English

آیا اعترافات مشاور امنیت ملی سابق مقام ترامپ را به خطر می‌اندازد؟

خودزنی فلین!

اعترافات و اعلام همکاری مایکل فلین با رابرت مولر، نقطه عطف جدیدی در پرونده تحقیقات درباره تبانی احتمالی میان کمپین ترامپ و روسیه به حساب می آید.

خودزنی فلین!

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج «مایکل فلین»، مشاور امنیت ملی پیشین ترامپ پس از اقرار به‌دروغ گفتن به مقامات اف.بی.آی، اعلام کرده با «رابرت مولر»، بازپرس ویژه پرونده تبانی احتمالی کمپین ترامپ با روس‌ها همکاری خواهد کرد. این موضوع باعث شده از یکسو برخی رسانه‌ها از به مخاطره افتادن ریاست جمهوری ترامپ با دامنه‌دارتر شدن اعترافات فلین خبر دهند و از سوی دیگر برخی واکنش‌های رئیس‌جمهور آمریکا نیز نسبت به قبل ضدونقیض تر شود.

هفته‌نامه آمریکایی ویک با اشاره به اعترافات فلین می‌نویسد این اقدام وی حرکتی غیرقابل‌پیش‌بینی و درواقع یک خودزنی است. درحالی‌که رکود در روند پیگیری این پرونده با سنگ‌اندازی‌های ترامپ امیدها را برای دست یافتن به اسنادی جدیدتر به‌شدت کاهش داده بود، دو اتفاق مهم باعث شد نقطه عطف جدیدی در کار مولر به وجود بیاید.

ابتدا اعتراف دو مسئول سابق کمپین انتخاباتی ترامپ به داشتن روابط با روس‌ها (جورج پاپادوپولوس و پل مانافورت) و مهم‌تر از آن اعتراف مایکل فلین دروغ گفتن به اف.بی.آی درباره روابطش با روس‌ها پیش از ورود ترامپ به کاخ سفید. فلین اقرار کرده که در دوران انتقال قدرت دو بار با «سرگئی کسیلاک»، سفیر روسیه در واشنگتن تماس برقرار کرده است. یک‌بار درخواست کرده بود که روسیه، در مقابل قطعنامه ضد شهرک‌سازی‌های غیرقانونی اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی رأی منفی یا ممتنع دهد و دفعه دوم نیز پس از تحریم روسیه توسط اوباما، فلین بار دیگر از سفیر روسیه خواست مسکو را آرام کند و از هرگونه واکنش آن جلوگیری نماید تا وقتی ترامپ به قدرت رسید، تحریم را لغو کند.

ترامپ ابتدا در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که از اعترافات فلین بسیار خوشحال شده است. او نوشت فلین به معاون رئیس‌جمهور نیز درباره این اقدامات دروغ گفته بوده و همین دروغ‌ها عامل اصلی کنار گذاشته شدن او تنها پس از 18 روز از انتصابش به‌عنوان مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور بوده است. وی افزود، این اعترافات نشان می‌دهد هیچ ارتباط غیرقانونی میان خودش و روس‌ها وجود نداشته است.

اما پس از مدتی رئیس‌جمهور آمریکا رویه خود را تغییر داد و شروع به حمایت مجدد از فلین کرد. به نظر می‌رسد ترامپ از یکسو نگران است چنانچه فلین از حمایت وی ناامید شود، اعترافات بیشتری کند و از سوی دیگر به یاد آورد که «جیمز کومی»، مدیر سابق اف.بی.آی اصولاً به خاطر فشار آوردن بر فلین کنار گذاشته شد.

درواقع حمایت اولیه ترامپ از فلین و تأکید بر بی‌گناهی او در برابر فشارهای اداره فدرال پس از اعتراف وی، رئیس‌جمهور را در وضعیت بدی قرار می‌داد. زیرا اعترافات فلین نشان می‌داد او (دست‌کم در برخی موارد) گناهکار است و ترامپ برای حمایت از او حتی برکناری مدیر اف.بی.آی را نیز به جان خریده است. همین اقدام چنانچه گناهکار بودن فلین ثابت شود حتی می‌تواند به معنی «ممانعت از تحقق عدالت» توسط رئیس‌جمهور قلمداد شود و دقیقاً وی را به نقطه‌ای برساند که سخت در حال فرار از آن است: منتقل شدن تقصیرها از اطرافیان رئیس‌جمهور به خود او.

بااین‌همه برخی رسانه‌ها معتقدند، ازآنجاکه تماس‌های فلین با روس‌ها پس از پیروزی ترامپ در انتخابات بوده، هنوز نمی‌توان این تماس‌ها را به معنی دخالت روسیه در انتخابات گرفت. همچنین وال‌استریت ژورنال می‌نویسد: ارتباط گرفتن تیم رئیس‌جمهور منتخب با یک سفیر امری طبیعی است. اما تلاش برای تضعیف سیاست اوباما در برابر روس‌ها نیز فی‌نفسه عملی مجرمانه تلقی می‌شود.

برخی رسانه‌ها نیز اعلام کرده‌اند تا وقتی شواهد بیشتری از این روابط منتشر نشود، نمی‌توان قضاوت کاملی داشت. بااین‌حال نیویورک‌تایمز در این خصوص اعلام کرده که فلین هنوز درباره دریافت مبالغ معتنابهی پول از روس‌ها و ترکیه اقراری نکرده و باید منتظر دیگر اعترافات او باشیم.

از سوی دیگر گفتنی است مولر نیز تاکنون از پول‌هایی که فلین دریافت کرده سخنی به میان نیاورده و تنها به موضوع روابط وی با روس‌ها پس در دوره انتقال قدرت پرداخته است. به نظر می‌رسد، علت این پیشرفت کُند، «دیگر حرف‌های ارزشمندی است که فلین می‌تواند بزند» حتی شاید در مورد خود ترامپ.

درواقع مولر سعی کرده ابتدا جرائم کوچک‌تر را ثابت کند و به‌این‌ترتیب با قطعی شدن این امر می‌تواند راحت‌تر به‌سوی دیگر موارد مهم‌تر و کلان‌تر برود. هرچه که هست، خودزنی فلین می‌تواند برای ترامپ باعث دردسر شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه