English

نگرانی چین از بازنگری معاهده دفاعی آمریکا و فیلیپین

طبق گفته‌های وزیر دفاع فیلیپین، چین با تلاش‌های این کشور برای بازنگری معاهده دفاعی ۷۰ ساله خود با آمریکا مخالف بوده و بیم آن دارد که این بازنگری تلاشی در جهت مهار رشد چین شود.

نگرانی چین از بازنگری معاهده دفاعی آمریکا و فیلیپین

به گزارش خبرگزاری موج و به نقل از رویترز،‌ فیلیپین مایل به بازنگری پیمان دفاع متقابل (ام دی تی) است تا مشخص شود که ایالات متحده در صورت حمله به متحد خود، فیلیپین، تا چه حد از آن محافظت و دفاع می‌کند.

دلفین لورنزانا ، وزیر دفاع فیلیپین، اما در رویدادی به مناسبت هفتادمین سالگرد ام دی تی، گفت که یک دیپلمات سابق چینی از او خواسته است که از این کار صرف نظر کند. وی در این باره گفت: علیرغم اینکه آمریکا از ایده بازنگری این معاهده استقبال کرده، یک طرف خارجی نظر مخالفی دارد.

لورنزانا افزود: در سال ۲۰۱۸ سفیر سابق چین به سراغ من آمد و گفت: لطفاً با ام دی تی کاری نداشته و آن را همانطور که هست بگذارید. وقتی دلیل این خواسته را از او جویا شدم، وی عنوان کرد که هرگونه تلاش برای بازنگری در متن این معاهده توسط دولت چین به عنوان اقدامی برای مهار رشد چین تلقی می‌شود.

وزیر دفاع در پاسخ به این سوال که به این خواسته چه واکنشی نشان داده گفت: فقط به او نگاه کردم و لبخند زدم.

تلاش برای شفاف‌سازی تعهد واشنگتن در شرایطی صورت می‌گیرد که دارایی‌های دریایی چین در مناطق مورد مناقشه در دریای چین جنوبی افزایش یافته است، دارایی‌هایی که در میان آنها یک ناوگان ماهیگیری عظیم در نزدیکی جزایر مصنوعی ساخت چین است که فیلیپین آن‌ها را شبه نظامیانی تحت پوشش ماهیگیر می‌داند.

فیلیپین اعتراضات دیپلماتیک بسیاری در مورد این شبه نظامیان ارائه کرده و اعلام کرده است که روز پنجشنبه نیز اعتراض دیگری را ارائه خواهد کرد.

طی این اتحاد که ۷۰ سال است برقرار بوده، نیروهای آمریکایی با حضور چرخشی در فیلیپین، به تمرینات مشترک، مبادلات اطلاعاتی و انتقال سخت افزار می‌پردازند.

لورنزانا با بیان اینکه تقویت این توافق، به وضوح در جهت منافع چین نیست، افزود: چینی‌ها با تکیه بر جزایر مصنوعی خود چندان عجله‌ای برای حل و فصل این مساله ندارند. آن ها می‌دانند که درصورت تجاوز از حقوق خود، این معاهده وارد فاز اجرایی می شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه