English

اوکراین زیر آتش گسترده ارتش روسیه؛ (۳)

اخبار جنگ روسیه و اوکراین/ زلنسکی: روسیه از تمام خط قرمزها عبور کرده است/ پوتین: گسترش ناتو به شرق ما را مجبور به دفاع از خود کرد

عملیات نظامی ویژه ارتش روسیه در اوکراین با هدف دور کردن تهدیدات ناتو و غرب از مرز‌های این کشور هنوز ادامه دارد..

اخبار جنگ روسیه و اوکراین/ زلنسکی: روسیه از تمام خط قرمزها عبور کرده است/ پوتین: گسترش ناتو به شرق ما را مجبور به دفاع از خود کرد

به گزارش خبرگزاری موج، عملیات نظامی ارتش روسیه با در دست گرفتن کنترل مناطقی از اوکراین که از پنج‌شنبه ۵ اسفند آغاز شده است، برای بیست‌ و دومین روز متوالی ادامه یافته است.

روابط روسیه و اوکراین که پس از الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه دچار تنش شده بود، با مداخلات آمریکا و غرب به درگیری نظامی منجر شد. آن‌ها با دادن وعده‌هایی به اوکراین مبنی بر عضویت اوکراین در پیمان ناتو، نیرو‌های نظامی‌شان را در اروپای شرقی و تا نزدیکی مرز‌های روسیه آورده و اقدام به تحریک مسکو کردند. آن‌ها همچنین تحریم‌های گسترده‌ای علیه مقامات و مؤسسات روسی وضع کرده‌اند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با بیان این‌که کمک‌های آمریکا به اوکراین پیشتر از جنگ روسیه آغاز شده بود، از کمک ۸۰۰ میلیون دلاری تحت عنوان کمک امنیتی به اوکراین شامل سامانه‌های ضد هوایی، ضد زره، اسلحه و مهمات و هواپیما‌های بدون سرنشین، خبر داد و پوتین را جنایتکار جنگی دانست. «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید نیز با ادعای آنکه روسیه کوچکترین کاهش تنشی در اقدامات خود نداشته، تحریم‌های بیشتر را گزینه آتی آمریکا دانست.

یک مقام بلندپایه در وزات دفاع آمریکا (پنتاگون) گفته است: حمله به اوکراین و تغییرات در بازار نفت بهانه‌ای نیست که موجب افزایش شدید بهای نفت شود. به زودی اوکراین را به پهپاد‌های تاکتیکی توانمند مجهز خواهیم کرد و اطلاعات مفیدی را در اختیار اوکراینی قرار خواهیم داد. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در سخنانی مدعی شد تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه سبب بسته شدن بورس در این کشور شده، روبل (واحد پول روسیه) سقوط کرده و مسکو در حال نزدیک شدن به مرحله عدم توانایی پرداخت بدهی خود است.

بیشتر بخوانید:

اخبار جنگ روسیه و اوکراین/ اتحادیه اروپا ۷ بانک روسی را از سوئیفت خارج کرد/ واشنگتن: معلوم نیست روسیه بتواند کی‌یف را تصرف کند

اخبار جنگ روسیه و اوکراین/ ایران از جنگ روسیه در اوکراین حمایت نمی‌کند/ انهدام ۱۴۵ پهپاد و ۱۳۰۰ تانک اوکراینی

بیست‌ودومین روز درگیری‌های نظامی روسیه در شرق اوکراین

ادعای بایدن: پوتین مجرم جنگی است

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانی خطاب به خبرنگاران در کاخ سفید مدعی شد رئیس‌جمهور روسیه «مجرم جنگی» است.

کاخ سفید: تحریم‌های بیشتر علیه روسیه گزینه احتمالی آینده است

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید پس توصیف بایدن از پوتین به عنوان یک جنایتکار جنگی، مدعی شد: اظهارات رئیس جمهور، خود گویای آن است.

وی مدعی شد که بایدن صادقانه صحبت کرد. جن ساکی همچنین تحریم‌های بیشتر را گزینه آتی آمریکا دانست و گفت: تحقیقات در وزارت خارجه درباره جنایات جنگی همچنان ادامه دارد.

کرملین: جنایتکار جنگی نامیدن پوتین از سوی بایدن، نابخشودنی است

به گزارش خبرگزاری تاس، سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه (کرملین) اعلام کرد توصیف بایدن از پوتین به عنوان یک جنایتکار جنگی، از سوی رئیس کشوری که صدها هزار نفر را در جهان کشته است، نابخشودنی است.

دیمیتری پسکوف به خبرگزاری تاس گفت که مسکو این لفاظی‌های یک رئیس دولت را که بمب‌هایش صد‌ها هزار نفر را در سراسر جهان کشته است، غیرقابل قبول و نابخشودنی می‌داند.

نفوذ هکرها به وب‌سایت وزارت اورژانس روسیه

خبرگزاری تاس از نفوذ هکرها به وب‌سایت وزارت اورژانس روسیه خبر داد.

آمریکا برای ارسال هواپیما‌های جنگی به اوکراین تمایل دارد

شبکه خبری المیادین به نقل از خبرنگار خود در واشنگتن گزارش داد، در راهرو‌های کاخ سفید درباره امکان ارائه موشک‌های ضد هوایی دوربرد اوکراین صحبت می‌شود. اطلاعاتی وجود دارد که سامانه دفاع هوایی اس۳۰۰ اکنون در اوکراین قرار دارد.

خبرنگار المیادین افزود، آمریکا برای ارسال هواپیما‌های جنگی به اوکراین تمایل دارد. در کنگره برای ارسال سامانه‌های دفاع هوایی دوربرد به اوکراین اتفاق نظر وجود دارد.

به گزارش المیادین، حزب جمهوری‌خواه از اعمال منطقه پرواز ممنوع در اوکراین حمایت می‌کند، در حالی که حزب دموکرات این اقدام را رد می‌کند.

درخواست برگزاری نشست شورای امنیت در مورد اوکراین

شبکه خبری الجزیره به نقل از منابع خود اعلام کرد، ایالات متحده و ۴ کشور دیگر خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت در مورد اوکراین در روز پنجشنبه شدند.

خبرگزاری ریانووستی نیز گزارش داد که هیئت دائمی انگلیس اعلام کرد که این کشور، آمریکا، فرانسه و تعدادی دیگر از کشورها خواستار برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد اوکراین شدند.

برنامه آموزش محرمانه تک تیرانداز سیا در خطوط مقدم شرقی اوکراین

خبرگزاری آرتی به نقل از یاهو نیوز نوشت طبق گزارش‌ها، واحد‌های شبه‌نظامی سیا (سازمان جاسوسی آمریکا) به همتایان اوکراینی خود برای استفاده از موشک‌های ضد تانک، فرار از ردیابی دیجیتال، و استفاده از ابزار‌های ارتباطی مخفی در برنامه‌ای در نزدیکی خطوط مقدم شرقی، علیرغم انکار قبلی، آموزش دادند.

خبرگزاری آرتی نوشت، مقامات اطلاعاتی سابق ادعا می‌کنند که این مأموریت که در سال ۲۰۱۵ آغاز شد، با هدف آماده کردن نیرو‌های ویژه اوکراینی برای مقاومت در برابر فشار نظامی روسیه و ارزیابی توانایی آن‌ها برای جنگ بود.

یکی از مقامات امنیت ملی آمریکا اعتراف کرد که اگرچه دستورالعمل رسمی برای مأموران شبه‌نظامی سیا اجتناب از شرکت در جنگ بود، اما محدودیت‌های مأموریت آن‌ها مبهم بود.

خبرگزاری آرتی اعلام کرد گفته می‌شود که مقامات کاخ سفید نگران هستند که نیرو‌های روسی هر عاملی را پیدا کنند و عملاً مأموریت مخفی آن‌ها را آشکار کنند.

نشست شورای امنیت درباره اوکراین

پس از درخواست آمریکا و چهار کشور دیگر برای برگزاری جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره اوکراین، قرار است این جلسه روز پنجشنبه برگزار شود.

یک منبع آگاه اعلام کرد رای گیری درباره پیشنویس قطعنامه بشر دوستانه درباره اوکراین در نهایت روز جمعه انجام خواهد شد.

زلنسکی: روسیه از تمام خط قرمزها عبور کرده است

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین در مصاحبه با شبکه ان بی سی گفت: روسیه خیلی وقت است که از خطوط قرمز ما عبور کرده است.

زلنسکی در پاسخ به این سوال که آیا حمله شیمیایی روسیه علیه اوکراین می تواند خط قرمز برای آمریکا برای حمایت بیشتر از اوکراین باشد گفت: روسیه زمانی که غیرنظامیان ما را هدف قرار داد از خط قرمزهای ما عبور کرد. اوکراینی ها تسخیرناپذیر هستند و اگر روسها کی یف را تصرف کنند، نمی توانند مردم اوکراین را تسخیر کنند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روز چهارشنبه در سخنرانی آنلاین خود برای اعضای کنگره آمریکا، بار دیگر ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین با هدف محافظت از شهر‌های این کشور در برابر حملات روسیه، را خواستار شد.

رئیس جمهور اوکراین در سخنرانی خود که از طریق ویدئو کنفرانس برای کنگره آمریکا ایراد شد، تاکید کرد: « ما به تصمیم و کمک شما برای محافظت از آسمان کشورمان نیاز داریم.» زلنسکی پیش از پخش یک فیلم ویدیویی از کشورش که زیر حملات و بمباران‌های روسیه قرار دارد، خطاب به اعضای کنگره آمریکا تاکید کرد: «آیا درخواست ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین، برای نجات اوکراینی‌ها خواسته زیادی است؟ آیا ایجاد منطقه پرواز ممنوع بشردوستانه در اوکراین درخواست زیادی محسوب می شود؟»

رییس دفاع سابق ژاپن: تحریم روسیه حتی اگر به بازار انرژی لطمه هم وارد کند ضروری است

تارو کونو، رییس دفاع سابق و وزیر خارجه سابق ژاپن گفت: تحریم های ژاپن علیه روسیه حتی اگر به بازار انرژی لطمه هم وارد کند برای کشور ضروری است زیرا ممکن است در سالهای آینده ما برای مقابله با چین در منطقه به متحدانی نیاز داشته باشیم.

کونو ادامه داد: ما باید این اصل را به مردم ژاپن بگوییم که برای دفاع از خود نیاز داریم تا به دیگران هم کمک کنیم. ما باید برای توقف هر گونه تهاجم نظامی در هر گوشه ای از این کره خاکی تلاش کنیم.

پوتین: گسترش ناتو به شرق ما را مجبور به دفاع از خود کرد

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه گفت: آنچه غرب متمدن نامیده می‌شود و رسانه‌های غربی حتی به این حمله علیه دونتسک توجه نکردند و به راحتی از این فاجعه چشم پوشی کردند. این امر نشان دهنده به قهقرا رفتن انسانیت است. رنج‌های اهالی دنباس غیرقابل تحمل است و برای پایان دادن به این رنج‌ها جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناختیم و توافقنامه همکاری و کمک از جمله کمک نظامی با آن‌ها امضا کردیم تا جلوی حملات علیه آن‌ها را بگیریم. نمی‌توانستیم کار دیگری بکنیم. اگر نیرو‌های ما فقط در خاک این دو جمهوری عملیات می‌کردند مشکل حل نمی‌شد بلکه تهدیدات علیه روسیه از طریق تبدیل این دو جمهوری به جبهه‌ای جدید ادامه پیدا می‌کرد و ممکن بود تا ابد ادامه پیدا کند. بر همین اساس می‌بینیم ناتو به سمت مرز‌های ما پیشروی می‌کند در نتیجه هیچ چاره دیگری برای حفظ امنیت روسیه به جز اجرای این عملیات نظامی نداشتیم. بدون شک همه اهداف این عملیات تحقق خواهد یافت و از امنیت روسیه و ملت این کشور دفاع خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد اوکراین به جبهه‌ای برای جنگ علیه ما تبدیل شود. بی طرف بودن اوکراین و خلع سلاح آن و ریشه کن شدن نازیسم در این کشور برای ما بسیار مهم است.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: به مذاکرات ادامه می‌دهیم و می‌کوشیم از همه راه‌ها برای حمایت از غیرنظامیان استفاده کنیم. کشور‌های غربی همچنان به دنبال تبدیل اوکراین به کشوری مخالف روسیه هستند. کشور‌های غربی با دادن اطلاعات امنیتی و سلاح و اعزام مزدوران از نظام اوکراین حمایت می‌کنند. علاوه بر سلاح‌های نظامی، از سلاح اقتصاد هم علیه روسیه استفاده می‌کنند، اما آثار این اقدامات به خودشان باز می‌گردد و افزایش قیمت نفت و گاز و از دست رفتن فرصت‌های شغلی به آن‌ها ضربه خواهد زد. کشور‌های غربی می‌کوشند ملت‌های خود را متقاعد کنند که همه آنچه بر سر آن‌ها می‌آید به سبب اقدامات خصمانه روسیه است، ولی همه مشکلاتی که میلیون‌ها نفر در غرب با آن روبرو می‌شوند نتیجه اشتباهات حاکمان کشور‌های غربی است. آنان به هیچ وجه به فکر بهبود زندگی مردم خود نیستند بلکه فقط به دنبال تحقق اهداف خودخواهانه خود و کسب سود هستند. این امر نشان دهنده وجود مشکلات اجتماعی حتی در کشور‌های غربی است. غرب در تلاش است به هر شکلی که شده است سلطه خود را از طریق اقدامات و سیاست‌های غیرمسئولانه‌ای که بانک‌های آمریکا و کشور‌های غربی انجام می‌دهند، حفظ کنند. به سبب همین اقدامات آنها شاهد تورم جهانی و نابرابری در جهان و گسترش موج مهاجرت و افزایش میزان مرگ و میر در کشور‌های فقیر هستیم.

نامه به سازمان ملل متحد درباره حمله اوکراین به دونتسک

روسیه در نامه‌ای به مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره حمله روز دوشنبه اوکراین به جمهوری دونتسک، اطلاع رسانی کرد.در این نامه توضیح داده شد موشک مجهز به کلاهک خوشه‌ای در منطقه مسکونی دونتسک و در محدوده تحت تسلط مقامات اوکراینی فرود آمد که به کشته شدن بیش از بیست نفر و زخمی شدن بیش از چهل نفر منجر شد. در میان قربانیان زنان و کودکان هم دیده می‌شوند.

ادعای اوکراین علیه روسیه در خصوص بمباران یک تئاتر

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام محلی اوکراینی مدعی شد: بیش از ۱۰۰۰ نفر در تئاتر ماریوپل که بمباران شده بود پناه گرفته بودند.

کی‌یف مدعی است روسیه تئار شهر ساحلی ماریوپول را که صدها غیرنظامی در ان پناه گرفته بودند، بمباران کرده است؛ چیزی که روسیه آن را تکذیب کرده است.

تبادل اسرا میان روسیه و اوکراین

خبرگزاری رویترز مدعی شد: اوکراین ۹ سرباز اسیر شده را در ازای آزادی شهردار شهر ملیتوپل به روسیه تحویل خواهد داد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی