English

درباره همباشی (ازدواج سفید) چه نکاتی می دانیم؟

ازدواج سفید پدیده ای تقریبا نو ظهور در ایران است که به دلیل عوام ل اقتصادی و اجتماعی رشد چشمگیری در ایران داشته است.

درباره همباشی (ازدواج سفید) چه نکاتی می دانیم؟

ازدواج

به گزارش خبرگزاری موج ، این روزها که روابط میان دختران و پسران در ایران نسبت به گذشته در میان مردم طبیعی تر شده و به نوعی خانواده ها این مطلب را هضم کرده اند، موضوعاتی را به دنبال آن شاهد هستیم که یکی از آن ها ظهور پدیده همباشی یا ازدواج سفید در کلانشهرهای و برخی شهرهای ایران است. عبارت "ازدواج سفید" یک ازدواج مترقی، صمیمانه و مدرن را در ذهن ایجاد کند. ازدواج سفید به نوعی از رابطه اشاره دارد که در آن نشانه ای از تعهد رسمی و قانونی طرفین وجود ندارد و آن ها می توانند به اختیار خود از این رابطه خارج شوند. اما شما از همباشی یا همان ازدواج سفید چه می دانید؟ در ادامه با این مقوله مهم بیشتر آشنا شده و به بیان علل و پیامدهای آن می پردازیم.

درباره همباشی (ازدواج سفید) چه نکاتی می دانیم؟

ازدواج مرسوم و معمول در ایران معمولا دو جنبه کلی دارد. ازدواج شرعی و ازدواج قانونی که هر دوی این موارد از سوی جامعه پذیرفته شده و قابل اجراست. اما با گذر زمان و تغییر نگرش خانواده ها و سبک زندگی، عقاید جدیدی در خصوص ازدواج در جهان پدیدار شدند که تفاوت هایی با ازدواج شرعی و قانونی مرسوم دارند. این عقاید منجر به نمایان شدن جنبه دیگری از ازدواج در جامعه امروزی شدند که به همباشی یا ازدواج سفید معروف است. (بخشی از ادامه مطلب برگرفته از گفته های کامیل احمدی است)

اگر نمی دانید ازدواج سفید به چه معناست تا پایان این بخش ما همراه باشید. ازدواج سفید یعنی شروع یک زندگی مشترک میان زن و مرد، بدون ثبت قانونی و رسمی. این ازدواج در واقع در ازدواج سفید یک پیوند با مدت زمان نامعلوم میان طرفین برقرار می شود که از نظر اجتماعی، دینی و حقوقی فاقد مشروعیت است.

در این نوع ازدواج خطبه ای تحت عنوان خطبه عقد میان زن و مرد جاری نمی شود و آن ها بدون تشریفات یا انجام الزامات معمول ازدواج زندگی مشترک خود را زیر یک سقف شروع می کنند. با اینکه از نظر برخی از افراد، این نوع ازدواج می تواند شرایط زندگی را برای دختران و پسران آسان تر کند، اما به دلایل فرهنگی و اجتماعی نمی توان از برخی پیامدهای زیانبار آن که در گذر زمان گریبان گیر علی الخصوص زنان می شوند چشم پوشی کرد.

علل پیدایش همباشی (ازدواج سفید) چیست؟

دلایل مختلفی را می توان نام برد که منجر به پیدایش مفهوم ازدواج سفید شده اند. هر فردی به دلایل شخصی خود می تواند یکی از طرفین ازدواج سفید باشد. اما این دلایل هر چه که هستند بایستی بدانیم که اثرات آن به مرور خود را در زندگی نشان خواهند داد. اما فکر می کنید علل پیدایش همباشی یا ازدواج سفید چه مواردی هستند و مردم به چه دلایلی به این پدیده گرایش پیدا می کنند؟

عوامل اقتصادی

یکی از مهم ترین عواملی که همیشه باعث می شود تا مردم دست به انتخاب ها و تصمیمات اینچنینی بزنند، همین مشکلات مالی و اقتصادی است. با سخت تر شدن شرایط ازدواج در ایران و رسومات دست و پاگیر و گاهی زیاده خواهی خانواده ها، طبیعی است که ببینیم جوانان به موضوعاتی همچون ازدواج سفید علاقمند می شوند و در مواردی به آن گرایش پیدا می کنند. با ازدواج سفید از شیربها و تعیین مهریه موضوعیت ندارد. طرفین ازدواج نیازی ندارند که درگیر آداب و رسوم پرهزینه ازدواج شوند. همچنین دیگر نیازی به نگرانی برای برگزاری مجالس عروسی بزرگ و مجلل نیست.

عوامل اجتماعی

در این خصوص موارد مختلفی وجود دارند که باعث می شوند جوانان به سمت ازدواج سفید سوق داده شوند. از مهم ترین این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مهاجرت تحصیلی و کاری به کلانشهرها یا کشورهای دیگر: دوره حساس نوجوانی و جوانی، تسهیل رابطه جنسی، و افزایش تنوع طلبی و نیازهای مختلف افراد باعث می شود تا در دوره مهاجرت تحصیلی و با ایجاد شرایط برای زندگی مجردی، گرایش به ازدواج سفید افزایش پیدا کند.

  • مهاجرت شغلی: گاهی برای تامین نیازهای زندگی لازم است برای مشغول شدن به یک شغل جدید از محل زندگی خود خارج شد و به شهرهای بزرگ و پایتخت نقل مکان می کنند و این شرایطی را برای ازدواج سفید فراهم می کند.

  • عوامل دیگری همچون عدم مسئولیت پذیری افراد در برابر شرایط سخت ازدواج، اختلافات با والدین، تفاوت عقاید و طرز فکر با خانواده، افزایش سن و عدم توانایی برای فراهم کردن شرایط ازدواج و... از دیگر دلایل روی آوردن به ازدواج سفید هستند.

  • آشنایی بیشتر افراد از یکدیگر بواسطه زندگی کردن و داشتن روابط جنسی قبل از اینکه وارد مرحله عقد و ازدواج رسمی بشوند

پیامدهای ازدواج سفید

تعدادی از افرادی که به ازدواج سفید گرایش پیدا می کنند، با این ذهنیت به آن نگاه می کنند که ازدواج سفید می تواند زمینه ای برای شناخت بیشتر طرف مقابل و آمادگی برای ازدواج رسمی باشد. اما در برخی از موارد عدم تعهد در همباشی باعث می شود تا ازدواج سفید پیش از رسیدن به ازدواج رسمی از هم پاشیده و خاتمه داده شود. در کنار موارد مثبت این سبک از ازدوجها برای برخی از جوانان به دلایل ذکر شده ازدواج سفید ممکن است گزینه مناسبی برای همه نباشد و بخاطر ماهیت پنهان و جرم انگاری آن مثلا گزارش کردن خشونت به پلیس و مراکز قضایی ناممکن است. طبق تحقیقات اخیر میدانی در خصوص ازدواج سفید عموما عمر ازدواج سفید در ایران کوتاه است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه