English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

جنگ دولت و تبهکاران؛ در اکوادور چه خبر است؟

«به تازگی و پس از فرارِ رئیس بزرگترین باند تبهکاری اکوادور موسوم به "لُس چِنروس" از یک زندان امنیتی در اکوادور، موجی از خونریزی و درگیری در اقصی نقاط این کشور به راه افتاده است. درگیری هایی که موجب اعلام حالت فوق العاده و حکومت نظامی شبانه در اکوادور شده اند.»

جنگ دولت و تبهکاران؛ در اکوادور چه خبر است؟
به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج

، به تازگی موجی از تنش و خشونت، کشور اکوادور را در برگرفته است. در این راستا، شماری از زندان های مهم و بزرگ این کشور دستخوش آشوب شده اند و برخی از زندانیانِ خطرناک، از زندان های اکوادور گریخته اند. از جمله این افرادِ فراری، رئیس بزرگترین باند تبهکاری اکوادور موسوم به "لُس چنروس" بوده است. در این راستا، نیروهای امنیتی اکوادور و اعضای باندهای مافیایی و تبهکار در این کشور، درگیری های گسترده ای را در اقصی نقاط این کشور تجربه می کنند.

بر اساس اخبار منتشر شده در اکوادور، تاکنون بیش از 10 شهروند اکوادوری در نتیجه خشونت های جاری در اکوادور کشته شده اند و ده ها تن دیگر نیز زخمی شده اند. گزارش های مختلف همچنین حاکی از این مساله هستند که تاکنون چندین خودرو در اقصی نقاط اکوادور در نتیجه بمبگذاری منفجر شده اند. در عین حال، به تازگی اعضای باندهای تبهکاری در اکوادور، در حالی که اسلحه و مواد منفجره به دست داشته اند، به استودیوی یکی از ایستگاه های رادیو و تلویزیونِ ملی اکوادور هم یورش برده اند و جریان برنامه زنده در آن را قطع و دست به گروگان‌گیری زده اند.

در این شرایط، "دانیل نوبوآ" رئیس جمهور اکوادور که البته مدت زمان زیادی از حضور وی در قدرت نمی گذرد، در موضع گیری از برخورد سنگین و قاطع با باندهای تبهکاری در اکوادور خبر داده و حالت فوق العاده امنیتی در کشورش اعلام کرده است. نوبوآ از برقراری حکومت نظامی شبانه در اکوادور سخن گفته و آنچه اکنون در اکوادور در حال رخ دادن است را "درگیریهای داخلی مسلحانه" توصیف کرده است.

در این نقطه، بسیاری از افکار عمومی بین المللی نسبت به طرح این سوال اقدام می کنند که چه شده که باندهای تبهکار در اکوادور تا این حد قدرتمند شده اند که می توانند ظرف چند ساعت این کشور را به هم بریزند؟ به نظر می رسد جهت پاسخ به این پرسش، به طور خاص می توان به 2 مولفه عمده و کلیدی اشاره کرد.

اولا، باندهای تبهکار در اکوادور در سال های گذشته توانسته اند پیوندهای قوی و محکمی را با همتایان خود در کشورهایی نظیر کلمبیا، مکزیک و پرو نیز ایجاد کنند. در واقع، آن ها به واسطه همکاری با این باندهای تبهکار و مافیایی، تا حد زیادی فعالیت های خود به ویژه در حوزه صادرات مواد مخدر را توسعه بخشیده اند. کما اینکه بر اساس گزارش های مختلفِ منتشر شده، باندهای تبهکار در کشوری نظیر مکزیک و یا پرو، تا حد زیادی اکوادور را به مثابه مقصد اصلی خود جهت صادرات گسترده مواد مخدر به کشورهای اروپایی ارزیابی می کنند.

در کشور اکوادور، شهر بندری "گوایاکیل" که اکنون از جمله مناطق اصلی جنگ و درگیر میان نیروهای دولتی و باندهای تبهکار است، اصلی ترین منطقه برای صادرات مواد مخدر باندهای تبهکار و مافیایی است. از این منظر، باندهای تبهکار در اکوادور، به واسطه پیوندهای خود با همتایانشان در منطقه آمریکای لاتین و مکزیک، و البته از طریق صادرات گسترده مواد مخدر در سال های گذشته، توانسته اند قدرت مالی قابل توجهی را کسب کنند.

اهمیت این مساله زمانی بیش از پیش آشکار می شود که بدانیم اقتصاد اکوادور نیز تا حد زیادی دلاریزه شده است و همین موضوع این کشور را به بهشت پولشویی برای بسیاری از باندهای تبهکاری و کارتل های مواد مخدر در منطقه آمریکای لاتین تبدیل کرده است. از این رو، این باندها و کارتل ها با افزایش قدرت خود در سال های گذشته، اکنون به موقعیتی رسیده اند که می توانند تعیین کننده بسیاری از معادلات در اکوادور باشند و حتی این کشور را به سمت ناامنی پیش برند.

دوم اینکه باندهای تبهکار در اکوادور به واسطه پول های کلانی که در اختیار دارند، تا حد زیادی در سال های گذشته توانسته اند به عمق سازوکارهای حکمرانی در این کشور نفوذ کنند و به طور خاص شماری از مقام های محلی را هم وارد بازی خود کنند. البته که تاکنون گزارش های مختلفی مبنی بر اوج گیری فساد اداری در اکوادور نیز منتشر شده است. حال در این شرایط، این باندها از طریق نفوذ در سازورکارهای حکمرانی اکوادور، عملا برگ‌های برنده زیادی را جهت پیشبرد دستورکرارهای خود در حوزه های مختلف به ویژه در زمینه صادرات مواد مخدر به دست آورده اند و اهدافشان را با کمترین هزینه ممکن محقق می سازند.

معادله ای که قدرت گیری آن ها در سال های گذشته را به همراه داشته و آن ها را اکنون به نقطه ای رسانده که در برابر دولت مرکز نیز قد عَلَم می‌کنند. مسائلی که همه و همه از پییچده بودن وضعیت امنیتی در اکوادور و احتمال تداوم جنگ و خونریزی در این کشور خبر می دهند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه