English

آنتونیو گوترش:

۲۲۲ میلیون کودک در جهان از آموزش منظم و با کیفیت محروم شده اند

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) در آخرین گزارش خود اعلام کرد که شمار کودکان محروم از آموزش مستمر از ۷۵ میلیون در سال ۲۰۱۶ به ۲۲۲ میلیون در سال ۲۰۲۲ رسیده‌ است.

۲۲۲ میلیون کودک در جهان از آموزش منظم و با کیفیت محروم شده اند

به گزارش خبرگزاری موج، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در پیامی توییتری نوشته‌ است: «آموزش باید در دسترس هر کودک و در همه‌جا باشد.» او همچنین از کشورها و سازمان‌ها خواستار حمایت از تلاش این سازمان در جهت کمک به کودکان شده‌ است.

پیش از این، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) نیز در آخرین گزارش خود گفته‌ بود که شمار کودکان محروم از آموزش مستمر از ۷۵ میلیون در سال ۲۰۱۶ به ۲۲۲ میلیون در سال ۲۰۲۲ رسیده‌ است.

طبق گزارش این سازمان، ۷۸ میلیون کودک که ۵۴ درصد آن‌ها را دختران تشکیل می‌دهند از رفتن به مدرسه محروم‌اند. در این گزارش آمده است که از ۲۰ میلیون کودک دیگر هرچند به مدرسه می‌روند اما از آموزش مستمر محروم شده‌اند.

پیش‌تر، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان گفته‌ بود که میلیون‌ها کودک در افغانستان از آموزش بازمانده‌اند که درصد زیاد آن‌ها را دختران تشکیل می‌دهند.

کیلی. تی. کلیمنت، معاون کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در افغانستان در جریان بازدید از مدرسه دشت کهدستان در هرات بر نیاز حیاتی آموزش کودکان تاکید کرده و گفته‌ بود که میلیون‌ها کودک در افغانستان از آموزش محروم شده‌اند.

این در حالی‌ است که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، مدارس دخترانه بالای کلاس ششم هنوز دایر نشده‌ و دختران از رفتن به مدارس محروم شده‌اند. طالبان محدودیت‌های مختلفی را در زمینه تحصیل، آموزش، کار، فعالیت، سفر و حتی پوشش ظاهری زنان و دختران در افغانستان وضع کرده است.

به همین دلیل، معافیت عبدالباقی حقانی، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان و سید احمد شهیدخیل، معاون وزارت معارف آن گروه از تحریم‌های سازمان ملل به دلیل نقش آن‌ها در ممنوعیت کار زنان و تحصیل دختران، لغو شد و به این ترتیب، آن‌ها از این پس حق سفر به خارج از این کشور را ندارند و دارایی‌های‌شان ضبط می‌شود.

سازمان ملل، روز دوشنبه با تمدید معافیت ۱۳ مقام طالبان تا دو ماه دیگر موافقت کرد؛ اما عبدالباقی حقانی؛ سرپرست وزارت تحصیلات عالی و سید احمد شهیدخیل؛ معاون وزارت معارف طالبان تحریم شده‌اند.

پیش از این، دیده‌بان حقوق بشر بر گام‌ها و اقدامات سخت‌تر در برابر طالبان تاکید کرده و خواستار ممنوعیت سفر مقامات طالبان شده‌ بود. این سازمان گفته‌ بود که نیاز است جامعه جهانی اقدامات هماهنگی را نسبت به رفتار طالبان در افغانستان اتخاذ کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی