English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

۳ پیام حمله مرگبار به نظامیان آمریکایی در اردن چه بود؟

«حمله مرگبار اخیر به پایگاه نیروهای آمریکایی در اردن، تا حد زیادی نتیجه بی اعتنایی های مقام های ارشد دولت آمریکا نسبت به هشدارهای متعددی است که پیشتر طرف های منطقه‌ای از جمله ایران به واشینگتن می دادند و تاکید داشتند که تداوم جنگ غزه می تواند منطقه را به نقطه انفجار برساند.»

3 پیام حمله مرگبار به نظامیان آمریکایی در اردن چه بود؟

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج؛ به تازگی مقام های آمریکایی از حمله پهپادی به یکی از پایگاه های خود در خاک اردن(در نزدیکی مرز با سوریه) خبر داده اند که در قالب این حمله دست کم 3 نظامی آمریکایی کشته و بیش از 30 تن دیگر نیز زخمی شده اند. منابع آگاه اعلام کرده اند که وضعیت نظامیانِ مجروح شده آمریکایی مساعد نیست و امکان افزایش شمار کشته شدگان آمریکایی در حمله مذکور زیاد است.

البته که این حمله جار و جنجال های زیادی را نیز در آمریکا به راه انداخته و به طور خاص بسیاری نسبت به طرح این سوال اقدام می کنند که چرا سامانه پدافندی نیروهای آمریکایی نتوانسته مقابله موثری را با این حمله مرگبار پهپادی انجام دهد؟

حمله ای که مقاومت عراق مسوولیت آن را برعهده گرفته است. در این میان، برخی سیاستمداران تندروی آمریکایی نیز گفته اند که دولت بایدن باید مستقیما اهدافی در خاک ایران را به دلیل نزدیکی گروه های مقاومت در منطقه به کشورمان هدف قرار دهد. این موضع گیری در شرایطی انجام می گیرد که شماری از مقام های ارشد دولت آمریکا رسما اعلام کرده اند که نشانه ای دال بر دخالت ایران در حمله پهپادی اخیر به پایگاه نظامیان آمریکایی در اردن مشاهده نکرده اند.

به نظر می رسد در تحلیل پیام های حمله مرگبار مذکور توجه به 3 نکته ضروری و مهم است.

نکته اول اینکه حمله مرگبار اخیر به پایگاه نیروهای آمریکایی در اردن و کشته شدن 3 نظامی آمریکایی، تا حد زیادی نتیجه بی اعتنایی های مقام های ارشد دولت آمریکا نسبت به هشدارهای متعددی است که پیشتر طرف‌های منطقه ای از جمله ایران به واشینگتن می دادند و تاکید داشتند که تداوم جنگ غزه و پررنگ بودنِ نقش آمریکا در کمک به پروژه نسل کشی صهیونیست ها در نوار غزه می تواند منطقه را به نقطه انفجار برساند.

بدون تردید جریان مقاومت در منطقه و حتی ملت های منطقه ساکت نمی نشینند و اجازه نخواهند داد که آمریکا و رژیم اشغالگر قدس هر آنچه می خواهند در غزه انجام دهند. در این راستا، آمریکا با حمله اخیر که به پایگاه نظامیان آن در اردن صورت گرفت، سیگنالی روشن دال بر این مساله دریافت کرد که کنشگری های آن در قالب جنگ غزه عاری از هزینه برایش نخواهند بود و نفع این کشور نیز در پایان جنگ غزه و اِعمال جنایت علیه ملت فلسطین است.

نکته دوم اینکه در جریان حمله اخیر به پایگاه نظامیان آمریکایی در مرز اردن و سوریه، تا حد زیادی ناکارآمدی‌های فناوریهای نظامی به اصطلاح پیشرفته آمریکایی هم بار دیگر جلوه های تازه ای را از خود به نمایش گذاشت. در این راستا شاهد آن بودیم که یک پهپاد گروه های مقاومت عراقی توانسته سامانه های پدافندی آمریکایی را دور بزند و عملیات خود را انجام دهد.

بدون تردید این حمله یک پیام معنادار را به طرفِ آمریکایی مخابره می کند که در صورت تداوم تشدید تنش ها در منطقه، سناریوهای مرگبارتری انتظار آن و نیروهایش در سطح منطقه غرب آسیا را می کشند و البته که ظرفیت های قابل توجهی نیز در این حوزه در دستان نیروهای مقاومت است.

و در نهایت سوم اینکه عملیات اخیر مقاومت عراق علیه نظامیان آمریکایی در اردن، بار دیگر جلوه ای عینی از افول و سقوط هژمونی جهانی آمریکا را به تصویر کشید.

در واقع، در شرایط کنونی آمریکا از حیث قدرت بین المللی خود دچار چنان سقوطی شده که می بینیم مثلا دیوان بین المللی دادگستری اخیرا طی حکمی که به هیچ عنوان مطلوب آمریکا نبود، به صورت عینی و صریح رژیم اشغالگر قدس را به نسل کشی در نوار غزه متهم کرد و البته که به تازگی نیز مقاومت عراق سیلی محکمی را به آمریکایی ها در اردن زد و این پیام را به واشینگتن مخابره کرد که جریان مقاومت در منطقه نسبت به ماجراجویی‌های آن علیه ملت فلسطین و کلیت محور مقاومت در منطقه منفعل نیست و توانِ وارد کردن ضربات راهبردی به این کشور را دارد.

مساله ای که بدون تردید در ادامه راه می تواند چالش های جدی و عدیده ای را برای دولت آمریکا و مخصوصا اعتبار بین المللی متصورِ آن برای خود ایجاد کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه