English

بازداشت اساتید دانشگاه سودان/تظاهرات در خارطوم ادامه دارد

مسئولان امنیتی سودان تعدادی از اساتید دانشگاه خارطوم را بازداشت کردند.

بازداشت اساتید دانشگاه سودان/تظاهرات در خارطوم ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری موج، بازداشت استادان دانشگاه خارطوم درحالی صورت گرفت که شمال سودان شاهد موج جدیدی از تظاهرات ضد دولتی بود. به گفته شاهدان عینی نیروهای امنیتی مانع خروج استادان و کارمندان دانشگاه خارطوم به خارج از دانشگاه شدند و هشت تن از آن‌ها را بازداشت کردند. این اولین باری است که قدیمی‌ترین نهاد آموزشی سودان در اعتراضات شرکت می‌کند.

نیروهای امنیتی سودان بقیه تظاهرکنندگان را مجبور کردند به داخل دانشگاه بازگردند. این نیروها برای سه ساعت دانشگاه را که حدود ۱۰۰ استاد و کارمند در آنجا بودند، محاصره کردند.

پلیس سودان روز یکشنبه برای متفرق کردن تظاهرکنندگان در خارطوم از گاز اشک‌آور استفاده کرد. تظاهرکنندگان در حال حرکت به سمت کاخ ریاست‌جمهوری سودان بودند.

جمعیت شاغلان سودانی که شامل پزشکان، مدرسان و مهندسان است از حامیانش خواسته بود یکشنبه راهپیمایی را به سمت کاخ ریاست جمهوری با هدف فشار آوردن بر عمر البشیر برای کناره‌گیری از قدرت برگزار کنند.

تظاهرکنندگان قصد داشتند یادداشتی را درباره لزوم کناره‌گیری عمر البشیر از قدرت به کاخ ریاست‌جمهوری تحویل بدهند اما پلیس سودان مانع از این اقدام شد و تظاهرکنندگان را متفرق کرد.

دستگاه امنیتی سودان از آغاز تظاهرات تعداد زیادی از رهبران مخالف و فعالان و روزنامه‌نگاران را بازداشت کرده‌ است. اقتصاد سودان با مشکلات زیادی مواجه است و میانگین تورم در این کشور به خاطر از دست دادن ۷۰ درصد درآمدهای نفتی بالا رفته است.

در همین راستا، احزاب سیاسی عضو دولت سودان اعلام کردند که چهارشنبه راهپیمایی را در خارطوم برگزار خواهند کرد.

بحر ادریس ابوقرده، رئیس حزب آزادی و عدالت اعلام کرد که این راهپیمایی در میدان الخضراء و در راستای تقویت اصول وحدت و تجدید وفای به عهد و اجرای وعده‌ها برگزار خواهد شد. در همین حال عمر البشیر فردا(سه‌شنبه) به شهر عطبره که "مهد" اعتراضات علیه وضعیت اقتصادی بوده است، سفر خواهد کرد.  این دومین سفر البشیر به استان‌های معترض سودان است. البشیر پیشتر نیز به استان الجزیره سفر کرده بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی