English

موج گزارش می دهد؛

پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا منجر به استیضاح ترامپ خواهد شد؟

در حالی که اتهامات طرح شده علیه کمپین انتخاباتی ترامپ جدی تر شده، به نظر می رسد آغاز شدن روند استیضاح وی بستگی مستقیم به این دارد اکثریت کنگره آمریکا در اختیار جمهوری خواهان بماند و یا دموکرات ها سال آینده آن را به دست بیاورند.

پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا منجر به استیضاح ترامپ خواهد شد؟

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج، اگرچه اخراج «جیمز کومی» در نهم مه 2017 توسط ترامپ مهم‌ترین حادثه پرونده تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته آمریکا به‌حساب می‌آید و پس‌از آن به مدت 6 ماه برای جلوگیری از ایجاد حساسیت و کارشکنی‌های بیشتر ترامپ گزارشی از آن در رسانه‌ها منتشر نشد، در روزهای اخیر بار دیگر این پرونده به صدر اخبار جهان باز گشته است.

سرانجام «رابرت مولر»، بازرس ویژه پرونده اجازه انتشار جدیدترین تحولات این پرونده را صادر کرد و مشخص شد، «پل مانافورت»، «ریک گیتس» و «جورج پاپادوپولوس» که از مسئولان سابق کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ به‌حساب می‌آیند، در روزهای اخیر توسط اف.بی.آی احضار شدند و روند بازجویی آن‌ها آغاز شد.

پل مانافورت که در مقطعی مدیر کارزار انتخاباتی ترامپ بوده با سیاهه‌ای بلندبالا از اتهامات روبه‌رو است و به نظر می‌رسد روند محاکمه او طولانی خواهد بود. او متهم به پول‌شویی و دریافت پول از یک حزب روس گرای اوکراینی است، این اتهام همچنین به دلیل اینکه ربط مستقیم به روسیه پیدا می‌کند، باعث شده مانافورت همچنین در معرض اتهام «خیانت به آمریکا» نیز قرار بگیرد.

از سوی دیگر گیتس نیز که مدتی به‌عنوان مشاور مانافورت در کمپین ترامپ فعالیت داشته است. گیتس نیز با تاجران روسی روابط نزدیکی داشته و متهم به تلاش برای برقراری رابطه با عناصر مرتبط با دولت روسیه است.

این در حالی است که وضعیت پاپادوپولوس پیچیده‌تر به نظر می‌رسد. او که مدتی به‌عنوان وکیل در کمپین دونالد ترامپ فعالیت داشته متهم به دیدار با چند فرد روس تبار در تلاش برای دست‌یابی به اطلاعاتی جهت تخریب چهره «هیلاری کلینتون»، رقیب اصلی ترامپ شده است.

پاپادوپولوس در دور قبلی تحقیقات به ریاست کومی، اعلام کرده بود که دیدار با روس‌ها را زمانی انجام داده که در کمپین ترامپ مسئولیتی نداشته، اما او دیروز اعتراف کرد که در این مورد به اف.بی.آی دروغ گفته است.

به‌این‌ترتیب می‌توان گفت تا همین‌جا اتهاماتی که دست‌کم علیه برخی از اعضای کمپین انتخاباتی ترامپ (نه فعلاً علیه خودِ او) مطرح‌شده و می‌توان آن‌ها را جدی دانست عبارت‌اند از: «توسل به دولت خارجی برای نیل به اهداف سیاسی»، «دریافت پول کثیف از خارج» و «تلاش برای جلوگیری از تحقق عدالت در تحقیقات اف.بی.آی».

واکنش‌های ترامپ

ترامپ چه در بازه نخست اوج‌گیری تحقیقات و چه اکنون از یک‌سو اتهام دخالت روسیه را «دروغ رسانه‌ها» دانسته و تأکید کرده هرگونه عمل مشکوک توسط اعضای کمپینش یا پیش از زمان همکاری او با این کمپین بوده و یا بدون اطلاع و درخواست وی انجام‌شده است. او درباره اتهامات مطرح‌شده علیه مانافورت توئیت کرده که «هیچ همکاری» در این راستا انجام نداده است.

شروط لازم برای استیضاح رئیس‌جمهوری در آمریکا 

اما آیا شرایط به وجود آمده برای استیضاح ترامپ کافی است؟ آیا چنانچه شواهدی قطعی در مورد دخالت روسیه در انتخابات آمریکا ترامپ حتماً استیضاح خواهد شد؟ پاسخ قطعی برای این سؤال وجود ندارد و در واقع در گرو اراده سیاسی بازیگران در کنگره آمریکا است.

در ایالات‌متحده تشریفات لازم برای استیضاح رئیس‌جمهور عبارت از این است که اولاً در طرحی استیضاح رئیس‌جمهور خواسته شود، در ثانی این طرح به تأیید دوسوم سناتورها برسد. در جریان نشست‌های سنا که مسئله استیضاح رئیس‌جمهوری را بررسی می‌کند، رئیس دیوان عالی آمریکا نیز باید حضورداشته باشد. پایه و اساس اصلی برای آغاز تشریفات استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا شامل «خیانت به کشور، رشواره خواری و جنایات و تخلفات بزرگ» می‌شود و در سیستم حقوقی آمریکا برای این منظور دقیقاً از واژه «جنایت» استفاده می‌شود.

گفتنی است در شرایط فعلی که هم اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا در اختیار جمهوری خواهان است و هم سنا در اختیار آن‌ها است، جدی شدن روند استیضاح رئیس‌جمهور بعید به نظر می‌رسد. اما چنانچه انتخابات سال 2018 به چرخش جایگاه اقلیت و اکثریت در کنگره آمریکا منجر شود می‌توان انتظار داشت که دست‌کم روند استیضاح ترامپ آغاز شود. بیشتر دموکرات‌های کنگره از ابتدای ریاست جمهوری ترامپ با او به‌شدت مخالفت کرده‌اند و از همان ماه‌های اول خواهان بررسی دقیق احتمال همدستی روس‌ها با وی شدند.

درنتیجه به نظر می‌رسد ادله به‌دست‌آمده علیه کمپین ترامپ برای دموکرات‌ها موضوعیت و اهمیت بیشتری دارد، اما چنانچه اکثریت جمهوری خواهان بر کنگره حفظ شود، لزوماً به معنی ارتکاب ترامپ به خیانت نخواهد بود.

اگرچه باید افزود حتی درصورتی‌که دموکرات‌ها بر کنگره تسلط یابند نیز از اکنون تنها می‌توانیم نسبت به تلاش آن‌ها برای استیضاح رئیس‌جمهور مطمئن باشیم، نه نتیجه استیضاح.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه