English

کمپین تخریب دستاوردهای اوباما توسط ترامپ تا کجا ادامه خواهد یافت؟

موفقیت چشمگیر کابینه جمهوری خواهان

از هنگام پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری 2016 بسیاری از ناظران معتقد بودند که او با ورود به کاخ سفید به نابودی میراث باقی‌مانده از باراک اوباما کمر همت خواهد بست.

موفقیت چشمگیر کابینه جمهوری خواهان

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج، هفته‌نامه آمریکایی ویک در شماره جدید خود با انتشار تصویری از ترامپ در حال تخریب مجسمه باراک اوباما، می‌نویسد: عمده موفقیت‌های کابینه ترامپ نه در زمینه اداره کشور و دست‌یابی به منافع ملی آمریکا که در «تخریب میراث اوباما» بوده است.

ترامپ در دوره کارزار انتخاباتی تلاش کرد با قطبی‌سازی فضای جامعه به دوگانه «درونی - بیرونی» (Insider - Outsider) دامن بزند. او در مانیفست عقاید خود در این خصوص گفت سیاستمداران حرفه‌ای و بیشتر مقامات و مسئولان در طول تاریخ در زمره گروه درونی‌ها هستند.

یعنی کسانی که نسبت به امور سیاسی بیگانه نیستند و حرفه خود را سیاستمداری می‌دانند. در مقابل اما گروه کوچکی قرار دارند که نسبت به عالَم سیاست بیگانه هستند و برخلاف سیاستمداران فقط حرف نمی‌زنند بلکه عمل می‌کنند.

ترامپ با تفاخر شدیدی خود را یک فرد بیرونی و بیگانه با عالَم سیاست می‌خواند که قرار است عمل کند؛ او همچنین تلاش کرد تا دولت اوباما و هیلاری کلینتون را به‌عنوان تداوم و دنباله سیاستمداران رایج و «نماینده نظام مستقر» معرفی کند و خود را نقطه گذر از این نظام.

اگرچه انتقادات ترامپ به حراف بودن سیاستمداران و عدم پایبندی آنان به شعارهایشان تا حدودی قرین با واقعیت است، اما از سوی دیگر عدم آشنایی او با مسائل سیاسی و نحوه مدیریت جامعه و عدم آمادگی کمپین انتخاباتی او برای پیروزی در انتخابات باعث شد تا کابینه او برای تعریف خود ناچار از «غیریت سازی» شدید با دولت قبل از خود شود.

در همین راستا تخریب دستاوردهای کابینه اوباما آغاز شد. ترامپ اعلام کرد که در توافقات تجاری و امنیتی آمریکا با کشورهای مختلف جهان تجدیدنظر خواهد کرد؛ «خروج از توافق آسیا - پاسیفیک»، «خروج از توافق اقلیمی پاریس» و «تلاش برای تجدیدنظر در مناسبات با اعراب خاورمیانه» و نیز «مخالفت با توافق هسته‌ای ایران» ازجمله تلاش‌های وی در این زمینه به‌حساب می‌آید.

در زمینه سیاست داخلی نیز رئیس‌جمهور جدید آمریکا اعلام کرد که با طرح بیمه معروف دولت اوباما، موسوم به «اوباماکِر» مخالف است و می‌خواهد بیمه دیگری را جایگزین آن سازد. در حوزه آموزش، ترامپ اعلام کرد که «معیار واحد» برای آموزش دولتی، به‌اندازه کافی مترقیانه نیست و باید اقشار مختلف امکان انتخاب از میان سطوح مختلف آموزشی را داشته باشند.

عرصه سیاست خارجی اما نخستین جایی بود که در آن ترامپ و گروهش دریافتند نمی‌توانند با تصورات مخدوش پیش از انتخابات برای آن تصمیم‌گیری کنند. کاندیدای میلیاردر جمهوری خواهان پیش از انتخابات بارها گفته بود که با صرف مالیات آمریکایی‌ها در خاورمیانه مخالف است و نمی‌خواهد اجازه دهد که هزاران میلیارد دلار برای جنگ‌های بی‌نتیجه در خاورمیانه و خاوردور هزینه شود.

اما چند روز پس از ورود او به کاخ سفید، مشاوران نظامی‌اش او را برای یک عملیات نظامی علیه القاعده در یمن مجاب کردند.

 همچنین ترامپ برخلاف وعده‌هایش به عملیات ائتلاف ضد داعش در سوریه و عراق ادامه داد و بدتر از آن وارد تنش لفظی شدیدی با «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی شد. اختلافات آمریکا و کره شمالی در دوره ترامپ به حد بی سابقه ای رسیده و حتی احتمال درگیری نظامی میان دو طرف وجود دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه