English

احمد کرمی:

عزم جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مبادلات تجاری قابل توجه است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندارایلام گفت: عزم جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مبادلات تجاری قابل توجه است و برای رسیدن به این منظور امکانات و زیرساخت های مناسبی فراهم شده است.

عزم جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مبادلات تجاری قابل توجه است

به گزارش خبرگزاری موج ایلام، احمد کرمی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندارایلام در نشست هیات های ایرانی و عراقی در خصوص گشایش گذرگاه های مرزی خواستار تشکیل کمیته مشترک پیگیری راه اندازی گذرگاه های مرزی چیلات و چنگوله بین ایران و عراق شد و افزود:طراحی ساختمان ها و پایانه ها را انجام شده اما با توجه به اینکه امکانات در مرز مقابل نیز باید ایجاد شود، نیاز است دولت عراق نیز این زیرساخت ها را فراهم کند و هم اکنون آمادگی داریم برق و زیرساخت های تعهد شده در دیدارهای گذشته را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه کارگروه مشترکی تشکیل وماهیانه پیشرفت زیرساخت های دو طرف را بررسی کند و هرچه سریعتر پیشرفت گذرگاه های مرزی را به سرعت پیش ببریم،اظهار داشت:داریم گذرگاه چنگوله و چیلات مورد توجه دولت مرکزی عراق قرار بگیرد و مراودات تجاری و بازرگانی توسعه یابد.

نماینده  حوزه جنوبی مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه  گذرگاه چیلات، تردد زوار بخصوص در ایام اربعین و همچنین تجار و بازرگانان به جنوب شرقی عراق را تسهیل می کند،گفت: : گذرگاه چیلات در شهرستان دهلران در 38 کیلومتری مرکز این شهرستان واقع است و شهر مجاور آن شهر علی غربی از توابع استان میسان است و فاصله آن تا دهلران 64 کیلومتر است.

بهزاد علیزاده  در این نشست با بیان اینکه این مرز 2 سال قبل در توافق ایران و عراق به عنوان گذرگاه رسمی از طرف جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته شد و انتظار داریم دولت عراق هم در راستای همان تفاهم نامه آن را به صورت رسمی معرفی کند، افزود:مردم دو طرف مرز مراودات تجاری، مذهبی و فرهنگی داشته و هم اکنون رفت و آمدهای متعددی بین مردم این دو شهرستان صورت می گیرد و افتتاح آن به تسهیل تردد زوار در ایام مختلف می تواند کمک کند.

وی انجام مراودات تجاری و اقتصادی که مورد منفعت دو کشور است را از مزیت های افتتاح این مرز برشمرد و اظهار داشت:65  درصد از زوار اربعین از مرزهای ایلام تردد می کنند.

نماینده  حوزه جنوبی مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همه زیرساخت های مورد نیاز این بازارچه مرزی فراهم شده و قرار است پست فوق سنگین برق برای تولید و صادرات برق به کشور عراق در این منطقه ایجاد شود.

علیزاده با بیان اینکه شهرستان دهلران قطب نفت و گاز بوده و اکنون طرح های پتروشیمی در حال افتتاح است، خاطرنشان کرد: وجود کارخانه گچ، سیمان و سایر کانی های غیر فلزی از دیگر ظرفیت های این شهرستان است و هم اکنون سالانه 400 هزار تن محصولات کشاورزی در دهلران تولید می شود و قطب کشاورزی استان محسوب می شود.

نماینده  حوزه جنوبی مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه  بزرگراه دهلران - اندیمشک در این شهرستان در حال احداث است و آزادراه نجف اشرف به پل زال نیز می تواند تسهیل تردد زوار را هموار کند،گفت:اتصال مرز چیلات به توسعه اقتصادی استانهای دو کشور می تواند کمک کند و مردم ایلام و شهرستان دهلران برای گشایش مرز چیلات آمادگی کامل دارند.

علیزاده خواستار رایزنی با دولت مرکزی عراق برای صدور مجوز در کمترین زمان شد و از رییس گذرگاه های مرزی عراق برای سفر به شهرستان دهلران دعوت کرد و اظهار داشت: آمادگی داریم در صورت موافقت دولت عراق، زیرساخت ها هرچه سریعتر فراهم شود.

همچنین رئیس اتاق بازرگانی و تجارت ایلام نیز در این دیدار خواستار حذف ویزا برای تجار و بازرگانان شد و گفت: بحث ویزای تجاری یکی از مشکلات برای تسهیل تردد تجار و بازرگانان است که باید مورد توجه قرار گیرد.

شعبان فروتن اظهار داشت:در جلسات قبل تفاهم شده بود که کمیته اقتصادی برای پیگیری مصوبات تشکیل و اتاق مشترک ایجاد شود و ما آمادگی داریم که این اتاق در استان ایلام ایجاد و نماینده عراق معرفی شود.

وی اظهار داشت: تقویت مراکز داوری و همچنین بحث استانداردسازی و ایجاد آزمایشگاه در مرز برای تسریع در ترخیص کالا و همچنین جلوگیری از فساد مواد غذایی با در نظر گرفتن سرعت ترخیص کالا مد نظر باشد

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه