English

واشنگتن برای اولین بار از هنگام بروز بحران در اقلیم کردستان مداخله کرد

تهدید آمریکا به قطع همکاری های نظامی با بغداد

در حالی که واشنگتن تا کنون درباره تحولات کرکوک اعلام بی طرفی کرده بود، وزارت دفاع آمریکا امروز از احتمال قطع کمک های نظامی این کشور به بغداد در صورت تداوم پیشروی در منطقه کردستان خبر داد.

تهدید آمریکا به قطع همکاری های نظامی با بغداد

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج به نقل از دیفنس نیوز آمریکا، در پی تداوم حضور نیروهای عراقی در منطقه کرکوک و انتشار اخباری از ادامه یافتن درگیری با کُردها و نیز گسترش تبادل آتش میان دو طرف، پنتاگون امروز اعلام کرد اگر بغداد به درگیری ها خاتمه ندهد و شرایط را برای آغاز گفتگو مهیا نسازد، واشنگتن احتمالاً اقدام به قطع کلیه همکاری های نظامی با این کشور خواهد کرد.

در پی پیشروی نیروهای عراقی (آموزش دیده توسط آمریکایی ها) پس از همه پرسی 25 سپتامبر اقلیم کردستان عراق، چندین بار میان نیروهای دو طرف تبادل آتش گزارش شده است. فرمانده نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه و عراق هفته گذشته با انتشار بیانیه ای از دو طرف خواسته بود از درگیری و گسترش بحران پرهیز کنند، اما در عین حال پیشروی نیروهای عراقی به سمت کرکوک را نیز یک «اقدام هماهنگ شده»، نامیده بود که نشان از حمایت ضمنی نیروهای آمریکایی با آن داشت.

کلنل «رابرت مانینگ»، سخنگوی پنتاگون در اظهاراتی که نخستین مداخله ایجابی آمریکا در مساله کرکوک به حساب می آید گفت: «نیروهای آمریکایی در عملیات کرکوک هیچ نقشی برعهده نخواهند داشت، اما در نزدیکی محل درگیری، مثل قبل حاضر خواهند بود.»

مانینگ همچنین افزود: «ما در حال گفت و گو با هر دو طرف هستیم تا هرچه سریع تر مذاکرات آغاز شود، اما اگر نیروهای عراقی به عملیات تهاجمی علیه اربیل، خاتمه ندهند، یکی از گزینه ها تعلیق ارسال تجهیزات و آموزش نظامیان این کشور توسط آمریکا خواهد بود.»

در همین راستا دولت اقلیم کردستان عراق نیز امروز (شنبه) از درخواست وزارت خارجه آمریکا برای توقف درگیری‌ها بین نیروهای فدرال و نیروهای وابسته به مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق ابراز خرسندی کرد.

این دولت آمادگی خود را برای هماهنگی با این نیروها و ائتلاف ضد داعش اعلام کرده و بار دیگر خواستار مذاکره با دولت عراق در سریع‌ترین زمان ممکن طبق قانون اساسی شد.

دولت اقلیم افزود: «ما آماده آتش‌بس با هماهنگی بین پیشمرگ‌ها و دولت فدرال و ائتلاف ضد داعش هستیم.»

این دولت مذاکره بدون پیش‌شرط را یک راه حل لازم دانست.

پیشتر «هدر ناوئرت»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: برای ممانعت از هرگونه سو تفاهم یا درگیری جدید، دولت مرکزی عراق باید با متوقف کردن تحرکات نیروهایش در مناطق مورد مناقشه باعث برقراری ثبات و آرامش شود و تنها اقداماتی را که با دولت اقلیم کردستان هماهنگ شده انجام دهد.

در این بیانیه آمده که آمریکا نسبت به گزارش‌ها درباره درگیری‌های اخیر در اطراف شهر التون کوبری نگران است.

همچنین دولت آمریکا اعلام کرد: سیطره دوباره نیروهای فدرال عراق بر مناطق مورد مناقشه به هیچ وجه به معنی تغییر وضعیت آنها نیست و تا زمانی که از لحاظ قانونی وضعیت این مناطق حل و فصل نشود این مناطق تحت مناقشه خواهد بود.

نیروهای ارتش عراق اخیرا وارد منطقه التون کوبری آخرین منطقه تحت سلطه کردها در استان کرکوک شدند.

این مساله باعث درگیری میان نیروهای پیشمرگ با نیروهای عراقی و عقب‌نشینی پیشمرگ‌ها به سمت اربیل شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه