English

دلارزدایی هند و بنگلادش آغاز شد

آغاز تسویه معاملات تجاری میان هند و بنگلادش با روپیه و هدف اصلی از این اقدام کاهش وابستگی به دلار آمریکا و عبور از شرایطی مانند کمبود ذخیره ارزی در کشورها است.

دلارزدایی هند و بنگلادش آغاز شد

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از اکونومیک تایمز هند ، یک مقام ارشد وزارت صنعت هند گفت: آغاز تسویه تجارت فرامرزی هند و بنگلادش به روپیه هند با کاهش هزینه تراکنش تجارت دو طرفه را ارتقا می دهد.

«سانجی بودیا» افزود: به دلیل این که همه صادرات و واردات و تسویه معاملات تجاری با این روش ممکن است با روپیه هند صورتحساب شود، وابستگی به دلار آمریکا را کاهش می‌دهد و گذشته از تقویت ارز و تجارت منطقه ای در شرایطی مانند کمبود ذخایر ارزی به کمک دولت‌ها خواهد آمد.

در ماه ژوییه (تیر ماه)، بنگلادش و هند با هدف کاهش وابستگی به دلار آمریکا و تقویت ارز و تجارت منطقه ای، مبادلات تجاری به روپیه را آغاز کردند ، این اولین بار است که بنگلادش علاوه بر دلار آمریکا، تجارت دوجانبه با ارز یک کشور خارجی انجام می دهد.

بودیا گفت: این کار مطمئناً رشد تجارت بین کشورها را تقویت می کند و از علاقه روزافزون جامعه تجاری جهانی به روپیه حمایت می کند.

او گفت: بنگلادش در حال حاضر با کمبود ذخایر ارزی مواجه است و ارائه تسویه تجاری با روپیه کمک زیادی به حل این وضعیت می کند و منجر به افزایش تقاضای واردات از هند می شود.

ایم مقام هندی افزود: تسویه تجاری با روپیه با نادیده گرفتن لزوم استفاده از دلار آمریکا قبل از انجام تراکنش‌های مالی، عدم قطعیت نرخ ارز را برای شرکت‌های هندی کاهش می‌دهد و تأثیرات مشابهی بر بنگلادش نیز خواهد داشت. این موضوع به تقویت بیشتر روابط اقتصادی مهم بین هند و بنگلادش منجر خواهد شد.

بودیا ایجاد یک صندوق فناوری را پیشنهاد کرد که از طریق آن دولت هند بتواند ۴۰ درصد از هزینه های مالی پروژه‌های تحقیق و توسعه و نوآوری را تأمین کند و با مشارکت بخش خصوصی ۶۰ درصد دیگر را پوشش دهد.

بنگلادش بزرگترین شریک تجاری هند در آسیای جنوبی است و هند دومین شریک تجاری بزرگ بنگلادش است.

به بانک‌های بنگلادش و هند اجازه داده شده است تا حساب‌های نوسترو، حسابی در یکی از بانک‌های کشور دیگری به منظور مبادلات ارزی باز کنند.

بر اساس آمار رسمی دولت بنگلادش، صادرات بنگلادش به هند ۲ میلیارد دلار و واردات بنگلادش از هند ۱۳.۶۹ میلیارد دلار است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه