English

فرشاد یاسمی:

سه چالش مهم عشایر ایلام در شرایط بحرانی و خشکسالی امسال

مدیرکل امور عشایر استان ایلام از سه چالش مهم عشایر ایلام در شرایط بحرانی و خشکسالی امسال خبر داد و گفت: تامین آب شرب ، تامین نهاده های دامی و عدم فروش دام مازاد سه مشکل اصلی عشایر استان ایلام است که می بایست به آنها توجه ویژه شود.

سه چالش مهم عشایر ایلام در شرایط بحرانی و خشکسالی امسال

فرشاد یاسمی مدیرکل امورعشایر استان ایلام در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری موج ایلام با اشاره به اینکه تامین آب شرب عشایر استان هم اکنون با 15 دستگاه تانکر دولتی به ازا 10 روز 3 هزار لیتر به عشایر آبرسانی می‌شود،افزود: بدلیل شرایط بحرانی و خشکسالی امسال این مقدار آب برای عشایر استان کافی نیست .

وی با بیان اینکه می بایست آبرسانی به عشایر استان از 10 روز به 5 روز تقلیل پیدا کند تا جوابگوی نیاز آنان باشد، اظهار داشت:برای اجرای این موضوع مهم نیازمند 22 تانکر آبرسانی داریم که انتظار می رود با توجه به مشکلات اعتباری،دستگاههای ذیربط استان به این سازمان کمک کنند تا مشکلات آبرسانی سیار به عشایر استان مرتفع شود.

مدیرکل امور عشایر استان ایلام با اشاره به اینکه با برنامه ریزی های انجام شده قرار است از محل اعتبارات امسال درصورت‌ ابلاغ از بخش خصوصی این ماشین آلات اجاره شود،تصریح کرد: رفع مشکلات عشایر استان از برنامه های اصلی این اداره کل است و تلاش می شود در کمترین زمان ممکن به آنان خدمات رسانی شود.

یاسمی، تامین نهادهای دامی را دومین چالش مناطق عشایری استان ذکر وخاطرنشان کرد: بدلیل کاهش بارندگی ها و فقر مراتع عشایر استان نیاز به بیش از 30 هزارتن علوفه یارانه ای دارند که انتظار می رود مسئولان استان برای تامین نهاده های دامی به این سازمان کمک کنند.

وی اظهار داشت: در سال‌ جاری تاکنون 3 هزارتن تن علوفه توزیع شده و با برنامه ریزی صورت گرفته نسبت به خرید و تخصیص جو یارانه ای از سازمان جهادکشاورزی اقدام خواهد شد و برای زمستان آینده که اوضاع بحرانی تر است اتحادیه و شرکت های تعاونی عشایری نسبت به ذخیره سازی کاه وکلش اقدام نموده است.

مدیرکل امور عشایر استان ایلام به سومین مشکل عشایر استان اشاره کرد و گفت:عدم فروش دام های مازاد درآمد عشایر را ضعیف کرده و دراین راستا موافقت خرید تضمینی دام حذفی عشایر انجام شد ولی کافی نیست

یاسمی ادامه داد:بعلت نبود زیربنا و کشتارگاه مناسب روزانه 150 راس خرید می‌شود درحالیکه دام مازاد عشایر 300هزار راس است که به اینصورت امکان خرید کل دام های مازاد عشایر انجام نمی‌شود

یاسمی با بیان اینکه اگر مسئولان استان در خصوص کشتارگاه فکری نکنند دام چندانی ازعشایر خرید نمی شود،افزود:اگر نهادهای یارانه ای اختصاص داده نشود دام عشایر به ناچار وبا قیمت ارزان بفروش می‌رسانند و برای آینده استان با کمبود گوشت قرمز مواجهه خواهیم شد.

وی اظهار داشت:برای حل مشکل اساسی عشایر نیازمند اختصاص اعتبارات فوری هستیم درغیر اینصورت درتامین آب عشایر با مشکل مواجه خواهیم شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه