English

محمد نوذری:

ایلام ویترین افتخارات کشور است

استاندار ایلام با اشاره به اینکه ایلام ویترین افتخارات کشور است و بیش از 50 عملیات در پهنه جغرافیایی این استان به وقوع پیوست اما این موجب نشد که مردم سلحشور ایلام صحنه را خالی کنند و به سایر استان های مهاجرت کنند،گفت: این استان با سه هزار شهید و 12 هزار ایثارگر رتبه نخست کشور به تناسب جمعیت را در اختیار دارد و جوان ترین شهید دوران دفاع مقدس و همچنین جوان ترین شهید هسته ای از فرزندان این استان است.

ایلام ویترین افتخارات کشور است

به گزارش خبرگزاری موج ایلام، محمد نوذری در نشست شورای اداری استان ایلام با حضور رئیس قوه قضائیه برگزارشد، به بمباران زمین ورزشی چوار توسط رژیم بعث عراق در سال 65، آن حادثه تلخ ترین حادثه برای مردم این دیار ذکر کرد و اظهار داشت: در این حادثه تلخ و ناگوار بسیاری از جوانان از جمله ورزشکاران و داوران شهید شدند.

وی نرخ جمعیت جوان استان ایلام را 27 درصد عنوان و تصریح کرد: نرخ جمعیت جوان کشور در حال حاضر25 درصد است اما نرخ جمعیت جوان ایلام 2 درصد بالاتر از میانگین کشوری است که این می طلبد بیش از پیش به این استان توجه شود.

استاندار ایلام به مشارکت بالای مردم ایلام در انتخابات اخیر اشاره کرد و افزود:مشارکت 63 درصدی مردم ایلام و قرار گرفتن بین استان های برتر از نظر مشارکت سیاسی در کشور برگ زرین دیگری بر افتخارات این استان اضافه کرد که جای قدردانی دارد.

نوذری با بیان اینکه سالانه بیش از2 میلیارد ریال کالا از مرز مهران صادر می شود و این میزان 6 درصد صادرات خشکی کل کشور است،خاطرنشان کرد:ایلام با وجود 430 مرز مشترک با کشورعراق یکی از استان های مهم کشور است و 64 درصد زاور عتبات عالیات از مرز مهران تردد می کنند.

وی با اشاره به اینکه ایلام دارای ظرفیت های عظیم پتروشیمی، نفت و گاز است و مردم این دیار نیز بارها در بزنگاه های تاریخی مهم وفاداری خود را به نظام و ولایت اثبات کردند،گفت:استان ایلام قبل از31 شهریور سال 59 وارد جنگ شد و آخرین استانی بود که جنگ در در آن پایان یافت.

نماینده مردم ایلام درمجلس شورای اسلامی در این نشست با بیان اینکه قوانین بالادستی کشور نظیر قانون برنامه ششم توسعه، احکام دائمی توسعه و مقررات مالی بدرستی در این استان اجرا نشده است،گفت:ایلام با وجود ظرفیت های عظیم خدادادی همچنان جزو استان های محروم و توسعه نیافته کشور به شمار می آید که دلیل اصلی آن عدم اجرای صحیح قوانین کشوری و عدم استفاده صحیح از ظرفیت های موجود است.

علی اکبر بسطامی افزود:ایلام در کشور قدرت چانه زنی زیادی ندارد و این امر باعث شده است که استان در بسیاری از موارد به خواسته های چندساله خود دست پیدا نکند و از توسعه عقب بماند.

وی عدم موفقیت در جذب سرمایه گذاران را عامل محرومیت و توسعه نیافتگی ایلام برشمرد و اظهار داشت: برخی از شرکت‌های شهرک صنعتی استان که تعطیل هستند به نام استان ایلام ارز دریافت کرده اند، تسهیلات مناطق محروم گرفتند و در جای دیگر سرمایه گذاری انجام دادند که باید این موضوع با جدیت پیگیری شود.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی به  2 شرکت در شهرک صنعتی ایلام که همه امکانات را از ایلام جمع آوری کردند و از استان کوچ کردند اشاره و تصریح کرد:اتفاقاتی از این قبیل نشان می دهد که ما در جذب سرمایه گذار موفق عمل نکردیم و باید در این راستا اهتمام خود را بیش از گذشته بکار بگیریم.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد اگر چنانچه قوانین موضوعه کشور در استان و مناطق محروم به درستی اجرا شود این استان از دایره محرومیت خارج خواهد شد.

همچنین دیگر نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی تکمیل پروژه های نیمه تمام نظیر کارخانه سیمان دهلران، سامانه گرمسیری و پروژه های راهسازی را مهم ترین اولویت استان ذکر کرد و گفت:افرایش عمر هر پروژه علاوه بر اتلاف زمان و سرمایه موجب دلسردی مردم می شود.

بهزاد علیزاده با بیان اینکه عدم وجود نقدینگی و اعتبار لازم و شرایط تحریمی دلیل اصلی عدم اتمام برخی پروژه های راهسازی، عدم اتصال ایلام به شبکه ریلی کشور و مانع جدی بر سر راه سرمایه گذاری در میادین مشترک نفتی استان شده است، افزود:بیکاری جوانان ایلام در حال حاضر یکی دیگر از مهم ترین دغدغه مردم این استان است که موجب شده است ناهنجاری های اجتماعی افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه ایلام با وجود ظرفیت های عظیم نفت و گاز، پتروشیمی و کشاورزی در جذب سرمایه گذار خوب عمل نکرده است و این موجب شده روز به روز بر تعداد بیکاران استان افزوده شود،اظهار داشت:عدم وجود تشکیلات اداری مستقل نفت و گاز و همچنین استفاده نکردن از نیروی بومی در صنایع استان را 2 مانع جدی بر سر راه توسعه و اشتغال استان است.

این نماینده مجلس تصریح کرد:ایلام با وجود اینکه 97 درصد شرکت بهره برداری نفت و گاز را در اختیار دارد اما از تشکیلات اداری مستقل در این حوزه همچنان بی بهره است و در برخی موارد هم مشاهده می شود که کارخانجات و صنایع این استان از نیروهای غیر بومی استفاده می کنند.

نماینده حوزه جنوب استان به مرز مهران و تردد بیش از 65 درصد زوار اربعین از این مرزاشاره و خاطرنشان کرد:ایلام با وجود اینکه دروازه عتبات عالیات است اما همچنان وضعیت راههای مواصلاتی آن مناسب نیست که امیدواریم در اسرع وقت اعتبارات لازم برای این زیرساخت ها تامین شود.

علیزاده در بخش دیگری از سخنان خود به کارخانه سیمان دهلران اشاره کرد و یادآور شد:این پروژه مهم سال 84 عملیات آن آغاز شده و پس از 16 سال 91 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی با اشاره به اینکه قصور سرمایه گذار و عدم نظارت دستگاه های مربوطه دلیل اصلی عدم افتتاح این پروژه است که اگر چنانچه با نظارت دقیق تا پایان سال افتتاح شود می تواند برای 450 نفر بصورت مستقیم اشتغالزایی ایجاد کند،گفت:تجهیز مراکز اداری دستگاه های قضایی استان، استقرار مراکز قضایی در برخی مراکز بخش ها، استفاده از ظرفیت قضات استان در مناصب مدیریتی سایر استان ها و جلوگیری از ساخت و سازهای مجاز در مهران از دیگر خواسته های نماینده مردم حوزه جنوبی ایلام در مجلس شورای اسلامی از رئیس قوه قضائیه بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه