English

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام خبر داد:

غربالگری ۸۰ درصد از جامعه تحت پوشش در طرح پویش ملی سلامت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: پویش ملی سلامت با هدف مراقبت رایگان از بیماران دیابتی و پرفشاری خون انجام می شود و در استان ایلام غربالگری ۸۰ درصد جمعیت تحت پوشش انجام شده است.

غربالگری ۸۰ درصد از جامعه تحت پوشش در طرح پویش ملی سلامت
به گزارش خبرگزاری موج ایلام

، هدایت حیدرزاده رییس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام ظهر امروز در جمع خبرنگاران با گرامیداشت حماسه ۹ دی اظهار داشت: پویش ملی سلامت در استان ایلام از ۲۰ آبانماه سال جاری شروع و تا ۱۵ دی ماه ادامه دارد.

وی با اشاره به اهمیت پیشگیری از بیمارهای فشار خون و دیابت افزود: پویش ملی سلامت به منظور جلوگیری از بروز و همچنین مراقبت از بیماران دیابتی و فشارخون انجام می شود.

وی با اشاره به سیاست گذاری‌های معاون بهداشی وزیر بهداشت در راستای ارتقا سلامت جامعه و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر خاطرنشان کرد: غربالگری پویش ملی سلامت به منظور غربالگری دیابت و فشارخون بالا برای جمعیت هدف بالای ۱۸ سال انجام می گیرد.

وی در ادامه به لزوم خود مراقبتی و پیشگیری اشاره کرد و گفت: افراد پر خطر در این طرح به صورت ویژه مورد بررسی و درمان قرار می گیرند.

حیدرزاده با بیان اینکه افراد بالای ۱۸ سال در ۳ گروه مورد بررسی قرار میگیرند افزود: در دسته اول که گروه سنی ۱۸سال را تشکیل می دهد فشار خون و شاخص BMI یا توده بدنی مورد محاسبه قرار می گیرد، در دسته دوم که افراد ۱۸ تا ۴۰ سال تشکیل می دهد در صورت وجود عامل خطر از جمله اضافه وزن، سابقه خانوادگی و... علاوه بر شاخض BMI ، قند خون نیز بررسی می شود و دسته سوم که افراد بالای ۴۰ سال را شامل می شود شاخص BMI ، فشار خون و قند خون را را مورد ارزیابی قرار می گیرد. 

وی با اشاره به استقبال مردم از این طرح خاطرنشان کرد: کل جمعیت تحت پوشش بالای ۱۸ سال ۴۴۷ هزار و ۴۶۴ نفر بوده که غربالگری تعداد ۳۵۹هزارو ۲۵۵ نفر(۸۰ درصد جمعیت تحت پوشش) انجام شده است.

وی به آمار ثبت شده در اجرای طرح غربالگری سلامت اشاره کرد و گفت: تعداد موارد مشکوک به فشار خون بالا ۸ هزار و ۲۰ ، تعداد موارد مشکوک به دیابت ۴هزار۶۸۲ بوده است.

این مسئول ادامه داد: موارد پیش فشار خون ۶۵هزار ۶۲۴ نفر، پیش دیابت ۱۷ هزار ۷۷۵ نفر بوده و تعداد موارد با سابقه فشار خون بالا ۳۴ هزار و ۶۳۵ نفر و سابقه دیابت بالا ۱۶ هزار و ۳۱ نفر بوده است. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی در پایان با بیان اینکه خدمات دهی در طرح غربالگری پویش سلامت بصورت کاملا رایگان انجام می شود افزود: این طرح در خانه های بهداشت، پایگاه سلامت و... انجام می گیرد.

علی نیکونهاد معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام نیر در ادامه این نشست گفت: با افزایش سن خطر ابتلا به فشارخون و دیابت افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه امروزه سبک زندگی افراد تغییر کرده خاطرنشان کرد: استعمال دخانیات، استفاده بیش از حد از فست فودها و.... در سال های اخیر سبب افزایش دیابت و فشار خون در بین افراد جامعه شده است‌. 

وی همجنین میانگین فشار خون در کشور را ۱۱ و نیم اعلام کرد و گفت: این میانگین در استان ایلام ۱۱ است.

نیکونهاد در پایان گفت: میانگین دیابت نیز در کشور ۵ و نیم است که این رقم در استان ایلام ۵ است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه