English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

چرا ائتلاف آمریکایی در دریای سرخ محکوم به شکست است؟

«نکته قابل تامل در مورد ائتلاف دریایی آمریکا در دریای سرخ این است که علی رغم تلاش های فراوان واشینگتن، بازیگران موثر منطقه ای نظیر امارات متحده عربی، مصر و عربستان سعودی، از پیوستن به ائتلاف مذکور خودداری کرده اند.»

چرا ائتلاف آمریکایی در دریای سرخ محکوم به شکست است؟
به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج

، دولت آمریکا به تازگی از ایجاد یک ائتلاف بین المللی با حضور 10 کشور در آب های دریا سرخ و تنگه باب المندب، جهت مقابله با آنچه اقدامات حوثی های یمنی علیه امنیت کشتیرانی بین المللی ادعا کرده، خبر داده است. ائتلافی که دولت هایی نظیر بحرین، انگلستان، اسپانیا، سیشل، نروژ، ایتالیا، فرانسه، هلند، کانادا و البته خودِ آمریکا درآن حضور دارند.

با این همه، نکته قابل تامل این است که شمار قابل توجهی از ناظران و تحلیگران مسائل منطقه و حتی رسانه‌های رژیم صهیونیستی نظیر پایگاه خبری "وای نِت"، به این نکته اشاره داشته اند که این ائتلاف در همان ابتدای مطرح شدنش و در پی تحولاتی که در قالب آن رخ داده، عملا به ورطه شکست کشیده شده و چندان نمی توان انتظار کارآمدی را از آن داشت.

این طیف ها به طور خاص در تبیین استدلال خود نیز به 3 مولفه مهم و محوری اشاره می کنند.

اولا، نکته قابل تامل در مورد ائتلاف دریایی آمریکا این است که علی رغم تلاش های فراوان دولت آمریکا، بازیگران موثر منطقه ای نظیر امارات متحده عربی، مصر و عربستان سعودی، از پیوستن به ائتلاف مذکور خودداری کرده‌اند.

در واقع، این دسته از کنشگران نگران این هستند که احتمالا حضور آن ها در ائتلاف مذکور، شعله های یک جنگ فراگیر منطقه ای را که به هیچ عنوان به نفع آن ها نیست، بیفروزد و در عین حال، این دسته از کنشگران هیچ اعتمادی را هم به آمریکا و ائتلاف سازی های اینچنینی آن ندارند. کما اینکه پیشتر و در دوره ریاست جمهوری ترامپ نیز شاهد بودیم که ائتلافی مشابه در خلیج فارس و دریای عمان علیه کشورمان ایجاد شد که در نهایت، آن نیز به شکست ختم شد و به تدریج هم، به کل به فراموشی سپرده شد.

دوم اینکه ماهیت منافقانه ائتلاف آمریکا در دریای سرخ از همان ابتدا آشکار بوده و فضا و امکانی را برای لاپوشانی واقعیت ها برای دولت آمریکا باقی نگذاشته است. آمریکایی ها مدعی هستند که سعی دارند از طریق ائتلاف دریای خود در دریای سرخ، با تحرکات حوثی های یمنی با محوریت آنچه اخلال در امنیت کشتیرانی بین المللی ادعا می شود، مقابله کنند. این در حالی است که انصار الله یمن به صراحت تاکید کرده که حافظ امنیت کشتیرانی بین‌المللی است و صرفا با کشتی های رژیم اشغالگر قدس و یا آن هایی که عازم اراضی اشغالی هستند، کار دارد و این دسته از ناوگان تجاری و دریایی را هدف قرار می دهد.

اقدامی که هدف اصلی آن، تشدید فشارها بر رژیم اشغالگر قدس با محوریت متوقف کردن سریع جنگ افروزی صهیونیست ها علیه نوار غزه و پیشبرد بیشترِ پروژه نسل کشی و پاکسازی قومیتی در نوار غزه است. از این رو، بسیاری از کشورها در فضای بین المللی مایل به بازی در پازل طراحی شده از سوی دولت آمریکا و رژیم‌صهیونیستی نیستند.

و در نهایت سوم اینکه بایستی توجه داشت که منطق تحرکات انصار الله یمن در دریای سرخ و هدف قرار دادن کشتی های تجاری صهیونیستی و با وابسته به صهیونیست ها نیز که مبتنی بر حمایت از مردم و مقاومت نوار غزه است، از نگاه بسیاری از افکار عمومی در اقصی نقاط جهان، منطقی و مشروع به نظر می رسد.

کما اینکه در مدت اخیر شاهد بوده ایم که شهرهای مهم و بزرگ در جهان غرب(و اقصی نقاط جهان)، صحنه برگزاری اعتراضات و راهپیمایی های گسترده در حمایت از مردم فلسطین و محکوم کردن جنایات صهیونیست ها و حمایت های دولت آمریکا و دیگر دولت های غربی از رژیم اشغالگر قدس در بحبوحه جنگ غزه بوده است. در این چهارچوب، ائتلاف دریایی آمریکایی در دریای سرخ، عملا به یک جلوه تازه از تقابل واشینگتن و دولت های غربی با دیدگاه های غالبِ افکار عمومی جهان مبنی بر ضرورت برقراری آتش بس فوری در قالب جنگ غزه تبدیل شده است.

حوثی های یمنی نیز به صراحت اعلام کرده اند که ایجاد ائتلاف آمریکایی در دریای سرخ، در عزم و اراده آن ها جهت حمایت از مردم نوار غزه، خللی وارد نمی کند. در این میان، منطقه دولت آمریکا و غربی ها در حمایت از جنایات رژیم اشغالگر قدس و حتی تشکیل ائتلاف جهت تضعیف فشارها علیه این رژیم در بحبوحه اجرای پروژه نسل کشی اش علیه ملت فلسطین در نوار غزه، تا حد زیادی بار دیگر ماهیت حقیقی و نوعِ نگاه سیاستمداران غربی به عرصه سیاست بین الملل و حقوق بشر را در معرض دید افکار عمومی جهان قرار داده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه