English

محمدرضا کلائی:

رونمایی از اولین اتوبوس برقی کشور در مشهد

شهردار مشهد عنوان کرد: یکی از مهمترین موضوعات کلان‌شهرها، برقی کردن حمل و نقل عمومی است و ما طبق تصمیم مشترک، ریسک همکاری در ساخت اولین اتوبوس‌برقی را پذیرفتیم تا اولین شهر در کشور باشیم.

رونمایی از اولین اتوبوس برقی کشور در مشهد

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، محمدرضا کلائی شهردار مشهد امروز در مراسم رونمایی از اولین اتوبوس‌برقی ساخت داخل این شهر بیان کرد: امروز  قراردادی با شرکت مپنا مبنی بر تولید  ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی امضا شد که ۱۰ دستگاه آن تا پایان امسال تحویل داده خواهد شد.

محمدرضا کلائی در ادامه اظهار کرد: یکی از مهمترین موضوعات کلان‌شهرها برقی کردن حمل و نقل  عمومی است و ما طبق تصمیم مشترک ریسک همکاری در ساخت اولین اتوبوس‌برقی را پذیرفتیم تا اولین شهری باشیم که این اتوبوس را به ناوگان حمل‌ونقل شهری وارد می‌کند.

شهردار مشهد عنوان کرد: این خودرو نشانگر آینده حمل‌ونقل مشهد است و راه را برای ورود این اتوبوس به شهرهای دیگر هموار می‌سازد.

وی گفت: امروز قراردادی امضا شد مبنی بر تولید ۱۰۰ دستگاه دیگر و شورای اسلامی شهر مشهد در حال مطالعه بر روی برقی‌سازی اتوبوس‌های سطح شهر است.

در ادامه این مراسم خلیل‌الله کاظمی معاون عمران، حمل‌ونقل وترافیک شهرداری مشهد در ادامه مراسم گفت: سال گذشته افتتاحیه ایستگاه شارژ اتوبوس برقی را داشتیم و قول داده بودیم که اولین اتوبوس برقی ساخت داخل را به بهره‌برداری برسانیم که پس از ۱۵ماه این اتفاق روی داد. این قرارداد با رقم ۶۸میلیارد ریال بسته شده بود.

وی افزود: شرکت مپنا اعلام توانایی ورود به این عرصه را اعلام کرد و هیچ نهادی قدرت ریسک ورود به این عرصه را نداشت و شهرداری مشهد تنها نهادی بود که وارد این کار شد.

کاظمی تاکید کرد: این اتوبوس برقی قرار است به صورت آزمایشی در شهر مشهد بدون مسافر پیمایش داشته باشد تا تست‌های اولیه بر روی آن انجام شود و سپس استاندارد جهانی را اخذ کند.

وی بیان کرد: محیط زیست جزو مسائلی است که برای شهرداری مشهد اهمیت دارد و تا امروز در این زمینه فعالیت‌هایی انجام داده‌ایم؛ به عنوان مثال ورود موتور سیکلت برقی را داشته‌ایم  و تاکنون ۳۰ دستگاه تحویل شهروندان شده است.

معاون عمران، حمل‌ونقل وترافیک شهرداری مشهد عنوان کرد: ۶۴ درصد آلودگی هوای مشهد مربوط به آلاینده‌های سیار و ۳۶ درصد مربوط به آلاینده‌های ثابت است. سهم اتوبوس‌ها حدود ۲ درصد و سهم موتور سیکلت‌ها بالغ بر ۵ درصد است.

وی افزود: در کنار قراردادی که برای ۱۰ دستگاه اتوبوس برقی دیگر که تاپایان سال تحویل داده خواهد شد، تفاهم‌نامه‌ای نیز بسته خواهد شد مبنی بر اینکه ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی دیگر در یک فرآیند زمانی تحویل داده شود.

کاظمی اضافه کرد: همچنین مصوبه‌ای توسط شورای اسلامی شهر مشهد در راستای مطالعات مربوط به طرح برقی‌سازی اتوبوس‌های سطح شهر در حال بررسی است که در مراحل انتهایی قرار دارد که تا ۱۰ روز آینده به جمع‌بندی خواهد رسید و قراداد مربوط به آن منعقد خواهد شد.

سخنران دیگر این مراسم مسعود ریاضی، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد بود که در خاتمه تصریح کرد: مشکلات آلودگی هوا تنها با این اتوبوس رفع نخواهد شد، زیرا سهم آن در حمل‌و نقل ناچیز است، اما این قطعه آغازگر یک پازل خواهد بود.

مسعود ریاضی همچنین افزود: امروز از نمادی رونمایی می‌کنیم که در آینده باعث پیشرفت خواهد شد. همیشه در شورا بهترین‌ها را برای مردم خواستیم و تصویب کردیم. این اتوبوس زمینه‌ساز اتوبوس‌های دیگر و همچنین تاکسی‌ها و خودروهای برقی خواهد بود. این روز در تاریخ ثبت خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر