English

سازمان ملل:

بیش از ۲۳۰ هزارنفر در میانمار از زمان کودتا آواره شده‌اند

سازمان ملل با ابراز نگرانی از گسترش درگیری‌ها و جنگ داخلی در میانمار گزارش داد که از زمان کودتا در این کشور بیش از 230 هزار نفر آواره شده‌اند.

بیش از 230 هزارنفر در میانمار از زمان کودتا آواره شده‌اند

به گزارش خبرگزاری موج، سازمان ملل روز پنج شنبه در گزارشی اعلام کرد که از زمان وقوع کودتا در میانمار و وقوع جنگ داخلی در این کشور بیش از 230 هزار نفر آواره شده‌اند.

براساس گزارش سی ان ان، سازمان ملل همچنین از مسلح شدن اقلیتهای قومی، کشته شدن غیرنظامیان و گسترده شدن درگیریهای داخلی در میانمار هشدار داده است.

وقوع کودتای نظامیان علیه دولت قانونی میانمار در اول فوریه 2021، باعث خشم مردم و اعتراضات گسترده، کشتار و بمبگذاری و درگیریهای مسلحانه در چندین جبهه بین ارتش و گروههای قومی و مدنی جدید شده است.

دفتر سازمان ملل در امور هماهنگیهای بشردوستانه در گزارش خود آورده است، اقدامات امدادی برای تسهیل شرایط ادامه دارد اما تنشهای مسلحانه، خشونت و ناامنی در کشور موانعی را ایجاد کرده است. 177 هزار نفر در ایالت کارن در مرز تایلند آواره شدند، (103 هزار نفر فقط در یک ماه گذشته) و حدود 20 هزار نفر دیگر نیز در ایالت چین در مرز هند و چندین هزار نفر دیگر نیز در ایالت کاچین در کمپهای آوارگان اسکان داده شده‌اند.

«اتحاد ملی کارن» که قدیمیترین گروه مسلح قومیتی در میانمار است نیز درباره افزایش فوق‌العاده استفاده از زور از سوی ارتش این کشور و کشته شدن غیرنظامیان بی گناه در سراسر کشور هشدار داده است.

این گروه همچنین اعلام کرده است که به جنگ خود با دیکتاتوری نظامیان ادامه خواهد داد.

در حالیکه سرکوب معترضان توسط نظامیان کودتاچی در میانمار همچنان ادامه دارد، «انجمن حمایت از زندانیان سیاسی میانمار» (AAPP) اعلام کرد که از زمان شروع کودتا بیش از 880 نفر در جریان اعتراضات کشته شده‌اند.

روز اول فوریه 2021 ارتش میانمار با برکنار و بازداشت کردن مقامات ارشد دولت منتخب این کشور به بهانه تقلب در انتخابات، یک سال وضعیت اضطراری اعلام کرد. وقوع کودتا در این کشور باعث اعتراضات گسترده در سراسر این کشور شد که همچنان ادامه دارد.

«آنگ سان سوچی» رهبر حزب حاکم میانمار در بازداشت به سر می‌برد و قرار است به زودی در دادگاه حاضر و محاکمه شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی