English

توافقنامه‌ حفاظت از تنوع زیستی دریاها در سازمان ملل تصویب شد

سازمان ملل متحد توافقنامه تاریخی حفاظت و استفاده پایدار از تنوع زیستی دریا را برای محافظت از دریاهای آزاد به تصویب رساند، این توافقنامه پس از مصوب شدن توسط ۶۰ کشور لازم الاجرا خواهد شد.

توافقنامه‌ حفاظت از تنوع زیستی دریاها در سازمان ملل تصویب شد

به گزارش خبرگزاری موج، سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی، توافقنامه ای تاریخی را با هدف تضمین حفاظت و استفاده پایدار از تنوع زیستی دریا به تصویب رساند که با تکیه بر میراث کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریاها به طورقابل توجهی چارچوبی قانونی را برای حفاظت و استفاده پایدار از تنوع زیستی دریایی در بیش از دو سوم اقیانوس تقویت می کند.

این توافقنامه چارچوبی برای اشتراک عادلانه منافع ناشی از فعالیت‌های مربوط به منابع ژنتیکی دریایی و اطلاعات دیجیتالی ایجاد و تضمین می‌کند که چنین فعالیت‌هایی به نفع همه بشریت است.

این توافقنامه همچنین ابزارهای مدیریتی مبتنی بر منطقه، از جمله مناطق حفاظت شده دریایی، برای حفظ و مدیریت پایدار زیستگاه‌ها و گونه‌های حیاتی در دریاهای آزاد و منطقه بین‌المللی بستر دریا ایجاد می کند.

توافقنامه تصویب شده همچنین تضمین می کند که اثرات زیست محیطی فعالیت ها در مناطق بین المللی در تصمیم گیری ها در نظر گرفته شود و همکاری در ظرفیت‌سازی و انتقال فن‌آوری دریایی برای کمک به طرف‌ها، به‌ویژه کشورهای عضو در حال توسعه را تسهیل می‌کند.

این توافقتنامه تاریخی به چندین موضوع فرابخشی از جمله رابطه این توافق با کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریاها و اسناد و چارچوب های قانونی مربوط به نهادهای جهانی، منطقه ای، زیرمنطقه ای و بخشی مرتبط، و همچنین تامین مالی و حل و فصل اختلافات می پردازد.

این توافقنامه پس از تصویب توسط ۶۰ کشور لازم الاجرا خواهد شد. دبیر کل سازمان ملل موظف است نخستین نشست کنفرانس توافق را حداکثر تا یک سال پس از لازم الاجرا شدن آن تشکیل دهد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از همه کشورها خواست تا تمام تلاش خود را برای تضمین لازم‌الاجرا شدن این توافق انجام دهند. وی همچنین از کشورها خواست بدون تأخیر برای امضا و تصویب این توافقنامه اقدام کنند.

دبیر کل سازمان ملل متحد، خاطرنشان کرد: کشورها به اقیانوس ها فرصت حیات دوباره دادند.

وی تصویب این توافق را به عنوان نشانه ای از قدرت چندجانبه گرایی ستود و گفت: اقدام برای مقابله با تهدیدات در مقابل اقیانوس ها در فضای بین المللی، نشان می دهد که کشورها می‌توانند برای منافع مشترک با هم متحد شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه