English

آمریکا در مسیر مذاکرات با چین است

وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرد که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا، گفت وگوهای صادقانه، اساسی و سازنده با چین گانگ وزیر خارجه چین در پکن داشته است.

آمریکا در مسیر مذاکرات با چین است

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از الجزیره، دیپلمات ارشد آمریکا با وزیر امور خارجه چین در پکن در بالاترین سطح دیدار رسمی در پنج سال گذشته ملاقات کرد.

گفت وگوهای روز یکشنبه آغاز سفر بالاترین سطح یک مقام آمریکایی به چین در نزدیک به پنج سال گذشته بود، زیرا ابرقدرت‌های رقیب به دنبال تثبیت روابط متشنج خود هستند.

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: بلینکن بر اهمیت دیپلماسی و حفظ کانال‌های ارتباطی باز در طیف کاملی از موضوعات برای کاهش خطر درک نادرست و اشتباه محاسباتی تأکید کرد.

قبل از مذاکرات، مقامات آمریکایی شانس کمی برای پیشرفت در فهرست طولانی مناقشات بین دو اقتصاد بزرگ جهان، که از تجارت و تلاش‌های ایالات متحده برای عقب نگه داشتن صنعت نیمه‌هادی چین گرفته تا وضعیت حقوق بشر و موضوع تایوان را شامل می‌شود، قائل بودند.

میلر افزود: بلینکن تعدادی از موضوعات مورد علاقه و همچنین فرصت‌هایی را برای بررسی همکاری در مورد موضوعات مشترک فراملی، در جایی که منافع پکن و واشنگتن همسو می‌شود را مطرح کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اینکه بلینکن از چین گانگ همتای چینی خود دعوت کرد برای ادامه گفت‌ وگوها از واشنگتن دی سی بازدید کند، خاطرنشان کرد: بلینکن و چین توافق کردند که یک دیدار متقابل را در زمان مناسبی برای دو طرف برنامه‌ریزی کنند.

به نوشته الجزیره، رسانه دولتی چین (گلوبال تایمز) گزارش داد که چین گانگ وزیر امور خارجه چین به بلینکن گفت: پکن متعهد به ایجاد یک رابطه باثبات، قابل پیش‌بینی و سازنده با واشنگتن است.

وی همچنین نگرانی‌های چین در مورد منافع اصلی این کشور از جمله موضوع تایوان را به وضوح بیان کرد و از آن به عنوان مهم‌ترین خطر در روابط چین و آمریکا یاد کرد.

سفر دو روزه دیپلمات ارشد آمریکایی در بحبوحه روابط سرد دوجانبه و پس از کشف یک بالون مشکوک به جاسوسی بر فراز ایالات متحده در ماه فوریه انجام شد که بلینکن را بر آن داشت تا سفر برنامه‌ریزی شده در همان ماه را به تعویق بیندازد.

از آنجایی که چین و ایالات متحده بر سر مجموعه‌ای از مسائل از تجارت گرفته تا فناوری و امنیت منطقه‌ای در تضاد هستند، در جریان این دیدار هر دو طرف امیدهای خود را برای بهبود ارتباطات ابراز کرده‌اند.

به نوشته الجزیره، بلینکن بالاترین مقام آمریکایی که از زمان روی کار آمدن جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا به چین سفر کرده است، روز دوشنبه دیدارهایی با دیگر مقام‌های ارشد پکن از جمله با شی جین پینگ رئیس جمهور این کشور خواهد داشت.

آنتونی بلینکن صبح یکشنبه در جریان یک سفر رسمی، وارد پکن پایتخت چین شد.

دستیار وزیر امور خارجه چین با انتشار عکسی از دست دادن بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و چین همتای چینی وی، از ملاقات دیپلمات های ارشد دو ابرقدرت اقتصادی جهان در پکن خبر داد.

واشنگتن از مذاکرات سازنده در پکن خبر داد

هوآ چونیینگ دستیار وزیر امور خا رجه و یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه چین در صفحه توئیترش نوشت: امیدواریم این ملاقات بتواند روابط چین و آمریکا را به همان مسیری که روسای جمهوری دو کشور در اجلاس جزیره بالی در اندونزی مورد تاکید قرار داده بودند، هدایت کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه