English

اوکراین زیر آتش گسترده ارتش روسیه؛

اخبار جنگ روسیه و اوکراین/ اتحادیه اروپا ۷ بانک روسی را از سوئیفت خارج کرد/ واشنگتن: معلوم نیست روسیه بتواند کی‌یف را تصرف کند

صبح پنج‌شنبه ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، ولادیمیر پوتین در واکنش به تجاوزات اوکراین، دستور عملیات نظامی در شرق این کشور را صادر کرد و کی‌یف نیز روابط دیپلماتیک خود را با مسکو قطع کرد. عملیات روسیه در اوکراین و درگیری‌ها همچنان در شهرهای بزرگ این کشور در حالی ادامه دارد.

اخبار جنگ روسیه و اوکراین/ اتحادیه اروپا ۷ بانک روسی را از سوئیفت خارج کرد/ واشنگتن: معلوم نیست روسیه بتواند کی‌یف را تصرف کند

به گزارش خبرگزاری موج، صبح پنج‌شنبه ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، در پی درخواست کمک نظامی سران منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین در پاسخ به افزایش تجاوزات اوکراین، « ولادیمیر پوتین » رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که دستور داده نیروهای مسلح این کشور عملیاتی ویژه را در منطقه دونباس آغاز کنند.

« ولودیمیر زلنسکی » رئیس‌جمهور اوکراین با تأکید بر اینکه پوتین شب قبل پاسخ تماس تلفنی وی را نداده است، اعلام کرد که روابط دیپلماتیک روسیه و اوکراین قطع شده است.

 

وقوع انفجار در کی‌یف

خبرگزاری «دویچه وله» آلمان با انتشار یک نوار ویدئویی از انفجار در «کی‌یف» پایتخت اوکراین خبر داد.

 

جانسون: حمله روسیه یک فاجعه برای اروپا است

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس در واکنش به عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین ضمن محکوم کردن این عملیات در صفحه توییتر خود نوشت: «این یک فاجعه برای قاره ما است. من امروز صبح در مورد تهاجم روسیه به اوکراین برای ملت سخنرانی خواهم کرد. من همچنین با رهبران گروه ۷ صحبت خواهم کرد و خواستار تشکیل جلسه فوری همه رهبران ناتو در اسرع وقت هستم».

از طرف دیگر، «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس از احضار سفیر روسیه برای ارائه توضیحات در خصوص اقدامات روسیه در اوکراین خبر داد.

 

یکی از شهروندان ایرانی ساکن کی‌یف در گفتگوی تلفنی با شبکه خبر وضعیت اوکراین را شرح داد.

 

اوکراین سبب اختلاف تل‌آویو و مسکو؛

روسیه سیطره اسرائیل بر جولان سوریه را به رسمیت نمی‌شناسد. پس از حمایت تل‌آویو از کی‌یف، نمایندگی روسیه در سازمان ملل گفته مسکو حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی سوریه را به رسمیت نمی‌شناسد.

 

سفیر رژیم صهیونیستی: باورم نمی‌شود چنین چیزی در اوکراین رخ داده است

مایکل برودسکی سفیر رژیم صهیونیستی در اوکراین با انتشار تصویری در صفحه توییتر خود درباره عملیات نظامی ویژه روسیه نوشت: «باورم نمی‌شود که چنین چیزی در اوکراین رخ داده است».

حمله روسیه به اوکراین

 

تل‌آویو: حمله روسیه نقض نظم بین‌المللی است

«یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز در این خصوص گفت: «حمله روسیه به اوکراین، نقض جدی نظم بین‌المللی است و اسرائیل این حمله را محکوم می کند».

 

مخفی شدن مردم اوکراین در مترو

تصاویری در فضای مجازی منتشر شده است که مردم اوکراین را در حالیکه بر روی پله های مترو نشسته‌‌اند و مخفی شده‌اند، نشان می‌دهد.

تجمع در پناهگاه ها و مترو اوکراین

 

 

افزایش حضور نظامی ناتو در شرق اروپا

ناتو با صدور بیانیه‌ای از استقرار «نیروهای دفاعی زمینی و هوایی بیشتر» در بخش شرقی اروپا و افزایش آمادگی تمامی نیروهای ناتو «برای پاسخ به تمامی موارد احتمالی» در پی عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین خبر داد.

 

ترکیه: حمله روسیه به اوکراین توافقات مینسک را باطل می‌کند

وزارت خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای عملیات نظامی ویژه روسیه به اوکراین را غیرقابل قبول توصیف کرد و گفت: «این حمله توافقات مینسک را باطل می‌کند».

 

برلین: پوتین صلح و امنیت در تمام اروپا را تهدید می‌کند

«اولاف شولتز» صدراعظم آلمان امروز (پنجشنبه) گفت «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با حمله به اوکراین، صلح و امنیت در تمام اروپا را تهدید می‌کند.

شولتز در واکنش به عملیات نظامی ویژه روسیه علیه اوکراین توضیح داد: «از پوتین، رئیس جمهور روسیه می‌خواهم که عملیات نظامی را متوقف کند و نیروهایش را از اوکراین خارج کند».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی ادامه داد: «ما رایزنی‌هایی با اتحادیه اروپا و ناتو برای اعمال تحریم‌ها علیه روسیه انجام دادیم و رهبران روسیه باید بهای سنگینی بپردازند».

 

هشدار پوتین به دخالت سایر کشورها در درگیری اوکراین

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در پیامی با هشدار به دخالت سایر کشورها در درگیری اوکراین گفت: پاسخ روسیه فوری خواهد بود و شما را به چنین عواقبی سوق خواهد داد که هرگز در تاریخ خود با آن مواجه نشده‌اید. ما برای هر گونه تحول وقایع آماده‌ایم. تمام تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ شده است.

 

کرملین: هدف از حمله نظامی از بین‌ بردن توانمندی نظامی کی‌یف است

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در پاسخ به سؤالی مبنی بر احتمال از بین رفتن کامل ارتش اوکراین گفت: «هدف خنثی‌سازی و از بین‌بردن توانمندی‌های نظامی کی‌یف است زیرا تهدیدی برای امنیت ملی ما است».

وی با تأکید بر اینکه ولادیمیر پوتین، مدت زمان عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین را برای غیرنظامی کردن کی‌یف، تعیین می‌کند، ادامه داد: «واژه "اشغال" در رابطه با عملیات نظامی ویژه روسیه برای غیرنظامی کردن اوکراین، کاربرد و مفهومی ندارد».

 

 

نشست مجازی ناتو فردا در بروکسل برگزار می‌شود

شبکه تلویزیونی «ال ان ۲۴» بلژیک گزارش کرد که نشست مجازی ناتو در خصوص اوضاع اوکراین فردا (جمعه) برگزار خواهد شد.

بعدازظهر امروز به وقت محلی، بروکسل همچنین میزبان نشست رو در روی رهبران اتحادیه اروپا در خصوص اوضاع اوکراین خواهد بود و آنطور که گزارش‌ها نشان می‌دهد قرار است در این نشست تحریم‌های جدیدی علیه روسیه به دلیل آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین تصویب شود.

 

مسکو-پکن: بحران فعلی اوکراین نتیجه امتناع کی‌یف از توافقات مینسک است

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در تماس تلفنی با «وانگ یی» وزیر خارجه چین به توافق رسیدند که علت بحران فعلی اوکراین، امتناع این کشور از اجرای توافقات مینسک بوده است که به تشویق ایالات متحده از اجرای این توافقات سرپیچی کرده است.

 

احتمال سوزانده شدن اسناد وزارت دفاع اوکراین

رسانه‌ها با انتشار تصاویری از مقابل ساختمان وزارت دفاع اوکراین، می‌گویند به‌نظر می‌رسد اسنادی سوزانده شده است.

 

سوزانده شدن اسناد وزارت دفاع اوکراین

 

سوزانده شدن اسناد وزارت دفاع اوکراین

 

سوزانده شدن اسناد وزارت دفاع اوکراین

 

کشتی باری روسیه در حمله موشکی اوکراین در دریای آزوف مورد اصابت قرار گرفتند

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، دو کشتی باری غیرنظامی روسیه در حمله موشکی اوکراین در دریای آزوف مورد اصابت قرار گرفتند. این آژانس با استناد به داده‌های نهادهای اطلاعاتی گزارش می دهد که قربانیانی نیز در این حمله وجود داشته است.

 

کشته شدن ده‌ها نفر در حملات موشکی روسیه به بندر اودسا و شهر برواری

به گفته مقامات محلی، حداقل 18 نفر در حمله موشکی روسیه به منطقه بندر اودسا در دریای سیاه اوکراین کشته شدند. به گفته شهردار حداقل شش نفر در شهر برواری در نزدیکی کیف جان هم باختند. جزئیات در این باره هنوز مشخص نیست‎.

 

کرملین: مدت زمان عملیات روسیه در اوکراین را پوتین تعیین می‌کند

دمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین گفت که مدت زمان عملیات روسیه در اوکراین را رئیس جمهور تعیین خواهد کرد.

 

اعلام آمادگی اتریش برای ایفای نقش میانجی گرانه

"کارل نهامر"، صدر اعظم اتریش هم درباره حمله روسیه به اوکراین ابراز حیرت و شگفتی کرده و روسیه را متهم کرد که صراحتا از تاریخ درس نگرفته است.

وی در این باره گفت: این حمله نقض آشکار قوانین بین المللی است. "قدرت قانون باید اعمال شود، اما نه قانون قوی ترین ها.

وی همچنین گفت که اتریش به عنوان یک کشور بی طرف نظامی به ویژه برای ایفای نقش میانجی در آینده مناسب است.

 

استرالیا ۲۵ شرکت و شخصیت روس را تحریم کرد

«اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا ضمن اعلام خبر تحریم ۲۵ فرد و چهار مؤسسه مالی روس، عملیات نظامی ویژه روسیه به اوکراین را «وحشیانه و بی‌دلیل» توصیف کرد.

موریسون روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران گفت: «ما اقدامات خصمانه یکجانبه در اوکراین را محکوم می کنیم. روسیه آشکارا قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل را نقض می کند. روسیه جنگ را انتخاب کرده است».

نخست وزیر استرالیا در اداه با تأکید بر لزوم اتخاذ اقداماتی شدید علیه روسیه گفتک «ما همراه با جامعه بین‌الملل با هم متحد می‌شویم تا این اقدامات ظالمانه را به شدیدترین وجه ممکن محکوم کنیم.»

موریسون در پایان در خصوص تحریم شخصیت‌ها و شرکت‌های روسی گفت که تحریم‌های جدید، فرماندهان ارتش، معاونان وزیر دفاع و عوامل وابسته به روسیه را که «مسئول تجاوز غیرقانونی و غیرقابل قبول» هستند و همچنین شرکت‌هایی که در توسعه و فروش فناوری نظامی و تسلیحات به روسیه دست داشته‌اند، هدف قرار خواهد داد.

 

هواپیمای نظامی اوکراین ساقط شد

برخی رسانه‌ها می‌گویند نیروهای روسیه یک هواپیمای ترابری نظامی آنتونوف An-26 اوکراین را در منطقه کی‌یف هدف قرار داده‌اند. گفته شده این هواپیما ۱۴ سرنشین داشته و طبق اطلاعات اولیه پنج نفر کشته شده‌اند.

از طرف دیگر، سرویس اضطراری اوکراین اعلام کرد یک فروند هواپیمای نظامی این کشور با ۱۴ سرنشین در نزدیکی کی‌یف «سقوط» کرده است.

سقوط جنگنده اوکراینی

جانسون: روسیه تحریم می‌شود؛ وابستگی به نفت و گاز روسیه قطع خواهد شد

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس طی سخنرانی برای مردم کشورش در رابطه با اوضاع اوکراین گفت: بریتانیا و متحدانش روز پنجشنبه بسته تحریمی علیه اقتصاد روسیه ارائه خواهند کرد.

وی در ادامه افزود: «امروز، همراه با متحدانمان، بر روی بسته عظیم تحریم‌های اقتصادی که در زمان مناسب برای تضعیف اقتصاد روسیه طراحی شده است، به توافق خواهیم رسید و برای این منظور، ما همچنین باید به طور جمعی به وابستگی خود به نفت و گاز روسیه پایان دهیم زیرا این وابستگی برای مدتهای طولانی به پوتین در قبال سیاست‌های غرب قدرت داده بود. تهاجم گسترده روسیه به اوکراین وجود دارد».

 

ماکرون: عواقب بسیار زیادی در انتظار اروپا است

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد که بعدازظهر امروز در خصوص اقدام علیه روسیه تصمیم‌گیری خواهد شد و گفت: شورای امنیت سازمان ملل باید روسیه را مسئول بداند».

وی بدون اشاره به اقدامات تحریک‌آمیز غرب ادامه داد: «ما تلاش‌های زیادی برای جلوگیری از رسیدن به این نقطه بحرانی صورت دادیم. ما در مرحله جدیدی از تاریخ اروپا قرار داریم. برای این مرحله جدیدی که در اروپا آغاز شده است، عواقب زیادی وجود خواهد داشت».

ماکرون در ادامه با تأکید بر ادامه حمایت غرب از اوکراین گفت: «ما بدون تردید از اوکراین و حاکمیت و امنیت شرکای اروپایی خود حمایت می‌کنیم».

رئیس‌جمهور فرانسه تأکید کرد: «در این ساعات تاریک، ما اصول آزادی، حاکمیت و دموکراسی را رها نخواهیم کرد».

 

تقابل جنگنده‌های روس و اوکراینی در نزدیکی «کی‌یف»

کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار این ویدئو نوشته‌اند جنگنده‌های اوکراینی «میگ-۲۹» و روسی «سوخو۲۷» در حال تقابل در نزدیکی کی‌یف هستند.

 

دو بالگرد روسیه در نزدیکی کی‌یف سرنگون شد

وزارت دفاع اوکراین از سرنگونی دو فروند بالگرد روسیه در نزدیکی کی‌یف خبر داده است.

 

نظامیان آمریکایی به مرز اوکراین می‌روند

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» گزارش کرد که نظامیان آمریکایی برای کمک به شهروندان آمریکایی برای فرار از اوکراین به سمت مرز اوکراین روانه شدند.

طبق این گزارش، مقامات دفاعی و غیردفاعی ایالات متحده اعلام کردند که پرسنل نظامی ایالات متحده در لهستان آماده نزدیک شدن به مرز با اوکراین برای کمک به سیل عظیمی از آمریکایی ها و سایر اتباع خارجی که قصد فرار از مرز اوکراین را دارند، شدند.

بر اساس این گزارش، نظامیان آمریکایی در ۱۲ مایلی از مرز اوکراین هستند و احتمالاً عصر امروز پنجشنبه با آمریکایی‌ها و دیگر اتباع خارجی در مرز که قصد خروج از اوکراین و ورود به لهستان را دارند، ملاقات خواهند کرد.

طبق این گزارش، حدود ۸۰۰ نظامی نیز در منطقه «جی ۲ جیسیونا» در هفت مایلی از مرز لهستان و اوکراین مستقر هستند و این منطقه احتمالاً به عنوان یک پناهگاه موقت و مرکز بازرسی مورد استفاده قرار خواهد گرفت و آنطور که مقامات می‌گویند نیروهای آمریکایی در حال استقرار تخت‌خواب هایی در این منطقه هستند.

مقام‌های دفاعی آمریکا اعلام کرده‌اند که هرگونه اقدام ارتش آمریکا به درخواست وزارت خارجه آمریکا و با هماهنگی دولت لهستان صورت می‌گیرد  و احتمالاً ارتش آمریکا امروز به مرز اوکراین می‌رسد.

 

اصابت ۶ گلوله خمپاره ارتش اوکراین به مناطق مرزی روسیه

فرماندار منطقه بلگوراد روسیه امروز پنجشنبه اعلام کرد که در این منطقه، شش مورد تخریب به دلیل اصابت گلوله‌های خمپاره شلیک شده از خاک اوکراین ثبت شده است. به گفته وی، به رغم ویرانی، این حوادث هیچ مصدومیتی در پی نداشته است.

مقامات منطقه بلگوراد ستادی جمع آوری اطلاعات، کنترل اوضاع و تصمیم گیری سریع ایجاد کرده‌اند. در این رابطه، در این منطقه هم مرز با اوکراین، مدارس و مهدکودک‌ها تعطیل شدند.

علاوه بر این دو غیرنظامی در نتیجه گلوله باران نیروهای مسلح اوکراین در منطقه دونتسک زخمی شدند.

پیش از این نیز اعلام شده بود که در جریان گلوله باران یک روستای منطقه دونتسک یک نفر کشته و پنج نفر زخمی شدند.

 

اوکراین: روسیه از چند جهت به صورت گسترده به ما حمله می‌کند

به گفته دیمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین، ارتش روسیه از چند طرف به طور گسترده به اوکراین حمله می کند.

وی افزود: نیروهای دفاعی اوکراین همچنان با این حملات مقابله می کنند‎.

 

وقوع یک انفجار در کی‌یف

رویترز به نقل از یک شاهد عینی گزارش داد که انفجاری در کی یف پایتخت اوکراین رخ داده است.‎

 

هواپیمای سوخو-25 روسی به دلیل خطای انسانی سقوط کرد

وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که ارتش روسیه یک فروند بالگرد نظامی اوکراین و چهار پهپاد تهاجمی این کشور را ساقط کرده است.

وزارت دفاع روسیه در این خصوص اعلام کرد: «در نتیجه حملات روسیه، ۷۴ شی‌ء از زیرساخت‌های نظامی اوکراین غیرفعال شده است که شامل ۱۱ فرودگاه نیروی هوایی، سه مقر فرماندهی و یک پایگاه نیروی دریایی و ۱۸ ایستگاه راداری اس-۳۰۰ و سامانه دفاع هوایی «بوک-ام ۱» می‌شوند.

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد که «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه به تمامی فرماندهان یگان‌ها دستور داده است که با احترام با آن دسته از نظامیان اوکراینی که اسیر شده‌اند، برخورد کنند.

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد که یک هواپیمای سوخو-25 روسی به دلیل خطای انسانی سقوط کرد و خلبان با چتر نجات در سمت روسیه فرود آمد.

 

جلسه شورای امنیت ملی آمریکا درباره اوضاع اوکراین

یکی از مقام‌های کاخ سفید گفته است که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا صبح امروز جلسه شورای امنیت ملی را در اتاق وضعیت تشکیل داد تا آخرین تحولات اوکراین را بررسی کند.

 

لاوروف: اقدامات ما در اوکراین با هدف تضمین امنیت مردم روسیه است

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه با تأکید بر اینکه اقدامات مسکو در اوکراین با هدف تضمین امنیت مردم روسیه انجام‌ می‌گیرد، گفت: روسیه آماده گفت‌وگو با تمامی کشورها است».

وی ضمن انتقاد از کشورهای غربی گفت که امیدوار است فرصتی برای بازگشت به قوانین بین المللی و تعهدات بین المللی وجود داشته باشد و ادامه داد: متأسفانه دوستان غربی ما به قوانین بین‌المللی احترام نمی‌گذارند و سعی می‌کنند آن را از بین ببرند و آنچه را «نظم مبتنی بر قواعد» می‌نامند ترویج کنند.

وزیر امور خارجه روسیه درباره دستور امروز صبح پوتین برای آغاز عملیات ویژه نظامی روسیه ر اوکراین توضیح داد: «همانطور که ممکن است شنیده باشید، پوتین رئیس جمهور روسیه صبح امروز در رابطه با اقدامات ناتو و بیانیه آنها مبنی بر آنکه دیگر محدود به قلمرو کشورهای عضو نیستند بلکه ادعا می کنند در مقیاس وسیع وجود دارند، بیانیه مفصلی ارائه کرد. آنها (ناتو) مسئول امنیت جهانی هستند. روشی که آنها به اصطلاح استراتژی‌ها را در منطقه هند و اقیانوس آرام ترویج می‌کنند، مطمئناً شاهدی بر این است که آنها برای کل سیاره زمین حریص هستند و اشتها دارند».

 

مسکو: به تحریم‌های غرب واکنش متقابل نشان می‌‌دهیم

وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای در واکنش به تهدیدات کشورهای غربی برای تحریم روسیه اعلام کرد: ما در تمامی این سالها آمادگی داشته‌ایم و به تحریم‌های اروپا و آمریکا واکنش نشان می دهیم».

 

حمله سایبری به شبکه «راشاتودی»

شبکه روسی «راشاتودی» گفته تحت «حمله سایبری شدیدی» قرار گرفته اما توانایی دفع آن را دارد.

 

ویدئو منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی با عنوان «ستون تانک‌‌های منهدم و رها شده» اوکراینی در «خرسون» در نزدیکی «کریمه»

 

۵۰ سرباز روسیه‌ای کشته و ۷ هواپیما منهدم شدند

وزارت دفاع اوکراین در بیانیه‌ای مدعی شد در جریان درگیری‌ها میان نظامیان این کشور با روسیه ۵۰ سرباز روسیه‌ای کشته شده و ۷ هواپیمای این کشور منهدم شده‌اند.

 

اوکراین: ارتش روسیه وارد منطقه نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل شده است

اوکراین مدعی شده است که ارتش روسیه از سمت بلاروس وارد منطقه نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل شده است.

شورای امنیت فردا درباره اوکراین تشکیل جلسه می‌دهد

شبکه اسکای نیوز گزارش کرد که شورای امنیت سازمان ملل در صدد است فردا (جمعه) برای بحث درباره پیش نویس قطعنامه محکومیت عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین  تشکیل جلسه بدهد.

 

اوکراین خواستار قطع رابطه متحدان خود با روسیه شد

«دیمیتری کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود از تمام شرکای این کشور دعوت کرد تا مثل کی‌یف روابط دیپلماتیک خود با روسیه را قطع کنند.

بنا بر گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، وی در پیام خود تصریح کرد: «این اقدام ملموس نشان خواهد داد که در کنار اوکراین قرار دارید و واضح‌ترین تهاجم در اروپا از جنگ جهانی دوم تاکنون را رد می‌کنید».

 

سی ان ان: روسیه کنترل یک پایگاه هوایی در نزدیکی اوکراین را به دست گرفت

«متئو چنس» خبرنگار سی ان ان از کی‌یف گزارش کرد که ارتش روسیه کنترل فرودگاه «آنتونوف» در ۲۵ مایلی مرکز کی‌یف اوکراین را برعهده گرفت.

وی گزارش کرد: «آن‌ها به ما اجازه دادند که وارد شویم و در حالیکه از محیط این پایگاه هوایی دفاع می‌کنند، در کنار آن‌ها باشیم. در این فرودگاه اوایل ساعات صبح امروز، نظامیانی با بالگرد فرود آمدند تا یک پل هوایی را برای ورود تعداد نظامیان بیشتر، ایجاد کنند».

طبق گزارش سی ان ان، سربازان یک نوار نارنجی و سیاه روی بازوی لباس فرم خود دارند تا آنها را به عنوان نیروهای روسی شناسایی کنند. فرمانده یگان نظامیان روس به سی ان ان اعلام کرد که درگیری در این فرودگاه با نظامیان اوکراینی صورت گرفته است که به گزارش سی ان ان احتمالاً تلاش اوکراین برای بازپس‌گیری کنترل این فرودگاه بوده است.

 

وضعیت اوکراین به روایت شهروند ایرانی ساکنِ کی‌یف

وضعیت مردم در اوکراین

وضعیت مردم در اوکراین

وضعیت مردم در اوکراین

 

مخالفت چند کشور اروپایی با تحریم پوتین

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز گزارش کرده است در حالی که اتحادیه اروپا بسته تحریمی سنگینی را علیه روسیه تدارک دیده، برخی کشورهای اروپایی به رهبری آلمان خواستار عدم درج رئیس‌جمهور و وزیر خارجه روسیه در لیست تحریم‌ها شده‌اند.

علت احتمالی چنین درخواستی، باز نگه‌داشتن امکان پیشبرد دیپلماسی و مذاکره با روسیه بر سر بحران اوکراین است.

 

اعلام حکومت نظامی در کی‌یف

«ویتالی کلیچکو» شهردار «کی‌یف» پایتخت اوکراین در اظهاراتی در تلویزیون دولتی این کشور پس از عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، اعلام حکومت نظامی از ساعت ۲۲:۰۰ به وقت محلی تا ۰۷:۰۰ صبح در کی‌یف کرد.

 

پنتاگون ۶ جنگنده اف ۳۵ در دریای سیاه مستقر می‌کند​

پنتاگون در بیانیه‌ای در واکنش به عملیات نظامی ویژه روسیه اعلام کرد که قصد دارد 6 جنگنده اف-35 آمریکایی را در بالتیک و دریای سیاه به منظور حمایت از دفاع جمعی مستقر کند.

وزارت دفاع آمریکا همچنین مدعی شد: «نیروهای روس در حال پیشروی به سمت کی‌یف هستند و ما ارزیابی می‌کنیم که آن ها به دنبال فلج کردن دولت اوکراین و راه اندازی یک دولت جایگزین هستند».

پنتاگون همچنین در بیانیه خود مدعی شد که حمله روسیه به اوکراین در چندین مرحله انجام خواهد گرفت و «ما طول مدت زمانی که این حمله ادامه خواهد داشت، نمی‌دانیم».

وزارت دفاع آمریکا با طرح این ادعا که نیروهای روسیه در اولین ساعات حمله به اوکراین بیش از ۱۰۰ موشک شلیک کردند، اعلام کرد: «نیروهای روسیه به دنبال کنترل مراکز جمعیتی مهم در اوکراین هستند».

 

زلنسکی: نیروهای روسیه به دنبال کنترل بر نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل هستند

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد که نیروهای روسیه در تلاش هستند تا کنترل نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را به دست بگیرند.

او در توییتی نوشت: نیروهای اشغالگر روسیه در تلاش برای تصرف چرنوبیل [نیروگاه هسته‌ای] هستند. مدافعان ما جان خود را فدا می‌کنند تا تراژدی ۱۹۸۶ تکرار نشود. این یک اعلان جنگ علیه کل اروپا است.

 

کرملین: مذاکره پوتین و زلنسکی منتفی نیست

در حالیکه پیش از این «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین گفته بود که پوتین به تماس تلفنی چهارشنبه شب وی پاسخ نداده است، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفت: اگر اوکراین برای مذاکره درباره نگرانی‌های امنیتی روسیه آماده باشد، هیچ مانعی برای گفت‌وگوی پوتین و زلنسکی وجود ندارد».

پسکوف همچنین در خصوص استفاده از لفظ اشغال برای عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین گفت که این عملیات را نباید «اشغال» توصیف کرد بلکه این عملیات برای دفاع از امنیت روسیه است.

 

وب‌سایت کرملین از کار افتاد

در بحبوحه درگیری‌ها میان روسیه و اوکراین، خبرگزاری اسپوتنیک می‌گوید وب‌سایت کرملین از کار افتاده است.

 

گروه هفت: اقدام روسیه ثبات جهانی را در معرض خطر قرار می‌دهد

سران گرو هفت موسوم به «G7» با صدور بیانیه‌ای مشترک، عملیات نظامی ویژه روسیه به اوکراین را بعنوان یک «حمله بی‌دلیل و کاملاً غیرقابل توجیه» محکوم کردند و گفتند که این اقدام روسیه ثبات جهانی را در معرض خطر قرار می‌دهد.

در این بیانیه در این خصوص آمده است: «این بحران، یک تهدید جدی برای نظام بین‌المللی مبتنی بر قوانین است و پیامدهایی فراتر از اروپا به همراه دارد. این اقدام اساساً اوضاع امنیت اروپا-آتلانتیک را تغییر می دهد».

 

توافق اتحادیه اروپا برای تحریم‌های تازه علیه روسیه

خبرگزاری «دویچه وله» آلمان گزارش کرد که در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست اضطراری خود در خصوص ویژگی‌ تحریم‌های شدید و جدید علیه مسکو به توافق رسیدند.

طبق گزارش رسانه‌ها، این بسته تحریمی در زمینه‌های انرژی، حمل و نقل و حوزه‌های مالی و بانکی است و اعضا توافق کردند که کنترل‌های سختگیرانه‌ای بر صادرات فناوری‌های پیشرفته اعمال شود و صدور روادید برای مقامات روس نیز با محدودیت‌های خاص همراه باشد.

 

پوتین: چاره‌ای جز عملیات نظامی ویژه به اوکراین نداشتیم

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در واکنش به عملیات نظامی ویژه کشورش به اوکراین تصریح کرد: آنچه در حال رخ دادن است اقدامی ضروری است. چاره‌ای به غیر از این اقدام برای ما باقی نگذاشتند».

برای اطلاع از ادامه تحولات اوکراین می‌توانید گزارش چهارم از تحولات لحظه به لحظه کی یف را دنبال کنید.

بیشتر بخوانید:

انتقاد لیندسی گراهام از سیاست بایدن در قبال روسیه و تحولات اوکراین

 

با گذشت حدود ۱۸ ساعت از شروع عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دنباس، مقام‌های اوکراینی در حال توزیع سلاح گرم بین مردم غیرنظامی هستند و درگیری‌های شدیدی در برخی شهرهای مرزی این کشور در جریان است.

تسلط مجدد نیروهای اوکراینی بر فرودگاه «هوستومل»

رسانه‌های انگلیسی گزارش دادند نیروهای اوکراینی توانستند کنترل فرودگاه هوستومل در نزدیکی کی‌یف را از نظامیان روس پس بگیرند.

درگیری شدید در شهر «سومی»

منابع محلی با انتشار فیلم‌هایی گفتند درگیری‌های گسترده و تیراندازی شدیدی در شهر سومی واقع در شمال شرقی اوکراین در جریان است.

 

وقوع انفجارهای مهیب در «کی‌یف»

تصاویر منتشرشده از پایتخت اوکراین، از وقوع انفجارهای مهیب در این شهر و فرار شهروندان به مکان‌های امن حکایت دارد.

 

توزیع ۱۰ هزار سلاح بین اوکراینی‌ها

روزنامه «پراودا» چاپ اوکراین گزارش داد، دولت این کشور برای دفع حمله روسیه بیش از ۱۰ هزار سلاح بین مردم توزیع کرده است.

پنتاگون: بیش از ۱۶۰ موشک به اوکراین شلیک شد

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: «نیروهای اضافی که به آلمان می‌روند ممکن است در سایر نقاط اروپا مستقر شوند. روسیه بیش از ۱۶۰ موشک بالستیک و کروز به اهدافی در اوکراین شلیک کرد».

این مقام نظامی آمریکایی اظهار داشت: «روسیه نیروهای بیشتری را در خارکیِف مستقر کرده است و نبردها همچنان در آنجا ادامه دارد. نیروهای روسیه هنوز کنترل مراکز عمده جمعیتی را که برای تقویت کنترل خود در اوکراین ضروری می‌داند، به دست نگرفته‌اند».

وی ادامه داد: «روسیه به طور کامل از قابلیت‌های سایبری نظامی خود استفاده نکرده است و مشخص نیست که چرا از این کار خودداری کرده است. حمله روسیه به اوکراین از سه محور اصلی شمال، جنوب و شرق ادامه دارد.  هیچ مدرکی دال بر اینکه نیروهای روسی کنترل اودسا اوکراین را به دست گرفتند یا به آنها حمله کردند وجود ندارد».

موشک‌باران اهدافی نزدیک «خارکیِف»

رسانه‌های آمریکایی با انتشار این فیلم گزارش دادند که موشک‌باران شدیدی در نزدیکی دومین شهر بزرگ اوکراین واقع در شمال شرق این کشور رخ داده است.

 

تداوم سیاه‌نمایی واشنگتن درباره وضعیت اوکراین

یک مقام نظامی آمریکا مدعی شد: ارزیابی ما حاکی از مشارکت ۷۵ بمب افکن روسی در حملات به سراسر اوکراین است.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد «آنتونی بلینکن» در تماس با همتایان خود در بالتیک، حمله روسیه به اوکراین را به شدت محکوم کرد.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا نیز اظهار داشت: با رهبران گروه هفت توافق کردم که توانایی روسیه برای حضور در اقتصاد جهانی را محدود کنیم.

بایدن اضافه کرد: «با رهبران گروه ۷ برای محدود کردن توانایی روسیه برای تامین مالی و افزایش ظرفیت نیروهای مسلح این کشور توافق کردیم. ما اکنون شاهد تاثیر اقداماتی هستیم که بر روی ارز و بازارهای سهام روسیه برداشته‌ایم».

 

کی‌یف: آمریکا سلاح بیشتری به ما می‌دهد

«دمیترو کولِبا» وزیر خارجه اوکراین گفت: «همتای آمریکایی‌ام به من گفت که کشورش تسلیحات دفاعی بیشتری برای ما ارسال خواهد کرد».

معاون وزیر دفاع اوکراین نیز خبر داد: «خسارات سنگینی به نیروهای روسی در هوستومل وارد کردیم و از شلیک هوایی آنها جلوگیری کردیم».

لندن نیز اعلام کرد وزرای دفاع بریتانیا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و آمریکا راه‌های پاسخ به عملیات روسیه را بررسی کرند.

 

مسکو: تحریم‌های اروپا غیرقانونی است

کاخ کرملین اعلام کرد، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «امانوئل ماکرون» همتی فرانسوی او تلفنی درباره وضعیت عملیات نظامی روسیه در اوکراین گفتگو کردند.

 کرملین گفت: «پوتین جزئیات و دلایل و شرایط عملیات نظامی روسیه در اوکراین را برای ماکرون شرح داد».

 وزارت خارجه روسیه نیز تاکید کرد: «بسته اول تحریم‌های اتحادیه اروپا غیرقانونی و غیرقابل قبول است».

 

دستور بسیج عمومی در اوکراین

«ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین بامداد جمعه دستور بسیج عمومی در این کشور را با هدف مقابله با عملیات نظامی روسیه در دنباس صادر کرد.

طبق این دستور که مدت آن ۹۰ روز است، مردم اوکراین باید ساختمان‌ها، وسایل نقلیه، تأسیسات، زمین، ابزارهای فنی و دیگر وسایل مورد نیاز را در اختیار دولت و ارتش قرار دهند.

زلنسکی همچنین از کشورهای غربی خواست تحریم‌های سخت‌تری را بر روسیه اعمال کرده و دسترسی آن به سامانه سوئیفت را قطع کنند.

 

ارتش اوکراین: روسیه در پی محاصره پایتخت است

ارتش اوکراین با بیان اینکه ۶۰ گردان تاکتیکی ارتش روسیه وارد خاک این کشور شده‌اند، گفت: هدف نیروهای روسیه محاصره کی‌ف و ایجاد یک کریدور زمینی در سواحل جنوبی به سمت کریمه است.

مشاور رئیس جمهور اوکراین نیز خبر داد: «۲۰۰ سرباز نیروهای ویژه روسیه در فرودگاه هوستومل کشته شدند».

 

آسمان خالی اوکراین، بلاروس و مولداوی

پایگاه‌های ارائه‌دهنده سرویس ردیابی پروازهای بین‌المللی، می‌گویند هیچ هواپیمایی در حریم هوایی اوکراین، بلاروس، مولداوی و بخش‌هایی از غرب روسیه پرواز نمی‌کند.

پرواز در آسمان اوکراین

 

۱۳۷ کشته در عملیات روسیه

ریاست‌جمهوری اوکراین اعلام کرد در پی عملیات نظامی روسیه، ۱۳۷ نفر کشته و ۳۰۶ تن دیگر زخمی شدند.

رویترز نیز به نقل از یک مقام نظامی آمریکا گزارش داد: هیچ مدرکی دال بر تصرف یا حمله نیروهای روسی به «اودِسا» وجود ندارد.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه مدعی شد: از پوتین خواستم فورا عملیات نظامی روسیه در اوکراین را متوقف کند.

«جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا: تحریم‌های شدیدتری اعمال کرده‌ایم و اقدامات بیشتری برای توقف تجاوز غیرموجه روسیه اتخاذ خواهیم کرد.

 

کاخ سفید: مدیران بانک‌های روسی را تحریم می‌کنیم

«دالیپ سینگ» معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در امور اقتصاد بین‌الملل با ادعای اینکه تحریم‌های مالی تنها بخش کوچکی از پاسخ به تهاجم روسیه است، گفت تحریم‌ها بر استاندارد زندگی شهروندان روسیه نیز تأثیر می‌گذارد.

 

پلوسی: ۶۰۰ میلیون دلار سلاح به اوکراین می‌دهیم

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا مدعی شد: «پوتین در تلاش برای ایجاد تفرقه بین ما شکست خورد و ناتو متحدتر و مصمم‌تر از همیشه است. ما به تحمیل تحریم‌ها علیه روسیه ادامه خواهیم داد که از هر جهت روسیه را تضعیف خواهد کرد».

پلوسی همچنین خبر داد کنگره آمریکا قصد دارد ۶۰۰ میلیون دلار تسلیحات دفاعی مرگبار به اوکراین بدهد.

 

کولبا: امنیت ترکیه هم در خطر است

«دمیترو کولِبا» وزیر امور خارجه اوکراین گفت با «مولود چاووش‌اوغلو» همتای ترکیه‌ای خود درباره اقدامات عملی برای تضمین امنیت در منطقه دریای سیاه صحبت کرده است.

کولبا اعلام کرد که به چاووش‌اوغلو گفته امنیت مشترک اوکراین و ترکیه در خطر است.

 

زلنسکی: در نبرد با روسیه تنهایمان گذاشتند

رئیس‌جمهور اوکراین بامداد جمعه با بیان اینکه کشورش در نبرد با روسیه تنها گذاشته شد، گفت غرب فقط از حمایت از آن صحبت می‌کند تا ادعا کند کی‌یف را ترک نکرده است.

زلنسکی در ادامه ادعا کرد گروه‌های خرابکار مرتبط با روسیه در کی‌یف مشغول عملیات هستند.

همزمان، ارتش اوکراین نیز مدعی شد که ۳۰ تانک، ۵ هواپیما و ۶ بالگرد نظامی روسیه را در روز اول درگیری‌ها منهدم کرده است.

وزارت دفاع اوکراین گفت واحدهای مکانیزه ارتش ایم کشور به نیروهای دشمن در نزدیکی خرسون حمله کردند و پل را پس گرفتند و مواضع دفاعی را در ساحل چپ رودخانه دنیپر ایجاد کردند.

 

پنتاگون: نیروهای روسیه به کی‌یف نزدیک شدند

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد دستور استقرار ۷۰۰۰ نظامی بیشتر در آلمان برای اطمینان بخشیدن به متحدان، جلوگیری از تجاوز و انجام وظایف مختلف صادر شده است.

یک مقام ارشد پنتاگون در بیانیه‌ای مدعی شد: «تهاجم روسیه به اوکراین بزرگترین جنگ متعارف اروپا از زمان جنگ جهانی دوم است».

او که نامش فاش نشد، گفت: «جنگ روسیه علیه اوکراین می‌تواند برای مدت طولانی بر امنیت اروپا تأثیر بگذارد. نیروهای روسیه از آغاز تهاجم، به کی‌یف نزدیک‌تر شده‌اند».

 

بانک مرکزی روسیه: برای تحریم‌ها آماده شده‌ایم

بانک مرکزی روسیه در واکنش به تصمیم آمریکا و اروپا برای تحریم بانک‌های این کشور، گفت: «بانک‌های روسی که تحت تحریم قرار گرفتند، خود را به خوبی و از قبل برای این موقعیت آماده کردند».

در این بیانیه آمده است: «بانک‌های تحریم‌شده آمادگی دارند در صورت درخواست مشتریان، سپرده‌ها را به آنها بازگردانند. ما آماده استفاده از ابزارهای اضافی برای حفظ ثبات بانک‌ها و حمایت از مشتریان هستیم».

 

توکیو: روسیه را تحریم می‌کنیم

«فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن بامداد جمعه گفت کشورش به جمع دولت‌های تحریم‌کننده روسیه، در پی عملیات نظامی این کشور علیه اوکراین، می‌پیوندد.

کیشیدا با بیان اینکه حمله روسیه به اوکراین تهدیدی برای امنیت بین‌المللی است، اظهار داشت: «ما بلافاصله روسیه را در ۳ حوزه شامل بخش مالی، تجهیزات نظامی و صادرات تحریم خواهیم کرد».

«شونیچی سوزوکی» وزیر دارایی ژاپن نیز اعلام کرد: «ما دارایی‌های برخی بانک‌های روسیه را در چارچوب تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو مسدود خواهیم کرد».

 

پاریس: پوتین بداند که ناتو سلاح اتمی دارد

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه با طفره رفتن از پاسخ به سوالی درباره چرایی عدم اعزام نیروی نظامی ناتو به اوکراین، مدعی شد خفه کردن روسیه از نظر اقتصادی و مالی در دراز مدت، قوی‌تر از هر مداخله‌ای خواهد بود.

 

درخواست زلنسکی از بِنِت برای میانجی‌گری

سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی خبر داد که رئیس جمهور اوکراین از نخست وزیر اسرائیل درخواست کرده که برای مذاکرا با روسیه میانجی‌گری کند.

 

صدای گلوله باران توپخانه در کی‌یف

رویترز از شنیده شدن صدای گلوله‌باران توپخانه‌ای در کی‌یف، پایتخت اوکراین خبر داد.

 

پاپ به سفارت روسیه در واتیکان رفت

رهبر کاتولیک‌های جهان روز جمعه در اقدامی بی‌سابقه، به سفارت روسیه در واتیکان رفت و نگرانی خود از حمله روسیه به اوکراین را ابراز داشت.

 

کلاه اسرائیلی بر سر زلنسکی

خبرنگار شبکه 2 رژیم صهیونیستی با انتشار تصویری از رئیس جمهور اوکراین، که در حال گشت در خیابان‌های کی‌یف است گفت که وی کلاه جنگی اسرائیلی بر سر گذاشته است.

 

زلنسکی در لباس جنگی

 

گفتگوی رئیس جمهور اوکراین با بایدن

رئیس جمهور اوکراین خبر داد که با بایدن درباره تشدید تحریم‌ها علیه روسیه و افزایش کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین گفت‌وگو کرده است.

استولتنبرگ: به روسیه پیام واضحی درباره حمایت از اوکراین ارسال کردیم

دبیر کل ناتو: نیروهای اوکراینی به صورت شجاعانه در حال مبارزه بوده و قادر هستند که به نیروهای روسیه آسیب وارد کنند.

 

- پیام سران ناتو این است، ما اینجا هستیم تا از اوکراین دفاع کنیم.

- مخالفت ترکیه با درخواست اوکراین برای بستن تنگه بسفر

- کشف حجم زیادی از تسلیحات غربی در اوکراین

 

وزارت دفاع روسیه خبر داد که حجم بزرگی از تسلیحاتی که غرب به اوکراین داده بود را کشف و ضبط کرده است.

بر اساس اعلام وزارت دفاع روسیه،‌ دست کم 211 تاسیسات نظامی اوکراین از کار افتاده است.

وزارت دفاع روسیه اضافه کرد: 6 جنگنده، یک بالگرد و پنج پهپاد وابسته به ارتش اوکراین سرنگون شده است.

مشاور رئیس جمهور اوکراین خبر داد که «ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین همچنان در کی‌یف، پایتخت این کشور حضور دارد.

 اتحادیه اروپا: شورای امور خارجی اروپا با شدیدترین تحریم‌ها علیه روسیه موافقت خواهد کرد.

پنتاگون: روسیه 200 موشک به اوکراین شلیک کرده است

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که از ابتدای حمله روسیه به اوکراین، دست کم شلیک 200 موشک به اوکراین را رصد کرده‌ایم.

مقام پنتاگون: آمریکا معتقد است که روسیه هنوز در مرحله نخستین حمله به اوکراین قرار دارد

وزارت خارجه انگلیس سفیر بلاروس را در اعتراض به کمک این کشور به روسیه در حمله به اوکراین فراخواند.

شورای اروپا حق نمایندگی روسیه را به تعلیق در آورد.

در نشست روز جمعه این شورا، 42 عضور از 47 عضو با درخواست مشترک اوکراین و لهستان برای تعلیق حق نمایندگی روسیه در این نهاد اروپایی موافقت کردند.

انگلیس قطع دسترسی روسیه به سوییفت را خواستار شد.

وزیر دفاع انگلیس گفت لندن قطع دسترسی روسیه به سیستم بانکی سوییفت را خواستار است و برای متقاعد کردن دیگران رایزنی خواهد کرد.

زلنسکی: شاید آخرین باری است که مرا زنده می‌بینید

خبرنگار پایگاه خبری آکسیوس گزارش داد که «ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین شامگاه روز گذشته در ویدئو کنفرانس با سران کشورهای اروپایی گفت که این شاید آخرین باری است که من را زنده می‌بینید.

زلنسکی در جبهه

پوتین از ارتش اوکراین خواست قدرت را در دست بگیرد

رئیس جمهور روسیه خطاب به ارتش اوکراین: اگر قدرت در دستان شما باشد، توافق آسان خواهد بود.

کی‌یف: آینده امنیت اروپا در اوکراین مشخص می‌شود

وزارت امور خارجه اوکراین عصر جمعه هشدار داد که آینده امنیت اروپا در اوکراین مشخص می‌شود.

وزارت امور خارجه اوکراین در ادامه اضافه کرد: «عدم واکنش قدرتمند به روسیه، باعث افزایش تهدیدها در اروپا می ‌شود».

استولتنبرگ: حمله روسیه به اوکراین را محکوم می‌کنیم

«ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو گفت که حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرده و از مسکو می‌خواهد عملیات نظامی علیه کی‌یف را متوقف کند.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه عصر جمعه گفت که مسکو حق واکنش به اقدام غرب در قبال رسانه‌های روسی را حفظ می‌کند.

 

طرح آمریکا برای اخراج روسیه از شورای امنیت

کنگره آمریکا با معرفی قطعنامه‌ای قصد دارد روسیه را به دلیل آغاز عملیات نظامی علیه اوکراین از شورای امنیت سازمان ملل متحد اخراج کند.

 

سفیر رژیم‌صهیونیستی در مسکو احضار شد

خبرنگار والا نیوز خبر داد که سفیر اسرائیل در مسکو به دلیل انتقاد این رژیم از حمله روسیه به اوکراین، به وزارت خارجه روسیه احضار شد.

 

واشنگتن: درهای ناتو برای پیوستن سوئد و فنلاند به آن باز است

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود گفت که درهای ناتو برای پیوستن سوئد و فنلاند به آن باز است.

حمله روسیه به اوکراین ممکن است چراغ سبزی برای برنامه هسته‌ای ایران باشد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود گفت که امیدوار است حمله روسیه به اوکراین، چراغ سبزی برای توسعه سلاح هسته‌ای ایران نباشد.

 

فرانسه نظامی و جنگنده به استونی اعزام می‌کند

ریاست جمهوری فرانسه خبر داد که این کشور چهار جنگنده میراژ 2000 و 200 نظامی به استونی اعزام خواهد کرد.

 

کاخ سفید: جنگ با روسیه به نفع ما نیست

سخنگوی کاخ سفید بامداد روز شنبه گفت که جنگ با روسیه به نفع آمریکا نبوده و بنابراین واشنگتن نیرویی به اوکراین اعزام نمی‌کند.

 

آماده گفتگو درباره آتش‌بس و صلح هستیم

سخنگوی ریاست جمهوری اوکراین خبر داد که کی‌یف با ابتکار روسیه درباره مذاکرات موافقت کرده است.

وی همچنین ابراز کرد: ما اظهارات مبنی بر امتناع خود از مذاکره را رد کرده و آماده گفتگو درباره آتش‌بس و صلح هستیم. هر چه مذاکرات زودتر آغاز شود، شانس از سرگیری زندگی عادی بیشتر می‌شود.

 

روسیه شهر «ماریوپول» در جنوب شرق اوکراین را به کنترل در آورد

وزارت دفاع روسیه خبر داد که نیروهای روسیه کنترل شهر «ماریوپول» در جنوب شرق اوکراین را در دست گرفته‌اند.

 

واکنش توییتری زلنسکی به پشت کردن غربی‌ها به اوکراین

رئیس جمهور اوکراین، ساعتی پس از آنکه کشورهای غربی، اوکراین را در برابر روسیه تنها گذاشتند، اقدام به لغو پیگیری (Unfollow) صفحات تمامی سران و مقام‌های کشورهای غربی کرد.

صفحه توئیتر زلنسکی

 

 

زلنسکی: امشب روسیه تلاش خواهد کرد کی‌یف را به کنترل در آورد

رئیس جمهور اوکراین در پیامی ضبط شده گفت که امشب روسیه تلاش خواهد کرد که کی‌یف را به کنترل در آورد.

 

قطعنامه محکومیت حمله به اوکراین رد شد؛ روسیه وتو کرد

روسیه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت اقدام نظامی در اوکراین را وتو کرد.

امارات، هند و چین به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

11 عضو دیگر شورای امنیت سازمان ملل به این قطعنامه رای مثبت دادند.

 

وزارت خزانه داری آمریکا، پوتین و لاوروف را تحریم کرد

وزارت خزانه داری آمریکا از تحریم مقامات عالیرتبه روسیه از جمله ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور خبر داد.

 

اعلام آمادگی آمریکا برای خروج «زلنسکی» از کی‌یف

طبق گزارش یک روزنامه آمریکایی، واشنگتن آماده است به رئیس‌جمهور اوکراین برای خروج از کی‌یف کمک کند.

 

تلاش آمریکا برای اخراج روسیه از شورای امنیت

در سومین روز از تحولات اوکراین، مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که با وضع تحریم‌های شدید علیه رئیس جمهور روسیه، پاسخ بی‌سابقه‌ای به حمله مسکو به اوکراین می‌دهند.

 

اوکراین: ۱۴ جنگنده و ۸ بالگرد روسی ساقط شده‌ است

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرده است که ۱۴ جنگنده روسی و ۸ بالگرد این کشور را از ابتدای حمله سرنگون کرده‌‌اند.

 

 حمله به حومه کی‌یف

رسانه‌های محلی در اوکراین از حمله موشکی به «ژولیانی» در حومه کی‌یف خبر می‌دهند. رسانه‌های روسی می‌گویند حمله به فرودگاه نظامی این منطقه انجام شده است.

 

سقوط بالگرد و جنگنده روس

وزارت دفاع اوکراین از سرنگونی یک بالگرد نظامی و یک جنگنده «سوخو-۲۵» روسیه خبر داد.

 

زلنسکی: سلاح خود را زمین نگذاشته‌ام، شایعات را باور نکنید

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین امروز (شنبه) در هنگام بازدید از نزدیکی مقر ریاست‌جمهوری اوکراین با انتشار ویدئویی گفت: «من قصد زمین گذاشتن اسلحه خود را نداشته‌ام و شایعات را باور نکنید. نیروهای مسلح ما واقعیت ما هستند. این سرزمین ما است و فرزندان ما در آن هستند و ما از آن محافظت می‌کنیم».

 

اوکراین: روسیه در حال حمله موشکی به فرودگاهها است

ارتش اوکراین می‌گوید روسیه با حملات هوایی و موشک‌های «کالیبر» شلیک‌شده از دریای سیاه، فرودگاه‌های شرق این کشور را هدف قرار داده است.

 

ژاپن بلاروس را به دلیل حمایت از روسیه تحریم می کند

خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام آگاه گزارش کرد که در هماهنگی با کشورهای گروه هفت (G7) قصد دارد بلاروس را به دلیل حمایت از روسیه در حمله به اوکراین تحریم کند اما جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نشده است و وزارت خارجه ژاپن حاضر به اظهارنظر در این رابطه نشده است.

پیش از این ایالات متحده، تحریم‌هایی را علیه 24 شخصیت و شرکت بلاروسی وضع کرده بود و آنطور که رویترز گزارش کرده است ساعاتی پیش «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که با وزیر خارجه ژاپن در خصوص نحوه همکاری این کشور با همپیمانان و شرکای خود برای مسئول دانستن روسیه به دلیل حمله به اوکراین گفت‌وگو کردند.

 

رویترز: تیراندازی در نزدیکی ادارات دولتی در مرکز «کی‌یف»

خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی در اوکراین گزارش کرده است که صدای تیراندازی در نزدیکی ادارات دولتی در مرکز کی‌یف شنیده شده است.

از طرف دیگر شبکه الجزیره از وقوع انفجارهایی در پایتخت اوکراین خبر داده است و از طرف دیگر پلیس اوکراین از ساکنان کی‌یف خواسته در خانه بمانند و یا به صدا درآمدن آژیر به پناهگاهها بروند.

 

مذاکره ژاپن با اروپا برای تأمین گاز طبیعی مایع

خبرگزاری کیودو ژاپن گزارش کرد که دولت ژاپن در حال مذاکره با کشورهای عضو اتحادیه اروپا در خصوص امکان عرضه بیشتر گاز مایع طبیعی (ال ان جی) به اروپا در اوضاع فعلی اوکراین است.

در حال حاضر، شرایط عرضه، به ویژه حجم و شرایط خاص عرضه نامشخص است. همچنین گزارش نشده است که آیا ژاپن از ذخایر ال ان جی خود برای عرضه به اروپا استفاده می‌کند یا اینکه قصد دارد از طریق یک کشور ثالث، گاز مایع طبیعی به اروپا عرضه کند.

 

اتحادیه اروپا ۶۴ ساختار روسیه را تحریم کرد​

اتحادیه اروپا روز گذشته (جمعه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که این نهاد اروپایی، تحریم‌های مالی و فناوری شدیدی علیه ۶۴ ساختار کلیدی روسیه از جمله ریاست‌جمهوری، وزات دفاع، سرویس اطلاعات خارجی و دیگر سازمان‌های دولتی روسیه و دیگر شرکت‌های روسی در بخش صنعتی‌-نظامی، انرژی، ساخت هواپیما و بخش‌های مالی فدراسیون روسیه وضع کرده‌ است تا دسترسی آنها به بازارهای مالی و فناوری اروپا را محدود کنند.

 

درخواست بایدن برای کمک نظامی فوری به اوکراین

کاخ سفید اعلام کرد که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا یادداشتی را برای کمک نظامی فوری به اوکراین برای مقابله با روسیه ارائه کرده است که طبق آن به «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا مجوز می‌دهد که خیلی فوری کمک‌های نظامی در اختیار اوکراین قرار دهند.

مقام‌های کاخ سفید همچنین اعلام کردند که بایدن قصد دارد ساعت ۱۰:۰۰ صبح امروز به وقت محلی (۱۶:۴۵ شنبه به وقت تهران) با تیم امنیت ملی کاخ سفید درباره اوضاع اوکراین نشست برگزار کند.

یکی از مقام‌های کاخ سفید اعلام کرد: «رئیس‌جمهور [بایدن] و کامالا هریس معاون وی ساعت ۱۰:۰۰ به وقت محلی از طریق یک خط ارتباطی امن با تیم امنیت ملی درباره جدیدترین تحولات اوکراین و حمله عمدی، بی‌دلیل و غیرقابل توجیه روسیه بحث و گفت‌وگو خواهند کرد. این گفت‌وگو پشت درهای بسته انجام می‌گیرد».

جو بایدن طی یادداشتی به وزارت خارجه آمریکا دستور داد تا ۶۰۰ میلیون دلار کمک از جمله ۳۵۰ میلیون دلار در بخش دفاعی به اوکراین ارائه کنند.

در یادداشت امضا شده توسط رئیس جمهور ایالات متحده آمده است: «به وزیر امور خارجه اختیارات زیر را ... برای ارائه کمک نظامی فوری به اوکراین بدهید».

 

حمله نظامیان اوکراینی به رانندگان ترکیه

یکی از رانندگان کشور ترکیه به خبرگزاری اسپوتنیک گفته است که نظامیان اوکراینی به آنها در حالیکه تلاش می‌کردند به کشورشان بازگردند، حمله کرده‌اند.

حمله روسیه به رانندگان ترکیه

حمله روسیه به رانندگان ترکیه

 

بلومبرگ: آمریکا به دنبال حذف روسیه از سامانه سوئیفت

پایگاه خبری-تحلیلی بلومبرگ به نقل از دو منبع گزارش کرد که مقام‌های ارشد دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در حال مذاکره با مسئولان ارشد بانک مرکزی آمریکا برای حذف روسیه از سامانه سوئیفت به دلیل حمله به اوکراین هستند.

 

آموزش ساخت کوکتل مولوتوف به شهروندان اوکراینی

در حالیکه رهبران اوکراین از ساکنان می‌خواهند تا مواضع خود را حفظ کنند و برای مقابله با نیروهای روسیه به میدان بیایند، یکی از شبکه‌های تلویزیونی اوکراین روز گذشته (جمعه)، دستورالعمل‌هایی را در مورد نحوه ساخت کوکتل مولوتف پخش کرد.

این شبکه تلویزیونی، شخصی را نشان می‌دهد که این مواد منفجره موقت را ایجاد می‌کند و مایع رنگی را درون یک بطری شیشه‌ای می‌ریزد و با نموداری در کنارش قرار گرفته است، نشان می‌دهد چگونه بطری با فتیله پارچه‌ای بسته شود.

 

سی ان ان: شنیده شدن صدای تیراندازی در کی‌یف

شبکه سی ان ان گزارش کرد که در حدود ساعت ۰۵:۴۵ امروز (شنبه) به وقت محلی (حدود ساعت ۰۷:۱۵ به وقت تهران) صدای چندین تیراندازی در «کی‌یف» نزدیک به مرکز شهر شنیده شد. به نظر می رسد که این تیراندازی در جنوب شرقی کی‌یف رخ داده است.

 

درگیری شدید در خیابان‌های جنوب کی‌یف

شبکه آمریکایی «سی ان ان» گزارش کرد که شهردار شهرک «واسیلکیف»، در حدود ۳۵ کیلومتری (۲۱.۷۵ مایلی) جنوب کی‌یف پایتخت اوکراین اعلام کرده است که که درگیری شدید اکنون در وسط این شهرک در جریان است.

«ناتالیا بالاسینویچ» شهردار این شهرک که در اوایل روز شنبه در کانال پارلمان اوکراین صحبت می‌کرد، گفت: «این کشور کاملاً درگیر جنگ است».

وی در ادامه افزود که تلفاتی در اوکراینی‌ها برجای مانده است و «متأسفانه تعداد زیادی مجروح شده‌اند که شمار آن‌ها به بیش از ۲۰۰ نفر می‌رسد».

 

اوکراین: کی‌یف تحت کنترل ارتش و مردم است

شورای امنیت ملی اوکراین تأیید کرد که کی‌یف تحت کنترل ارتش و مردم این کشور قرار دارد.

 

هشدار سفارت آمریکا در خصوص وضعیت امنیتی در اوکراین

سفارت آمریکا در «کی‌یف» با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که وضعیت امنیتی در سراسر اوکراین به شدت ناآرام است و ممکن است وضعیت بدون هشدار بدتر شود و از شهروندان آمریکایی درخواست کرد تا در نزدیکی‌ترین پناهگاهها اقامت گزینند.

در بیانیه سفارت آمریکا در کی‌یف آمده است:«وضعیت امنیتی در سراسر اوکراین به شدت بی ثبات است و شرایط ممکن است بدون هشدار بدتر شود. شهروندان ایالات متحده باید هوشیار باشند و محل نزدیکترین پناهگاه یا فضای محافظت شده شما را بدانند».

 

نظرسنجی: آمریکایی‌ها ضعف بایدن را علت حمله روسیه به اوکراین می‌دانند

طبق نتایج نظرسنجی مرکز مطالعات سیاسی هاروارد، 59 درصد آمریکایی‌ها، عملیات نظامی ویژه روسیه به اوکراین را نتیجه ضعف عملکرد «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده می‌دانند.

نتایج این بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد که ۶۲ درصد آمریکایی‌ها معتقدند که اگر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور بود، روسیه به اوکراین حمله نمی‌کرد.

 

بلینکن: به حمله روسیه پاسخ بی‌سابقه می‌دهیم

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، با تأکید بر لزوم تحریم‌ مقام‌های عالیرتبه روسیه نوشتم «به همراه متحدان و شرکای خود از طریق اعمال تحریم‌های شدید علیه ولادیمیر پوتین، وزرای دفاع و خارجه و معاون وزیر دفاع روسیه، به پاسخ بی‌سابقه به حمله روسیه به اوکراین ادامه‌ می‌دهیم».

 

ماکرون: جهان برای جنگ طولانی‌مدت آماده باشد​

 «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در اظهاراتی اعلام کرد که «جهان باید برای یک جنگ طولانی‌مدت» در اوکراین آمادگی داشته باشد.

 

مالزی خواستار کاهش تنش‌ها در اوکراین شد

«اسماعیل صبری یعقوب» نخست‌وزیر مالزی در واکنش به جدیدترین تحولات اوکراین گفت: «مالزی درباره تشدید منازعه در اوکراین نگرانی جدی دارد و از همه طرف‌های می‌خواهد فوراً اقداماتی برای کاهش تنش و جلوگیری از تخریب و کشته شدن انسان‌ها انجام دهند».

 

اقدام کشورهای اروپایی علیه خطوط هوایی روسیه

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از منابع آگاه گزارش کرد که بلغارستان، لهستان و جمهوری چک پرواز بر فراز حریم هوایی کشورهایشان را برای خطوط هوایی روسی ممنوع کردند.

 

روایت متناقض کی‌یف و مسکو از ماجرای جزیره «مار»​

روز گذشته رسانه‌ها و مقام‌های اوکراینی گفته بودند نیروهای مستقر در جزیره مار واقع در دریای سیاه حاضر به تسلیم در برابر نیروی دریایی روسیه نشدند و در حمله آن‌ها کشته شدند.

امروز اما رسانه وابسته به وزارت دفاع روسیه تصاویری منتشر کرده و گفته روز جمعه درگیری در این جزیره صورت نگرفته و نظامیان اوکراینی تسلیم شدند.

 

زلنسکی: تسلیحات غرب در مسیر اوکراین است

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد گفت: «یک روز جدید در جبهه دیپلماتیک با گفت‌وگو با امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه آغا شده است. تسلیحات و تجهیزات از سوی شرکای ما در مسیر اوکراین است. ائتلاف ضدجنگ کار خود را انجام می‌دهد».

زلنسکی همچنین امروز درباره عضویت کشور خود در اتحادیه اروپا اعلام کرد: «لحظه تعیین‌کننده‌ای برای اتمام بحث‌ها و تصمیم‌گیری درباره مسئله عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا است».

وی ادامه داد: «من با رئیس شورای اروپا صحبت کردم و درباره کمک‌های بیشتر برای نبرد مردم اوکراین برای آینده آزاد آنها، بحث و گفت‌وگو کردم».

 

تسلیم شدن ۸۰ نظامی اوکراینی در جزیره مار

ناوگان دریای سیاه روسیه اعلام کرد که ۸۰ نظامی اوکراینی در جریان کنترل جزیره مار تسلیم و به کریمه منتقل شدند.

 

بورل خواستار صدور قطعنامه ضدروسی در مجمع عمومی سازمان ملل شد

«جوزپ بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد در ارتباط با رأی‌گیری در خصوص رد قطعنامه محکومیت حمله روسیه به اوکراین در شورای امنیت سازمان ملل با وتوی روسیه نوشت: «رأی شورای امنیت سازمان ملل، بی‌اعتنایی روسیه به مسئولیت‌ها و تعهداتش به عنوان یک عضو دائم را نشان داد».

وی ادامه داد: «من از تمام جامعه بین‌الملل درخواست می‌کنم تا به نیروها بپیوندند و با تصویب قطعنامه مربوطه در مجمع عمومی سازمان ملل، به پایان تهاجم نظامی روسیه علیه اوکراین کمک کنند».

 

از سکوت تا مخالفت؛ مواضع برخی دولت‌های عربی درباره بحران اوکراین

همزمان با تحولات درگیری بین روسیه و اوکراین، کشورهای عربی مواضع مختلفی را از مخالفت تا دعوت به کاهش تنش‌ها در این خصو ص اتخاذ کردند.

 

وزارت بهداشت اوکراین: ۱۹۳ غیرنظامی کشته شدند

شبکه الجزیره به نقل از وزارت بهداشت اوکراین گزارش کرد که ۱۹۳ غیرنظامی از جمله ۳ کودک در نبردهای سه روز گذشته کشته شدند.

 

موافقت چک با ارسال ۸.۶ میلیون دلار تسلیحات به اوکراین

خبرگزاری رویترز گزارش کرد که دولت چک با ارسال ۸.۶ میلیون دلار سلاح و مهمات به اوکراین موافقت کرد.

 

چارلز میشل: در کنار اوکراین خواهیم بود

«چارلز میشل» رئیس شورای اروپا در خصوص تماس تلفنی با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد: « من با رئیس جمهور اوکراین صحبت کردم و به او گفتم که در کنار آنها خواهیم بود و حمایت خود را از آنها تقویت خواهیم کرد. خشونت روسیه باید متوقف شود و بمباران بی رویه غیرنظامیان نقض قوانین بین المللی است».

 

مدودوف:عملیات در اوکراین ادامه دارد

«دیمیتری مدودوف» معاون رئیس شورای امنیت روسیه تصریح کرد که عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین تا زمان حصول نتایجی که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرده است، ادامه خواهد داشت.

وی همچنین در واکنش به تحریم‌های کشورهای غربی علیه روسیه تصریح کرد: «به توقیف غیرمجاز وجوه شهروندان و شرکت‌های روسیه پاسخ خواهیم داد».

 

ورود ۴۷ هزار ساکن اوکراینی به لهستان

بنا بر گفته گارد مرزی جمهوری لهستان، بیش از ۴۷۰۰۰ نفر از ساکنان اوکراین در روز گذشته وارد لهستان شده‌اند.

در این گزارش آمده است: «دیروز، ۲۵ فوریه، افسران گارد مرزی در مجموع ۵۸.۳ هزار مسافر را در گذرگاه های مرزی با اوکراین ثبت نام کردند که ۴۷.۵ هزار نفر در مسیر ورود به لهستان بودند. روز ۲۴ فوریه نیز ۲۹ هزار شهروند اوکراینی وارد لهستان شدند».

 

مسکو: نیروهای روس به مناطق مسکونی حمله نمی‌کنند

وزارت دفاع روسیه در خصوص برخی گزارش‌ها در ارتباط با حمله مسکو به غیرنظامیان اوکراینی اعلام کرد: «نیروهای روس شهرها و مناطق مسکونی اوکراین را مورد حمله قرار نمی‌دهند و همه تدابیر را برای حفظ جان غیرنظامیان اتخاذ می کنند».

 

کمک ۳.۲ میلیون دلاری سیدا به اوکراین

سازمان همکاری توسعه بین المللی سوئد (سیدا) امروز (شنبه) اعلام کرد که قصد دارد ۳.۲ میلیون دلار به صندوق سازمان ملل ارائه دهد تا بعنوان کمک‌های بشردوستانه در اختیار اوکراین قرار گیرد.

 

هلند به‌دنبال ارسال تسلیحات نظامی به اوکراین

رسانه‌های هلندی گزارش کردند دولت این کشور در حال بررسی ارسال هرچه سریعتر ۲۰۰ موشک ضدهوایی دوش پرتاب «استینگر» به اوکراین است.

 

نبرد جنگنده روس و اوکراین در استان کی‌یف

فیلم منتشر شده توسط خبرنگار «وال استریت ژورنال» از نبرد جنگنده‌های  روسیه و اوکراین در آسمان «واسیلکیف» در استان کی‌یف

 

شهردار لِویو: نیروهای اوکراینی حمله روسیه را دفع کردند

خبرگزاری رویترز به نقل از شهردار «لویو» در غرب اوکراین گزارش کرد ۶۰ نظامی روس در این منطقه فرود آمدند که پس از درگیری با نظامیان اوکراینی، مجبور به عقب‌نشینی شدند.

 

ورود ۱۰۰ هزار اوکراینی به لهستان​

وزارت کشور لهستان اعلام کرد که از زمان حمله روسیه، ۱۰۰ هزار اوکراینی از مرز اوکراین وارد مرز لهستان شده‌اند.

 

پاپ: هر جنگ دنیا را بدتر از پیش می‌کند

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در توییتی به زبان روسی در ارتباط با تحولات اوکراین نوشت: «هر جنگی دنیای ما را "بدتر" از پیش خواهد کرد. جنگ، شکست سیاست و انسانیت، تسلیمی شرم‌آور و شکست در برابر نیروهای اهریمنی است».

 

لیتوانی: به زودی دسترسی روسیه به سوئیفت قطع می‌شود

خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از بانک‌های مرکزی منطقه یورو گزارش کرد که ظرف چند روز آینده، دسترسی روسیه به سامانه سوئیفت قطع خواهد شد.

اینگریدا سیمونیته، نخست وزیر لیتوانی روز شنبه گفت که شرکای غربی در حال نزدیک شدن به توقف دسترسی روسیه به سیستم پرداخت بین بانکی جهانی سوئیفت هستند.

سیمونیته در یک کنفرانس خبری در ویلنیوس گفت: «هدف ما این است که هر چه زودتر تصمیم گرفته شود. نمی توانم تاریخ خاصی را اعلام کنم. از آنچه می‌شنوم به نظر می‌رسد که مخالفت شدیدی باقی نمانده است.»

 

توقیف کشتی روسی در کانال مانش

خبرگزاری فرانسه گزارش کرد که در راستای اجرای تحریم‌های اروپا، یک کشتی روس در کانال مانش متوقف و به بندری به شمال فرانسه منتقل شده است.

از طرف دیگر، خبرگزاری اسپوتنیک هم در این خصوص گزارش کرده است که یک کشتی باری که گفته می‌شود برای یک شرکت روسی بوده و عازم سنت پترزبورگ بوده در کانال مانش متوقف شده است.

 

زلنسکی: کنترل کی‌یف و اطراف آن به دست اوکراین است

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در ارتباط با جدیدترین تحولات کشور خو گفت: « ما همچنان کنترل کی‌یف و نقاط مهم اطراف آن را در اختیار داریم. دشمن می‌خواست مرکز کی‌یف را تحت کنترل درآورد و دست نشانده‌های خود را در دونتسک منصوب کند اما ما برنامه‌هایش را متوقف کردیم.»

وی در ارتباط با قطع دسترسی روسیه به سامانه سوئیفت گفت: «امیدواریم آلمان و مجارستان شهامت کافی برای حمایت از تصمیم حذف روسیه از سیستم سوئیفت را داشته باشند».

رئیس جمهور اوکراین تصریح کرد که «ماریو دراگی» نخست‌وزیر ایتالیا در یک تماس تلفنی با وی از قطع دسترسی روسیه به سوئیفت حمایت کرده است.

 

رئیس دوما: زلنسکی از کی‌یف فرار کرده است

«ویچسلاو ولودین» رئیس دومای روسیه امروز مدعی شد که «ولودیمیر زلنسکی» ،کی‌یف را به مقصد «لوو» ترک کرده است و همچنین گفت که زلنسکی از روز گذشته، پایتخت اوکراین را ترک کرده بود.

 

هشدار مسکو به رسانه‌های روس درباره نوع پوشش اخبار اوکراین

نهاد دولت فدرال روسیه به ۱۰ رسانه‌ این کشور درباره نوع پوشش اخبار اوکراین هشدار داد و اعلام کرد که از کلمه تهاجم و حمله برای عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین استفاده نشود.

 

حریم هوایی لتونی بر روی روسیه بسته می‌شود

وزارت دادگستری لتونی اعلام کرد که این کشور حریم هوایی خود را بر روی خطوط هوایی فدراسیون روسیه خواهد بست.

 

سقوط خمپاره‌های اوکراین در روستوف

سرویس امنیت فدرال روسیه اعلام کرده است که نیروهای مسلح اوکراین سه خمپاره را پرتاب کرده که در منطقه «روستوف» روسیه سقوط کرده است.

 

برلین: پروژه «نورد استریم ۲» مدت‌ها متوقف خواهد شد

کمیته شرقی اقتصاد آلمان اعلام کرده است که در پی حمله روسیه به اوکراین، موضوع پروژه ساخت خط لوله «نورد استریم ۲» برای مدت‌ها متوقف خواهد شد.

 

دستورالعمل شهردار کی‌یف درباره قوانین منع آمد و رفت

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، شهردار کی‌یف اعلام کرده است که منع آمد و رفت در کی‌یف از ساعت ۱۷ تا ۸ صبح اعمال خواهد شد و غیرنظامیانی که در این ساعت در خیابان رفت و آمد کنند، خرابکار محسوب می شوند.

 

اوکراین کنترل فرودگاه «وایسلیکوف» را برعهده دارد

رسانه‌های اوکراین می‌گویند کنترل فرودگاه «وایسلیکوف» در نزدیکی کی‌یف همچنان در دست ارتش این کشور است. شماری از رسانه‌ها گفته بودند نیروهای روسیه در این فرودگاه فرود آمده بودند.

 

فرودگاه وایسلیکوف

فرودگاه وایسلیکوف

 

فرودگاه وایسلیکوف

فرودگاه وایسلیکوف

 

دستور لاپید برای انتقال کارکنان سفارت رژیم صهیونیستی به مرز لهستان​

«یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به کارکنان سفارتخانه این رژیم در شهر غربی «لویو» اوکراین دستور داد تا به بخش لهستان در مرز اوکراین نقل مکان کنند.

وی امروز اعلام کرد که کارکنان سفارت برای ادامه کار دیپلماتیک و کمک به شهروندان اسرائیلی برای خروج از اوکراین، هر روز از مرز اوکراین عبور خواهند کرد.

 

محدود شدن پروازهای اروپایی به روسیه

آژانس هواپیمایی روسیه در اقدامی متقابل اعلام کرد، روسیه پروازهای خطوط هوایی بلغارستان، لهستان و چک به روسیه را به دلیل تصمیمات این کشورها محدود کرد.

 

مسکو آماده برای گفتگو با کی‌یف است/مذاکره روسیه و اوکراین می‌تواند شکل بگیرد

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در یک برنامه تلویزیونی در خصوص احتمال مذاکره روسیه و اوکراین گفت که مسکو همیشه آماده گفت‌وگو حتی با تهاجمی‌ترین مخالفان خود است.

وی با اینحال، مواضع کی‌‌یف را به عنوان مانع اصلی در مسیر مذاکرات روسیه و اوکراین عنوان کرد و گفت: «در سالهای اخیر، لیستی از تصمیماتی که مقام‌های اوکراینی گرفته‌اند و با منافع ملی خود این تصمیمات را توجیه کرده‌اند، در حقیقت در تضاد با منافع خود آن‌ها بوده است».

 

درگیری میان نیروهای روسیه و اوکراین در خیابان‌های کی‌یف و حومه آن

درگیری میان نیروهای روسیه و اوکراین در خیابان‌های کی‌یف

درگیری میان نیروهای روسیه و اوکراین در خیابان‌های کی‌یف

درگیری میان نیروهای روسیه و اوکراین در خیابان‌های کی‌یف

درگیری میان نیروهای روسیه و اوکراین در خیابان‌های کی‌یف

درگیری میان نیروهای روسیه و اوکراین در خیابان‌های کی‌یف

 

تصمیم سه کشور اروپایی برای بستن حریم هوایی به روی روسیه

خبرگزاری رویترز گزارش کرد که وزرای حمل و نقل لتونی، استونی و لیتوانی تصمیم گرفتند حریم هوایی کشورهای خود را به روی هواپیماهای روسیه ببندند.

 

هشدار سفارت آمریکا در مینسک به شهروندان آمریکایی

سفارت آمریکا در مینسک با صدور بیانیه‌ای به شهروندان آمریکایی هشدار داد: «به شهروندان خود توصیه می کنیم بلاروس را فوراً ترک کنند و به بلاروس سفر نکنند».

 

اعلام آمادگی بلاروس برای میزبانی مذاکرات صلح میان اوکراین-روسیه

«الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس در خصوص برعهده گرفتن میزبانی مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین برای حل مناقشه اوکراین ابراز آمادگی کرد.

 

درخواست چاووش اوغلو از لاوروف برای توقف حمله روسیه به اوکراین

خبرگزاری رویترز گزارش کرد که «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در تماس تلفنی با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود خواستار توقف عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین شد.

 

کرملین: روسیه از قبل برای تحریم‌های غرب آماده بوده است

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین امروز (شنبه) در واکنش به اقدامات کشورهای غربی برای تحریم روسیه گفت: «روسیه از قبل برای تحریم‌های غرب آماده بوده است و اقداماتی را برای فعال نگه داشتن اقتصاد خود انجام می‌دهد».

سخنگوی کرملین همچنین ادامه داد که پوتین دیروز به نیروهای روسیه دستور داد پیشروی خود را متوقف کنند زیرا او انتظار داشت با اوکراین مذاکره کند. از آنجایی‌که کی یف مذاکرات را رد کرد، عملیات روسیه از سر گرفته شد.

 

بلینکن: آمریکا یک میلیارد دلار به اوکراین کمک کرده است

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده با تأکید بر اینکه واشنگتن در کنار مردم اوکراین برای دفاع از کشور مستقل آن‌ها خواهد ایستاد، گفت: «کمک‌های ایالات متحده به اوکراین در سال گذشته حدود یک میلیارد دلار بوده است».

بلینکن همچنین در خصوص کمک ایالات متحده به اوکراین برای مقابله با روسیه ادامه داد: «بسته جدید شامل کمک‌های دفاعی مرگبار به اوکراین برای مقابله با تهدیدات می‌شود».

 

ارسال پیام‌های تهدیدآمیز به سفارت روسیه در سوئیس

طبق گزارش ریانوستی، کارکنان سفارتخانه روسیه در «برن» سوئیس پیام‌های تهدیدآمیزی دریافت کردند و از مقام‌های کشور سوئیس تقاضا کردند تا محافظت از نمایندگی روسیه در این کشور اروپایی را تقویت کند.

 

شرمن: آمریکا آماده حمایت از وضعیت بی‌طرفی اوکراین است

«وندی شرمن» معاون اول وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در مصاحبه با روزنامه روسی «کامرسانت» اعلام کرد که واشنگتن تمایل دارد « از تصمیماتی که اوکراین برای خود می‌گیرد» از جمله وضعیت بی‌طرفی اوکراین که زلنسکی اتخاذ کرده است، حمایت کند.

این مقام آمریکایی تصریح کرد: «ما از همان ابتدای این بحران گفته‌ایم که هیچ کاری را با اوکراین، بدون اوکراین انجام نمی‌دهیم. ما هیچ‌کاری را با اروپا بدون حضور اروپا و با ناتو بدون حضور ناتو انجام نمی‌دهیم. انتخاب با مردم اوکراین است».

کی‌یف در سال ۲۰۱۰ تحت فشار مسکو که نمی‌خواست اوکراین به عضویت پیمان‌های نظامی با کشورهای غربی (ناتو) درآید، اعلام وضعیت بی‌طرفی یا عدم تعهد کرده بود، اما بعدتر و در پی بالا گرفتن تنش بین دو کشور، پارلمان اوکراین به لغو وضعیت بی‌طرفی رأی داد.

 

تماس تلفنی اردوغان و زلنسکی درباره تحولات اوکراین

دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین طی یک تماس تلفنی درباره جدیدترین تحولات اوکراین گفت‌وگو کردند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه درباره این تماس تلفنی گزارش کرد که اردوغان به همتای اوکراینی خود گفته است که آنکارا در تلاش برای برقراری آتش‌بس فوری به منظور پایان دادن به رنج مردم اوکراین است.

 

اضافه شدن کشورهایی که حریم هوایی را به روی روسیه می‌بندند

علاوه بر لتونی، استونی و لیتوانی، کشورهای رومانی، سوئد و فنلاند اعلام کردند که حریم هوایی کشورهای خود را به روی هواپیماهای روسیه می‌بندند.

 

سفارت ایران: ایرانیان از طریق راه آهن کی‌یف به شهرهای غربی عزیمت کنند

سفارت ایران به هموطنان ایرانی در کی‌یف توصیه کرد از طریق راه‌آهن به شهرهای غربی اوکراین به‌ویژه شهر «لویو» عزیمت کنند.

 

جانسون خواستار پایان دسترسی روسیه به سوئیفت شد

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس همچون بسیاری از کشورهای غربی در اقدامی حمایتی از اوکراین، خواستار پایان دادن به دسترسی روسیه به سوئیفت، سرویس پیام‌رسانی امنی شد که پرداخت‌ها را بین ۱۱۰۰۰ موسسه مالی در ۲۰۰ کشور تسهیل می‌کند.

 

درخواست زلنسکی از آنکارا برای جلوگیری از ورود کشتی‌های روس به دریای سیاه

پیام توییتری زلنسکی: «من از دوستم رئیس جمهور اردوغان و مردم ترکیه برای حمایت قوی قدردانی می‌کنم. امروز ممنوعیت عبور کشتی‌های جنگی روسیه به دریای سیاه و حمایت‌های انسانی و نظامی چشمگیر از اوکراین بسیار مهم است. مردم اوکراین آن را هرگز فراموش نخواهند کرد».

 

تمامی یگان‌های رزمی روسیه عملیات خود در اوکراین را از سرگرفتند

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که به تمامی یگان‌های رزمی روسیه در اوکراین دستور داده شد تا عملیات خود در تمامی جبهه‌ها را از سر بگیرند.

 

پنتاگون با تجهیز موشک جاولین به اوکراین با تانک‌های روسیه مقابله می‌کند

 پنتاگون غروب شنبه به وقت تهران از ارسال  شمار بیشتری از موشک‌های  ضد تانک «جاولین» به اوکراین خبر داد.

 

حمله سایبری به روسیه

منابع خبری از حمله سایبری به سایت‌های دولتی روسیه خبر می‌دهند که طی آن سایت کرملین و وزارت دفاع روسیه از دسترس خارج شده است.

 

انگلیس ویزای تیم بسکتبال بلاروس را لغو کرد

وزارت کشور انگلیس خبر داد که به دلیل مشارکت بلاروس در حمله روسیه به اوکراین، ویزای تیم بسکتبال بلاروس را برای حضور در این کشور لغو کرده است.

 

پرواز پهپادهای آمریکا حین حمله اوکراین به کشتی‌های روسیه

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که پهپاد آمریکایی در جریان حمله اوکراین به کشتی‌های روسی در منطقه پرواز می‌کردند.

 

روسیه سدی که مانع از رسیدن آب به کریمه می‌شد را منفجر کرد

اینترفکس: روسیه سدی را که اوکراین با هدف جلوگیری از رسیدن آب به شبه‌جزیره کریمه ایجاد کرده بود را منفجر کرد.

 

حرکت شناور انگلیسی به استونی برای تقویت جبهه شرقی ناتو

وزارت دفاع انگلیس از تحرک شماری از تجهیزات رزمی خود از جمله شناور و تانک برای تقویت جبهه شرقی ناتو خبر داد.

 

تکذیب حضور نظامیان ارمنستان در ارتش اوکراین

ارمنستان حضور برخی پرسنل نظامی این کشور بین نیروهای ارتش اوکراین را در بحبوحه نبرد کی‌یف با روسیه به شدت رد کرد.

 

روسیه توییتر را محدود کرد

نت بلاکز که دسترسی به اینترنت را در کشورهای مختلف جهان زیر نظر دارد از محدود شدن شبکه اجتماعی توییتر در روسیه از صبح روز شنبه، 26 فوریه خبر داده است.

 

آلمان 400 پرتابگر آر‌پی‌جی به اوکراین ارسال می‌کند

آلمان با ارسال 400 شلیک کننده آرپی‌جی به اوکراین از طریق کشور ثالت موافقت کرده است. برخی منابع خبری، هلند را این کشور ثالث معرفی کرده‌اند.

 

توصیه به آمریکایی‌ها برای ترک سریع بلاروس

با اوج گیری نبرد بین ارتش‌های روسیه با اوکراین، سفارت آمریکا در بلاروس به شهروندان آمریکایی توصیه کرده خاک بلاروس را به سرعت ترک کنند.

- روسیه از بسته شدن حریم هوایی خود بر روی خطوط هوایی رومانی خبر داد

 

افزایش کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین

وزارت دفاع آمریکا خبر داد که به زودی تجهیزات نظامی بیشتری به اوکراین ارسال می‌کند.

 

روسیه حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای رومانی مسدود کرد

لیتوانی نیز خبر داد که حریم هوایی خود را به روی خطوط هوایی روسیه مسدود می‌کند.

 

روسیه:ناتو دلیلی ندارد عملیات نظامی روسیه را «تجاوز» بنامد

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه شامگاه شنبه گفت که «ناتو هیچ دلیلی ندارد که عملیات نظامی روسیه در اوکراین را "تجاوز" بنامد».

 

الجزیره: نیروهای چچنی وارد اوکراین شده‌اند

«رمضان قدیروف» رهبر منطقه چچن در روسیه و از متحدان «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه، گفته است که جنگجوهای چچنی در اوکراین مستقر شده‌اند.

 

زلنسکی: حتی زمانی که بمباران‌ها ادامه دارند مبارزه خواهیم کرد

 رئیس جمهور اوکراین در پیامی ویدئویی گفت: «ما برای نجات کشورمان مبارزه خواهیم کرد و مهم نیز چقدر زمان ببرد».

وی افزود: «ما حتی زمانی که بمباران‌ها ادامه دارند، مبارزه خواهیم کرد».

رئیس جمهور اوکراین اضافه کرد: »آمادگی ملتمان برای دفاع از اوکراین،‌ سناریوی اشغال کشور را خنثی کرد».

زلنسکی گفت که رؤسای جمهور ترکیه و آذربایجان در تلاش برای ترتیب دادن مذاکرات با روسیه هستند.

وی افزود: «از دوستم اردوغان برای حمایتش تشکر می‌کنم و بر ضرورت جلوگیری از عبور کشتی‌های جنگی روسیه به دریای سیاه توافق کردیم».

 

محافظت مشترک روسیه و اوکراین از نیروگاه اتمی شهر ممنوعه چرنوبیل

 وزارت دفاع روسیه: «یگان‌های نیروهای هوابرد روسیه، به همراه نیروهای گارد ملی اوکراین، از نیروگاه اتمی چرنوبیل محافظت می‌کنند و کارکنان چرنوبیل به نظارت بر سطوح تشعشعات و خدمات رسانی به طبق معمول ادامه می‌دهند.»

 

شولتز: به ارتش اوکراین موشک‌های استینگر می‌دهیم

«اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان در باره تحولات تازه در منطقه گفت: «حمله روسیه نقطه عطفی است. وظیفه ما کمک به اوکراین برای دفاع از خود  برابر ارتش پوتین است. ما در حال تامین ۱۰۰۰ سلاح ضد تانک و ۵۰۰ موشک "استینگر" برای دوستان خود در اوکراین هستیم.»

 

درخواست زلنسکی از سازمان ملل

رئیس جمهور اوکراین از سازمان ملل خواست تا روسیه از حق رای در شورای امنیت سازمان ملل محروم شود.

 

نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا برای تحریم‌ بیشتر روسیه

خبرگزاری فرانسه خبر داد که وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز یکشنبه برای بحث درباره تحریم‌های بیشتر روسیه با یکدیگر دیدار می‌کنند.

 

مدودوف: به تحریم‌ها پاسخ متقارن می‌‌دهیم

معاون شورای امنیت روسیه هشدار داد که تحریم‌ها می‌تواند بهانه‌ای برای بازنگری قطعی روابط با کشورهایی باشد که تحریم‌ها را تحمیل کرده‌اند.

 

-شرکت آمریکایی گوگل از تعلیق موقت سرویس نقشه آنلاین(google map) خود در اوکراین خبر داد. گوگل مدعی است که این تدابیر به خاطر مسائل امنیتی و با مشورت مقامات میدانی اوکراین گرفته شده است.

-نماینده چین در شورای امنیت تاکید کرد که سازمان ملل باید به سرد شدن شرایط در اوکراین کمک کند و پکن از تلاشهای دیپلماتیک در این زمینه حمایت خواهد کرد.

 

«الکساندر نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت به اطلاعات نادرست و اخبار جعلی در شبکه‌های اجتماعی علیه عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین از جمله بمباران غیرنظامیان اشاره کرد.

براساس گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وی افزود: امروز شاهد جنگ اطلاعاتی علیه روسیه در شبکه های اجتماعی هستیم. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد روسیه زیرساختهای غیرنظامی را هدف قرار داده است. در شبکه های اجتماعی به راحتی میتوان آموزشهایی را مشاهده کرد که چگونگی انتشار اخبار جعلی را آموزش میدهد تا عملیات نظامی ما را خدشه دار کند. در کل بیش از 1.2 میلیون اخبار جعلی و اطلاعات نادرست در شبکه های اجتماعی اوکراین وجود دارد.

نبنزیا همچنین تاکید کرد که شواهد زیادی وجود دارد که کی یف از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند که نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی است و تاکنون از سوی سیاستمداران غربی و رسانه‌های خارجی نادیده گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه این تاکتیکهای تروریستها است تاکید کرد که مسئولیت عواقب آن برعهده دولت دیوانه اوکراین است.

«اورسولا فن درلین» رئیس کمیسیون اروپا در مصاحبه با یک شبکه اروپایی گفت که اتحادیه اروپا می‌خواهد اوکراین را عضوی از این اتحادیه کند که اوکراین یکی از ماست.

الجزیره به نقل از خبرگزاری اوکراین: نیروهای اوکراینی یک کاروان نظامی روسیه را در نزدیکی منطقه «ماکارف» در 60 کیلومتری کی‌یف بمباران کردند.

خبرنگار روزنامه تایمز اسرائیل به نقل از منابع صهیونیستی گزارش داد که آمریکا از تصمیم تل آویو برای عدم حمایت از قطعنامه هفته گذشته در شورای امنیت سازمان ملل ابراز ناامیدی کرده است.

دفتر نخست وزیری انگلیس اعلام کرد که بوریس جانسون در گفت‌وگوی تلفنی خود با رئیس جمهور اوکراین گفته است که تمام تلاش خود را برای ارسال کمکهای دفاعی این کشور و متحدان اروپایی به اوکراین به کار می‌گیرد.

براساس این گزارش، زلنسکی نیز تاکید کرده است که 24 ساعت آینده برای اوکراین بسیار مهم است.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین از تماس تلفنی با بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و «آندژی دودا» رئیس جمهور لهستان در شامگاه یک شنبه خبر داد. وی در حساب توئیتری خود نوشت: با نخست وزیر بریتانیا و رئیس جمهور لهستان درباره شرایط امنیتی صحبت کردم. برای اقدامات بیشتر برای مقابله با مهاجم توافق کردیم. ائتلاف ضدجنگ در حال اقدام است.

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در یک مصاحبه تلویزیونی با شبکه یک روسیه در پاسخ به سوال مجری برنامه عصر این شبکه درباره اینکه آیا روسیه هنوز دوستانی در جهان دارد گفت: «البته. ما دوستانی داریم. روسیه هنوز دوستانی در سطح جهان دارد. به عنوان مثال چین.»

وی افزود: به واکنش غولهای جهان نگاه کنید. هرچند که خودشان نمیخواهند خودشان را غول معرفی کنند اما در واقع غول هستند. به ویژه چین. شما باید این واکنشها را دیده باشید.

خبرگزاری رویترز گزارش داد قیمت نفت خام برنت در معاملات آتی با 7 دلار افزایش به بشکه‌ای 105 دلار رسید.

«الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس با هشدار درباره تحریمهای سخت کشورهای غربی علیه روسیه تاکید کرد که این اقدامات می‌تواند روسیه را به سمت جنگ جهانی سوم سوق دهد.

براساس گزارش رسانه‌های محلی بلاروس، وی گفت: «الان صحبتهای زیای علیه بخش بانکی، نفت و گاز و سوئیفت است. اینها بدتر از جنگ است. این می‌تواند روسیه را به سمت جنگ سوم جهانی هُل بدهد.»

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد این اتحادیه با هزینه بروکسل جت‌های جنگنده در اختیار اوکراین قرار خواهد داد.

بورل در یک نشست خبری بعد از نشست اضطراری ویدئو کنفرانسی وزرای خارجه اتحادیه اروپا همچنین گفت: اعضای اتحادیه اروپا با ارسال 450 میلیون یورو سلاحهای کشنده به اوکراین موافقت کردند. اتحادیه اروپا همچنین قرار است 50 میلیون یوروی دیگر سلاحهای غیرمرگبار، سوخت و تجهیزات محافظتی به اوکراین ارسال کند.

کاخ سفید: بایدن امروز برای هماهنگ کردن پاسخ‌ها با متحدان واشنگتن گفت‌وگو می‌کند

طبق اعلام کاخ سفید، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا صبح دوشنبه (به وقت آمریکا) با متحدان این کشور تماس خواهد گرفت تا درباره وضعیت اوکراین و واکنش هماهنگ آن‌ها گفت‌وگو کند.

به گزارش سی‌ان‌ان، بر اساس گزارش وزارت امور خارجه آمریکا، دیروز  (یکشنبه) «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه این کشور و همتایانش در گروه ۷ در تماسی با «دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین بر «پاسخ یکپارچه به حمله روسیه» تاکید کردند.

 

اوکراین مدعی حمله موفقیت‌آمیز پهپادی به نیروهای روسیه در نزدیکی «خرسون»

به گزارش «سی‌ان‌ان»، نیروی هوایی اوکراین ویدئویی را در فیس بوک منتشر کرد و مدعی شد که حمله موفق پهپادی توسط ارتش این کشور را نشان می‌دهد. به گفته نیروی هوایی اوکراین، حمله ادعایی در Chornobayivka واقع در شمال خرسون رخ داده است. مشخص نیست این حمله چه زمانی رخ بوده است.

طبق گزارش سی‌ان‌ان، در ویدئویی که توسط پهپاد گرفته شده، ستونی از وسایل نقلیه در یک جاده و ناگهان انفجاری دیده می‌شود که به نظر می‌رسد به وسط ستون برخورد کرده است.

 

دیپلمات روس: اوکراین اراده‌ای برای حل بحران ندارد

«گنادی گاتیلوف» نماینده روسیه در سازمان ملل گفت که مسکو برای یافتن راهکاری قانونی و متوازن برای بحران، هیچ اراده‌ای در نظام اوکراین نمی‌بیند.

وی ادامه داد: «ما ابزارهای دیپلماتیک را تأیید می‌کنیم، ولی این دیپلماسی باید به مواضع همه کشورها احترام بگذارد و بر اساس اصول مساوی، صورت گیرد، ولی متأسفانه شاهد چنین چیزی نیستیم».

 

صدای انفجار در پایتخت اوکراین

شبکه «اسکای نیوز» بامداد چهارشنبه به نقل از منابع اوکراینی گزارش داد که صدای چند انفجار مهیب در شهر «کی‌یف» شنیده شده است.

اسکای نیوز در ادامه گزارش خود افزود: «بر اثر بمباران کی‌یف، در یک تأسیسات نظامی آتش‌سوزی رخ داده است».

شبکه «الجزیره» نیز به نقل از خبرنگار خود در کی‌یف خبر داد: «۵ انفجار، کی‌یف پایتخت اوکراین را لرزاند.  مجموعه‌ای از انفجارها و درگیری‌ها در کی‌یف در حال رخ دادن است. ۳ انفجار نیز در حومه پایتخت اوکراین واقع شده است».

 

امیدواری زلنسکی به برقراری پرواز ممنوع

رئیس‌جمهور اوکراین بامداد چهارشنبه گفت: «ما همچنان امیدواریم که کشورهای اروپایی دوست به درخواست ما برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز حریم هوایی اوکراین پاسخ دهند». (جزئیات بیشتر)

زلنسکی مدعی شد: «سقوط اوکراین به دست روسیه مقدمه‌ای برای حملات بیشتر آنها به کشورهای اروپایی خواهد بود. بمباران خارکیِف توسط روسیه یک جنایت جنگی است که باید مورد بررسی قرار گیرد، زیرا اهداف غیرنظامی را بمباران کرد».

 

پوتین خروج ارز از روسیه را محدود می‌کند

شبکه «تی.آر.تی» گزارش داد، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه فرمانی را امضا کرد که خروج بیش از ۱۰ هزار دلار ارز خارجی به صورت نقد و دیگر «ابزارهای مالی» از روسیه را ممنوع می‌کند.

 

اقدامات ضد روسی غرب، به بهانه اوکراین

خبرگزاری «رویترز» گزارش داد کانادا ورود کشتی های روسی به بنادر یا آب‌های خود را ممنوع می‌کند.

یک رسانه سوئیسی خبر داد، شرکت سوئیسی مالک خط لوله «نورد استریم ۲» اعلام ورشکستگی کرد و خدمات تمامی کارکنان خود را قطع کرد.

خبرگزاری «اسپوتنیک» نوشت: شرکت «اپل» از تعلیق فروش تمامی محصولات در فروشگاه آنلاین رسمی خود در روسیه خبر داد.

 اتحادیه اروپا موافقت کرد که ۷ بانک روسی را از سیستم سوئیفت خارج کند.

شرکت خودروساز آمریکایی «فورد» نیز گفت فعالیت شعبه‌های خود در روسیه را متوقف می‌کند.

 

حمله توپخانه‌ای ارتش اوکراین به «دونتسک»

خبرنگار شبکه «الجزیره» از اوکراین گزارش داد، ارتش این کشور اقدام به گلوله‌باران محله‌های شمالی و غربی شهر دونتسک نموده و انفجارهای شدیدی در این مناطق رخ داده است.

 

ادعای مقام آمریکایی درباره تصمیم روسیه برای کی‌یف

یک مقام ارشد نظامی آمریکا مدعی شد: بیش از ۸۰ درصد از قدرت رزمی از پیش آماده شده روسیه اکنون در داخل اوکراین است. هیچ حرکت قابل توجهی به سمت پایتخت به دلیل مقاومت اوکراین، مسائل سوخت و پایداری، کمبود مواد غذایی سربازان وجود ندارد. البته این می‌تواند یک مکث عمدی باشد».

 

عملیات موشکی روسیه علیه مواضع ناتو در اوکراین

برخی رسانه‌ها با انتشار این ویدئو نوشتند: «حمله موشکی گسترده روسیه به فرودگاه شیوکوف در اوکراین که محل استقرار تیپ ۲۰۳ هوایی آموزشی شبه‌نظامیان ناتو است».

 

انگلیس چهار مقام نظامی بلاروس را تحریم کرد

خبرگزاری رویترز گزارش داد: «وزیر امور خارجه انگلیس اولین بسته تحریمی را علیه افراد و نهادهای بلاروس به بهانه نقش آنها در عملیات نظامی روسیه در اوکراین اعلام کرد».

در این گزارش آمده است: «وزیر امور خارجه انگلیس از اعمال تحریم‌ها علیه چهار مقام عالی رتبه وزارت دفاع بلاروس از جمله رئیس ستاد ارتش و معاون وزیر دفاع این کشور خبر داد».

 

احتمال اعطای وام ۳ میلیارد دلاری به اوکراین

صندوق بین المللی پول و بانک جهانی از کمک ۳ میلیارد دلاری به اوکراین در ماه‌های آینده خبر داد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، هیأت مدیره صندوق بین المللی پول و بانک جهانی هفته آینده در مورد درخواست اوکراین برای کمک مالی اضطراری بحث خواهند کرد.

 

واشنگتن: معلوم نیست روسیه بتواند کی‌یف را تصرف کند

یک مقام آمریکایی به شبکه «الجزیره» گفت: «تنها درصد کمی از نیروهای روسیه به دلیل مشکلات لجستیکی در نبردهای اوکراین شرکت می‌کنند».

این منبع که نام یا سمت وی فاش نشد، ادعا کرد: «هنوز هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که روس‌ها بتوانند کی‌یف را، به دلیل مقاومت نیروهای اوکراینی، تصرف کنند».

وی در مصاحبه با الجزیره اظهار داشت: «روس‌ها ممکن است به تخریب کی‌یف متوسل نشوند، زیرا اگر آن را کنترل کنند به زیرساخت‌های آن نیاز خواهند داشت».

 

تخریب دانشگاه نیروی هوایی اوکراین در «خارکیف»

برخی منابع اوکراینی با انتشار این تصویر نوشتند که دانشگاه نیروی هوایی اوکراین در «خارکیف» در حملات موشکی روسیه نابود شده است.

خبرنگار شبکه «الجزیره» در اوکراین نیز گزارش داد که عملیات شبانه روسیه علیه مواضع ارتش اوکراین در خارکیف و حومه آن، ۴ ساعت ادامه داشت.

 

مکزیک هم از تحریم روسیه امتناع کرد

«آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس‌جمهور مکزیک اعلام کرد که برخلاف کشورهای اروپایی و آمریکا، در تحریم‌ها علیه روسیه به بهانه حمله به اوکراین، مشارکت نمی‌کند.

 

آنکارا: تشدید حملات، به روسیه کمکی نمی‌کند

«ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه مدعی شد: «خواسته‌های روسیه در مذاکرات با اوکراین سیاسی و اغراق آمیز است».

کالین در اظهاراتی دوپهلو ادعا کرد: «ادامه تشدید حملات روسیه به مذاکرات کمکی نخواهد کرد، اما ما مشتاقانه منتظر دور بعدی آن هستیم».

وی همچنین افزود: «ما خطوط خود را با روسیه باز نگه می‌داریم و نمی‌خواهیم در اعمال تحریم‌ها شرکت کنیم تا تحت تأثیر قرار نگیریم».

 

آمریکا آسمان خود را به روی هواپیماهای روس می‌بندد

رسانه آمریکایی گزارش دادند دولت این کشور روز چهارشنبه پرواز هواپیماهای روسی در حریم هوایی خود را ممنوع اعلام می‌کند.

همزمان شرکت هواپیمایی «بوئینگ» نیز دفاتر خود در روسیه را موقتاً تعطیل کرد.

شرکت نفتی «اکسون موبیل» هم خروج تدریجی خود از میادین نفتی مهم روسیه را اعلام کرد.

 

ادعاهای اوکراین درباره خسارت‌های وارده به روسیه

خبرگزاری اوکراین مدعی شد: هواپیماهای بدون سرنشین «بیرق‌دار» تولید ترکیه، بیش از ۸۰ خودروی روسی را در محور سومی منهدم کردند.

فرمانده نیروهای عمومی اوکراین نیز ادعا کرد: تلفات نیروهای روسی در هفت روز، از تلفات آنها در دو جنگ چچن بیشتر شده و به ۵۳۰۰ سرباز رسیده است.

ستاد کل ارتش اوکراین هم مدعی شد: نیروهای روسی برای ادامه حملات خود مجبور به جابجایی نیروهای ذخیره شدند. نیروهای روسیه ابتکار عمل تاکتیکی را از دست دادند.

 

احتمال تسلیم شدن شهر «خِرسون» در برابر روسیه

برخی منابع اوکراینی با انتشار این تصویر از دوربین‌های مداربسته در خِرسون، نوشتند: «تجهیزات نظامی نیروهای مسلح روسیه امشب (بامداد چهارشنبه) در مرکز خرسون پارک شده‌اند، همزمان خبرهایی مبنی بر تلاش مقام‌های سیاسی محلی برای امضای توافقنامه برای تسلیم شدن به نیروهای روسیه به گوش می‌رسد».

 

کی‌یف: حملاتی از بلاروس انجام شده است

وزارت دفاع اوکراین طی بیانیه‌ای مدعی شد: «حملاتی از بلاروس به تأسیسات نظامی و موشکی ما انجام شده است».

این وزارتخانه ادامه داد: «نیروهای روسیه دکل‌های ارتباطی تلفن و رادیو را تخریب کردند و عمداً ارتباطات را در کشور قطع کردند».

وزارت دفاع اوکراین همچنین ادعا کرد: «فرمانده تیپ یازدهم یگان تهاجم هوایی ارتش روسیه در منطقه زیورسکی کشته شد. رئیس ستاد تیپ ۳۶ ارتش روسیه نیز در عملیات نظامی در این منطقه مجروح شد».

 

- بایدن: ما در حال قطع ارتباط بزرگترین بانک‌های روسیه از سیستم مالی بین‌المللی هستیم. کشورهای اروپایی در مجازات روسیه به خاطر حمله به اوکراین متحدتر و مستحکم‌تر شده‌اند.

- رئیس‌جمهور آمریکا در ارتباط با تحمیل فشار اقتصادی به روسیه گفت: «ما و همپیمانانمان در حال تحریم شدید روسیه و مسدود کردن دسترسی این کشور به فناوری مدرن هستیم.من اقدامات سختگیرانه ای انجام داده ام تا اطمینان حاصل کنم که تحریم های ما اقتصاد روسیه را هدف قرار می‌دهد.

- بایدن: نیروهای ما در هیچ جنگی با روس‌ها شرکت نخواهند کرد اما نیروهای ما مانع از پیشروی روس‌ها به سمت غرب به سوی دیگر کشورهای اروپایی می‌شوند.

- جو بایدن: من ممنوعیت پرواز هواپیماهای روسی بر فراز حریم هوایی آمریکا را اعلام می‌کنم پس بیایید به کاری که متحدانمان انجام داده‌اند بپیوندیم.‌

- وی سپس با تهدید پوتین گفت: «جهان آزاد، کشورهای اروپایی و حتی کشورهایی چون سوئیس تحریم روسیه را شروع کرده‌اند. ما و متحدانمان تحریم‌های شدیدی را علیه روسیه اعمال می‌کنیم و دسترسی این کشور به فناوری های مدرن را مسدود می‌کنیم».

- جو بایدن: «امروز با عزمی تسلیم ناپذیر با یکدیگر ملاقات می‌کنیم و همیشه آزادی بر استبداد پیروز است.

- بایدن: «مردم اوکراین، مقاومت مقتدرانه‌ای در مقابل نیروهای روسیه از خود نشان دادند و همه مردم به سرباز تبدیل شدند».

- بایدن در خصوص مشارکت در حمایت از کشورهای عضو ناتو گفت: «ما نیروهای زمینی، اسکادران‌های هوایی و استقرار کشتی‌ها را برای محافظت از کشورهای ناتو از جمله لهستان، رومانی، لتونی، لیتوانی و استونی و....بسیج کرده‌ایم و همانطور که شفاف گفتم، ایالات متحده و همپیمانان ما با تمامی نیروی قدرت جمعی ما، از هر وجب از قلمرو که قلمرو ناتو است دفاع خواهد کرد».

- رئیس‌جمهور آمریکا: «[پوتین] فکر می‌کرد می‌تواند وارد اوکراین شود و جهان نیز خود را از این موضوع کنار بکشد اما در عوض با دیواری از قدرتی که تصورش را نمی‌کرد، روبرو شد».

- بایدن: پوتین خشونت و هرج و مرج به راه انداخته است اما در عین حال که دستاوردهایی را در میدان نبرد به دست می‌آورد، در طولانی‌مدت هزینه‌ بالایی را پرداخت خواهد کرد.

- وی ادامه داد: «جنگ پوتین با قصد قبلی و بی‌دلیل بوده است زیرا رئیس‌جمهور روسیه تلاش‌های دیپلماتیک را رد کرد و فکر کرد که غرب و ناتو پاسخ نمی‌دهند».

- بایدن به طور غیرمستقیم پوتین را دیکتاتور خطاب کرد و گفت: «در سراسر تاریخ ما این درس را آموخته‌ایم که وقتی دیکتاتورها برای تهاجم‌های خود هزینه نپردازند، هرج و مرج بیشتری را موجب می‌شوند».

- جو بایدن، رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با دستور حمله نظامی به کشور همسایه‌اش، "به شدت اشتباه محاسباتی" کرد و تلاش دارد تا «پایه‌های جهان آزاد را متزلزل کند».

- «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در اولین سخنرانی «وضعیت کشور» آمریکا یا همان نطق سالانه در کنگره آمریکا با لحنی تند از عملیات نظامی ویژه روسیه انتقاد کرد و گفت که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با صدور دستور عملیات نظامی به اوکراین، «به شدت اشتباه محاسباتی کرد».

بایدن: پوتین باید برای حمله به اوکراین هزینه بدهد

- قیمت نفت خام برنت برای اولین بار از سال ۲۰۱۴ به ۱۱۰ دلار در هر بشکه رسید. 

- وزارت دفاع اوکراین: حملاتی که از بلاروس به اوکراین انجام شد، تأسیسات نظامی و سکوهای موشکی را هدف قرار داد.

- وزارت دفاع اوکراین: بلاروس به منظور آمادگی برای مشارکت در حمله به کی‌یف، سلاح و نیرو در خاک خود مستقر می‌کند.

- وزارت دفاع اوکراین اعلام کرده است که روسیه به یک بیمارستان نظامی در «خارکیف» حمله هوایی کرده است و پس از آن صدای تیراندازی شنیده شده است

 

اوکراین: ۵۳۰۰ نظامی روس از آغاز حمله به اوکراین کشته شدند

فرمانده نیروهای مسلح اوکراین می‌گوید که از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفندماه) تا ۲۸ فوریه (۹ اسفند ماه)، پنج هزار و ۳۰۰ نظامی روس کشته شده‌اند.

 

اعلام آمادگی اتباع ژاپن برای نبرد در کنار اوکراین

روزنامه «ماینیچی» ژاپن به نقل از یک منبع در سفارت اوکراین در توکیو گزارش کرد که در پی درخواست «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین برای پیوستن اتباع خارجی به نبرد علیه روسیه، حدود ۷۰ داوطلب از ژاپن از جمله ۵۰ نظامی سابق نیروهای دفاع شخصی برای پیوستن به اوکراین برای مقابله با روسیه اعلام آمادگی کردند.

جنگ روسیه و اوکراین

 

بوئینگ عملیات پشتیبانی فنی را برای هواپیماهای روسیه تعلیق کرد

پس از آنکه چندین کشور غربی در پی عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، حریم هوایی خود را به روی پروازهای روسیه بستند، شرکت هواپیمایی بوئینگ اعلام کرد که عملیات‌ پشتیبانی فنی خود را برای هواپیماهای متعلق به خطوط هوایی روسیه به حالت تعلیق درمی‌آورد.

یکی از سخنگویان بوئینگ روز گذشته (سه شنبه) اعلام کرد: «ما عملیات‌های مهم در مسکو را تعلیق کرده‌ایم و موقتاً دفتر خود در کی‌یف پایتخت اوکراین را تعطیل کرده‌ایم».

 

مشاور وزیر کشور اوکراین: در حمله هوایی روسیه به شهر «ژیتومیر»، چهار نفر کشته شدند

مشاور وزیر کشور اوکراین در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که چهار نفر از جمله یک کودک در حمله موشک کروز روز گذشته (سه‌شنبه) روسیه به نزدیکی یک پایگاه هوایی شهر «ژیتومیر» واقع در غرب کی‌یف اوکراین کشته شدند.

 

فرماندار «خارکیف»: ۲۱ نفر در حملات روسیه کشته شده‌اند

فرماندار خارکیف در شرق اوکراین مدعی شده در گلوله‌باران این شهر توسط نیروهای روسیه، ۲۱ نفر کشته و ۱۱۲ نفر دیگر مجروح شده‌اند.

 

تلاش روسیه برای محاصره کی‌یف

ستاد کل ارتش اوکراین: نیروهای روسیه در تلاش هستند کی‌یف را از شمال و شمال‌غرب محاصره کنند.

 

تل‌آویو، آوارگان اوکراینی را طرد کرد

سفیر اوکراین در فلسطین اشغالی گفته ده‌ها آواره اوکراینی که قصد ورود به  سرزمین‌های اشغالی را داشتند از فرودگاه «بن‌گوریون» تل‌آویو عودت داده شدند.

«یوگنی کورنیچوک» گفته از این پناهجویان ضمانت‌هایی ما بین سه تا ۶ هزار دلار درخواست می‌شود و این واقعا سخت است.

 

روسیه: کنترل «خرسون» را به دست گرفتیم

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروهای مسلح این کشور کنترل کامل شهر «خرسون» در جنوب اوکراین را به دست گرفتند.

وزارت دفاع روسیه: ۱۵۰۲ تأسیسات زیرساخت نظامی اوکراین منهدم و پخش تلویزیونی اوکراین مختل شده است.

وزارت دفاع روسیه: نیروهای اوکراینی در توکمان و واسیلوکا تسلیم و متعهد شدند که دیگر در نبردها علیه روسیه مشارکت نکنند.

 

خروج ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا از «خارکیف» و «خرسون» اوکراین

در پی ادامه درگیری‌های نظامی در اوکراین، ناظران «سازمان امنیت و همکاری اروپا» از خارکیف و خرسون خارج شدند. آن‌ها پیش‌تر از لوهانسک و دونتسک خارج شده بودند.

 

زلنسکی: برای پیوستن به اتحادیه اروپا به حمایت بیشتری نیاز داریم

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین: ۶ هزار سرباز روس در ۶ روز درگیری کشته شدند و روسیه نمی تواند با بمب و بمباران و موشک در جنگ اوکراین پیروز شود.

زلنسکی: برای پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا به حمایت بیشتری نیاز داریم و هم‌اکنون زمان بی‌طرفی نیست.

 

روسیه: نیروهای اوکراینی در ۲ شهر تسلیم شدند​

وزارت دفاع روسیه: نیروهای اوکراینی در «توکمان» و «واسیلوکا» تسلیم و متعهد شدند که دیگر در نبردها مشارکت نکنند.

 

اوکراین: موشک و پهپاد‌های بیشتری دریافت می‌کنیم

«الکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین روز چهارشنبه گفت که این کشور قرار است موشک‌های استینگر و جاولین را از خارج و همچنین محموله دیگری از پهپادهای ترکیه دریافت کند.

 

اعلام بی‌طرفی اداره کانال سوئز از بحران روسیه-اوکراین

اداره کانال سوئز پس از انتشار گزارش‌هایی در خصوص درخواست آمریکا از مصر برای بستن این مسیر آبی به روی روسیه، بی‌طرفی خود را اعلام کرد.

 

ریانووستی: هنوز زمان مذاکرات روسیه و اوکراین معین نشده است

خبرگزاری روسی ریانووستی به نقل از یک منبع گزار ش کرد که مذاکرات میان روسیه و اوکراین برگزار خواهد شد اما هنوز زمان آن معین نشده است و ممکن است غروب دوم مارس (۱۱ اسفند ماه) برگزار شود.

 

نفت ۱۱۱ دلار شد

قیمت نفت در بازارهای جهانی به دنبال تحریم بانک های روسی و نگرانی از اختلال در عرضه نفت به بالای ۱۱۱دلار در هر بشکه رسید.

 

تعلیق فعالیت «ایرباس» در روسیه

شرکت ایرباس خدمات پشتیبانی خطوط هوایی روسیه و تأمین قطعات یدکی به هواپیماهای متعلق به روسیه را به حال تعلیق درآورد.

 

کی‌یف: عملیات ترور زلنسکی خنثی شد

رئیس شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین مدعی شده یک جوخه کماندوی چچنی که قصد ترور رئیس‌جمهور این کشور را داشت، منهدم شد.

 

اوکراین: حمله روسیه به دانشگاه و اداره پلیس خارکیف ۳ کشته برجای گذاشت

اورژانس اوکراین: در حمله موشکی روسیه به ساختمان اداره پلیس و دانشگاه ملی در خارکیف، دست‌کم سه نفر کشته شدند.

 

بلاروس: مقدمات نشست روسیه و اوکراین نهایی شده است

وزارت خارجه بلاروس اعلام کرد که مقدمات نهایی مذاکرات روسیه و اوکراین نهایی شده است.

 

برداشته شدن پرچم اوکراین از ساختمان سفارت کی‌یف در مسکو

خبرگزاری «ریانووستی» با انتشار ویدئویی نوشت: پرچم اوکراین از ساختمان سفارت کی‌یف در مسکو برداشته شد.

 

سفیر ایران در کی‌یف: هموطنان ایرانی در سلامت کامل هستند

«منوچهر مرادی»: به خدمات خود برای اعزام آخرین نفر از ایرانیانی که مایل به خروج از اوکراین هستند، ادامه می‌دهیم.

 

جنگ جهانی سوم اتمی و فاجعه‌بار است

 

روسیه خروج سرمایه‌های خارجی از این کشور را متوقف کرد

نخست وزیر روسیه در واکنش به تحریم های غرب اعلام کرد: روسیه به صورت موقت خروج سرمایه‌های خارجی از این کشور را متوقف کرده است.

 

تجمع نیروهای روس در نزدیکی کی‌یف

شهردار کی‌یف: نیروهای روسی در نزدیکی پایتخت تجمع کرده‌اند و درگیری‌ها در بوچا و گوستومل ادامه دارد.

 

توافق اتحادیه اروپا برای تحریم بلاروس

نماینده دائم فرانسه در اتحادیه اروپا اعلام کرد که نمایندگان این اتحادیه در خصوص تحریم‌های جدید علیه بلاروس توافق کردند و قرار است شماری از مقامات و شرکت‌های بلاروسی را تحریم کنند.

 

کاهش تولیدات خودروی نیسان در روسیه

شرکت ژاپنی نیسان تولیدات خودرو در روسیه را کاهش داد اما اعلام کرد که همچنان به تولید و فروش خودرو در این کشور ادامه می‌دهد.

 

- وزیر خارجه ترکیه گفته روسیه موافقت کرده درخواست عبور آن‌‌دسته از کشتی‌های خود از این تنگه‌ها را که در ناوگان دریای سیاه ثبت نشده‌اند، پس بگیرد.

 

استقبال آلمان از تصمیم ترکیه درباره کشتی‌های روسی

وزارت خارجه آلمان از نقش ترکیه به‌عنوان اداره‌کننده تنگه‌های منتهی به دریای سیاه (بُسفر و داردانل) «در زمان‌های دشوار و جنگ» قدردانی کرد.

 

سوریه: گسترش ناتو ثبات جهانی را تهدید می‌کند

وزیر امور خارجه سوریه: گسترش ناتو ثبات جهانی را تهدی.ی‌کند، خطر راه‌اندازی یک رقابت تسلیحاتی را به همراه دارد و خطرات جنگ در مقیاس بزرگ از جمله جنگ اتمی را افزایش می‌دهد.

 

سازمان ملل: ۸۳۶ هزار پناهجو از اوکراین گریخته‌اند

سازمان ملل اعلام کرده است که در نتیجه درگیری‌ها، حدود ۸۳۶۰۰۰ پناهجو از اوکراین گریخته‌اند.

 

کی‌یف: ۲۰۰۰ اوکراینی کشته شدند

سرویس امور اضطراری اوکراین: از آغاز حمله روسیه به این کشور بیش از ۲۰۰۰ اوکراینی کشته و ۴۰۰ آتش مهار شده است.

 

اعلام آمادگی اوکراین برای دور دوم مذاکره با روسیه

وزیر خارجه اوکراین: کی‌یف برای دور دوم مذاکره با روسیه و نه پذیرش اولتیماتوم آماده است.

 

خبرها درباره مذاکره اوکراین-روسیه

سخنگوی کرملین: هیأت روس عصر امروز در محل مذاکرات منتظر مذاکره‌کنندگان اوکراینی خواهد بود.

وزیر خارجه اوکراین: کی‌یف برای دور دوم مذاکره با روسیه و نه پذیرش اولتیماتوم آماده است.

 

چین: به تحریم‌ها علیه روسیه نمی‌پیوندیم

رئیس کمیته نظارت بر بانکداری و بیمه چین گفت پکن به تحریم‌های یک‌جانبه علیه روسیه نمی‌پیوندد و به همکاری عادی با طرف‌های مربوطه ادامه می‌دهد.

 

سفیر روسیه: احتمال قطع روابط دیپلماتیک مسکو و لندن وجود دارد

«آندری کلین» سفیر روسیه در انگلیس از احتمال قطع روابط دیپماتیک مسکو و لندن خبر داد و گفت که تحریم‌های انگلیس علیه روسیه احتمالاً به تعطیلی سفارتخانه روسیه منجر شود و مسکو نیز اقدام متقابل انجام می‌دهد.

وی در این خصوص گفت: «اگر سفارتخانه مجبور به تعطیلی شود،مسکو نیز دستور تعطیلی سفارت انگلیس در روسیه را صادر می‌کند و عملاً روابط دیپلماتیکی بین دو کشور قطع می‌شود».

 

اقدام اتحادیه اروپا علیه راشاتودی و اسپوتنیک

اسپوتنیک گزارش کرد که اتحادیه اروپا پخش و توزیع محتوای "اسپوتنیک" و "راشا تودی" را در اروپا ممنوع کرده است.

 

ورود اولین گروه از داوطلبان به اوکراین برای نبرد با روسیه

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش کرد که اولین گروه از مزدوران خارجی وارد اوکراین شدند تا در خصومت‌ها علیه ارتش روسیه مشارکت کنند.

پایگاه «وایس» ویدئویی از یک سرباز سابق نیروی هوایی انگلیس منتشر کرده که از یک ایست‌بازرسی در غرب اوکراین عبور می‌کند.

 

اوکراین: دو جنگنده روس بر فراز کی‌یف سرنگون شدند

نیروی هوایی اوکراین: دو جنگنده روسی در جریان نبرد شدید هوایی در آسمان کی‌یف سرنگون شدند.

 

مسکو خواهان حل مسائل با ناتو از طریق تدابیر سیاسی است

وزارت خارجه روسیه اعلام کرده است که مسکو برای حل مسائل با ناتو خواهان تدابیر سیاسی و نه نظامی است.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که تهدید درگیری مستقیم بین ناتو و روسیه وجود دارد.

وزارت خارجه روسیه: امتناع برلین از پروژه «نورد استریم ۲» منجر به افزایش سریع قیمت گاز در اروپا منجر خواهد شد.

 

جانسون: پوتین باید در دادگاه کیفری بین‌المللی تحت تعقیب قرار گیرد

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس: ما از همه کشورها می خواهیم در محکومیت روسیه در سازمان ملل به ما بپیوندند.

- جانسون: هر اقدام لازم برای تسریع ارسال سلاح های دفاعی به اوکراین انجام خواهیم داد.

- جانسون: عملیات روسیه در اوکراین می تواند جنایت جنگی باشد و ما باید تلاش کنیم تا پوتین در دادگاه کیفری بین المللی تحت تعقیب قرار گیرد.

- جانسون از همه کشورهای عضو سازمان ملل خواست تا خواستار خروج روسیه از اوکراین شوند.

 

اوکراین: ۲۰۰۰ نفر تاکنون کشته‌اند

سرویس امور اضطراری اوکراین مدعی شده از آغاز حمله روسیه به این کشور، بیش از ۲۰۰۰ اوکراینی کشته‌اند.

سازمان ملل هم اعلام کرده در نتیجه درگیری‌ها، حدود ۸۳۶ هزار نفر از اوکراین گریخته‌اند.

 

کمیسیونر اتحادیه اروپا: جنگ اوکراین اقتصاد اروپا را تضعیف می‌کند

«پائولو جنتیلونی» نخست‌وزیر ایتالیا و کمیسیونر اتحادیه اروپا در امور اقتصادی امروز (چهارشنبه) تصریح کرد که کمیسیون اروپا انتظار دارد که عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین به تضعیف توسعه اقتصادی اتحادیه اروپا منجر شود.

وی در این خصوص گفت: «این جنگ قطعاً مسیر بهبود و رشد اقتصادی ما را تضعیف می‌کند. هم‌اکنون منتظر پیامدهای آن هستیم».

 

آمریکا به‌دنبال تشدید چشمگیر تحریم‌ها؛ سرمایه‌داران روس در اولویت

روزنامه «واشنگتن‌پست» نوشته کاخ سفید در تدارک هدف قرار دادن تعدادی از سرمایه‌داران روس است که به ادعای آن‌ها، نزدیک به حلقه پوتین هستند.

مثلاً، کاخ سفید در حال ارزیابی اعمال تحریم علیه «آلیشر عثمانوف» مالک شرکت آهن وفولاد است که ارزش سرمایه او ۱۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

 

سناتور آمریکایی: اشتباهات بایدن به وضع فعلی اوکراین منجر شد

«تد کروز» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی درباره سخنرانی بایدن در کنگره گفت: درباره اوکراین، او به حمله روسیه اشاره کرد ولی یک کلمه درباره ضعف فاجعه‌بار دولتش، خروج مفتضحانه از افعانستان یا تصمیم به اعمال معافیت تحریمی برای پروژه «نورد استریم-۲» حرفی نزد. این دو عامل حمله به اوکراین را موجب شدند.

 

ترکیه ارتش اوکراین را مجددا به پهپادهای «بیرقدار» مجهز می‌کند

مقام‌های ارشد اوکراینی گفتند که قرار است موشک‌های «استینگر»، «جاولین» و همچنین محموله دیگری از پهپادهای بیرقدار ساخت ترکیه را دریافت کنند.

 

اوکراین: کشورهایی به روسیه برای دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کنند

«دیمیتری کولبا» وزیر خارجه اوکراین: روسیه به‌دنبال راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌هاست و کشورهایی هستند که از آن حمایت می‌کنند. تسلیحاتی از ۱۹ کشور برای ما ارسال شده است.

 

گروسی: انتظار حمله به تأسیسات هسته‌ای اوکراین را نداریم

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد :ما انتظار هیچ حمله‌ای به تأسیسات هسته‌ای اوکراین را نداریم.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه