English

تحلیل رابطه قیمت مسکن، دلار و نفت در بازار ایران

باید بدانید که در جامعه کنونی علاوه بر عواملی همچون قیمت میلگرد ، درآمدهای نفتی، بازار دلار و ارز، بازار طلا، نوسانات سیاسی و عوامل زیاد دیگری بر قیمت مسکن تاثیرگذار خواهند بود.

تحلیل رابطه قیمت مسکن، دلار و نفت در بازار ایران

به گزارش خبرگزاری موج، همان طور که می دانید اقتصاد ایران بر پایه درآمدهای نفتی استوار بوده و بخش زیادی از درآمدهای کشور را درآمدهای نفتی تشکیل می دهند. از این رو با توجه به این موضوع که تغییر قیمت نفت سبب تغییر درآمد نفت می گردد آیا این میزان می تواند تاثیری بر بازار مسکن داشته باشد؟ شاید تصور عموم جامعه بر این باشد که قیمت مسکن تنها متاثر از قیمت آهن و مصالح ساختمانی است ولی باید بدانید که در جامعه کنونی علاوه بر عواملی همچون قیمت میلگرد ، درآمدهای نفتی، بازار دلار و ارز، بازار طلا، نوسانات سیاسی و عوامل زیاد دیگری بر قیمت مسکن تاثیرگذار خواهند بود. در این مقاله سعی داریم در خصوص چگونگی تاثیر قیمت نفت و ارز بر بازار مسکن صحبت کنیم بنابراین لازم است پیش از خرید ملک در خصوص سایر بازارها و چگونگی تاثیر آن ها بر قیمت آهن آلات و مسکن اطلاعات کافی را کسب نمایید تا در خصوص بهترین زمان خرید خود به راحتی تصمیم بگیرید.

مسکن امروزه علاوه بر سرپناه برای خانواده ها یک دارایی مهم به حساب می آید و یکی از بزرگ ترین مقاصد سرمایه گذاری در کشور ما طی سال های اخیر به شمار می رود بنابراین بررسی عوامل موثر بر قیمت مسکن بسیار حائز اهمیت می باشد. همان طور که گفتیم بخش زیادی از درآمد کشور را درآمدهای نفتی تشکیل می دهد از این رو سوالی که مطرح می شود این است که افزایش قیمت نفت در سال های گذشته نشان دهنده یک عامل تعیین کننده در افزایش فعالیت ها در بخش مسکن بوده است؟ همچنین نرخ ارز چگونه توانسته بر بازار مسکن طی سال های اخیر تاثیرگذار باشد؟

تاثیر بازار نفت بر بازار مسکن و فولاد

نوسان قیمت مسکن به دلایل مختلفی ایجاد می شود، عواملی که بر قیمت مسکن اثر می گذارند را می توان به دو دسته عوامل درون زا یا بنیادی بازار مسکن و عوامل برون زا تقسیم نمود. عوامل کلان تاثیر زیادی بر قیمت مسکن دارند و قیمت نفت در اقتصاد کشورهای صادرکننده نفت مثل ایران از عوامل مهم و تاثیرگذار تلقی می شود. قیمت نفت از طریق کانال های زیر می تواند قیمت مسکن را تحت تاثیر قرار دهد:

افزایش درآمد بنگاه ها و سایر عوامل تولید در مرحله اکتشاف، تولید و توزیع و همچنین مرحله خرج درآمدهای نفت از سوی دولت و دریافت کنندگان نهایی درآمدهای حاصله

افزایش پایه پولی

اثرگذاری بر هزینه های تولید

بیماری هلندی

معمولا پس از افزایش درآمدهای نفتی، درآمد خانوارها به عنوان صاحبان اصلی نفت، افزایش یافته و تقاضا برای همه کالاها اعم از مصرفی و غیر مصرفی از جمله مسکن افزایش می یابد. از آن جا که مسکن جزو کالاهای غیر قابل جایگزین و غیر قابل واردات است، افزایش تقاضای ایجاد شده با افزایش واردات پاسخ داده نخواهد شد. این امر افزایش قیمت مسکن را به دنبال دارد. سودآوری انتظاری بخش مسکن عاملی برای جذب پول های نفتی سرگردان و افزایش سرمایه گذاری در مسکن است. به این ترتیب بخش مسکن پس از افزایش درآمدهای نفتی، وارد دوره رونق می شود. 

فولاد

تاثیر نرخ ارز بر بازار مسکن و فولاد

در تمامی گزارشات سالانه یک دهه اخیر بازار فولاد و مسکن، یک سری آیتم ها حضور همیشگی دارند مانند نرخ ارز، قیمت مواد اولیه، قیمت نفت، تورم، رکود و سیاست های دولت. آنچه که فعلا مشخص است ایالات متحده به ساختار تحریم علاقمند است و اساسا قصد بر هم زدن این ساختار را ندارد حتی در صورت توافق بر سر برخی موضوعات ممکن است تعداد زیادی از تحریم ها پا برجا بماند پس تحریم فعلا عنصر تغییر ناپذیر بازارهاست ممکن است میزان آن کم یا زیاد شود ولی صفر شدنش در کوتاه مدت بعید به نظر می رسد. آنچه محتمل بر تغییر است که می تواند بر بازار مسکن و فولاد تاثیر گذارد نرخ ارز و هیجانات وارده از این حوزه بر بازار مسکن و قیمت آهن آلات است که می بایست رصد شود.

در حال حاضر کشور ما از یک بیماری به نام بیماری هلندی (هم تورم و هم رکود) رنج می برد که در آن درآمد یک کشور بر اساس یک محصول طراحی می شود (نفت) و با کم شدن قیمت آن دخل دولت کم و به خرج آن نمی خورد. در ابتدا این بیماری با کنترل تورم آغاز شد چون تورم افسار گسیخته همانی می شود که هم اکنون در ونزوئلا شاهد هستیم. با کنترل تورم و امید به سرمایه گذاری خارجی با پشتوانه برجام نرخ دلار ثابت نگه داشته شد. تورم که چندین سال خاموش شده بود با کاهش نرخ سود بانکی بیدار شد و به شکل یک غول در همه جا نفوذ کرده و نمایان شده است. تورم به دو حالت انتزاعی و تورم کنونی بر می گردد. در حال حاضر تورم نزدیک به 50% می باشد اما تورم انتزاعی بسیار بیشتر است چون انتظار تورم بیشتر در آینده می باشد.

نفت1

وقتی دولت اقدام به عرضه با قیمت پایین می کند، تقاضا برای کم کردن ریسک تورم در جامعه آنقدر بالا هست که تمام انرژی بانک مرکزی امکان پاسخ دهی به آن را نداشته و نهایتا قیمت آزاد در بازار حاکم می شود، فولاد و آلومینیم و مس و روی نیز عینا رفتار طلا را دنبال می کنند و اثر پذیر از تورم بوده و لذا تقاضای کاذب بازار آنقدر رشد خواهد کرد تا قیمت ها به سمت دلار با قیمت های بالاتر حرکت کند. با رشد دلار همان طور که انتظار خواهیم داشت قیمت محصولات فولادی اعم از قیمت میلگرد نیز بالاتر رفته و از این رو شاهد افزایش قیمت مسکن خواهیم بود. بنابراین لازم است پیش از خرید مسکن تمامی عوامل موثر بر قیمت آهن آلات اعم از نرخ ارز، شوک های بازار نفت، عوامل سیاسی، بازار طلا و سایر موارد را بررسی نموده و بهترین زمان خرید آهن آلات و مسکن را انتخاب کنید تا بتوانید در هزینه های خود صرفه جویی نمایید. همچنین بهتر است پیش از خرید با مراجعه به سایت های فروش آهن آلات، نرخ محصولات فولادی و مصالح ساختمانی را نیز به عنوان یک فاکتور مهم در نظر داشته باشید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • آهن رسان

    سلام ممنون از سایت خوبتون لطفا در مورد آرماتور بندی و نحوه اجرای آن برای یک ساختمان 10 طبقه توضیحاتی ارائه دهید.

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه