English

استفاده جمهوری آذربایجان از پهپادهای اسرائیلی در جنگ قره‌باغ

رئیس جمهوری آذربایجان استفاده این کشور از پهپادهای انتحاری اسرائیلی در جنگ قره‌باغ را تایید کرد.

استفاده جمهوری آذربایجان از پهپادهای اسرائیلی در جنگ قره‌باغ

به گزارش خبرگزاری موج، جمهوری آذربایجان در حمله به نیروهای ارمنی در منطقه قره‌باغ از پهپادهای انتحاری ساخت اسرائیل استفاده می‌کند، وبسایت آکسیوس با انتشار گزارشی در این باره نوشت: حکمت حاجی‌اف، مشاور امور بین‌المللی الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان با تائید استفاده ارتش این کشور از پهپادهای انتحاری هاروپ گفت: «مهندسان اسرائیلی باید برای چنین تولیدی به خود افتخار کنند.»

حدود ۶۰ درصد تسلیحات ارتش آذربایجان محصول اسرائیل است. در مقابل، آذربایجان سهم بزرگی در تامین نفت اسرائیل دارد.

در روزهای گذشته انتشار تصاویر انهدام ادوات جنگی ارتش ارمنستان و کشتار سربازان این کشور با استفاده از پهپاد، عملا به یکی از ابزار تبلیغات سیاسی-نظامی جمهوری آذربایجان تبدیل شده است.

حاجی‌اف می‌گوید: اگر ارمنستان از پهپادهای ما وحشت دارد، باید «مناطق اشغالی» را ترک کند.

به گزارش یورونیوز هفته گذشته و همزمان با دور اخیر درگیری‌های نظامی در قره‌باغ اخبار متعددی از افزایش بی‌سابقه پروازهای باری از فرودگاه‌های نظامی اسرائیل به آذربایجان منتشر شده است.

مشاور امور بین‌المللی الهام علی‌اف، با وجود تلاش برای پاسخ ندادن به پرسشی در این‌باره گفت: «شاید محموله هواپیماها میوه و سبزی باشد... به هر حال این پروازها در چارچوب روابط بلند مدت دو طرف انجام می‌شوند.»

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی با وجود روابط بسیار نزدیک نظامی، اقتصادی و دیپلماتیک با آذربایجان هرگز درباره جنگ اخیر در منطقه قره‌باغ موضعی اتخاذ نکرده است. به گزارش تایمز اسرائیل حاجی‌اف درباره این «انفعال دیپلماتیک» گفت: «آذربایجان و اسرائیل به خوبی شرایط را درک می‌کنند.»

در همین حال دبیرکل سازمان ملل متحد در پی شدت گرفتن نبردها در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ در خاک آذربایجان، بار دیگر خواستار توقف فوری خصومت‌ها شد.

آنتونیو گوترش با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف از اینکه طرفین مخاصمه به رغم درخواست‌های مکرر و قوی از سوی جامعه بین‌الملل همچنان به عملیات و رویارویی نظامی ادامه می‌دهند خواستار برقراری فوری آتش‌بس در منطقه قره‌باغ شد.

گوترش با اعلام اینکه «مناقشه قره‌باغ راه حل نظامی ندارد» از گفتگو و مذاکره به عنوان تنها راه دستیابی به راه حلی پایدار برای این بحران نام برد و تاکید کرد که ادامه خصومت‌ها تنها افزایش رنج‌ها و آلام انسانی را به همراه خواهد داشت.

دبیر کل سازمان ملل متحد با دعوت از کلیه طرف‌ها به رعایت حقوق انسان‌ها و احترام به قوانین بین‌المللی به رهبران دو طرف اصلی مناقشه یادآور شده که غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی باید همواره از گزند درگیری‌ها به دور باشند و محافظت شوند.

گوترش در حالی بر حفاظت از جان غیرنظامیان تاکید کرده که دو طرف از همان ابتدای دور تازه درگیری‌های نظامی بر سر مالکیت قره‌باغ در روز ۲۷ سپتامبر از جان باختن تعدادی غیرنظامی خبر داده بودند.

نبردها میان دو طرف روز جمعه دوم اکتبر به نحوی شدت گرفت که گمان می‌رود دست کم تعداد زیادی غیرنظامی در جریان آن زخمی شده ‌باشند.

مقامات ارمنستان در این خصوص از بمباران مرکز جمهوری خودخوانده آرتساخ در قره‌باغ توسط ارتش آذربایجان خبرداده و تاکید کردند که حملات جدا از به جا گذاشتن خسارات سنگین به زخمی شدن شماری از غیرنظامیان منجر شده است.

از سوی دیگر دیده‌بان حقوق بشر سوریه، سازمانی غیردولتی که با استناد به منابع محلی تحولات این کشور را رصد می‌کند با انتشار اطلاعیه‌ای مدعی شد که دست کم ۲۸ جنگجوی سوری هوادار ترکیه طی نبردهای شش روز گذشته در منطقه قره‌باغ کشته شده‌اند.

دیده بان حقوق بشر سوریه در این اطلاعیه تصریح کرده که قربانیان بخشی از ۸۵۰ جنگجوی شورشی و وفادار به آنکارا بودند که به ابتکار ترکیه از شمال استان حلب برای یاری رساندن به نیروهای ارتش آذربایجان به منطقه نبرد در قره‌باغ اعزام شده بودند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه پیش از این مداخله ترکیه در این مناقشه را محکوم کرده و آنکارا را به اعزام جنگجویان افراطی از سوریه به قره‌باغ متهم کرده بود.

ناگورنو قره‌باغ، منطقه‌ای خودمختار و اغلب ارمنی‌نشین در خاک آذربایجان است. فروپاشی شوروی سابق و اعلام استقلال این منطقه زمینه وقوع جنگ و مناقشه‌ای دیرین میان دو کشور همسایه آذربایجان و ارمنستان را فراهم کرد. نبردهای نظامی میان دو کشور اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود میلادی حدود ۳۰ هزار کشته برجای گذشته بود.

بر اساس آمار اولیه که از روز یکشنبه تاکنون منتشرشده، در دور تازه این درگیری‌ها ۱۹۰نفر کشته شده‌اند که ۱۵۸ تن از آنها را جدایی‌طلبان ارمنی تشکیل می‌دهند. آذربایجان هنوز آماری از کشته شدگان احتمالی در صفوف نظامیان خود منتشر نکرده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه