English

کشتارگاه صنعتی سبزوار بعد از ۱۴ سال همچنان بلاتکلیف است

رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت: کشتارگاه صنعتی شهرستان با گذشت ۱۴ سال همچنان بلاتکلیف است.

کشتارگاه صنعتی سبزوار بعد از ۱۴ سال همچنان بلاتکلیف است
به گزارش خبرگزاری موج از مشهد، ولی‌الله جغتایی با بیان این مطلب اظهار کرد: این کشتارگاه از زمان صدور پروانه که از سال ۸۱ بوده، هنوز راه به جایی نبرده است، سرمایه‌گذار این طرح با تصرف ۲۰ هکتار از اراضی دولتی با بهترین موقعیت مکان و اخذ تسهیلات بانکی به میزان یک میلیارد تومان این پروژه را نیمه تمام رها کرده است.
جغتایی افزود: سرمایه‌گذار تکلیف کار خود را در واگذاری کشتارگاه یا ادامه دادن آن مشخص نمی‌کند و مشکل عمده، مدیریت کشتارگاه است که هیچ وقت در سبزوار حضور ندارد حتی تماس‌های تلفنی را پاسخگو نیست و ارتباط با او غیرممکن شده است.
وی با بیان اینکه میلیارد ها تومان سرمایه در این پروژه در حال از بین رفتن بوده و محوطه کشتارگاه و ساختمان آن در حال متروک شدن است، گفت: عملیات اجرایی این پروژه جوابگوی ۱۰ سال قبل شهرستان بود، با طولانی شدن روند پیشرفت این پروژه نقشه اجرایی که در گذشته برای آن طراحی شده، جوابگوی نیاز فعلی شهرستان نیست و برای ما جواب این سوال را که چرا سرمایه‌گذار همچنان در کار خود تعلل می‌کند، مبهم است.
رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار در ادامه به شروع عملیات ساختمانی در کشتارگاه نیمه صنعتی سبزوار اشاره کرد و گفت: این اقدامات در جهت توسعه سالن پیش سرد کشتارگاه که جوابگوی حجم دام ذبح شده نیست، انجام خواهد شد.
جغتایی ظرفیت فعلی سالن پیش‌سرد کشتارگاه را ۱۲۰ راس عنوان کرد و گفت: ظرفیت این سالن در ایامی که حجم کشتار بالا می‌رود، پایین است و سردخانه نیز توان نگهداری لاشه‌های استحصالی را که باید برای سالمسازی و کیفیت گوشت به مدت ۲۴ ساعت در پیش‌سرد نگهداری شوند، ندارد.
وی افزود: با شروع ماه مبارک رمضان و افزایش تقاضای شهرستان در مصرف گوشت، کشتار دام روزانه تا ۲۵۰ راس دام سبک و سنگین می‌رسد فضای سالن جوابگوی تعداد کشتار نیست و متاسفانه باید شاهد فاسد شدن لاشه‌های ذبح شده باشیم.
رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار خاطرنشان کرد: قرار است طی دو هفته آینده فضای ساختمانی سالن پیش‌سرد که برای نگهداری ۲۴۰ راس پیش بینی شده، توسعه پیدا کند.
جغتایی با گلایه از وضعیت بهداشتی محوطه کشتارگاه اظهار کرد: معضل بزرگی که امروز با آن مواجه هستیم دفن لاشه‌های ضبطی در محوطه کشتارگاه است، این اندام‌های ضبطی که به لحاظ حجمی بسیار زیادند و بنا به عفونت های انگلی نیز قابل مصرف نیستند، جمع‌آوری و در چاه ها حفر شده در محوطه دفن می‌شوند.
وی گفت: این لاشه‌های عفونی علاوه بر مسائل زیست محیطی به‌راحتی قابل دسترس برای حیوانات وحشی و سودجویان هستند چرا که عملیات دفن به صورت صحیح انجام نمی‌شود.
رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار با تاکید بر اینکه اندام‌های ضبطی در صورت استفاده درست سرمایه قابل توجهی را برای کشتارگاه به همراه خواهد داشت، گفت: متاسفانه انبوه فراوانی از این اندام‌ها همراه با لاشه‌های عفونی دفن می‌شود، در صورتی که سیستم پودر ضایعات در کشتارگاه نصب شود اندام‌های جمع آوری شده بعد از عملیات ضدعفونی شدن به طریق مختلف وارد چرخه مصرفی دام و طیور خواهد شد.
جغتایی خاطرنشان کرد: بحثفاضلاب کشتارگاه که از طریق حوضچه‌های تعبیه شده به محوطه کشتارگاه سرازیر می‌شود، از دو طرف فاقد حصار است، حیوانات وحشی به راحتی در این فضا تردد می‌کنند که این امر خطر انتقال آلودگی را تشدید می‌کند.
وی بیان کرد: همچنین به لحاظ اینکه همراه خونابه‌ها کشتار برخی ضایعات نیز وارد حوضچه‌ها می‌شود، هر چند وقت یکبار با پر شدن فضای حوضچه، فاضلاب به مزارع پایین دست سرازیر می‌شود که علاوه بر آلودگی زیست‌محیطی خطر ابتلاء به بیماری را برای کشاورزان ممکن ایجاد کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر