English

آینده سازی اقتصادی کودکان با اپلیکیشن جوانه‌های بانک ملی (هُپ)

بسیاری از ما بدون آنکه درک درستی از اقتصاد و آینده اقتصادی خود داشته باشیم دوران کودکی را طی کرده و بعدها در دوران بزرگسالی با مفاهیمی مانند پس انداز، سرمایه گذاری و... روبرو شدیم، ولی نسل جدید، این گونه نیستند، آنها این امکان را دارند با استفاده از دنیای فناوریهای جدید، در قالب بازی و سرگرمی، مفاهیم اقتصادی را بیاموزند، این اتفاقی است که در کانون جوانه های بانک ملی با استفاده از اپلیکیشن «هُپ» فراهم شده است. هُپ یعنی امید به آینده!

آینده سازی اقتصادی کودکان با اپلیکیشن جوانه‌های بانک ملی (هُپ)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، یکی از اصلیترین موهبت هایی که خانواده به فرزند می دهد، جامعه پذیری اوست. بخش زیادی از جامعه پذیری ما ایرانیها از طفولیت و در دامان خانواده انجام می شود، پیش از آنکه به معنی واقعی در بین مردم ظاهر شویم، در خانواده می آموزیم چگونه با دیگران تعامل کنیم و چطور انتظارات خود را از جامعه به تعادل برسانیم، ولی در گذشته و در بین خانواده های سنتی، بخش مهمی از جامعه پذیری فرزندان، مربوط به آماده سازی آنها برای زندگی اقتصادی بود. فرستادن آنها به شاگردی و خانه شاگردی، فارغ از طبقه و توانایی اقتصادی خانواده، رسمی بود که در بین شهروندان ایرانی رواج داشت. کودک باید می آموخت چگونه زندگی اقتصادی خود را در آینده رتق و فتق کند و پس از مدتی شاگردی و یاد گرفتن صنعت و حرفه، به مکتب می رفت تا در مسایل مذهبی، علوم نقلی و ریاضی هم، سررشته کار را به دست بگیرد.

واقعیت اینجاست که زندگی مدرن اما، فرصت جامعه پذیری اقتصادی از فرزندان گرفته است. در دوره شهرنشینی مدرن ایرانی، بچه ها تا سالهای متمادی و حتی تا زمان تحصیل در دوره دبیرستان، با واقعیات زندگی اقتصادی آشنا نمی شوند، زیرا علاوه بر آنکه فرصتی برای آشنایی با زندگی اقتصادی آینده نمی یابند، حتی برخی خانواده ها کسر شان خود می دانند فرزندشان از سالهای ابتدای زندگی، مسایل اقتصادی را متوجه شود. آنها می گویند هنوز برای بچه زود است با این مسایل سر و کار پیدا کند یا آشنایی با کار و مفاهیمی مانند پس انداز و سرمایه گذاری، متعلق به بخشهای فرودست اقتصادی است و ما نباید آلوده شدن به این مسایل را به بچه تحمیل کنیم. 

اینجاست که پس از گذشت کودک از روزگار بچه‌گی، گسست ناگهانی بین دوره بزرگسالی و کودکی به چشم می خورد. در دوره کودکی، فارغ از مسئولیت اقتصادی و مفاهیم محاسباتی زندگی مادی، شخص رشد کرده است و به محض ورود به دوره بزرگسالی، بی اختیار با مفاهیم اقتصادی درگیر می شود و کاسه «چه کنم؟» دست می گیرد. اینجاست که جایگاه مفقوده آموزش اقتصادی در کودکی، به شدت احساس می شود و جای خالی نیاز به آن توی ذوق می زند: چطور فرزند خویش را در دوره خردسالی با مفاهیم اقتصادی آشنا کنیم؟

اپلیکیشن هُپ؛ دروازه ای به آموزش اقتصادی 

یکی از بهترین پاسخها به پرسش بالا، توسط متخصصان امور بانکداری داده شده است؛ استفاده از اپلیکیشن هایی که این روزها فرزندانمان با آنها آشنا هستند، آموزش می بینند و حتی امتحان درسی می دهند. این روزها بسیاری از کودکان و نوجوانان در حال استفاده از تجهیزات الکترونیکی فراگیر مانند موبایل و تبلت هستند، به طوری که استفاده از این وسایل در دوره کرونا و اجباری شدن آموزش مجازی ضرورتی انکار ناپذیر شده است.

در چنین شرایطی، بانک ملی ایران تلاش کرده به منظور توسعه دانش اقتصادی و بانکی متناسب با سنین زیر 18 سال، محتواهای قابل توجه آموزش اقتصادی را در اپلیکیشنی که طراحی و منتشر کرده، در اختیار فرزندان سرزمین سرافرازمان قرار دهد.

اپلیکیشن هُپ، با قابلیت نصب و استفاده در همه دستگاه های الکترونیکی شامل انواع گوشی موبایل و تبلت، گام جدیدی در راستای توسعه آینده نگری بچه ها و جلب توجه آنها به مفاهیم اقتصادی شمرده می شود. باید در ابتدا گفت که «هُپ» اپلیکیشن کانون جوانه های بانک ملی ایران است که در بستر محیطی شاد و سرگرم کننده در کنار تفریح و سرگرمی، امکان افزایش سواد اقتصادی برای مخاطبانش را فراهم کند.

«هُپ» مخفف «هوش پول ساز» است؛ این عبارت در زبان انگلیسی به معنای «امید به آینده» است و از سوی دیگر کلمه ای آشنا از یک بازی نوستالوژیک و قدیمی است.

کابران در هُپ چه می بینند؟

می توان در یک جمله گفت که مخاطبین در اپلیکیشن هُپ، هوش مالی را آموزش می بینند بدون آنکه حتی متوجه شوند تحت آموزش قرار گرفته اند زیرا هُپ توانسته است در قالب بازی و سرگرمی، محیطی آموزشی در راستای جامعه پذیری اقتصادی کودکان فراهم کند. هُپ قسمتهای مختلفی دارد از جمله «مدرسه اقتصادی» که یکی از بخش های این اپلیکیشن و در آن اطلاعات بانکی و اقتصادی در قالب ویدئوهای جذاب و دیدنی به کودکان و نوجوانان آموزش داده می شود. 

همچنین بخش دیگری از اپلیکیشن هُپ، «مدرسه هوش مصنوعی» است. در این بخش، اشتراک گذاری ویدئوهای آموزشی در خصوص ساخت ربات، خلاقیت نوجوانان را در زمینه های رباتیک افزایش داده و کاربر پس از شرکت در آزمون های مجازی وکسب نمره قبولی می تواند در کلاس های حضوری آموزشی ساخت ربات نیز شرکت کند.

در بخش دیگری از هُپ با «مدرسه کارآفرینی» روبرو هستیم که بر محور آموزش و توانمندسازی کارآفرینان نوجوان در محورهای توسعه مهارت های فردی، سازمانی، بازرگانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات و در قالب فیلم، موشن گرافی، اینفوگرافی و متون آموزشی بنا شده است. آیکون های دیگری از جمله «مدرسه مشاوره و هدایت تحصیلی»، «مدرسه کسب و کار » و «مدرسه همیار پلیس» در هُپ وجود دارد که با استفاده از بخش «بازی» در اپلیکیشن هُپ، فضایی مفرح و سرگرم کننده را برای فراگیران به وجود می آورد تا ضمن سرگرمی و بازی با فضای کسب و کار و مفاهیم اقتصادی آشنا شوند. هُپ حتی بخش «فیلم و کارتون» هم دارد که در آن کودکان ضمن تماشای کارتون های روز دنیا، می توانند مفاهیم اقتصادی و مالی را آموزش ببینند. اپلیکیشن هُپ همچنین پادکست های فراوانی که در آن داستان های صوتی و آهنگ به اشتراک گذاشته شده هم دارد. از جمله امکانات مناسب هُپ، بخش سئوالات است که در آن بچه ها می توانند اگر پرسشی درباره عملکرد اقتصادی یا روشهای کسب و کار دارند، مطرح کنند و متخصصان بانک ملی با زبانی ساده و قابل درک، به آنها پاسخ می دهند. 

نظارت بر محتویات اپلیکیشن هُپ

یکی از نگرانی هایی که والدین همیشه در زمان دسترسی کودکان به وسایل مرتبط با اینترنت دارند، ایمن و پاک بودن فضای مجازی است که فرزندان در آن به سر می برند. 

دغدغه بجایی که در اپلیکیشن هُپ به آن توجه ویژه ای شده است. دو راه برای افزایش سلامت روانی و شخصیتی کاربران در زمان حضور در اپلیکیشن هُپ برای پاسخگویی به این دغدغه منطقی در نظر گرفته شده است. 

راه اول آن است که تمامی محتویات ارائه شده در اپلیکیشن هُپ توسط متخصصان روانشناسی و فضاسازان تخصصی بانک ملی ایران، پالایش شده و هیچگونه نکته ای که نگرانی والدین را در هنگام استفاده از اپلیکیشن هُپ برای مخاطبین به دنبال داشته باشد، وجود ندارد.

علاوه بر این، ممکن است برخی والدین تشخیص دهند حضور در بعضی بخشهای اپلیکیشن هُپ باعث وقت گذرانی غیرمفید برای فرزندان دلبند آنها می شود. برای پاسخگویی به این بخش از دغدغه والدین هم امکانی در اپلیکیشن هُپ تعبیه شده است که والدین می توانند علاوه بر نظارت بر نحوه استفاده از این نرم افزار، دسترسی آنها به بخش های مورد نظر را تعریف مجدد کرده و احیانا برای بچه ها، زمان مشخصی برای استفاده از اپلیکیشن هُپ در نظر بگیرند.

با طراحی و پیش بینی فازهای بعدی ارتقای اپلیکیشن هُپ، این امکان وجود دارد که در آینده نزدیک با در نظر گرفتن علاقه مندی کاربران، بخش های متعدد دیگری از جمله امکان ثبت حساب بانکی در اپلیکیشن و انجام تراکنش های مالی، مدارس متعدد با توجه به علاقه و نیاز مخاطبین، مسابقات و جشنواره های متنوع و ... به این اپلیکیشن اضافه شود.

این را نباید از یاد برد که اپلیکیشن هُپ یک سازه نرم افزاری برای وقت گذرانی کاربران نیست، بلکه کلید ورود به دنیای جامعه پذیرسازی اقتصادی فرزندان به شمار می رود. همان کاری که پدران ما با فرستادن بچه های خود به شاگردی اقتصادی، نزد استادکاران انجام می دادند. اپلیکیشن هُپ آینده اقتصادی فرزند شما را خواهد ساخت، چون به آنها تشخیص و بینش کار درست اقتصادی را آموزش می دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه