English

اهمیت استفاده از پیپ در بازار فارکس چیست؟

تا به حال درباره مزایای محاسبه پیپ در فارکس چیزهایی را شنیده‌اید؛ اما pip چیست و چرا باید آن را محاسبه کرد؟ در ادامه مطلب توضیحات بیشتری را در رابطه‌با این معیار مطرح می‌کنیم.تا پایان همراه ما باشید و درباره نحوه محاسبه آن بیشتر بدانید.

اهمیت استفاده از پیپ در بازار فارکس چیست؟
به گزارش خبرگزاری موج

، اگر از کاربران بازارهای مالی باشید، حتما تا به حال درباره مزایای محاسبه پیپ در فارکس چیزهایی را شنیده‌اید؛ اما pip چیست و چرا باید آن را محاسبه کرد؟ در ادامه مطلب توضیحات بیشتری را در رابطه‌با این معیار مطرح می‌کنیم و اهمیت محاسبه این فاکتور را از جنبه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار می‌دهیم. تا پایان همراه ما باشید و درباره نحوه محاسبه آن بیشتر بدانید.

 

پیپ

پیپ pip چیست؟

یکی از اصطلاحات اساسی در بازارهای مالی، به‌ویژه بازار فارکس، مفهوم "پیپ" است. این اصطلاح در بازار رمز ارزها نیز کاربرد زیادی دارد؛ البته مفهوم این اصطلاح در دو بازار کمی با یکدیگر متفاوت است. در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

pip در فارکس

واژه "pip" مخفف "Percentage in Point" بوده و به معنای کوچک‌ترین واحد تغییر نرخ ارز در بازار فارکس است. از این واحد برای محاسبه تغییرات سود و ضرر در فارکس استفاده می‌شود. به زبان ساده‌تر پیپ در فارکس یک واحد اندازه‌گیری است که برای نمایش تغییرات کوچک در قیمت جفت ارزها به‌کار می‌رود. هر پیپ در فارکس معادل یک ده‌هزارم یکی از جفت ارزهاست؛ به‌این‌معناکه تغییر 0.0001 در قیمت جفت ارز معادل یک pip است. در بازار فارکس ارزش پولی این معیار به نرخ ارز، جفت ارز در حال معامله و حجم ترید وابسته است.

پیپ در ارز دیجیتال

همانطور که می‌دانید در بازار ارزهای دیجیتال توجه به تغییرات نرخ رمز ارزها از اهمیت زیادی برخوردار است. مفهوم پیپ در ارز دیجیتال با مفهوم این اصطلاح در فارکس متفاوت است و برای ارزهای دیجیتال مختلف اصطلاحات متفاوتی برای آن وجود دارد. در بازار رمز ارزها از اصطلاحاتی چون سنت (cent)، ساتوشی (satoshi)، وی (wei)، لیتوشی (litoshi) و … به‌جای این معیار به‌کار می‌رود. برای مثال، برای محاسبه pip رمز ارز بیت کوین از عبارت ساتوشی استفاده می‌شود و مقدار آن ۰٫۰۰۰۰۰۰۰۱ است.

 

پیپ در ارز دیجیتال

 

اهمیت استفاده از پیپ در فارکس

محاسبه صحیح pip در فارکس برای معامله‌گران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ زیرا درصورت ناتوانی در محاسبه آن قدرت تخمین درست اندازه موقعیت‌های معاملاتی به خطا می‌افتد و ممکن است که به ضررهای مالی غیرقابل بازگشتی منجر شود. در ادامه جنبه‌های مختلف از اهمیت بررسی پیپ در فارکس را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

مدیریت ریسک

محاسبه این معیار به معامله‌گران این امکان را می‌دهد که سطوح توقف (Stop-Loss) و سودگیری (Take-Profit) را با دقت و بر اساس تعداد پیپ‌ها تنظیم کنند. این اقدام به آن‌ها کمک می‌کند تا مدیریت ریسک بهتری داشته باشند و تصمیمات مؤثرتری در مورد تکنیک‌های معاملاتی خود بگیرند.

تعیین سود و زیان

با محاسبه تعداد پیپ‌های کسب‌شده در یک معامله، معامله‌گران می‌توانند سود و زیان ممکن در هر معامله را تخمین بزنند. این داده‌ها به آن‌ها کمک می‌کند تا در تصمیم‌گیری‌های خود بهتر عمل کنند و همگام با اهداف معاملاتی خود گام بردارند.

شناسایی جفت ارزهای مناسب ترید

باتوجه به اینکه محاسبه پیپ در فارکس به معامله‌گران این امکان را می‌دهد تا تغییرات نسبی در ارزها را مقایسه کنند و بر اساس آن تصمیم بگیرند؛‌ امکان شناسایی جفت‌ارزهای ترید و زمان ورود و خروج از معاملات نیز به سادگی فراهم می‌شود.

تعیین اندازه معامله

محاسبه تعداد مورد نظر از PIP‌ها به معامله‌گران این امکان را می‌دهد تا اندازه دقیق معامله را مشخص کنند؛ بدین‌ترتیب مدیریت بهتری روی سرمایه انجام خواهد شد. ازطرفی با تعیین اندازه معاملات و کنترل حد سود و زیان احتمال افت سرمایه تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.

تحلیل تاریخچه بازار

PIP به معامله‌گران این امکان را می‌دهد که تغییرات قیمتی در طول زمان را تجزیه و تحلیل کنند. این داده‌ها درنهایت به تریدر کمک می‌کند تا عملکرد گذشته بازار را بررسی و تصمیمات معاملاتی خود را به بهترین شکل اتخاذ کنند.

 

محاسبه pip

نحوه محاسبه pip چیست؟

روش محاسبه پیپ در فارکس بسیار ساده است. فقط کافیست که مطابق فرمول بالا عمل کنید؛ البته در ادامه معادل فارسی هر یک از پارامترها را عنوان می‌کنیم.

در سمت چپ معادله مقدار PIP Value وجود دارد که نمایانگر ارزش هر پیپ است. به‌عبارت‌دیگر، در این معامله سعی داریم عددی برای این پارامتر بیابیم. Exchange Rate در اینجا به معنای نرخ (و گاها حجم) معاملاتی است که یک سرمایه‌گذار در هر مرتبه معامله انجام می‌دهد. در آن طرف معادله به مفهومی به نام لات (LOT) می‌رسیم. این اصطلاح به معنای یک مقدار مشخص از دلار آمریکا (۱۰۰ هزار دلار در شرایط استاندارد) است. درنهایت بااستفاده از این فرمول و داده‌ها می‌توان به‌طور تقریبی ارزش هر واحد پیپ را محاسبه کرد.

پلتفرم‌های محاسبه خودکار پیپ

بااینکه در قسمت قبل روشی برای محاسبه پیپ در فارکس شرح داده شد؛ اما بیشتر تریدرها از آن استفاده نمی‌کنند. بهترین روش برای محاسبه این پارامتر، کمک‌گرفتن از نرم‌افزارها و پلتفرم‌های محاسبه آنلاین است. در ادامه تعدادی از این پلتفرم‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • متاتریدر ۴: این پلتفرم یکی از بهترین و معتبرترین ابزارهای محاسبه pip است. برای محاسبه این معیار تنها کافیست که اعداد موردنظر را در قسمت ماشین حساب وارد کنید.

  • تریدینگ ویو: یکی‌ دیگر از ابزارهای محاسبات نموداری مبتنی بر وب است که از ماشین‌حساب پیپ در پلتفرم معاملاتی خود پشتیبانی می‌کند.

  • سایت اینترنتی Forex.com: یکی‌ دیگر از کارگزارهای محاسبه آنلاین pip است. برای انجام محاسبات تنها کافیست که اندازه پوزیشن و تعداد جفت ارز را در قسمت ماشین‌حساب آن وارد کنید.

  • وب‌سایت Myfxbook: پلتفرم تجارت محبوب دیگر است که از ماشین‌حساب pip به‌عنوان بخشی از ابزارهای معاملاتی خود پشتیبانی می‌کند.

بهترین پلتفرم ایرانی برای محاسبه pip

باتوجه به اهمیت محاسبه پیپ در فارکس لازم است که به تجزیه‌وتحلیل اطلاعات آماری این معیار توجهی ویژه داشته باشید. بااینکه تعدادی از معتبرترین پلتفرم‌های محاسبه pip در قسمت بالا شرح داده شد؛ اما برخی از تریدرهای ایرانی ترجیح می‌دهند که از نرم‌افزار محاسبه پیپ فارسی استفاده کنند. شما می‌توانید از ابزار محاسبه پیپ در فارکس والکس استفاده کنید. به این نکته نیز توجه داشته باشید که هدف اصلی از معرفی پلتفرم‌های محاسبه pip آشنایی هرچه بیشتر شما با این ابزارها بوده است. برای انتخاب بهترین گزینه لازم است که سطح اطلاعات خود را با مطالعه، تحقیق و مشورت با بهترین تریدرها افزایش دهید. از نظر شما بهترین پلتفرم محاسبه آنلاین pip کدام است؟ چرا؟

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه