English

توافق پوتین و شی جین پینگ برای تمدید پیمان حسن همجواری

رئیس‌جمهور چین و همتای روس وی در تماسی ویدئویی، توافق کردند پیمان حسن همجواری و همکاری دوستانه میان دو کشور را در بیستمین سالگرد آن تمدید کنند.

توافق پوتین و شی جین پینگ برای تمدید پیمان حسن همجواری

به گزارش خبرگزاری موج، « شی جین پینگ » رئیس‌جمهور چین و « ولادیمیر پوتین » همتای روس وی امروز (دوشنبه) به صورت ویدئویی با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

این گفت‌وگو سه روز قبل از صدمین سالگرد حزب کمونیست چین و به مناسبت بیستمین سالگرد امضای پیمان حسن همجواری و همکاری دوستانه میان دو کشور انجام شد.

به گزارش روزنامه «گلوبال تایمز» چین، دو رئیس‌جمهور در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند چین و روسیه توافق کردند که این پیمان را تمدید کنند.

رئیس جمهور چین در این خصوص گفت: همکاری روسیه و چین تحرکی مثبت را به جامعه بین‌المللی در زمانی که جهان دستخوش تحولاتی ژرف است و توسعه انسانیت با بحران‌های متعدد روبروست، تزریق می‌کند. همکاری چین و روسیه نمونه‌ای از نوع جدید روابط بین‌الملل است.

وی افزود: این پیمان با منافع هر دو کشور مطابقت دارد، مضامین همیشگی صلح و توسعه را منعکس می‌کند و مثالی بارز از روابط بین‌المللی و جوامع با آینده مشترک برای بشر است.

به گفته تحلیلگران، تعاملات مکرر بین روسای‌جمهور دو کشور چین و روسیه نشان دهنده اعتماد دوجانبه در حال تعمیق میان آن‌ها و ضربه محکمی به تلاش‌های غرب برای ایجاد تفرقه در روابط دوستانه دو کشور است.

«وانگ یی» وزیر خارجه چی هم اخیراً در مصاحبه با رسانه‌های دولتی این کشور گفت چین و روسیه مصمم هستند رابطه همسایه‌وار مثال زدنی در سال جدید را ادامه دهند و پکن حد و مرزی در میزان پیشرفت این همکاری استراتژیک دوجانبه نمی‌بیند.

 بر اساس نتایج یک نظرسنجی، مردم چین برای روابط مسکو و پکن بسیار بیشتر از روابط پکن و واشنگتن اهمیت قائل هستند.

نتایج نظرسنجی جدیدی که در روزنامه «گلوبال تایمز» چین منتشر شد نشان داد بیش از نیمی از مردم چین، مسکو را مهم‌ترین متحد پکن می‌دانند.

«دایو دامینگ» کارشناس مطالعات آمریکا در دانشگاه «رِنمین» چین معتقد است نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که «اقدامات یکجانبه دولت آمریکا در قبال چین با هدف آسیب به روابط دوجانبه به طور جدی موجب رنجش مردم چین شده است».

پکن در حال حاضر به مهم‌ترین شریک تجاری مسکو بدل شده و اختلافات مشترک این دو کشور با اتحادیه اروپا و آمریکا نقش بزرگی در نزدیک‌تر شدن روابط روسیه و چین داشته است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه