیری کرده و برای تیمار و نگهداری تحویل اداره حفاظت محیط زیست نیشابور داد و طبق آخرین معاینات دکتر دامپزشک اکنون پس از گذراندن مراقبت های ویژه رو به بهبود است.

اله پور در خاتمه خاطرنشان کرد: با ثبت این گونه جدید رکورد گونه های ثبت شده در شهرستان نیشابور به ۳۳ گونه و در استان خراسان رضوی به ۳۳۵ گونه افزایش یافته است و ۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیر پوشش اداره کل حفاظت محیط زیست است و این اداره به ازای هر ۲۵ هزار هکتار یک محیط‌بان دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه