English

روز شمار انتخابات پارلمانی آلمان

مردم آلمان اوایل پاییز آینده برای اختصاص کرسی‌های پارلمان به احزاب سیاسی و انتخاب صدراعظم بعدی این کشور پای صندوق‌های رای می‌روند.

روز شمار انتخابات پارلمانی آلمان

به گزارش خبرگزاری موج، انتخابات پارلمانی آلمان امسال 24 سپتامبر (2 مهرماه) برگزار خواهد شد. احزاب دموکرات‌مسیحی و سوسیال‌مسیحی به نمایندگی «آنگلا مرکل» که هم اکنون صدراعظم آلمان است، در این انتخابات شرکت خواهند داشت.

مرکل بار دیگر برای شرکت در انتخابات نامزد شده است و در صورت پیروزی برای چهارمین بار عهده دار این سمت خواهد بود. در مقابل حزب سوسیال‌دموکرات قرار دارد که «مارتین شولتس» رئیس پیشین پارلمان اروپا نامزد این حزب است. حزب آلترناتیو برای آلمان‌ (AfD) هم می‌کوشد تا نقش قابل توجهی در عرصه انتخابات ایفا کند.

در این بین یک موضوع مشهود است و آن اینکه در پایان سال 2017، عرصه سیاسی آلمان دیگر شبیه به آنچه اکنون جریان دارد، نخواهد بود در این مطلب به پاره‌ای از مهمترین رویدادهای پیش رو تا انتخابات اشاره می‌شود:

26 مارس (6 فروردین)؛ نخستین انتخابات محلی در ایالت زارلند

مردم این ایالت کوچک در مرز فرانسه که 51 کرسی در پارلمان دارد، در نخستین انتخابات محلی شرکت کردند. این ایالت با وجودی که کمترین تعداد کرسی را در پارلمان دارد اما همواره به عنوان معیاری برای ارزیابی به شمار می‌رود. نتیجه آرا در این ایالت حاکی از پیروزی دموکرات‌مسیحی‌ها و موفقیت مرکل بود.

7 می (17 اردیبهشت)؛ دومین انتخابات محلی در ایالت اشلسویگ هولشتاین

در این روز دانمارکی‌های ساکن آلمان در ایالت اشلسویگ‌هولشتاین در انتخابات شرکت خواهند کرد. در انتخابات گذشته این اقلیت توانستند 3 کرسی از مجموع 69 کرسی ایالتی را به دست آوردند. این کرسی‌ها بخشی از (کرسی‌های) حزب سوسیال‌دموکرات و حزب سبز خواهند بود.

14 می (24 اردیبهشت)؛ سومین انتخابات محلی در ایالت نورت‌‌راین وست‌فالن

با 17.5 میلیون نفر سکنه که در ایالت نورت‌راین‌ وست‌فالن زندگی می‌کنند، این ایالت یکی از پرجمعیت‌ترین ایالات آلمان است. در این ایالت مناطق روستایی سنتی و مناطق متفاوت شهری به چشم می‌خورد. این 2 عامل یعنی جمعیت و تنوع بافت اجتماعی باعث شده تا نتیجه انتخابات محلی در این ایالت و تاثیر آن در انتخابات سپتامبر بسیار مهم باشد.

19 ژوئن (29 خرداد) ثبت برنامه‌های احزاب

97 روز مانده به برگزاری انتخابات، آخرین مهلت برای تمامی احزاب است تا برنامه‌های خود را در پارلمان اعلام کند. آنها باید برنامه‌های کاربردی خود را تا 6 بعداز ظهر نزد «رودریش اگلر» که بر انتخابات نظارت دارد و رئیس دفتر آمار آلمان ثبت کنند.

7 جولای (16 تیرماه) اعلام احزاب مجاز برای شرکت در انتخابات

در هفتادونهمین روز قبل از برگزاری انتخابات مشحص می‌شود که چه احزابی اجازه دارند در انتخابات شرکت کنند و اگر هر حزبی با حکم اعلام شده مخالفت دارد، 4 روز فرصت دارد تا دادگاه قانون اساسی آلمان شکایت کند.

17 جولای (26 تیرماه) تعیین نامزدهای شرکت‌کننده در حوزه های رای‌گیری

احزاب سیاسی در آلمان تا شصت‌ونهمین روز قبل از انتخابات باید مشخص کنند که چه نامزدی از آنها در کدام حوزه انتخاباتی شرکت می‌کند.

27 جولای (5 مرداد) رای دادگاه درباره احزاب کوچکتر

احزاب کوچکتر که به دادگاه قانون‌اساسی شکایت کرده‌اند در این روز حکم خود را دریافت می‌کنند. این قانون از زمان انتخابات پارلمانی گذشته وضع شده است. در سال 2013، 11 حزب به دادگاه شکایت کردند اما با درخواست هیچکدام موافقت نشد.

13 آگوست (23 مرداد) رقابت‌های انتخاباتی به صورت رسمی آغاز خواهند شد

بر خلاف دیگر کشورها، احزاب آلمانی نمی‌توانند پیش از 6 هفته مانده به زمان برگزاری انتخابات اقدام به چسباندن پوستر کنند و یا در تلویزیون تبلیغ کنند امسال از 13 آگوست این رقابت‌های انخاباتی آغاز می‌شوند.

20 آگوست (29 مرداد) چه کسی می‌تواند رای بدهد؟

اندکی بیشتر از یک ماه مانده به برگزاری انتخابات در آلمان، ویژگی واجدین شرایط رای دادن در انتخابات مشخص می‌شود. در آلمان هر شهروندی که 18 سال و یا بیشتر دارد می‌تواند در انتخابات شرکت کند به این ترتیب 61.5 میلیون نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات هستند.

3 سپتامبر (12 شهریور)

در این تاریخ برای همه واجدین شرایط برای شرکت در انتخابات، ایمیلی فرستاده می شود.افرادی که اسم آنها در میان کسانی که می‌توانند رای بدهند، نیست همچنان زمان خواهند داشت که ثبت‌نام کنند و آنهایی که می‌خواهند به وسیله ایمیل رای بدهند باید درخواست بدهند.

18 سپتامبر (27 شهریور) آماده کردن مقدمات رای‌‌گیری

کمتر از یک هفته به زمان برگزاری انتخابات، برگه‌های رای و جعبه‌ها و نیز کارکنانی که در این زمینه همکاری می‌کنند هم آموزش می‌بینند. مقامات محلی هم باید به رای دهندگان اعلام کنند که برای رای دادن کجا بروند. ساکنان محلی هم همچنان وقت دارد تا 36 ساعت پیش از انتخابات برای رای دادن ثبت‌نام کنند.

24 سپتامبر (2 مهرماه8) روز برگزاری انتخابات

حوزه‌های رای‌گیری از ساعت 8 صبح به وقت محلی باز می‌شوند و تا ساعت 6 بعدازظهر به کار خود ادامه می‌دهند. نتیجه اولیه انتخابات همان شب اعلام می‌شود.

25 سپتامبر (3 مهرماه) پیروز انتخابات معرفی می‌شود

پس از اینکه همه آرا شمرده شدند، نتیجه نهایی هم اعلام می‌شود و حتی اگر نامزدی در حوزه خود رای به دست نیاورد، می‌تواند تحت شرایطی در پارلمان کرسی داشته باشد.

24 اکتبر (2 آبان)تشکیل اولین جلسه پارلمان

پارلمان جدید یک ماه بعد از برگزاری انتخابات برای نخستین بار تشکیل جلسه خواهد داد همچنین گفت‌وگو در زمینه تشکیل ائتلاف و انتخاب صدراعظم بعدی هم پیگیری می‌شود.

24 نوامبر (3 آذر)

اگر کسی بخواهد اعتبار انتخابات را به چالش بکشد، 2 ماه برای اینکار فرصت دارد. همه رای‌دهندگان، ناظران انتخابات، رئیس پارلمان و نماینده فدرال انتخابات می‌توانند درخواست تجدید‌نظر بدهند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه