English

مقایسه وضعیت حجم واردات فولاد در ۳ ماه نخست سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱

میزان واردات مقاطع فولادی در 3 ماه فروردین تا خرداد سال 1401 و 1400 را در این مقاله با یکدیگر مقایسه کردیم تا با مقایسه حجم واردات فولاد به کشور در مدت زمان مشابه بررسی کنیم آمار صعودی یا نزولی بوده است.

 مقایسه وضعیت حجم واردات فولاد در 3 ماه نخست سال 1400 و 1401

به گزارش خبرگزاری موج، میزان واردات مقاطع فولادی در 3 ماه فروردین تا خرداد سال 1401 و 1400 را در این مقاله با یکدیگر مقایسه کردیم تا با مقایسه حجم واردات فولاد به کشور در مدت زمان مشابه بررسی کنیم آمار صعودی یا نزولی بوده است.

1

مقدار واردات فولاد در سال 1401 به نسبت سال قبل کاهش داشته است.

در ایران، کارخانه‌های بسیاری برای تولید کالاهای فولادی مورد نیاز صنایع مختلف وجود دارد؛ اما ازآنجایی‌که بعضی از مشتریان به‌دنبال استفاده از مقاطع آهنی اروپایی یا سایر کشورهای خارجی هستند، واردات این محصولات نیز متداول است. نرخ واردات و صادرات محصولات فولادی در ایران، نه‌تنها برای افرادی‌که از محصولات خارجی استفاده می‌کنند، اهمیت دارد، بلکه برای عموم کاربران بازار هم مهم است؛ زیرا در ارزش نهایی مقاطع تخت و طویل بازار نیز اثرگذار است.

صنایع فولادی کشور، تلاش می‌کنند تا محصولاتشان را مطابق با مقاطع بین‌المللی ارزش‌گذاری کنند؛ همین موضوع باعث می‌شود که با نوسان نرخ کالاهای فولادی در سطح بین‌الملل، قیمت تولیدات کارخانه‌های داخلی هم نوسان پیدا کند. البته بهای محصولات خارجی با نمونه‌های ایرانی همواره رابطه مستقیم ندارد؛ قیمت تیرآهن، میلگرد و سایر مقاطع تخت و طویل در ایران از ده‌ها عامل تاثیر می‌پذیرند و میزان واردات، صادرات و نرخ ارز تنها یکی از این عوامل است. در این گزارش به‌طورکامل درباره تاثیر این پارامترها بر بهای فولاد و مقاطع آهنی صحبت خواهیم کرد.

"مقایسه واردات مقاطع فولادی پرمصرف در کشور مانند تیرآهن و میلگرد در 3 ماه ابتدایی سال‌های متوالی 1400 و 1401، می‌تواند نشانگر عملکرد صنایع فولاد کشور باشد؛ هرچه کارخانه‌ها بتوانند محصولات خود را باکیفیت بالاتر تولید کنند، نیاز به واردات کاهش می‌یابد، قیمت ها در بازار متعادل‌تر می‌شود و ارز خارج شده از کشور نیز کمتر می‌گردد. در این متن، کارشناسان آهن آنلاین نرخ واردات میلگرد و تیرآهن را در فصل بهار 1401 با مدت زمان مشابه سال گذشته مقایسه کردند تا اثر آن را بر قیمت این محصولات در بازار آهن داخل کشور بررسی کنند؛ همچنین برای اطلاع از بهترین زمان خرید کالاهای فولادی برای کسب حداکثر سود ممکن در پروژه‌های خود، می‌توانید به سایت ahanonline مراجعه کنید."

آمار واردات تیرآهن و میلگرد در ماه های ابتدایی سال 1400 و 1401

آمار نشان می‌‌دهد میزان واردات اکثر مقاطع طویل و تخت فولادی در 3 ماه نخست سال ۱۴۰۱، کم‌تر یا مساوی با زمان مشابه سال قبل بوده است؛ البته باید به این نکته توجه داشته باشید که کارخانه‌های ایرانی محصولات مورد نیاز برای پروژه‌های ایرانی را در این مدت به‌طورکامل تأمین کردند. کم‌شدن حجم محصولات ورودی به کشور، تأثیری روی تورم نداشت و اکنون هم بازار فولاد با مشکل کمبود تقاضا و عرضه زیاد محصول مواجه است. در ادامه میزان واردات دو محصول فولادی مهم، یعنی تیرآهن و میلگرد، در 3 ماه اول سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را باهم مقایسه می‌کنیم.

2

 تیرآهن و میلگرد از محصولاتی هستند که آمار واردات آن ها در دوسال یکسان بوده است.

واردات تیرآهن

میزان واردات تیرآهن در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، تغییری نداشت و در هر دو سال، ۳ هزار تن از این محصول به کشور وارد شد. البته میزان صادرات این مقطع دچار افت ۳۶ درصدی به نسبت سال قبل شد. در سه ماه ابتدایی سال 1400 کارخانه‌های ایرانی توانستند ۳۶ هزار تن تیرآهن را به کشورهای خارجی صادر کنند و این باعث شد تا قیمت تیرآهن اصفهان هم تراز با مقاطع وارداتی شود، اما امسال آن‌ها تنها ۲۳ هزار تن از این کالا را ظرف 3 ماه فروردین تا خرداد به کشورهای خارجی ارسال کردند.

براساس نظر کارشناسان مجرب آهن آنلاین:

"بی شک، قیمت تیرآهن کارخانه ذوب آهن اصفهان، همانند سایر برندها دچار نوسان و تغییر می شود، اما به‌دلیل کیفیت بالا و فروش زیاد این محصول با سایزهای مختلف 10، 12، 14، 16 و... در بازار، اطلاع از قیمت روز تیرآهن اصفهان به‌صورت لحظه ای برای خریداران اهمیت بیشتری دارد."

واردات میلگرد

روند واردات و صادرات میلگرد هم مانند تیرآهن بود؛ حجم میلگرد ورودی به کشور در فصل بهار هر دو سال تغییری نکرد و روی ۸ هزار تن باقی ماند. در مقابل، صادرات آن رشد منفی داشت و با کاهش ۳۲ درصدی، از ۶۸۴ هزار تن به ۴۶۳ هزار تن رسید.

ثبات یا رشد منفی میزان واردات و صادرات محصول ارتباط چندانی به کیفیت ندارد؛ کارخانه‌های ایرانی همچنان محصولات باکیفیتی تولید می‌کنند، اما ازآنجایی‌که میزان تقاضا در بازار ایران و جهان کم‌تر شده است، نرخ فروش منفی را تجربه می‌کنند. تحریم ایران و قیمت دلار هم از دیگر موارد تأثیرگذار بر میزان ورود و خروج محصولات فولادی در ایران است.

3

میزان واردات مقاطع فولادی را در 3 ماه ابتدایی دو سال اخیر در تصویر می توانید مشاهده کنید.

روند واردات محصولات فولادی در ادامه سال 1401 افزایش خواهد بود یا کاهشی؟

یکی از مهم‌ترین موانعی که در مقابل مسیر واردات و صادرات تیرآهن، مقاطع فولادی و حتی سایر محصولات غیرمرتبط با بازار فولاد وجود دارد، تحریم‌هاست. بسیاری از کشورها خواهان صادرات محصولاتشان به ایران هستند، اما به این دلیل که ایران را در لیست تحریم می‌بینند، معاملاتشان را متوقف می‌کنند تا خود با مشکل مواجه نشوند.

در سال ۱۴۰۱، مذاکرات برجام از نو آغاز شده است و احتمال توافق بین ایران و آمریکا وجود دارد؛ این توافقات می‌تواند محدودیت‌های ورود و خروج محصول را از بین ببرد و میزان واردات و صادرات کالاها را به روال قبل برگرداند. در مقابل، اگر توافق حاصل نشود و تحریم‌ها ادامه داشته باشد، مشکل کنونی ادامه خواهد داشت و حل نمی‌شود.

البته در ماه‌های اخیر ما وارد رکود اقتصادی جهانی هم شده‌ایم و این موضوع نیز بر کاهش میزان تولید مقاطع فولادی و واردات و صادرات آن تأثیر دارد؛ بنابراین، اگر میزان واردات محصولات فولادی به کشور در سال ۱۴۰۱،‌ کم‌تر از سال‌‌های قبلی باشد، جای تعجب نخواهد بود.

سخن پایانی

در این مقاله آمار و ارقامی که درباره واردات تیرآهن و میلگرد وجود داشت را مورد بررسی قرار دادیم. درحال‌حاضر بازار داخل و خارج از کشور، در رکود به سر می‌برد و بهترین موقعیت برای خرید محصولات فولادی را ایجاد کرده است. این رکود باعث نوسان قیمت آهن آلات می‌شود؛ به‌همین‌دلیل، به‌صورت دقیق نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم چه زمانی به پایان می‌رسد.

مجموعه آهن آنلاین به‌صورت تخصصی در زمینه عرضه محصولات فولادی از جمله میلگرد و تیرآهن اصفهان و سایر برندها فعالیت دارد؛ البته فروش، تنها خدمات آهن آنلاین نیست. شما می‌توانید در سایت مجموعه، اطلاعات جامعی درباره قیمت لحظه‌ای مقاطع فولادی و نمودارهای بلندمدت آن به دست آورید. همچنین، در صورت نیاز به راهنمایی می‌توانید با کارشناسان فروش آهن آنلاین در ارتباط باشید.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه